PDA

View Full Version : Test: Beamblockers vs Tape vs Foam vs Plexi glass vs berken Panel



Rick trodat
16 augustus 2012, 17:20
Korte intro: Ik en nog 4 medegitaristen hebben 5 mogelijkheden getest om die verschrikkelijk ice pick harshness te elimineren, die men ervaart als je recht met je oren voor de speaker zit/staat.

Setup:
Bogner ubershall
2 x12 hook cab ( g-12 h65 )
Master op 12
Tubescreamer aan
3 stoelen recht voor de speaker/ 5 meter verder
Geen microfoon, aangezien alleen je eerste rij dit verschijnsel voor z'n kiezen krijgt en je mic plaatsing bij een pa key is.

Geen opnames. Vonden we te veel werk.

Waarom zo hard en waarom een overdrivepedaaltje? Wij merktten op dat dit verschijnsel vooral optreedt, als de speakers flink aan het werk zijn.

Speaker recht voor je raap
Veel ice pick, krasserig hoog, niet fijn voor de oren. Zeker niet op dit volume. 94 decibel

Bekende x tape voor de beam van de speaker
twee van de drie gitaristen vonden dat het hoog iets beter in balans was. Ik hoorde geen verschil. 94 db

Beam Blockers
Enorm verschil. Minder harshness. Tone veel beter in balans. Wij maten 93.8 db

Foam
Wij gebruikten easyfoam vlakschuim polyestherschuim.

Eerst hadden wij een cirkel gesneden ten grote van een cd en deze recht voor de beam geplaatst. Het geluid zat een beetje tussen unblocked en de beam blocker in, maar met het grote verschil dat je bij de beam blocker de versterker ook goed hoort als je niet recht voor de versterker staat. Laat ik het zo zeggen de hoge tonen worden meer door de ruimte geslingerd en hier worden ze meer geabsorbeerd. De echte hoge tonen worden wel gefilterd, maar toch komt er nog genoeg voor je kiezen. 94 decibel

Toen hebben wij een cirkel gesneden volgens de Jay Mitchell manier. Dus zo
http://tgpwebzine.com/wp-content/uploads/2009/02/emptycabwithfoam.jpg

Dit gaf overtuigend een heel ander geluid dan unblocked. Een geluid dat echt als getemperd kan worden omschreven. Sommige vonden het geheel wat dof klinken, maar het mooie is, dat het verschil tussen unblocked en deze manier bijna niet op te merken was op het moment dat de tubescreamer uit stond. Toen hij aan ging was het schelle geluid weg ( niet te verwarren met hoge tonen). Absoluut een aanrader. Maar heel anders dan de beam blocker. 93.6 decibel

Plexi Glas Scherm

Bekend van Joe bonamassa. Deze was in bruikleen, want hij is vrij kostbaar.
http://www.etnow.com/images/general/news/large/330359472_4408.jpg
Geen schrille, ice pick noten meer. Daarnaast was het ook prettig om te horen dat het volume ook een behoorlijk stuk zachter ging. Dit werkt gewoon en is tevens prettig om het volume te temperen. 92.9 decibel. Wel kostbaar.

berken Panel

Identieke ervaring aan het plexi glas. Grote verschil zijn de lagere kosten van dit paneel en het feit dat de cabinet niet te zien is. O.a. gebruikt door Michael Katon

bluegate
16 augustus 2012, 17:47
Leuke test!

Ik zet gewoon mijn gitaarkoffer voor de speakerkast (1x12" Mesa) werkt prima.
Truckje zag ik in Nashville ook regelmatig (of een houten schot voor de speaker).

Rick trodat
17 augustus 2012, 10:11
thx, ja je flightcase ervoor zetten heeft ongetwijfeld hetzelfde effect.

piezo
17 augustus 2012, 10:27
Goede proefbeschrijving, Rick.

Wat ik wel deed vóórdat ik beamblockers gebruikte: gitaarkoffer ópen, in V-vorm, ervoor zetten. Met de punt van de V naar de luidsprekers toe, zodat het geluid juist ook voor de andere bandleden goed hoorbaar was.
Plaats van de V midden vóór de kast of een beetje opzij/schuiner, naargelang wat het beste geluid opleverde.

HaroldA
17 augustus 2012, 10:32
Heb je voor de 2x12" 2 beamblockers gemonteerd, of maar 1?

Rick trodat
17 augustus 2012, 10:41
Goede proefbeschrijving, Rick.

Wat ik wel deed vóórdat ik beamblockers gebruikte: gitaarkoffer ópen, in V-vorm, ervoor zetten. Met de punt van de V naar de luidsprekers toe, zodat het geluid juist ook voor de andere bandleden goed hoorbaar was.
Plaats van de V midden vóór de kast of een beetje opzij/schuiner, naargelang wat het beste geluid opleverde.

Goede tip!

Rick trodat
17 augustus 2012, 10:42
Heb je voor de 2x12" 2 beamblockers gemonteerd, of maar 1?
Wij hadden er twee gemonteerd.

Fiendish
17 augustus 2012, 11:36
Ik had met de beamblocker en de Jay Mitchell schuim truc dezelfde ervaring, vond zelf het schuim wat fijner klinken, dus de beamblocker weer weggedaan.

the sure thing
17 augustus 2012, 12:17
Geweldige test: hier hebben we wat aan!

E-J
17 augustus 2012, 13:09
Ik had met de beamblocker en de Jay Mitchell schuim truc dezelfde ervaring, vond zelf het schuim wat fijner klinken, dus de beamblocker weer weggedaan.

Kun je wat meer uitleg geven over de verschillen? Altijd interessant om bevindingen te horen van mensen buiten die van de Gearpage.. ;)

iWishmaster
17 augustus 2012, 15:44
De nuchtere Hollander test, hou ik van :ok:.

Liquid_Metal
20 augustus 2012, 12:52
Heel mooi en fijn dat er foto's bij zitten. Ik vind het wel ontzettend jammer dat je geen clips hebt gemaakt en naar wat ik kan zien heb je geen blinde test uitgevoegd; dit soort tests zijn zo enorm aan interpretatie en verwachting onderhevig.

Rick trodat
20 augustus 2012, 15:39
Heel mooi en fijn dat er foto's bij zitten. Ik vind het wel ontzettend jammer dat je geen clips hebt gemaakt en naar wat ik kan zien heb je geen blinde test uitgevoegd; dit soort tests zijn zo enorm aan interpretatie en verwachting onderhevig.

Klopt, maar met een microfoon wordt je geluid ook per merk en type microfoon en vooral plaatsing anders. Tevens hebben we dit proberen te reduceren door de mening van 3 gitaristen samen hier te geven.


Blinde test
Bij een blinde test had de beam blocker niet tot zijn recht gekomen.

De panelen ( zowel plexi glas, als de berken paneel) hadden wij er zonder moeite uit gehaald. De terugbreng van volume is meteen waarneembaar en de ice pick notes zijn volledig weg.

Maar ik kan me erin vinden dat jullie ''het moeten doen '' met onze oren en perceptie. Een echte test, blijft een eigen test.

crapton
20 augustus 2012, 19:56
Ik heb zelf een 2x12" kast met V30's + buizenamp + div gitaren. In de kast zit voor beide speakers een originele Weber BeamBlocker.

Laatste optreden op groot podium met cab op ca. 1 m boven vloer en 1.5-2 achter me had ik veel last van de interferentie van de speakers. Ofwel midden tussen de speakers een heel andere druk en geluidsbeeld dan een stap naar links of rechts. Op andere optredens heb ik dit veel minder gemerkt, stond ik ook een stuk dichter op de cab en minder bewogen.

Achteraf vond ik dit nogal vernökeratief immers je doet je best je settings goed te krijgen en ondanks de BB's heeft de positie grote invloed.

Vragen:
Hebben jullie die interferentie ook geconstateerd met de BB's?
Is dat bv minder met die foam ring?
Is dat Easyfoam het beste, waar koop je dat?
Loont het de BB's te vervangen door zo'n foam ring? Of combi 1x BB en 1x foam.

Verder heel goed onderzoek, veel werk met speakers wisselen.

Fiendish
20 augustus 2012, 20:17
Kun je wat meer uitleg geven over de verschillen? Altijd interessant om bevindingen te horen van mensen buiten die van de Gearpage.. ;)

Ik denk dat Rick het eigenlijk al heel goed heeft omschreven, ik kan daar vrij weinig aan toevoegen, behalve dat ik voor het schuim ben gegaan omdat ik bij de beamblocker meer een spreiding kreeg van het hoog, wat voor mijn gevoel dus op sommige afstanden/omder bepaalde hoeken nog te veel icepick hoog opleverde (en dat gun je zowel je bandmates als het publiek niet).
Het schuim absorbeert echt het ergste hoog, en hoewel het dan ietsje doffer kan gaan klinken kun je altijd je EQ zo bijstellen dat het een goed geheel word, dat vond ik met de beamblocker een stuk moeilijker op de een of andere manier.

@ Crapton :
1) Ja
2) Het is een heel ander geluid, en je hebt niet meer van die plekken waar je alsnog al dat hoog voor je smoel krijgt
3) Geen idee, ik heb gewoon goedkoop acoustics foam gebruikt, van de Gamma geloof ik...
4) Ik vond het schuim een verbetering, maar : YMMV. Of een combi zou werken weet ik niet.

the sure thing
20 augustus 2012, 20:18
Interferentie zou kunnen: ik heb (of eigenlijk had) een 2x12 met maar 1 beamblocker.

Rick trodat
21 augustus 2012, 09:26
Belangrijk om goede foam te kopen, hier bijvoorbeeld:

http://www.easy-geluidsisolatie.nl/merken/easyfoam-geluidsabsorptie/easyfoam-vlakschuim.html

Tevens goede site.

MetalPunk
21 augustus 2012, 14:45
Edit:

Ik had een bericht gepost met de vraag hoe ik het beste te werk kon gaan betreft de foam manier.

Na wat zoeken op internet een prima tutorial gevonden en mijn post even aangepast:

http://www.instructables.com/id/Guitar-Amplifier-Speaker-Directivity-Modifier-Bea/

ellisvertellis
21 augustus 2012, 16:43
Edit:

Ik had een bericht gepost met de vraag hoe ik het beste te werk kon gaan betreft de foam manier.

Na wat zoeken op internet een prima tutorial gevonden en mijn post even aangepast:

http://www.instructables.com/id/Guitar-Amplifier-Speaker-Directivity-Modifier-Bea/

Ziet er goed uit!

Alleen vraag ik mij af of je de hele speaker er moet uithalen, of het voldoende is om enkel de grill cloth te verwijderen...

Die grill cloth verwijderen bij een vintage Fender amp, is dat gewoon eraf trekken (voorzichtig uiiteraard), is het dubbelzijdige tape of velcro? Iemand?

MetalPunk
21 augustus 2012, 16:56
Mja, ik zat na het bestuderen dus een beetje met dezelfde vraag!

In mijn situatie zal ik dit truucje ook meerdere malen moeten herhalen aangezien ik een 4x12 heb:

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/111468/Engl-4x12-Black-PRO-Straight-E412-VGB.jpg

Bij deze Engl cab kan ik toch ook de voorkant eraf schroeven, maar zal dit genoeg wezen om daarna het foam te monteren zoals op de eerder geposte instructie?

MetalPunk
21 augustus 2012, 22:19
Kon het niet laten en heb meteen even 2 plaatjes van het foam besteld!

Deze krijg ik donderdag op het werk bezorgd, vrijdagavond ga ik ze monteren, hopende dat alles in een keer gaat lukken.

Daarna zal ik ook meteen even mijn bevindingen posten!

guhlenn
22 augustus 2012, 09:09
Ik heb m'n vesterker zo ge-eq'd (is dat een juiste schrijfwijze?) dat ik geen last heb van die hoge tonen, niet ervoor, niet ernaast. Zijn er meer mensen die dat kunnen of ben ik gewoon een beetje doof aan het worden?

Rick trodat
22 augustus 2012, 09:26
Ik heb de ervaring dat het makkelijker is om de speaker te verwijderen.

pasqual
22 augustus 2012, 22:26
Ik heb m'n vesterker zo ge-eq'd (is dat een juiste schrijfwijze?) dat ik geen last heb van die hoge tonen, niet ervoor, niet ernaast. Zijn er meer mensen die dat kunnen of ben ik gewoon een beetje doof aan het worden?

Ik hoop het niet voor je wat je oren betreft ;)maar mijn ervaring is dat er een levensgroot verschil is of je recht voor de speaker staat ( right in the beam! ) of er naast, ongeacht je eq instellingen. Misschien als je alle treble eruit draait dat het minder uitmaakt maar zo speelt vrijwel niemand.
Ik weet uit eigen ervaring dat de beamblockers echt wel verschil maken.

Rick trodat
23 augustus 2012, 08:59
Ik hoop het niet voor je wat je oren betreft ;)maar mijn ervaring is dat er een levensgroot verschil is of je recht voor de speaker staat ( right in the beam! ) of er naast, ongeacht je eq instellingen. Misschien als je alle treble eruit draait dat het minder uitmaakt maar zo speelt vrijwel niemand.
Ik weet uit eigen ervaring dat de beamblockers echt wel verschil maken.

+1

Als je de treble helemaal terugdraait, dan komt er recht voor de beam ( overstuurd) toch nog een flinke ice pick.

MetalPunk
24 augustus 2012, 12:23
Ik heb vandaag het foam binnengekregen, besteld bij Easyfoam.

Vanavond ga ik stoeien met het monteren en zal ik even voor de beeldvorming wat plaatjes posten alswel mijn bevindingen...
Ook zat ik er aan te denken om misschien nog een stuk donker panty achtig gaas te spannen achter de grille van mn Engl 4x12.
Ik gok zo maar eens dat het er erg lame uit gaat zien met die stukken foam op mn speakers, je kan door die see thru engl grille namelijk heel goed de speakers zien zitten en dus ook 4x een stuk foam met een klein gaatje erin.

Naja, we gaan het zien vanavond, ben benieuwd!

Mitch
24 augustus 2012, 14:29
Het verschilt sowieso per kast en speaker of het hinderlijk is of niet. Ik kan me mijn Rivera combo herinneren met een Seventy 80 erin, dat was Icepick City. Bogner Cube met een V30 was verrassend goed qua spreiding en grappig genoeg de Class 5 ook. Maar in een open back combo is een Beam blocker gewoon een gigantisch voordeel, ik heb er gisteren weer één in mijn nieuwe combo geschroefd.

reckless_life
24 augustus 2012, 17:56
Foam
Wij gebruikten easyfoam vlakschuim polyestherschuim.


Welke "dichtheid" zou dit schuim eigenlijk moeten hebben?
Ik heb gezien dat ze er verschillen in hebben.

MetalPunk
25 augustus 2012, 11:51
Nou, alles is geinstalleerd en ik moet zeggen dat het nog heel erg mee viel!


Ik ben eerst begonnen met de grille te verwijderen van mijn cab, wat mij meteen al opviel is dat ik de standaard manier van het bevestigen van het foam niet kon toepassen. Op alle instructies (ook in de FP) worden de ronde foamschijven voor de speaker geplaatst en blijven ze vastzitten in de behuizing zelf. Zoals hieronder te zien gaat dat dus niet, hier moesten we dan maar een klein beetje improviseren
http://s15.postimage.org/cdpuehk1n/image.jpg

Aangezien ik 2 stukken foam had besteld van elk 100x50cm kon ik dus eigenlijk ook gewoon het hele front van de cab coveren met het spul en dan daarna gewoon de openingen uitmeten
Nadat we de rondjes op de goede plek hadden heb ik toch eerst maar een klein vierkant kijkgaatje uitgesneden om te kijken of we echt wel een beetje in het midden van de speaker zaten. Dit was het geval!
http://s17.postimage.org/gtsug9t1r/image.jpg

Gelukkig zat er een plaklaag aan de achterkan van het foam, dus konden we het heel makkelijk bevestigen over de speakers heen, as shown on the picture below

http://s14.postimage.org/k04ll1ac1/image.jpg

Dit hebben we daarna apart herhaald voor de onderste 2 speakers met exact dezelfde afmetingen en voila!
Perfect fit!
http://s14.postimage.org/7a0d7y2dt/image.jpg

Ik had verwacht dat het er een stuk slechter uit zou zien door de grille heen maar het valt mee.
Hierna meteen even aangesloten om het resultaat te ervaren..
2 woorden, heer-lijk! De eindeloze stortbak aan trommelvlies verkrachtende icepicking heeft het hazenpad gekozen en is verdwenen!
Maakt niet uit waar ik sta t.o.v de amp ik behoud een lekker donker en dichtgesmeerde sound, me like!

Conclusie: Heb je last van icepicking, of in ieder geval iets wat op een irritant krasserig geluid lijkt als je recht voor je amp staat?
Ga deze shit fixen, kost een drol en een uurtje werk. De moeite waard!

reckless_life
25 augustus 2012, 13:51
@MetalPunk : Misschien dat jouw manier nog beter is? Eén groot stuk ipv schijven foam.

Ik zie ook niet meteen hoe je die schijven kan bevestigen in de speaker gaten?

Aca Ilic
25 augustus 2012, 14:13
klopt bluegate, een van beste oplossingen. Ik heb (naast Beamerblocker op mijn speaker) amp altijd naar achter gedraaid, gitaarkoffer even goed voor de speaker, en mic doet de rest...

jutter
25 augustus 2012, 14:58
Hoe zit het nu eigenlijk? Ik snap dat beamblockers het hoog verspreiden/tegen houdt omdat deze in het midden van de speaker zit. Maar met dit systeem zou je zeggen dat het hoog juist wordt doorgelaten......

Fiendish
25 augustus 2012, 15:17
Hoe zit het nu eigenlijk? Ik snap dat beamblockers het hoog verspreiden/tegen houdt omdat deze in het midden van de speaker zit. Maar met dit systeem zou je zeggen dat het hoog juist wordt doorgelaten......

Zo werkt het dus niet, het is niet zo dat alleen het midden van de speaker het hoog produceerd.
Zie de uitleg van Jay Mitchell (de bedenker van die schuimlaag) http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=470956

MetalPunk
25 augustus 2012, 16:35
Hoe zit het nu eigenlijk? Ik snap dat beamblockers het hoog verspreiden/tegen houdt omdat deze in het midden van de speaker zit. Maar met dit systeem zou je zeggen dat het hoog juist wordt doorgelaten......

Inderdaad, wat jij zegt was ook mijn eerste gedachte toen ik de FP las. Alleen na het lezen van het bovenstaande artikel zul je toch de logica achter het concept gaan begrijpen.
Echt ontzettend vet dat dit bedacht is, het is een makkelijke 'ingreep' met een groot resultaat.

jutter
25 augustus 2012, 17:49
Is de opening in het midden slechts 3 inches oftewel 76mm?

MetalPunk
25 augustus 2012, 17:59
Is de opening in het midden slechts 3 inches oftewel 76mm?

Correct, ik heb 75mm uitgemeten en hem ietsie ruimer gesneden. Het materiaal is niet echt makkelijk netjes te bewerken dus ik heb een klein beetje speling genomen

jutter
25 augustus 2012, 18:09
Correct, ik heb 75mm uitgemeten en hem ietsie ruimer gesneden. Het materiaal is niet echt makkelijk netjes te bewerken dus ik heb een klein beetje speling genomen

Welke dikte heb je aangehouden? foam bedoel ik....

MetalPunk
26 augustus 2012, 12:04
Welke dikte heb je aangehouden? foam bedoel ik....



Ik heb het foam op deze site besteld:

http://www.easy-geluidsisolatie.nl/merken/easyfoam-geluidsabsorptie/easyfoam-vlakschuim.html

Hier kan je kiezen uit dikte 1,5cm, 2,5cm en 4cm..

Aan de hand van onderstaande tutorial heb ik besloten om voor 1,5cm te gaan:

http://www.easy-geluidsisolatie.nl/merken/easyfoam-geluidsabsorptie/easyfoam-vlakschuim.html

De beste meneer heeft het hier over een 3/4 tickness of een 1/2 tickness, als we even snel de inches omreken naar cm komen we uit op 1,91cm (3/4) en 1,27cm (1/2). Dus dan is de aangeboden 1,5cm een mooi compromis

lespaulnmarshall
26 augustus 2012, 15:15
Ik heb zo'n plexiglas scherm gebouwd, geweldig!

jutter
26 augustus 2012, 15:57
Ik heb zo'n plexiglas scherm gebouwd, geweldig!

Leg eens uit, wat is er geweldig aan?

Dimitri92
26 augustus 2012, 16:16
Leg eens uit, wat is er geweldig aan?

Geluid word omhoog gekaatst en dus minder in 1 rechte lijn recht vooruit geblazen.
Vind 't met m'n 1x12 combo ook fijn hoor :)

lespaulnmarshall
26 augustus 2012, 16:47
Leg eens uit, wat is er geweldig aan?

Als eerste is het geluid met de 'baffle' overal waar je staat zo'n beetje hetzelfde. Het is dus gelijkmatig verdeeld over de ruimte. Over een bas wordt niet vaak geklaagd dat ie te hard staat omdat bas tonen dat sowisow al doen, maar de hoge (icepick) tonen van een gitaar, die een bas dus niet heeft doen dat niet. Resultaat: het geluid geeft de mensen in de zaal geen klap meer in hun gezicht, (vooral goed voor hoge podia) maar je geluid blijft wel groot. En het is makkelijker en het gaat sneller om je amp in te stellen. Het volume gaat wat omlaag Dus zo maak je de geluisman weer blij of je kunt je amp weer iets verder open draaien. En het geluid dat door de mic voor je versterker wordt opgevangen is iets beter (dat laatste heb ik nog niet geprobeerd) maar de geluidsman moet wel kundig zijn omdat het ook harder binnen komt, wat niet iedere geluidsman op weet te lossen.

Gearjunkie
26 augustus 2012, 22:01
Ik heb zo'n plexiglas scherm gebouwd, geweldig!

Kun je aangeven hoe je dat aangepakt hebt? Ik ben erg geinteresseerd.

Rick trodat
27 augustus 2012, 09:27
Je hoeft niet kundig te zijn als geluidsman. Je drukt gewoon op de pfl knop en stelt daar de gain op in, die verder in het paneel gaat. Geluidsmensen houden van een laag podiumgeluid ( is zoiezo beter ) om feedback issues, monitor afstelling maar ook de presentatie front en back house goed af te stellen.

lespaulnmarshall
27 augustus 2012, 10:44
Je hoeft niet kundig te zijn als geluidsman. Je drukt gewoon op de pfl knop en stelt daar de gain op in, die verder in het paneel gaat. Geluidsmensen houden van een laag podiumgeluid ( is zoiezo beter ) om feedback issues, monitor afstelling maar ook de presentatie front en back house goed af te stellen.

Nou ik gen van die geluidsmensen.... Die maken er echt een zootje van.
Misschien houden ze van laag podium volume, maar een amp op 1.5 zit er eentje al te zeiken dat het te hard is voor hem en hij alles op nul moet zetten, beetje raar. Maarja, hij gebruikt ook behringer microfoontjes.

lespaulnmarshall
27 augustus 2012, 11:06
Kun je aangeven hoe je dat aangepakt hebt? Ik ben erg geinteresseerd.

Jazeker.

Je koopt een stuk plexiglas bij de gamma. Die van mij is maar 2 mm dik, dat is voor een 50x50 scherm wel dik genoeg, als je een groter scherm wilt maken, groter dan bijvoorbeeld 60x60, dat is de maat voor een 4x10 fender combo (bijv. Bassman, super reverb), zou ik toch iets dikker plexiglas gebruiken.
Mijn stukje plexiglas, van 100x50 cm was 11.50€.

Mbv een plexiglas snijder, 7,50 bij gamma, heb ik het midden eerst zo nauwkeurig mogelijk opgemeten en toen langs een lat zo recht mogelijk met de plexiglas schijder een diepe groef gemaakt. Toen kon ik hem gewoon doorbreken. (zo hoort dat gewoon oor met een plexiglas snijder, dat zijn geen gevaarlijke stunts op zo. Breekt gewoon af alsof het heel netjes is gezaagd.)

Toen heb ik een pianoschanier van 50 cm gekocht, die heeft elke bouwmarkt wel, een paar schroeven van 3x20mm met moertjes, een pakje ringetjes, een 3mm houtboortje en een latje. Je kunt in plaats van de lat, het pianoschanier, de schroefjes, moetjes en ringetjes ook een speciaal profieltje kopen, maar dt is dan weer niet opklapbaar.

Toen het latje op 50cm afgezaagd, twee keer, een voor iedere kant.

Toen het schanier langs het latje gelegd en de gaten voor de schroeven erop getekend. Toen voorzichtig met het boortje doorgeboord bij beide latjes. Daarna de latjes op het plexiglas gelegd zoals je zouden komen te zitten, en door de latjes heen in het plexiglas geboord. Ik heb het schanier aan de binnenkant gedaan, dan het plexiglas erop en dan de latjes aan de buitenkant, het plexiglas zit dus in het midden tussen een latje en een kant van het schanier. Schroefjes erdoor, ringetje erop, moertje erop strak aandraaien, bij alle gaatjes herhalen en klaar.

Ik wil de uiteinden van de schroefjes nog bedekken met speciale dopjes daarvoor.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/lespaulnmarshall/04cbb40049c0d5dfcf1c83237a4d5bb9.jpg

Rick trodat
27 augustus 2012, 11:16
Nou ik gen van die geluidsmensen.... Die maken er echt een zootje van.
Misschien houden ze van laag podium volume, maar een amp op 1.5 zit er eentje al te zeiken dat het te hard is voor hem en hij alles op nul moet zetten, beetje raar. Maarja, hij gebruikt ook behringer microfoontjes


Soms zit een geluidsman recht voor de speaker, of zet hij zijn mic recht in het midden van de speaker ( zonder de juiste eq). In dat geval hoort hij vaak een nare oversturing icm een snoehard volume ( ingeval hij recht voor de speaker zit). Als geluidsman is de juiste plaats in de zaal erg belangrijk. Net als muzikanten zijn er ook geluidsmensen van slecht tot zeer goed en gebruiken ze alles tussen DAP en Neumann in. Gitaristen blijft lastig om mee te werken, omdat ze vaak hun amps hard willen ( en vaak ook hard door hun monitor willen) Een plexi glas of berken scherm ervoor verhelpt in ieder geval het directe geluid afkomstig van de speaker en helpt tevens het podiumgeluid te verminderen. En toch kan je amp een stuk harder, waardoor je buizen en speaker lekker kunnen werken.

Harald
27 augustus 2012, 12:03
Is dat plexiglas nu puur voor de 'doorkijkbaarheid'? Zou het niet ook werken met een plaat triplex ervoor?

lespaulnmarshall
27 augustus 2012, 12:12
Is dat plexiglas nu puur voor de 'doorkijkbaarheid'? Zou het niet ook werken met een plaat triplex ervoor?

Plexiglas heeft zichzelf gewoon keer op keer bezezen in de muziek en film industrie. En het is doorzichtig ja. Triplex werkt volgens mij net zo goed.

Rick trodat
27 augustus 2012, 13:18
Is dat plexiglas nu puur voor de 'doorkijkbaarheid'? Zou het niet ook werken met een plaat triplex ervoor?

Werkt exact hetzelfde. Wil je dus per se je amps kunnen zien dan kan je ook acrylplaat gebruiken. Is namelijk stukken goedkoper.

DemolitionColorScheme
27 augustus 2012, 14:47
Dat plexiglas, ik zie niet in hoe dat bevordelijk is voor een mic'd applicatie. De mic wordt toch vóór het plexiglas geplaatst? Dus dan verminderd het alleen directioneel wat volume en wellicht een tikkeltje bleed (wat eigenlijk een non-issue is bij dynamic mics). Okay, het verminderd wellicht een tikkeltje het stage volume, maar de grootste reden waarom dat een amp vaak zachter moet is voor de FoH, dus harder zetten kun je hem dan toch niet en dan moet 'ie later toch weer harder uit de monitoren, waarschijnlijk.

Ik denk alleen even luid mee hoor. Ik neem aan dat het dan alleen puur is om minder het directe amp geluid de zaal in de schieten?

Rick trodat
27 augustus 2012, 15:01
Dat plexiglas, ik zie niet in hoe dat bevordelijk is voor een mic'd applicatie. De mic wordt toch vóór het plexiglas geplaatst? Dus dan verminderd het alleen directioneel wat volume en wellicht een tikkeltje bleed (wat eigenlijk een non-issue is bij dynamic mics). Okay, het verminderd wellicht een tikkeltje het stage volume, maar de grootste reden waarom dat een amp vaak zachter moet is voor de FoH, dus harder zetten kun je hem dan toch niet en dan moet 'ie later toch weer harder uit de monitoren, waarschijnlijk.

Ik denk alleen even luid mee hoor. Ik neem aan dat het dan alleen puur is om minder het directe amp geluid de zaal in de schieten?

Klopt voor de mic's maakt het geen zak uit en zeker de dynamische hyper cordoids niet, ingeval het geluid terugkaatst. Maar dit ding kan in de oefenruimte ook een uitkomst zijn en dan heb je vaak wel de amp recht in het gezicht van de bandleden.

lespaulnmarshall
27 augustus 2012, 15:07
Het is eigenlijk een soort beamblocker met wat extra voordelen. Ik had begrepen, maar nog niet uitgetest, dat het miced geluid ook beter ervan wordt, het stage volume er beter van wordt en het makkelijker is de juiste positie van de mic te vinden.

Rick trodat
27 augustus 2012, 15:38
Het is eigenlijk een soort beamblocker met wat extra voordelen. Ik had begrepen, maar nog niet uitgetest, dat het miced geluid ook beter ervan wordt, het stage volume er beter van wordt en het makkelijker is de juiste positie van de mic te vinden.

Miced geluid: Maakt niks uit tenzij je de limiet van de mic raakt wat db betreft. Dan gaat de mic oversturen. En dat maakt het geluid er niet beter op. De mic blijft namelijk tussen de amp en shield ( gewoon tegen je grillcloth )

Stage volume: wordt inderdaad beter.

Positie mic: blijft dus hetzelfde. Je gaat een cabinet niet als overhead uitversterken.

DemolitionColorScheme
27 augustus 2012, 17:04
Miced geluid: Maakt niks uit tenzij je de limiet van de mic raakt wat db betreft. Dan gaat de mic oversturen. En dat maakt het geluid er niet beter op. De mic blijft namelijk tussen de amp en shield ( gewoon tegen je grillcloth )

Stage volume: wordt inderdaad beter.

Positie mic: blijft dus hetzelfde. Je gaat een cabinet niet als overhead uitversterken.
Precies. En sowieso kan ik me niet voorstellen dat een stuk plexiglas bevordelijk is als je hem bijv. zou miken met een condenser of ribbon met een figure 8 patroon omdat je dan alleen de hele mikmak terug laat bouncen naar de achterkant van de mic. Maar goed, bij dynamics is dit niet het geval.

Ik zie zelf het nut niet geheel. On stage functioneren versterkers soms ook gedeeltelijk als monitor (mits het podium niet te diep is), dus een zachter stage volume ... tja, wellicht soms handig, vooral als je in niet zulke traditionele bands speelt, dus bijv. met strijkers of blazers.

Dat schuim, daar kan ik me nog wat bij voorstellen omdat je dan het 'probleem' aanpakt bij de speaker zelf en dus de spreiding aanpast.

lespaulnmarshall
27 augustus 2012, 17:59
Het plexiglas is een soort van schuim of beamblocker. Het schelle zit in de 'beam' als je recht voor de amp staat, het plexiglas spreid het uit waardoor het schelle weg gaat.

Ik zie het nut wel nu ik een plexiglas scherm heb en de pros die het ook gebruiken ook. Ik zou zeggen, probeer het zelf eens in een livesituatie.

Rick trodat
28 augustus 2012, 11:14
Precies. En sowieso kan ik me niet voorstellen dat een stuk plexiglas bevordelijk is als je hem bijv. zou miken met een condenser of ribbon met een figure 8 patroon omdat je dan alleen de hele mikmak terug laat bouncen naar de achterkant van de mic. Maar goed, bij dynamics is dit niet het geval.

Ik zie zelf het nut niet geheel. On stage functioneren versterkers soms ook gedeeltelijk als monitor (mits het podium niet te diep is), dus een zachter stage volume ... tja, wellicht soms handig, vooral als je in niet zulke traditionele bands speelt, dus bijv. met strijkers of blazers.

Dat schuim, daar kan ik me nog wat bij voorstellen omdat je dan het 'probleem' aanpakt bij de speaker zelf en dus de spreiding aanpast.

Check dit filmpje van Robert Cray:

http://www.youtube.com/watch?v=1_faXwYc-hU

Microfoon is een M88 van Beyer ( een van de allerbeste dynamische mics, maar dat terzijde ). Zijn amps worden versterkt door Shure KSM32. Een condensator mic.

http://mixonline.com/mag/audio_robert_cray/
Uit dit interview blijkt dat hij alleen zijn stem wil horen over de monitoren en zijn amps dus achter hem ( ook als een soort van monitor).

De volgende zaken vallen op. check zijn settings: Die amps staan niet bijzonder hard. Verder valt het je denk ik ook op dat ze behoorlijk ver naar achter staan. Zeer waarschijnlijk willen zij ook de eerste rij sparen van beam en hoge geluidsdruk.

Maar goed hoe vaak staan wij op zo'n podium? Ik niet. Bij een pinkpop is zoiets zoiezo geen issue. Onversterkt hoort de eerste rij zoiezo niks.

Kamiess
17 september 2012, 17:07
Nou, alles is geinstalleerd en ik moet zeggen dat het nog heel erg mee viel!


Ik ben eerst begonnen met de grille te verwijderen van mijn cab, wat mij meteen al opviel is dat ik de standaard manier van het bevestigen van het foam niet kon toepassen. Op alle instructies (ook in de FP) worden de ronde foamschijven voor de speaker geplaatst en blijven ze vastzitten in de behuizing zelf. Zoals hieronder te zien gaat dat dus niet, hier moesten we dan maar een klein beetje improviseren
http://s15.postimage.org/cdpuehk1n/image.jpg

Aangezien ik 2 stukken foam had besteld van elk 100x50cm kon ik dus eigenlijk ook gewoon het hele front van de cab coveren met het spul en dan daarna gewoon de openingen uitmeten
Nadat we de rondjes op de goede plek hadden heb ik toch eerst maar een klein vierkant kijkgaatje uitgesneden om te kijken of we echt wel een beetje in het midden van de speaker zaten. Dit was het geval!
http://s17.postimage.org/gtsug9t1r/image.jpg

Gelukkig zat er een plaklaag aan de achterkan van het foam, dus konden we het heel makkelijk bevestigen over de speakers heen, as shown on the picture below

http://s14.postimage.org/k04ll1ac1/image.jpg

Dit hebben we daarna apart herhaald voor de onderste 2 speakers met exact dezelfde afmetingen en voila!
Perfect fit!
http://s14.postimage.org/7a0d7y2dt/image.jpg

Ik had verwacht dat het er een stuk slechter uit zou zien door de grille heen maar het valt mee.
Hierna meteen even aangesloten om het resultaat te ervaren..
2 woorden, heer-lijk! De eindeloze stortbak aan trommelvlies verkrachtende icepicking heeft het hazenpad gekozen en is verdwenen!
Maakt niet uit waar ik sta t.o.v de amp ik behoud een lekker donker en dichtgesmeerde sound, me like!

Conclusie: Heb je last van icepicking, of in ieder geval iets wat op een irritant krasserig geluid lijkt als je recht voor je amp staat?
Ga deze shit fixen, kost een drol en een uurtje werk. De moeite waard!

Misschien domme vraag.
Hoe wordt het geluid door de microfoon aangezien er schuim tussen zit.

hugo123
30 oktober 2012, 14:09
Bump, ben ik ook erg benieuwd na. Heeft iemand ervaring met dergelijke maatregelen op een ac30?

MjS
30 oktober 2012, 17:30
Ik moet dit ook maar eens gaan proberen (het schuim). De beamblockers die ik had... ik weet het niet zo goed, het werkte wel maar ik vond het klanktechnisch allemaal net niet.