PDA

View Full Version : 250k vs 500k pots: waarom het uitmaakt



Orpheo
16 augustus 2012, 11:49
dit gaat niet zozeer over pickups maar meer over pots en de tech kant van t verhaal. Met dank aan CMW en neg k3 fan voor hun suggesties en input.

http://www.seymourduncan.com/blog/tips-and-tricks/250k-pots-versus-500k-pots-going-deeper-into-the-subject/

bass blom
16 augustus 2012, 11:55
waarom de link niet klikbaar?

http://www.seymourduncan.com/blog/tips-and-tricks/250k-pots-versus-500k-pots-going-deeper-into-the-subject/

Orpheo
16 augustus 2012, 12:07
Geen idee...

Ik heb wat shortcuts moeten nemen in t artikel om t begrijpelijk te houden voor leken...

iWishmaster
16 augustus 2012, 12:19
Heb het even geskimmed: interessant artikel! Zal het ook eens aandachtiger doorlezen. Ik mis eerlijk gezegd wel de fourrier analyses die bij de schema's horen, misschien interessant voor een vervolgartikel. Een frequency sweep in grafiekvorm spreekt toch wat meer tot de verbeelding denk ik.

Eventueel wil ik je daar ook wel bij helpen mocht je de software niet beschikbaar hebben, ik heb nog wel ergens een studentenversie van Orcad met Spice volgens mij. Als jij de thevenin schema's met realistische waardes voor een pickup kunt geven komt dat wel goed.

Orpheo
16 augustus 2012, 12:36
Hahahaha sorry maar ik moet hier om lachen. Niet om jou... Dit wordt al gezien als pittig. Een fourier analyse zou t echt te lastig maken. Zat er namelijk ook keurig in... Ik moet schrijven alsof een stel debielen dit gaan lezen.

iWishmaster
16 augustus 2012, 12:51
Een fourrier analyse is toch juist heel simpel? Ok, de technische details van zo'n sweep en de fft vergelijkingen die erbij horen niet, maar het resultaat geeft juist mooi dat bepaalde frequenties gedempt worden en waar dat kantelpunt ligt. Of misschien ben ik te technisch om me te verplaatsen in de gemiddelde lezer van die artikelen :(.

Als je de grafieken wel hebt, zou je ze dan hier neer willen zetten, of wellicht naar me mailen? Lijkt me wel interessant en het bespaart mij de moeite ;).

Orpheo
16 augustus 2012, 13:17
Nee ik heb ze niet. Ik had een grove opzet. Denk aan iets als [insert fourier] maar voor ik iets kon doen kreeg ik t commentaar dat t te lastig was. Je moet je bedenken dat mensen dom zijn.

benwave
16 augustus 2012, 14:09
om t begrijpelijk te houden voor leken...


Ik moet schrijven alsof een stel debielen dit gaan lezen.


Je moet je bedenken dat mensen dom zijn..

Dat jij nog kan leven onder ons gewone stervelingen Orpheo !! Kan je niet een paar van die potmeters opvreten ?
Misschien ga je dan weer normaal doen

Hendriks
16 augustus 2012, 14:38
Sjezus , ik ben al geen echte muziekliefhebber en nou ben ik ook nog dom . Wat volgt?

bass blom
16 augustus 2012, 14:43
Sjezus , ik ben al geen echte muziekliefhebber en nou ben ik ook nog dom . Wat volgt?

drummer worden? :D

Orpheo
16 augustus 2012, 14:49
Dat jij nog kan leven onder ons gewone stervelingen Orpheo !! Kan je niet een paar van die potmeters opvreten ?
Misschien ga je dan weer normaal doen

Voel je je aangesproken? ;) lijkt erop van wel. Sorry maar ik vind 90% van de mensheid dom. Sommige dingen die ik normaal vind, zoals het niet nodig hebben van een rekenmachine voor simpele sommetjes, lijken niet normaal te zijn voor heel veel andere mensen. Juist omdat ik die mentale en psychische tekortkoming van mijn medemens onder ogen zie doe ik mijn best om artikelen te maken waar ze wat van opsteken, geschreven op een manier die voor iedereen te behappen is. Maar nee... Holy Ben gaat gelijk jn de verdediging en proclameert dat ik niet normaal doe of ben omdat ik me bewust ben van het verschil in intellect. Maar... Als ik geen gelijk heb, waarom bestaat er dan een differentiatie binnen de middelbare school? Mavo havo en vwo. Wie is er hier nu onbedachtzaam? Ik toch niet...

Het is vervelend om gelijk te hebben maar gewezen worden op je eigen fout is denk ik nog erger.

En nee ik kan niet leven met jullie 'gewone stervelingen'. Ik erger me groen en geel aan het proletariaat. De grofgebektheid (wat jij schitterend tentoonspreidt), de onwetendheid, de onnozelheid... Het grijpt me aan. Maar ik besef me dat zij niks kunnen doen aan hun gebrekkig intellect en ik niks kan doen aan mijn bovengemiddeld intellect. En dat is niet arrogant of aanmatigend, maar een feit. Ik studeer universitair en er is een reden dat er maar 21 universiteiten zijn versus 50 hogescholen. Om maar te zwijgen over MBO's, LBO's etc etc.

Het zijn dingen die je niet wilt horen maar heb ik er minder gelijk om? Ik heb een heel sterk vermoeden met welke argumenten je de poten onder mijn stoel denkt weg te kunnen zagen maar voor mijn eigen plezier ga ik niet alvast de wind uit je zeilen halen.

Dweezman
16 augustus 2012, 15:00
*chips + biertje klaarzetten doet*

Orpheo
16 augustus 2012, 15:02
Voor eenieder die zich aangesproken voelt, vraag je dan eens af waarom je je aangesproken voelt. Als je het niveau van sbs6, rtl4, van den ende musicals, de telegraaf, grazia en ga zo maar doet, beziet, kan je niet om de conclusie heen dat mensen dom zijn. Er is een reden dat de riooljournalistiek en afvalmedia hoogtijdagen vieren. En ik kijk niet eens naar de laatste 30 jaar maar naar de laatste 3000 jaar. Romeinse media verschilt in essentie nauwelijks van Jersey Shore en de Prive. Ook Cicero en Seneca ergerden zich aan de menselijke domheid. Het heeft niks met nu te maken maar met 'the human condition'. Ik kan me er tegen verzetten maar ik kan ook proberen mensen wat bij te brengen door wat te vertellen op een niveau wat voor iedereen te behappen is. Leuke integralen neerzetten en iedereen betitelen die dát niet snapt als dom is dom van mijn kant om maar te zwijgen van onpasselijke aanmatigendheid en arrogantie. Maar omdat ik me bewust ben dat ik slimmer ben dan het merendeel van de mensheid, ben ik niet normaal.

Aha...

bass blom
16 augustus 2012, 15:02
9 van de 10 zijn hondekoppen daar ben ik het helemaal met orpheo eens :D

Dweezman
16 augustus 2012, 15:08
Orph, ik vind mensen erg vaak gemakzuchtig, egoïstisch en daarmee oppervlakkig. Dat leidt veelal tot gedrag wat op domheid lijkt. Persoonlijk zou ik het niet louter aan opleidingsniveau willen toeschrijven.

peter_heijnen
16 augustus 2012, 15:13
onnozelheid....
Als in 'orpheo de ubergeniale fan van the darkness'?

LOL! :)

Gearjunkie
16 augustus 2012, 15:14
ik besef me ....

Deze dan niet meer gebruiken.... ;)

Wel een interessant artikel overigens. Het moet inderdaad niet al te wetenschappelijk, dan snapt de grote meerderheid het echt niet meer.

Orpheo
16 augustus 2012, 15:15
Die drie karaktertrekken zijn zeker exclusoef voor een opleidingsniveau. Neemt niet weg dat het hoogste niveau beduidend kleiner is dan de niveaus die daaronder zitten.

Orpheo
16 augustus 2012, 15:21
Als in 'orpheo de ubergeniale fan van the darkness'?

LOL! :)

Allereerst: ik vind de muziek te gek maar uberfan? Totaal niet. Je kent me totaal niet anders had je dit niet gezegd. Verder, ik vind meer muziek te gek. Als laatste: wat is de daadwerkelijke correlatie tussen muziek en intellect of algemeen inzicht? Ik luister meer naar Berlioz, Britten en Palestrina dan the Darkness. Ben ik nu dan geem klosjaar?

@gearjunkie je hebt gelijk. Het is geen wederkerig werkwoord. Het is gewoon 'ik besef dat'.

Midwolda
16 augustus 2012, 15:28
*chips + biertje klaarzetten doet*

*Gezellie he? Ik een colaatje hoor :D *

Hendriks
16 augustus 2012, 15:33
*Gezellie he? Ik een colaatje hoor :D *

Ik vind het een SBS6 topic worden , zappen dus.

peter_heijnen
16 augustus 2012, 15:43
Allereerst: ik vind de muziek te gek maar uberfan? Totaal niet. Je kent me totaal niet anders had je dit niet gezegd.
Nee ik ken je helemaal niet, maar ik heb je dus wel al erg vaak over die fantastische the darkness gehoord en bijv nog nooit over berlioz ;). Btw, naar berlioz luisteren maakt the darkness echt niet minder onnozel. Maar ok, het is jouw smaak en dat moet vooral ook gewoon kunnen. ;)

nickofzo
16 augustus 2012, 15:43
Ik vind het een SBS6 topic worden , zappen dus.

Ik had het niet mooier kunnen omschrijven.

iWishmaster
16 augustus 2012, 15:46
Orph, ik vind mensen erg vaak gemakzuchtig, egoïstisch en daarmee oppervlakkig. Dat leidt veelal tot gedrag wat op domheid lijkt. Persoonlijk zou ik het niet louter aan opleidingsniveau willen toeschrijven.

+100 en tien tekens

Voor de rest:
http://www.smileyvault.com/albums/userpics/10172/smiley-face-popcorn.gif

Orpheo
16 augustus 2012, 15:47
Nee ik ken je helemaal niet, maar ik heb je dus wel al erg vaak over die fantastische the darkness gehoord en bijv nog nooit over berlioz ;). Btw, naar berlioz luisteren maakt the darkness echt niet minder onnozel. Maar ok, het is jouw smaak en dat moet vooral ook gewoon kunnen. ;)

Ach. Liever the darkness dan lady gaga, nicki minaj of justin bieber.

Overigens. Benwave mag bedankt worden voor het laten ontsporen van dit topic. Ik was inhoudelijk aan t praten met iwishmaster.

Hendriks
16 augustus 2012, 15:49
Ik had het niet mooier kunnen omschrijven.

Tja , alleen nog wat tieten en Gordon.

Voor iemand die zich zelf zo intelligent vind ,zegt Orpheo maar weinig verstandige dingen.

peter_heijnen
16 augustus 2012, 15:54
Ach. Liever the darkness dan lady gaga, nicki minaj of justin bieber.
Kijk dat is dus precies je probleem en de reden waarom dit topic -en eerder vele andere- ontspoort: waarom zouden die onnozeler zijn dan the darkness, omdat jij dat vindt?

Pepe
16 augustus 2012, 15:55
focking hell zeg, waar zo'n potmetertje al niet toe kan leiden...

iWishmaster
16 augustus 2012, 16:12
Ik ga binnenkort nieuwe pickups in mijn HSS strat zetten en na dit gelezen te hebben moet ik misschien ook maar eens een testje doen met dual gang 250k/500k pots (als die al te koop zijn...).

Trouwens, wtf is the darkness? Een band neem ik aan?

Hendriks
16 augustus 2012, 16:17
Ik ga binnenkort nieuwe pickups in mijn HSS strat zetten en na dit gelezen te hebben moet ik misschien ook maar eens een testje doen met dual gang 250k/500k pots (als die al te koop zijn...).

Ik expertimenteer daar ook wel eens mee , ook met condensatoren , is ook niet veel wetenschappelijks aan , tone is van meer zaken afhankelijk( houtsoort?) .

iWishmaster
16 augustus 2012, 16:21
Ik expertimenteer daar ook wel eens mee , ook met condensatoren , is ook niet veel wetenschappelijks aan , tone is van meer zaken afhankelijk( houtsoort?) .

Op zich is er vanalles wetenschappelijks aan, dat probeert Orpheo juist aan te tonen. Je hebt alleen geen wetenschappelijke kennis nodig om een soldeerbout vast te pakken en je oren een keus te laten maken.

miegiel
16 augustus 2012, 16:24
Ontopic:

Ik heb een stukje gelezen en het volume stuk is me niet helemaal duidelijk. Misschien ben ik debiel maar in het plaatje staan R1 en R2 niet aangegeven, dit zou het wel duidelijker maken.

http://cdn.seymourduncan.com/blog/wp-content/uploads/spanningsdeler2.png

verderop gaat het over de R van de hele potmeter: R = R1 + R2.

..R is the combined value of R1 and R2 (so, R1+R2=R). In other words, if R2 is 0, the whole signal has to go to R1, because you cannot devide by zero.
Wat heeft de divide by zero er mee te maken? 100+0=100 en 0+100=100, hier komt geen deling in voor..


Verder hulde voor dit soort artikelen!

rvorkink
16 augustus 2012, 16:29
Ik vind het volgende een beetje vreemd,

The law of Kirchhoff states that a voltage has to be equally distributed over all resistors in a circuit, relative to the resistors.

Terwijl de 1e wet van Kirchoff stelt dat de som van alle stromen die op een knooppunt toestromen gelijk zijn aan de som van alle stromen die van het knooppunt aflopen.

mesaman
16 augustus 2012, 16:31
Orpheo is een studie bol, en hij is 'anders' (iedereen weet wat ik bedoel toch?)en verwart wel meer dingen. Ik vermoed dat hij minder slim is dan hij denkt. Ik bedoel dan vooral inzicht, emotie en sociaal gedrag waar het hem aan ontbreekt. Maakt vaker missers maar zijn tunnelvisie is te smal om dat compleet in te zien. Hij is rijk aan weetjes/studie kennis maar ontzettend arm in andere dingen.
Ik denk dat hij hier niet een zinnig antwoordt op gaat geven, en dat hoeft natuurlijk ook niet.

ontopic: ik vind het een gedoe van niets, als je een gitaar koopt koop je hem toch om de bespeelbaarheid en het geluid?
zijn er veel mensen die hun potmeters omwisselen voor andere?

Hendriks
16 augustus 2012, 16:32
Op zich is er vanalles wetenschappelijks aan, dat probeert Orpheo juist aan te tonen. Je hebt alleen geen wetenschappelijke kennis nodig om een soldeerbout vast te pakken en je oren een keus te laten maken.

Wat ik bedoel is dat je een aantal variabelen hebt en waar je in het ene geval een 250 k nodig bent ,in een andere een 500k beter klinkt , je kunt dan heel veel gaan rekenen ,maar uiteindelijk bepalen je oren het.

iWishmaster
16 augustus 2012, 16:38
Denk links V (outgangssignaal van de pickup), rechts V2 (uitgangssignaal na de volumepotmeter)
Bovenste weerstand R1 en onderste R2

Het doorgelaten signaal is de verhouding van de twee weerstanden:
V2 = V * (R2)/(R1+R2)

Voor R1 = 100 en R2 is 0 (volumeknop dicht)
V2 = V * (0/(100+0) = 0

Voor R1 = 0 en R2 is 100 (volumeknop open)
V2 = V * (100/(100+0) = V

Voor R1 = 50 en R2 is 50 (volumeknop op de helft uitgaande van een lineaire potmeter)
V2 = V * (50/(50+50) = 0,5*V

In geval van een spanningsdeler als deze is er geen sprake van delen door nul.

iWishmaster
16 augustus 2012, 16:41
Wat ik bedoel is dat je een aantal variabelen hebt en waar je in het ene geval een 250 k nodig bent ,in een andere een 500k beter klinkt , je kunt dan heel veel gaan rekenen ,maar uiteindelijk bepalen je oren het.

Leuk en aardig, maar een techneut wil ook graag weten WAAROM iets nu anders klinkt. Waarom vinden mijn oren het ene beter als het andere? Dat is soms met een beetje wiskunde prima te verklaren.

Orpheo
16 augustus 2012, 16:48
Ik heb niet alles geedit he guys. Sommige dingen komen niet van mijn hand

Orpheo
16 augustus 2012, 17:14
Orpheo is een studie bol, en hij is 'anders' (iedereen weet wat ik bedoel toch?)en verwart wel meer dingen. Ik vermoed dat hij minder slim is dan hij denkt. Ik bedoel dan vooral inzicht, emotie en sociaal gedrag waar het hem aan ontbreekt. Maakt vaker missers maar zijn tunnelvisie is te smal om dat compleet in te zien. Hij is rijk aan weetjes/studie kennis maar ontzettend arm in andere dingen.
Ik denk dat hij hier niet een zinnig antwoordt op gaat geven, en dat hoeft natuurlijk ook niet.

ontopic: ik vind het een gedoe van niets, als je een gitaar koopt koop je hem toch om de bespeelbaarheid en het geluid?
zijn er veel mensen die hun potmeters omwisselen voor andere?

Knap :) een psychoanalyse van iemand die je slechts via het internet kent en nul fysiek contact mee hebt gehad. Je zit er overigens naast: ik heb wel een goed sociaal leven en ik kan verdomd goed karakters en persoonlijkheden inschatten. Maar verder: keep up the good work met je analyse ;)

Over 'devide by zero'. Ik dénk dat de eindredacteur aan wilde geven dat dat signaal ergens heen gaat, en t niet verdwijnt en dat ie de gelijke verdeling van spanning aan probeert te geven via kirchhoff. Ik had t anders verwoord en verrekend.

@iwishmaster jij vat m! ;)

FruscianteFan
16 augustus 2012, 17:17
Je kent me totaal niet anders had je dit niet gezegd.
Misschien kun je dit ook toepassen op je analyse van andere mensen. Al ben ik het van harte met je eens dat veel mensen schrikbarend dom (danwel onwetend, laks, etc) zijn, het komt nu wel een béétje over alsof je alleen op de wereld bent.

Agent_Smith
16 augustus 2012, 17:46
Ik vind het een SBS6 topic worden , zappen dus.

Yep, I'm outta here :D
Eerst een poosje bijkomen van het lachen....pffff, my god!

Tabula Rasa
16 augustus 2012, 17:59
....mentale en psychische tekortkoming van mijn medemens..... waar ze wat van opsteken, geschreven op een manier die voor iedereen te behappen is. ..... proclameert ...... differentiatie ...... onbedachtzaam? .....
En nee ik kan niet leven met jullie 'gewone stervelingen'. ...... De grofgebektheid (wat jij schitterend tentoonspreidt), de onwetendheid, de onnozelheid... .... hun gebrekkig intellect en ik niks kan doen aan mijn bovengemiddeld intellect. En dat is niet arrogant of aanmatigend, maar een feit.

Gelukkig is 90% van het forum dermate zwakbegaafd dat zij deze dure woorden en de beledigende taal niet kunnen begrijpen. Gelukkig maar voor die 90%.

Ik ben blij dat ik alle woorden ken, mogelijk hoor ik bij de elite van 10%.

Mitch
16 augustus 2012, 19:28
Er bestaat zoiets als weten wie je publiek is en ze weten te bereiken door perfect afgestemde communicatie. Je hebt duidelijk je best gedaan om dat te doen en bent daarna jammerlijk gefaald in de uitvoering. Wees niet doof en blind voor kritiek Orph. Als benwave je niet had aangesproken op die opeenvolging van beledigingen van je publiek was er wel iemand anders geweest en terecht.

Tabula Rasa
16 augustus 2012, 19:49
Hoop niet dat er op dan SDforum nederlanders of nederlandstaligen zitten die hier meelezen en zien dat het de info voor een publiek is dat voor 90% zou bestaan uit eencellige gnomen. Denk dat SD daar mogelijk weleens niet zo blij mee zou kunnen zijn.

verder wel schitterende stukken tekst, die ik voor een redelijk deel kan bevatten... maar de posts in dit topic:

http://fashion.blog.nl/files/2010/03/glamourland.jpg

bass blom
16 augustus 2012, 20:02
yup. don't bite the hand that feeds you.
als SD denkt dat we allemaal randdebiel zijn maak je de keuze wel of niet voor ze te werken.
uit de school klappen zullen ze niet blij mee zijn.

Tabula Rasa
16 augustus 2012, 20:05
Don't take a shit in your own garden etc.... idd. Ff serieus, ik zou een verzoekje tot opschonen van dit topic indienen (en dan met name je EIGEN posts).

bass blom
16 augustus 2012, 20:09
:seriousf:

FNaRK
16 augustus 2012, 20:21
ik zou een verzoekje tot opschonen van dit topic indienen (en dan met name je EIGEN posts).

ik pleit voor het collectief opschonen van AL zijn posts :sssh:

alhoewel ik toch te stom ben om ze te begrijpen

Han S
16 augustus 2012, 20:50
En het was nog wel goed bedoeld, het zou gaan over potmeters. Orpheo geeft Benwave de schuld van het ontsporen, maar hij zette zelf een wissel de verkeerde kant op. Ben maakte een terechte nogal sarcastisch bedoelde opmerking en daar kun je ook gewoon niet op reageren bijvoorbeeld. Maar Orph de Groote gaat daar uitgebreid op in en gooit er nog een grote schep bovenop.

Is dat slim? Is dat een voorbeeld van bovenmatige intelligentie? Wie het weet mag het zeggen.

Graag potmeters nu.

FNaRK
16 augustus 2012, 21:01
Maar Orph de Groote gaat daar uitgebreid op in en gooit er nog een grote schep bovenop.



da's nogal een domme taalfout. Je lijkt wel een randdebiel en past derhalve niet in het referentie-kader van Orpheo de Minachtende !!

Matthijs24
16 augustus 2012, 21:07
Lach me dood hierzo om alles :seriousf:. Al die opmerkingen, en serieus Orpheo? T lijkt haast wel een grap :seriousf:

Tabula Rasa
16 augustus 2012, 21:20
Graag potmeters nu.

Een potmeter is een regelbare weerstand als een kraan. Je draait hem open of je draait hem dicht. Je kan er ook een beetje tussenin zitten, dan is ie een beetje open en een beetje dicht. Kleine kraantjes gaan maar een klein beetje open en grote kranen gaan heel ver open. Dat is eigenlijk het hele verhaal.

Zo, dat is op het niveau van de 90%.

nickofzo
16 augustus 2012, 21:21
With special thanks to Chris Winsemius. Die link doet het alleen niet, verder best een interessant stukje tekst.

pasqual
16 augustus 2012, 21:40
Ik snap er helemaal niets van en Nederlands was nog wel mijn goeiste vak op sgool;)
Sjonge jong Orpheo, wat weet je er toch een teringzooi van te maken met je pseudo slimme ge-ouwehoer!

bass blom
16 augustus 2012, 21:53
Een potmeter is een regelbare weerstand als een kraan. Je draait hem open of je draait hem dicht. Je kan er ook een beetje tussenin zitten, dan is ie een beetje open en een beetje dicht. Kleine kraantjes gaan maar een klein beetje open en grote kranen gaan heel ver open. Dat is eigenlijk het hele verhaal.

als de kraan half open/dicht staat komt er minder water uit, klopt.
maar voor de kraan.. daar verdampt geen water.
daar wordt geen water omgezet in warmte.
want dat is wat in een weerstand gebeurt.
daar 'verdwijnt' vermogen, pfff de lucht in.

zou een verdomd natte boel worden als onze kranen zo werken.

Tabula Rasa
16 augustus 2012, 21:56
als de kraan half open/dicht staat komt er minder water uit, klopt.
maar voor de kraan.. daar verdampt geen water.
daar wordt geen water omgezet in warmte.
want dat is wat in een weerstand gebeurt.
daar 'verdwijnt' vermogen, pfff de lucht in.

zou een verdomd natte boel worden als onze kranen zo werken.
Ik stap wel weer over naar de 90% want dit gaat te ver.

Han S
16 augustus 2012, 22:10
Een potmeter is een regelbare weerstand als een kraan. Je draait hem open of je draait hem dicht. Je kan er ook een beetje tussenin zitten, dan is ie een beetje open en een beetje dicht. Kleine kraantjes gaan maar een klein beetje open en grote kranen gaan heel ver open. Dat is eigenlijk het hele verhaal.

Zo, dat is op het niveau van de 90%.

Je hebt het niet helemaal of helemaal niet begrepen. Maar dat heb je met dat domme deel van de mensheid. Een potmeter vergelijken met een kaan kun je doen, maar dan is het wel een tweewegventiel. Als je hem naar de ene kant open draait stuit je hem aan de andere kant.

Zit ik nou bij die 10%? Ik hoop het maar.

(Geintje Orph)

Tabula Rasa
16 augustus 2012, 22:14
Je hebt het niet helemaal of helemaal niet begrepen. Maar dat heb je met dat domme deel van de mensheid. Een potmeter vergelijken met een kaan kun je doen, maar dan is het wel een tweewegventiel. Als je hem naar de ene kant open draait stuit je hem aan de andere kant.

Zit ik nou bij die 10%? Ik hoop het maar.

(Geintje Orph)

Logisch, 3 pootjes, 1 ingang en 2 uitgangen, dat snapt toch iedere halve debiel. Loper en 22 einden van de weerstand. Het is een T-splitsing, een deel aan massa en een deel verder het signaalpad in.

LOGISCH TOCH????


Ben niet volslagen debiel.





(Toch Orph?)

FruscianteFan
16 augustus 2012, 22:17
begrijp ik nou goed dat als je iets heel even niet snapt, je inmiddels meteen een debiel bent? Awesome.

Tabula Rasa
16 augustus 2012, 22:18
begrijp ik nou goed dat als je iets heel even niet snapt, je inmiddels meteen een debiel bent? Awesome.

nee, dat snap je nou net even niet goed MONGOOL.

beruk
16 augustus 2012, 22:18
Ik moet schrijven alsof een stel debielen dit gaan lezen.
Ik krijg jouw stukjes regelmatig via Seymour Duncan op gestuurd en heb ze met grote interesse gelezen. Ga ik toch maar niet meer doen, gezien ik blijkbaar niet tot de doelgroep behoor.....

HUESSEN
16 augustus 2012, 22:21
Hoe kunnen de Smurfen dan door een waterkraan?Je wilt toch niet zeggen dat Vader Abraham een leugenaar is??Anders weer een jeugd- illusie armer...:(

Han S
16 augustus 2012, 22:33
Wat ik niet begrijp is waarom het subject voor debielen moet worden geschreven. Het gaat namelijk over ongeveer de simpelste electronica.
Ik heb een kennis die ingenieur electronica is, digitale dingen ontwerpt en twee patenten op zijn naam heeft. Die man is very down to earth, totaal niet arrogant en kan een ingewikkelde schakeling in Jip en Janneke taal uitleggen, waarbij ongeveer iedereen het wel gaat snappen en snap je het niet dan zegt hij dat hij het niet goed heeft uitgelegd en probeert het opnieuw.

Hoe zegt Johan Cruyff dat ook weer?

beruk
16 augustus 2012, 22:45
Zo hoort het ook. Je inhoud op het publiek afstemmen. De stukjes voor SD zijn bedoeld voor iedereen, dus hoor je je tekst op het laagste niveau af te stemmen. Slimmeriken zijn namelijk slim genoeg om zich niet te storen aan toon en de voor hun relevante informatie op te pikken. Heb je daar moeite mee, schrijf dan vooral in vaktijdschriften.

ErikM
16 augustus 2012, 22:53
Ik weet even niet wie ik nu ga helpen, maar ik kan het gekibbel niet meer aanzien:

Een gitaar element bestaan uit een spoel, maar doordat het geen perfecte spoel, is het ook een condensator. Die condensator vormt samen met de volume pot een soort toonregelaar zoals we die wel kennen op onze gitaren vaak ook simpel bestaand uit een condensator en een weerstand (die dan meestal regelbaar is). Hoe lager de weerstand van de volume regelaar is, hoe meer je de hoge tonen afknijpt.

Dus een 500k pot zal meer hoog doorlaten in combinatie met die elementcondensator dan eentje van 250 k. Dus 500k is helderder. Veel humbucker gitaren hebben een 500k pot om te compenseren voor minder hoog uit het element, en enkelspoelen hebben vaak 250k om het hoog een beetje te dempen waar ze meer van hebben. Of je dit juist anders wilt is een kwestie van smaak, ik vind in mijn strat met pafs 500k mooier omdat dan de klank dan helderder blijft. 250k maakt het te donker. Maar het is mijn smaak, en hoe ik een gitaar clean en met scheur gebruik en dat bepaald wat ik het mooist vind.

Er zijn mensen die een 300k prefereren in hun telecaster voor net iets meer hoog, of een greasebucket schakeling voor meer hoog als ze met volume teruggaan. Wat voor een deel gebaseerd is op het feit dat het menselijk gehoor bij lager volume minder hoog kan horen. En voor een gedeelte op niet-perfecte electronische onderdelen...

lcvanderhelm
16 augustus 2012, 23:07
Sorry nog even off-topic.Even een vraag aan Orpheo.
Kijk je wel eens naar 'the big bang theory' en zie je dan een verbluffende overeenkomst tussen jou en Sheldon Cooper?

Snijdie
16 augustus 2012, 23:07
@Han S: hoewel dit de basis is van elektronica, is het stof van ongeveer Havo 4de klas. Niet kennis wat iedereen paraat heeft.


Als opbouwende kritiek:
Als het stukje toegankelijk moet zijn, dan is het wellicht handig om meer vergelijkingen te geven met tastbare voorbeelden (bijvoorbeeld het eerder aangehaalde water). Nog meer toegankelijker zou zijn om af te sluiten met een stukje praktijk. Bijvoorbeeld: 'je hebt singlecoil met een huppeldepup-K potmeter, wat zijn leuke dingen om mee te experimenteren?'
'Is potmeter wisselen wezenlijk anders dan de High van de amp iets omhoog/naar beneden draaien?' Of: 'veranderd het verhaal als je Seymour Duncan Blackouts hebt?' Juist zulke kant-en-klare brokken zullen een 'niet-experimenteerder' eerder aanzetten om toch eens te knutselen.

Als aanvulling op Beruks opmerking over relevante informatie op te pikken: gezien de lengte van het artikel zouden subkopjes de informatie overzichtelijker maken.

Midwolda
16 augustus 2012, 23:31
Ik vind het vooral belangrijk dat het geluid harder gaat als ik aan een knop draai. :dontgeti:

Han S
16 augustus 2012, 23:37
Snijdie, het is bijna humor, een topic als deze dat in een dag ook nog zeven pagina's haalt. De gemiddelde gitaarforumposter is helemaal niet zo dom als wordt gesuggereerd door de TS en de gemiddelde gitaarforumposter begrijpt heel goed wat ErikM een paar posts hierboven heeft uitgelegd.

Ik moet denken aan onze scheikundeleraar die niet de gave had om zaken op een goede manier uit te leggen en dat compenseerde door te zeggen: 'ik snap niet dat jullie het niet snappen'.

Plant
16 augustus 2012, 23:39
Ik worstel me door 7 pagina's geneuzel heen en mis nog steeds de reden.

Edit: ik zie dat ErikM me toch eigenlijk al voor was.

Jip en Janeke taal:

De elementen zelf zijn filtercomponenten. Er word alleen gekeken naar de (kraan)werking van de potmeters zelf. Een leuke vergelijking maar of je nou een potmeter van 250k, 500k of 1M kiest, voor de kraanwerking op zich maakt het niets uit.

Iedereen hier weet zo langzamerhand dat gitaarpotmeters hoogohmig zijn en dat o.a. de kabelcapaciteit achter de potmeters dan behoorlijke invloed heeft op de doorlaat van hogere frequenties.

Maar ook vóór de potmeters zitten al filtercomponenten: de elementen zelf. Dat zijn namelijk spoelen (joh! :dontgeti: ) en die moet je in de filterwerking meenemen. Een element is een spanningsbron met een inductie- en een weerstand-component.

Laten we het heel simpel houden, een element is spanningsbron (IN) en spoel (L) tegelijk en de potmeter is R, de stand doet er even niet toe:

http://www.learnabout-electronics.org/ac_theory/images/filter-lowpassLR.gif

Als je potmeterwaarde R = 500k halveert naar 250k zet de hoog-af filterwerking op een 2 keer zo lage frequentie in. En dat hoor je zeker op OUT, dat klinkt namelijk doffer.

Het is ook niet voor niets dat je bij humbuckers (dubbelspoel elementen met dus 2x zoveel inductie L) ook een 2x zo hoge potmeterwaarde R gekozen word. Dat houd het punt van hoog-af filtering hier gelijk.
Alleen heeft de hogere potmeterwaarde R met de kabelcapaciteit aangesloten op OUT weer negatieve gevolgen voor de hoge frequenties. Het is passieve elektronica en beïnvloed elkaar allemaal en dat is allemaal hoorbaar.

Er is dus geen vaste regel voor of je nou 250k, 500k of 1M moet toepassen voor volumeregeling, er zijn voor elke waarde voors en tegens tegelijk. Gebruik wat je het prettigst vind.

fossiel
17 augustus 2012, 00:19
Pff Ik kreeg het al een beetje benauwd de laatste tijd Gelukkig blijkt uit dit toppic dat we nog mensen hebben die naast gitaar spelen ook nog studeren en bovendien bovenmatig intelligent zijn Kan ik over niet al te lange tijd toch nog met een gerust hart met pensioen gaan.

Mitch
17 augustus 2012, 07:18
Kijk, zoals ErikM en Plant het doen is het bondig en duidelijk. Voor de liefhebber misschien niet diepgaand genoeg, maar ontzettend helder. Natuurkunde is een vak, maar educatieve communicatie ook.

oigun
17 augustus 2012, 08:18
Laten we het heel simpel houden, een element is spanningsbron (IN) en spoel (L) tegelijk en de potmeter is R, de stand doet er even niet toe:



Dus ongeacht of je de potmeter nu helemaal open draait heeft hij toch invloed? Dat vraag ik mij dus al een tijdje af....

Rinze
17 augustus 2012, 08:29
Dus ongeacht of je de potmeter nu helemaal open draait heeft hij toch invloed? Dat vraag ik mij dus al een tijdje af....

Heb de rest van dit topic niet gevolgd maar ik zou zeggen dat je stelling klopt. Op de meeste van mijn gitaren verwijder ik de toonpot uit de keten en dat levert toch een wat agressiever hoog op. Terwijl ik de toonpot altijd vol open heb, waaruit ik concludeer dat een potmeter ook effect heeft op het geluid als ie helemaal open staat.

Excuses als ik door de rest niet te lezen uit mijn nek lul, ben een beetje lui.

EDIT: heb het toch maar even gelezen, het was sterker dan ik. Gek genoeg is het niet het inhoudelijke deel wat is blijven hangen :seriousf:

piezo
17 augustus 2012, 09:15
Ik ga het stuk van Schreeuwlelijk over potmeters niet eens lezen, want eerdere stukkies waarin hij iets "uitlegde" zaten ook al vol WWW-papegaaienpraat en halfbegrepen theorie. Ik ben toen eens begonnen aan een kritiek, waarin ik dat (met voor iedereen toegankelijke en betrouwbare feitenbronnen) zichtbaar en begrijpelijk aantoonde ook.
Heb die kritiek hier toen niet gepubliceerd, maar Schreeuwlelijk eerst aangespoord (openbaar en via PB) zijn eigen teksten nog eens heel kritisch te beschouwen en aan te passen.
Zijn antwoord laat zich raden, op en top Schreeuwlelijk.

Hij zal waarschijnlijk toch nooit afleren zijn eigen mislukkelingschap te overschreeuwen, dus blijft mijn raad aan iedereen (en vooral aan nieuwelingen) om hem gewoon te negeren.

EDIT: taalfout hersteld.

kassie
17 augustus 2012, 09:23
Heb er zelf eens geëxperimenteerd met humbuckers 250k vs 500k, niet alleen een hoog af filter, maar de bas wordt ook wat sponziger en het middengebied komt wat nadrukkelijker naar voren. Er gaat idd wat 'attack' weg, en de sound wordt wat vloeiender/zompiger. De output wordt ook iets lager. Het kan enorm gewenst zijn als je sound te schel is, of vice versa.

Voor de leken onder ons (Ikzelf ook).

Wie wil experimenteren met verschillende potmeterwaardes, zonder een 'redelijk grote' uitgave te willen doen aan nieuwe, soldeer gewoon een weerstandje tussen pin 1 en pin3. Zie deze link om te bepalen welke waarde dit dan zou moeten zijn;

http://www.sengpielaudio.com/calculator-paralresist.htm,

Verder is er een zogenaamde 'treble bleed mod' zodat het element wat frisser blijft als je het volume terugdraait. Enorm handig voor diegenen die gewoon een eenkanaals versterker bespelen en van 'clean to mean' gaan met de volumeknop. Check dan gewoon ff op google en desnoods afbeeldingen...

Han S
17 augustus 2012, 09:56
Dus ongeacht of je de potmeter nu helemaal open draait heeft hij toch invloed? Dat vraag ik mij dus al een tijdje af....

Klopt, als je een potmeter hebt van 250 k staat er constant een weerstand van 250 k tussen je signaal en massa, ongeacht de stand van de zg 'loper'. Dus een deel van je signaal wordt direct afgevoerd naar massa.

Dit is basis electronica en voor iemand met een gezond verstand heel goed te begrijpen, of hij nou wel of niet technisch geïteresseerd is. Draai je de potmeter vol open dan verbind je het signaal direct met de ingang van de voorversterker en loopt er een klein deel via de koolstofbaan van de potmeter naar massa.

Draai je de potmeter naar de andere kant dan gaat er steeds minder signaal naar de ingang en die ingang wordt ook steeds meer kortgesloten. Zet je de potmeter helemaal op de stand minimaal, dan heb je de ingang van de voorversterker helemaal kortgesloten en gaat er geen signaal meer door de versterker.

piezo
17 augustus 2012, 10:13
Kijk, Han kan iets kort en duidelijk uitleggen om de eenvoudige reden dat ie het echt begrijpt.

Han S
17 augustus 2012, 10:23
En ik ben gewoon eeen domme west friese boer, kejje nagaan.

Eric van Esch
17 augustus 2012, 10:39
http://www.youtube.com/watch?v=1ggXtleNDP8

De echte slimmerik weet wat ik bedoel ;)

Han S
17 augustus 2012, 10:43
Mooi hé? Die man heeft ook woord populair gemaakt: 'schijtzak'.

Eric van Esch
17 augustus 2012, 10:47
Ja, mooie kerel ;)

minoin
17 augustus 2012, 12:50
Bedankt heren voor de uitleg. Ik heb helemaal geen zin om alles in detail te lezen, dus gelukkig weten andere forumleden het makkelijker en vooral sneller te formuleren. Ik ga me echt niet uren verdiepen in electronica als ik, naast gepassioneerd gitarist, hersenwetenschapper ben :)

Han S
17 augustus 2012, 12:54
De werking van een penthodebuis is iets moeilijker uit te leggen.

Eric van Esch
17 augustus 2012, 13:02
Probeer het eens Han ;)

Han S
17 augustus 2012, 13:04
Ik heb geen idee hoe het werkt, maar ik weet wel dat het iets moeilijker is dat een potmetertje. Ik kan je wel vertellen hoe een viertaktmotor werkt, maar dat is off topic.

Maar er zijn mensen die het wel weten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenbuis

http://nl.wikipedia.org/wiki/Buizenversterker (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenbuis)

Eric van Esch
17 augustus 2012, 13:07
:seriousf:

iWishmaster
17 augustus 2012, 13:08
Zo moeilijk is het niet uit te leggen. Zie het als een grote kraan, waarbij de draaiknop van de kraan aangestuurd wordt door een waterstroompje, die heeft op zijn beurt als draaiknop de volumeknop van je versterker.

Om maar even in zwembadtermen te blijven, wel toepasselijk met dit weer :D

Eric van Esch
17 augustus 2012, 13:12
Het draait me voor de ogen :o

Hendriks
17 augustus 2012, 13:14
Zo moeilijk is het niet uit te leggen. Zie het als een grote kraan, waarbij de draaiknop van de kraan aangestuurd wordt door een waterstroompje, die heeft op zijn beurt als draaiknop de volumeknop van je versterker.

Om maar even in zwembadtermen te blijven, wel toepasselijk met dit weer :D

Hm , ik denk dat orpheo dat beter kan uitleggen :D

Han S
17 augustus 2012, 13:15
We leven in een tijd dat je alles kunt vinden via zoekmachines. En ook nog vaak op een sublieme manier uitgelegd door mensen die er en veel verstand van hebben, en de kunst verstaan om iets op een begrijpelijke manier in woorden te vatten.

Maar er zijn ook mensen met een ego dat niet meer in hun lichaam past. En dan kun je lachen.

pimmetje
17 augustus 2012, 13:20
Zo moeilijk is het niet uit te leggen. Zie het als een grote kraan, waarbij de draaiknop van de kraan aangestuurd wordt door een waterstroompje, die heeft op zijn beurt als draaiknop de volumeknop van je versterker.

Om maar even in zwembadtermen te blijven, wel toepasselijk met dit weer :DDit principe wordt in "Electronica, echt niet moeilijk, deel 1" van A. Schommers ook zeer eenvoudig uitgelegd. Dan gaat het over transistoren (gate die de drain-source aanstuurt)... maar vergelijkbaar principe...

oigun
17 augustus 2012, 13:25
Klopt, als je een potmeter hebt van 250 k staat er constant een weerstand van 250 k tussen je signaal en massa, ongeacht de stand van de zg 'loper'. .................etc.

Duidelijk!

iWishmaster
17 augustus 2012, 13:27
Dit principe wordt in "Electronica, echt niet moeilijk, deel 1" van A. Schommers ook zeer eenvoudig uitgelegd. Dan gaat het over transistoren (gate die de drain-source aanstuurt)... maar vergelijkbaar principe...

Technisch gezien haal je een paar dingen door elkaar, maar het zij je vergeven, want mijn vergelijk gaat ook niet helemaal op.

(toch even snel een eindje offtopic dan:

-Een triode heeft een grid, anode en kathode. Werkt vergelijkbaar met een transistor of field effect transistor (FET) en dus uit te leggen via de vergelijking met de gestuurde kraan
-Een pentode heeft een grid, screen, suppressor, anode en kathode. Werkt vergelijkbaar met een triode, maar dan wat extra ventielen en knoppen op je kraan
-Een transistor heeft een basis, emitter en collecter
-Een field effect transistor heeft een gate, source en drain (andere benaming van de pootjes dan een transistor dus, hoewel ze voor basis elektronica begrippen hetzelfde behandeld kunnen worden).
)

Han S
17 augustus 2012, 13:30
Kijk, nou wordt toch nog een interessant topic. Hulde!

Hoe een potmeter (regelbare weerstand) werkt schijnt moeilijk te zijn, maar de werking van de transistor en FET schijnt makkelijker uit te leggen.

Water is altijd een mooie analogie met electriciteit.

iWishmaster
17 augustus 2012, 13:37
Water is altijd een mooie analogie met electriciteit.

Klopt, gebruik die vergelijking ook erg graag. Werkt erg goed, totdat je het over wisselstroom gaat hebben ;).

Han S
17 augustus 2012, 13:42
Wisselstroom is water dat heen en weer gaat, is ook energie.

iWishmaster
17 augustus 2012, 13:47
Wisselstroom is water dat heen en weer gaat, is ook energie.

Op zich wel, maar het frequentieafhankelijke gedrag van componenten anders dan weerstanden (condensatoren, spoelen en dus filters), signaalbewerking zoals oversturing etc.. Daarvoor is de analogie veel te simpel en dus niet praktisch.

Plant
17 augustus 2012, 14:08
Water is altijd een mooie analogie met electriciteit.

Dus als ik hard in een draad knijp kunnen de elektronen er niet meer door en stopt de stroom daar? :hide: :seriousf: :makeup: Woeháááh wat ben ik melig geworden van dit topic en het warme weer. Ik ga maar gauw een kouwe douche nemen.

bass blom
17 augustus 2012, 14:11
uit mijn kranen komt wisselwater, erg lastig als je iets wilt vullen, steeds komt er wat uit en gaat het er weer in :chicken:
gelijkwater hebben ze hier op het platteland nog niet.

Midwolda
17 augustus 2012, 14:13
Moet je de pomp op bronstroom laten lopen, Bass... :dontgeti:

iWishmaster
17 augustus 2012, 14:13
Dus als ik hard in een draad knijp kunnen de elektronen er niet meer door en stopt de stroom daar? :hide: :seriousf: :makeup: Woeháááh wat ben ik melig geworden van dit topic en het warme weer. Ik ga maar gauw een kouwe douche nemen.

Uuhm, ja, alleen moet je wel verdomde hard knijpen om een koperdraadje plat te persen :ok:.

Agent_Smith
17 augustus 2012, 14:41
Maar er zijn ook mensen met een ego dat niet meer in hun lichaam past. En dan kun je lachen.

Hahaha! Ja, een ego zelfs te groot voor dit forum :D Ach, ooit zullen ze wel weer eens met hun beide beentjes op de grond terecht komen. Maar oh, wat zal de val hard zijn als je op zo'n eenzame, bovenmenselijke hoogte staat. :D Jezus, wat erg zeg dit!

Maar gelukkig, de laatste 2 pagina's van dit topic zijn tenminste leuk. Waarschijnlijk door de afwezigheid van de ubermensch.
Op zich zou het wel een leuk topic zijn (bijv. in de Werkbank) over de werking van de componenten/vergelijking met water etc. (als dat er nog niet is).

Eric van Esch
17 augustus 2012, 14:50
En ik maar denken dat water en elektronica elkaar niet mochten :seriousf:

zjanke
17 augustus 2012, 14:54
Jawel hoor: De laatste keer dat ik water op mijn elektra gooide had ik direct een groot feest, compleet met vuurwerk en zo :D

zoon van Piet
17 augustus 2012, 15:56
Sjit! Willen jullie geloven dat ik daarnet het HELE topic heb gelezen?
Ik moet echt een leven gaan hebben... :-)

Voor de goede orde:het hele topic gelezen, maar niet dat stukje orakel van orph. Want die schrijft voor debielen en dat ben ik niet...

Brum
18 augustus 2012, 07:48
Ik ben geneigd het stukje te gaan lezen, al is het materie die mij, vanuit mijn eigen luiheid, niet zo kan boeien. Maar ik weet het nog niet... Mocht nou blijken dat ik toch bij die 90% hoor, dan is mooi m'n weekend naar de kloten!:mad:

Gelukkig maar dat bij de meeste mensen hun EQ wel voldoende is om in ieder geval een maatschappelijk aanvaardbaar en begrijpelijk stukje te kunnen schrijven, al dan niet op het niveau van de eerder genoemde 10% van de bevolking. Ik schat dat dat zomaar eens op 90% van de bevolking zou kunnen uitkomen!

HUESSEN
18 augustus 2012, 10:40
Kan stroom ook bevriezen,net als water?

bass blom
18 augustus 2012, 10:40
Kan stroom ook bevriezen,net als water?

ja, stop het in een accu, dan ontdooit het langzaam :D

Orpheo
18 augustus 2012, 11:04
Damn, ik neem een anderhalve snipperdag om met vrienden te chillen en gitaar te spelen, zijn we 80 posts verder.

Orpheo
18 augustus 2012, 11:14
Nog wat laatste opmerkingen voor ik weer wat boeiends ga doen.

Het is typisch dat men hier zich direct aangesproken en aangevallen voelt. Zijn jullie uitsluitend het publiek? Nee...

Piezo verdraaid de waarheid. Hij wees me op fouten via PM, paar jaar geleden, en ik luisterde er wel naar.

Ik zeg niet dát het publiek debielen zijn, het is ALSOF ik voor debielen moet schrijven. Om het niveau behapbaar te houden. Dat is de afweging die ik dien te maken. Wetensvchappelijk correct en compleet maar dan is mijn artikel te lang en te complex. Of shortcuts nemen zodat men een globaal idee krijgt.

Benwave vloog keihard uit de bocht door de context te missen van wat ik nu zei en reageerde op de man. Dat is blijkbaar minder problematisch dan dat ik een redelijk lastig verschijnsel begrijpelijk wil maken voor iedereen.

Duidelijk.