PDA

View Full Version : ff een vraagje over trem strat.



LGK
15 augustus 2012, 19:11
Ik heb een strat te leen, en ik heb er ff nieuwe snaren opgelegt, er zaten 10 - 48 op en heb er nu 11 - 52 op. Maar de trem komt nogal omhoog. Nu weet ik wel dat ik dat kan verstellen met die schroeven aan de achterkant, maar houden 3 veren zoveel spanning? Ik hoorde ze al een beetje kraken / knappen. Niet dat ze breken, en kan ik hem dan ook nog veilig gebruiken ;)
Of moet ik een veer er bij zetten? Maar die moet ik dan kopen want ik heb niks liggen, zo ja, iemand een die een winkel weet waar ik die dingen kan kopen?
Ik ben gewoon voorzichtig met iemands anders gitaar, alvast bedankt!

Grz

Pepe
15 augustus 2012, 19:17
Dat is waar veren voor gemaakt zijn, uitrekken. Om ze te breken moet er een flinke auto aan optrekken.
Je kan de spanning op 2 manieren vergroten; je draait de 3 veren strakker of je hangt er een 4e aan het dan wat minder strak. De snaren zal het een worst zijn of de tegendruk van 1 of 10 veren komt.

JaKemp
15 augustus 2012, 19:24
Ik had datzelfde probleem en heb een straffere veer gekocht bij musicstore Duitsland. Toen wist ik echter nog niet dat je met gewoon die schroeven dieper in de body te draaien je ook de trem wat dichter bij de body kon trekken...:dontgeti:

Enfin zolang de veren niet vervormen is er geen probleem. Maar die veren kunnen wel wat aan denk ik, ik zou zeggen stel het even goed af en speel dan een tijdje, laat even staan en kijk of de veren vervormd zijn aan de uiteinden. Als het haakje nog steeds een haakje is en niet dreigt zo af te buigen dat je de veer niet meer rond de bevestigingspunten kan hangen is er geen probleem, anders zal je een nog 1 of meerdere veren moeten kopen...

EDIT: Wat Pepe zegt dus ;)

LGK
15 augustus 2012, 21:17
Thanks! Het is gelukt. Heb hem een stuk verder geschroeft en het is al een stuk beter! Maar ik koop toch maar een veertje erbij want ik wil hem eigenlijk gewoon helemaal tegen de body aan. Dat gaan denkik niet lukken met alleen maar strakker draaien. Maar ik kan weer ff spelen!

Grz