PDA

View Full Version : meenemen hout van vacantie in zuid america



showband
15 augustus 2012, 16:25
ik ga dit jaar op vacantie naar familie in zuid america.
Als ik hout in de koffer wil meenemen wat zijn dan de regels?

Ik heb op overheidssites e.d. alleen kunnen vinden dat HANDEL gereguleerd is.
Een mooie balk voor een hals in de koffer voor eigen gebruik zit volgens mij ook wel een eis aan... maar ik kan niets vinden.

terrasbeest
15 augustus 2012, 17:09
De term ' Handel' moet niet te letterlijk genomen worden als het gaat om beschermde soorten.Je riskeert problemen zowel bij vertrek in Z-America als bij thuiskomst.

nico verduin
15 augustus 2012, 17:21
Waarom vraag je het niet gewoon aan de douane?

terrasbeest
15 augustus 2012, 18:15
Waarom vraag je het niet gewoon aan de douane?

De douane zal je hierover geen ' bindend ' advies geven. Dat doet ze enkel voor een ' goederencode' of een ' oorsprong ' informatie.
Ik werk sinds '88 bij een expeditiebedrijf ( luchthaven, dus ook spullen die passagiers meebrengen...), je wil niet weten wat ik allemaal in beslag heb weten nemen. :stop:

nico verduin
15 augustus 2012, 19:44
De douane zal je hierover geen ' bindend ' advies geven. Dat doet ze enkel voor een ' goederencode' of een ' oorsprong ' informatie.
Ik werk sinds '88 bij een expeditiebedrijf ( luchthaven, dus ook spullen die passagiers meebrengen...), je wil niet weten wat ik allemaal in beslag heb weten nemen. :stop:Dat geloof ik zonder meer. Maar om hier nu op de meningen van deze of gene te bouwen zal je ook niet wijzer van worden... En het is waar ik ben ook niet onder de indruk van de douane, maar heb er toch ook goede ervaringen mee.

terrasbeest
15 augustus 2012, 22:51
Dat geloof ik zonder meer. Maar om hier nu op de meningen van deze of gene te bouwen zal je ook niet wijzer van worden... En het is waar ik ben ook niet onder de indruk van de douane, maar heb er toch ook goede ervaringen mee.

Met ' bindend ' bedoel ik dat je juridisch safe zit. Als ik zeg ' de douane zal niet' dan bedoel ik dat ze over dit soort zaken geen advies kunnen geven waarmee je safe zit, omdat dit niet in de wet zit. Het advies dat je hier zou krijgen zou ' vrijblijvend ' zijn, hetgeen één douanier je hierover zou vertellen, hoeft niet door een andere douanier te worden aanvaard.

humbucker
16 augustus 2012, 09:40
Niet doen, ga je last mee krijgen.

Tabula Rasa
16 augustus 2012, 19:57
Gewoon ter plekke opsturen naar huis. Op de doos in nederlands neerzetten: "indien niet thuis, bij de buren op nummer 17 afleveren".

Ff serieus: bijna alles wat je daar kan kopen is hier ook wel te krijgen, alleen het kost wat meer. Ik kocht een pallisander neckblank voor €70, maar wist wel zeker dat niemand me zou tegenhouden vanaf de Arnhemse Fijnhouthandel naar huis.

Aca Ilic
17 augustus 2012, 06:57
ik denk dat je hiermee meer gezeik krijgt dan dat je een kilo coke mee probeert te nemen..;-)

Napoje
17 augustus 2012, 12:14
ik denk dat je hiermee meer gezeik krijgt dan dat je een kilo coke mee probeert te nemen..;-)

Coke-O-Bolo! :crazyhappy: