PDA

View Full Version : Zoemende snaren



bartst
15 augustus 2012, 12:48
Enkele dagen geleden heb ik mij een Yamaha Pacifica 112 aangeschaft. Alles ging goed tot gisteren, toen begonnen de snaren precies te zoemen als ik ze aansloeg. Ik heb ergens iets gelezen over fretbuzz maar nu weet ik niet of het dit is en of er iets aan te doen is... Als het iets anders is dan zou ik ook niet weten wat er aan te doen :( Ik heb deze gitaar in de musicstore in Duitsland gekocht dus even terug naar de winkel gaan ligt wat moeilijk.

Iemand die mij kan helpen?!

bass blom
15 augustus 2012, 12:51
precies zoemen, is dat niet wat wel allemaal willen? :D

bartst
15 augustus 2012, 12:53
precies zoemen, is dat niet wat wel allemaal willen? :D

allicht wel ja ^^ maar dan toch niet dit soort gezoem :p
tis meer een krakend gezoem, ligt denk ik aan de afstelling want de snaar raakt denk ik ergens iets..
ik ben een beginner dus ken er allemaal niet zo veel van

stijnkenens
15 augustus 2012, 13:00
Gewoon even binnen doen bij een gitaar hersteller / luthier.
Elke gitaar die je in een winkel koopt kan een afstelling gebruiken: intoneren, topkam lager, brug zadeltjes lager, neck in de juiste kromming en een algemene checkup.

Kost niet veel, en je gitaar, en zelfs spel, wordt er alleen maar beter van !



s.

iWishmaster
15 augustus 2012, 13:09
Klinkt als een afstel probleem inderdaad. Kost je tussen 25 en 50 euro afhankelijk van wat er moet gebeuren en bij wie je het laat doen. Lijkt veel geld, maar een goede afstelbeurt is zijn geld meer dan waard in het speelplezier dat je ervoor terug krijgt.

bass blom
15 augustus 2012, 13:11
of gewoon zelf proberen.

http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

JaKemp
15 augustus 2012, 19:56
of gewoon zelf proberen.

http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

Heb dat als beginner ook eens geprobeerd, niet aan te raden...

bass blom
15 augustus 2012, 19:59
ik heb nog nooit een gitaar naar een tech gebracht, ja, een paar jaar geleden 1 voor nieuwe frets.

JaKemp
15 augustus 2012, 20:36
Waarschijnlijk is mijn handigheidsniveau dan een pak lager dan jou ;) Maar ik weet dat mijn gitaar slechter af was na mijn "afstelbeurt" dan toen dat ik ze gekocht had, haha!

stijnkenens
15 augustus 2012, 21:34
Wil je het echt goed doen, dan kom je er niet met een enkele keer je gitaar af te stellen.

Wat Don Hofstee verteld is zeer sumier, en naar mijn mening in de verkeerde volgorde !

Met een 3 hoeksvijltje de topkam uitvijlen: voor een basgitaar misschien, maar niet voor een elektrische !



s.

muffstuff
16 augustus 2012, 10:49
Wil je het echt goed doen, dan kom je er niet met een enkele keer je gitaar af te stellen.

Wat Don Hofstee verteld is zeer sumier, en naar mijn mening in de verkeerde volgorde !

Met een 3 hoeksvijltje de topkam uitvijlen: voor een basgitaar misschien, maar niet voor een elektrische !



s.
Klopt, ik ben ook hiermee bezig geweest om de action wat lager te krijgen, bij gebrek aan fatsoenlijk vijltjes, de driehoek gepakt. Mijn g snaar klonk als een sitar. Heb het nog een beetje weten te fatsoeneren, maar ga tzt een nieuwe topkam kopen omdat dit niet naar behoren klinkt.

Gearjunkie
16 augustus 2012, 15:18
Ho ho.... (nee niet de kerstman...) niet aan je kammetje zitten als de aktie lager moet!!! Dat doe je bij de brug (of het verstellen van de hals als deze NIET de goede kromming heeft)

Leuk om een gitaartech op te zoeken waarbij je eens wat mee mag kijken. Kan je een hele hoop van leren.

muffstuff
16 augustus 2012, 15:46
Ho ho.... (nee niet de kerstman...) niet aan je kammetje zitten als de aktie lager moet!!! Dat doe je bij de brug (of het verstellen van de hals als deze NIET de goede kromming heeft)

Leuk om een gitaartech op te zoeken waarbij je eens wat mee mag kijken. Kan je een hele hoop van leren.

Maar als je de snaar na de 2e fret indrukt mag er toch maar minimale ruimte tussen de eerste fret en snaar zitten. In mijn geval was dit ruimte vrij hoog. Althans dat is wat ik dus las.

Gearjunkie
17 augustus 2012, 17:09
Maar als je de snaar na de 2e fret indrukt mag er toch maar minimale ruimte tussen de eerste fret en snaar zitten. In mijn geval was dit ruimte vrij hoog. Althans dat is wat ik dus las.

Dat klopt wel, maar in principe is dit niet de manier van de aktie afstellen. In jouw geval was de topkam gewoon (nog) niet goed gesneden.