PDA

View Full Version : Rauwe overdrive



6-string
15 augustus 2012, 11:35
Hi

Ik ben op zoek naar een pedaal die mijn Fender Bassman AA165 een rauwe overdrive sound geeft. De Bassman geeft al een stevige sound, maar deze wil ik boosten zeg maar. Ik heb er nu een Boss Bluesdriver voor staan, maar die scheurt nog iets teveel naar mijn zin. (Ik speel op een Fender tele met hotrail in brug)

Ik zoek dus een rauwe, vuile sound (stonerrock-achtig, Triggerfinger, ..) Iemand enige tips of ideeën?


Alvast bedankt

onrust nv
15 augustus 2012, 11:56
Wij laten onze '63 bassman en/of '71 bassman ook weleens wat meer brullen met bahringer tube pre-amp of die van ART, dan krijg je een soort rollende overdrive(lastig om een geluid te omschrijven) maar gaat niet meer scheuren. Die pre-ampje boosten het signaal zodat je extremere buizen overdrive krijgt en als je het geluid verder opschroeft gaat het buisje van de pre-amp ook oversturen.

tidalwave_sideburns
15 augustus 2012, 12:06
Bij rauwe overdrive denk ik aan trebleboosters (riskant soms), clean boost pedalen zoals de Timmy, equalizers, en misschien zo'n Nocturne preamp.
http://www.thenocturnebrain.com/prod.htm
Wel wat aan de prijs voor een pedaal (voor mij dan), maar de recensies liegen er niet om.

Misschien ook zo'n Dirty Little Secret of andere Marshall-in-a-box bekijken?

Vuile sound=fuzz, als het echt goor moet. Vooral voor solo's is zo'n ding heerlijk om aan te trappen als je de enige gitarist bent.

donut
15 augustus 2012, 17:15
Ik gebruik de Boss Super Overdrive, kan je hele smerige geluiden uit krijgen :D De volumeknop past de Drive ook heel erg aan.

donut
15 augustus 2012, 17:21
De volumeknop van de gitaar bedoel ik

Mitch
15 augustus 2012, 18:34
Of bijvoorbeeld een Fat Boost, kun je nog een beetje spelen met laag en hoog. Met een Timmy ook trouwens, maar die is misschien iets lastiger verkrijgbaar.

whoosh
16 augustus 2012, 00:52
Wellicht een OCD eens proberen, die gaat van clean boost tot een behoorlijke distortion :) Ik heb er eentje en die gaat nooit meer weg. Gebruik hem zelf niet als boost, maar dat kan ie dus wel!

HaroldA
16 augustus 2012, 10:13
Wellicht een OCD eens proberen, die gaat van clean boost tot een behoorlijke distortion :)

Des te verder je de gain opendraait, des te rommeliger hij gaat klinken.

Kijk anders een keer naar een buizen-overdrive zoals de tubeking van Ibanez. Die kunnen ook lekker over hun nek gaan! En anders een oude(!) Distortion+ (of Coron Distortion 10; of een bruine Ross Distortion). Die krijgen steeds meer fuzz aan het einde van de gain pot maar blijven transparant.

E-J
16 augustus 2012, 11:18
Bij rauw denk ik aan een Colorsound Power Boost of een Overdriver (hetzelfde pedaal maar voor de USA). De gitarist én bassist van Triggerfinger gebruiken deze om hun versterkers te boosten.

Het is in feite een veelzijdige treble en bass booster die gaat van een transparante clean boost naar een dikke fuzz.

Voorbeeld van een Overdriver:
http://www.youtube.com/watch?v=ZZUpygDKbHM&feature=related

humbucker
16 augustus 2012, 11:33
Idd, vette pedalen.



1 minpuntje: be-la-che-lijk duur!!

HaroldA
16 augustus 2012, 11:45
1 minpuntje: be-la-che-lijk duur!!

Je maakt er zelf 1 voor een eurotje of 20.

E-J
16 augustus 2012, 12:13
Je maakt er zelf 1 voor een eurotje of 20.

En anders zijn er een aantal pedaalbouwers die voor minder geld een vergelijkbaar pedaaltje aanbieden. Ik heb me deze (http://www.vintagefx.com/products-page/standard-pedals/colordrive2) besteld. Als je de normale versie wilt kost dat 119$. Ik heb eerder zowel deze als een Overdriver gehad en het verschil was miniem. Boven hou je een stuk meer ruimte over op je pedalenplankje!

HaroldA
16 augustus 2012, 12:16
En anders zijn er een aantal pedaalbouwers die voor minder geld een vergelijkbaar pedaaltje aanbieden. Ik heb me deze (http://www.vintagefx.com/products-page/standard-pedals/colordrive2) besteld. Als je de normale versie wilt kost dat 119$. Ik heb eerder zowel deze als een Overdriver gehad en het verschil was miniem. Boven hou je een stuk meer ruimte over op je pedalenplankje!

Die van jou kost $149.00 + shipping + BTW + inklaringskosten + geld voor de postbode = $$$$$

Ben ik blij dat ik een soldeerbout heb. :ok:

E-J
16 augustus 2012, 17:51
De vorige keer had ik geen extra kosten, verwacht dat nu ook niet :sssh:

Goed, er zijn nog andere leuke pedaaltjes die een rauwe oversturing geven maar een Colorsound-achtige is mijn inziens een goede keuze!

SBe
16 augustus 2012, 21:21
Rockbox: boiling point
Is een booster en overdrive met zeer verschillende settings voor een single coil of humbucker gitaar.
Niet-normaal-goed!
Heb er redelijk veel gehad en deze is met voorsprong de beste, voor mij dan toch ;)
clean boost, met een een extra bas of mid boost, drie settings voor overdrive met elk hun eigen klankkleur, etc... Zeer breed inzetbaar.
Wel prijzig, 280€ bij www.crushthebutton.be maar het zeker waard.

Ukeloeder
16 augustus 2012, 22:05
Je maakt er zelf 1 voor een eurotje of 20.

Heb jij een vero/BOM van die Colorsound Overdriver? Ik heb eigenlijk al te veel ODs, maar je-weet-toch...

edit; wat een quatsch... teveel ODs...

HaroldA
16 augustus 2012, 22:37
Heb jij een vero/BOM van die Colorsound Overdriver? Ik heb eigenlijk al te veel ODs, maar je-weet-toch...

edit; wat een quatsch... teveel ODs...

Vanaf dit weekend op mijn Site te vinden...

Ukeloeder
16 augustus 2012, 22:49
Vanaf dit weekend op mijn Site te vinden...

Koewol! dank.

Mitch
17 augustus 2012, 07:20
edit; wat een quatsch... teveel ODs...
:seriousf: :ok:

vinni
17 augustus 2012, 13:00
Rauwe overdrive?
Ik zou eens een Guitarsystems DriveTool proberen.

Groet,
Vinni

zoon van Piet
17 augustus 2012, 15:47
Harold en E-J komen met goeie opties, al verschillen ze nogal van opzet: powerboost VS distortionplus variant. Depowerboost heeft dan het voor/nadeel dat ie minder controleerbaar is,echt een ontoerekeningsvatbaar gemeen pedaal. Distortion+varianten (vergeet ook de dod 250 een Iba overdrive II niet ) zijn rauw maar handelbaar...

kassie
18 augustus 2012, 11:13
Lovepedal Eternity... heb er eentje gebouwd, heerlijk pedaaltje.

HaroldA
18 augustus 2012, 11:20
Lovepedal Eternity... heb er eentje gebouwd, heerlijk pedaaltje.

Maar alles behalve een rauwe overdrive...

kassie
18 augustus 2012, 11:49
Maar alles behalve een rauwe overdrive...

Nouja, het is een overdrive en behoorlijk rauwer dan een TS. Met de glass knop is hij behoorlijk rauw te krijgen vind ik. Het is dan wel geen distortion nee. Catalinbread DLS of een Catalinbread RAH gaat wellicht wat verder.

Ukeloeder
18 augustus 2012, 12:31
Die termen als 'rauw' en 'vuig' of 'smerig' zijn net als 'transparant' en 'open'. 'Randje' is er ook zo een. Subjectief. Ik kan daar niet zo heel gek veel mee. Gezien het aantal malen er suggesties geplaatst worden die volgens de algemene consensus de lading niet dekken of zelfs de plank volledig misslaan is het misschien een idee om eens wat postjes met de bedoelde geluiden te plaatsen?

HaroldA
18 augustus 2012, 19:18
Heb jij een vero/BOM van die Colorsound Overdriver?

Hier alvast een teaser:

http://diy-layout.com/diyl/78/render

The Lo Lands
18 augustus 2012, 20:37
Maar alles behalve een rauwe overdrive... +1 Lovepedal eternity (fuse) heb ik een tijdje gehad en is eerder een zeer smooth klinkende overdrive. Voor mijn amp was deze te donker qua sound!

Ik heb onlangs de Way Huge Swollen Pickle high gain fuzz pedaal aangeschaft en deze klinkt pas rauw en vuig! De TS 808 based overdrive pedalen klinken imo nooit rauw dus je zult het in een fuzz/overdrive of distortion pedaal moeten zoeken. Mijn Orange amp kan in standje drive ook lekker rauw klinken. Hierbij is buizenkeuze/setup wel een belangrijke factor.

Subjectief en smaakgebonden allemaal :-)

kassie
19 augustus 2012, 11:53
Is dat per slot van rekening ook niet een verschil tussen de karakteristiek van een overdrive en een distortion? Dat een overdrive meer zachtere 'clipping' heeft en een distortion dus rauwer, op een audiografiek meer vierkante golven? Waarschijnlijk zoekt Topicstarter dus niet een overdrive. Ik ging van een overdrive uit en zocht daarna naar een wat rauwere drive, maar als rauw het devies is, zoek het dan meer in een distortionpedaal.

Een fuzz ala fuzzface kan ook erg smooth klinken; alla Eric Johnson.

Zoekt topicstarter dan waarschijnlijk een rauwe sound alla Jimi Page op whole lotta love?
Misschien een dallas rangemaster achtige, mxr bluebox, of allerhande plexi achtige distortionpedalen?

zoon van Piet
19 augustus 2012, 12:14
Eh.. die mar bluebox mag wel uit dit rijtje. Want ja, die is rauw, maar met overdrive of distortion heeft het helemaal niks te maken. En als fuzz is deze blokgolfgenerator wel bruikbaar, maar zijn er zeker betere alternatieven.
Om blueboxliefhebbers (waaronder ikkezelf) niet in het harnas te jagen wil ik nog even toevoegen dat ie het best is waar ie voor bedoeld is: vette octaven omlaag. Instant moogsound op gitaar.

Ukeloeder
19 augustus 2012, 13:10
Hier alvast een teaser:

http://diy-layout.com/diyl/78/render

Ik wacht met smart op de BOM.

HaroldA
19 augustus 2012, 13:26
Ik wacht met smart op de BOM.

Ik heb deze nummering aangehouden: http://www.aronnelson.com/gallery/main.php/v/slackers-stuff/newcsoboard.jpg.html

De mijn is al bijna af, mis nog een 12K en alle bedrading. Te ... warm ... :stop:

Ukeloeder
19 augustus 2012, 18:04
Toppie! Ik wacht nog effe tot jij hem geverifieerd hebt.
Geverofieerd? Nee. Te ... warm ...

HaroldA
19 augustus 2012, 18:07
Toppie! Ik wacht nog effe tot jij hem geverifieerd hebt.
Geverofieerd? Nee. Te ... warm ...

Gaat nog een week duren. Ik moet voor m'n werk een week schnitzels eten!

Ukeloeder
19 augustus 2012, 18:10
Oké? Denk ik?

Ik PM je even om het topic niet verder te vervuilen.

6-string
20 augustus 2012, 11:17
Hey Bedankt voor alle tips! Nu kan ik weer eens wat testen & rondhoren!

Die Colorsound pedalen interesseren me wel, alleen zijn ze inderdaad duur. Kent iemand toevallig een effectenbouwer die voor een goeie prijs hier een clone van kan maken?

onrust nv
20 augustus 2012, 15:41
Ik heb van de week op de ouderwetse manier een soort OD effect gemaakt door in een nagebouwde bassman speaker met een scheermes sneetjes in de speaker te snijden, dat geeft ook een mooie rauwe sound, zeker als je de buizen van de '71 bassman top ook FF laat oversturen. Gisteren de combo open geschroefd en erachter gekomen dat die niet uit '63 maar '61 komt.

Ik heb nog wat bleubox vraagjes. Zijn de reïssues ook erg rauw kwa geluid of alleen de oudjes? En hebben deze ook zoals de big muffies en decay achtige functie?(dat zingende soundje van de BM's)

zoon van Piet
20 augustus 2012, 19:47
Ik heb van de week op de ouderwetse manier een soort OD effect gemaakt door in een nagebouwde bassman speaker met een scheermes sneetjes in de speaker te snijden, dat geeft ook een mooie rauwe sound, zeker als je de buizen van de '71 bassman top ook FF laat oversturen. Gisteren de combo open geschroefd en erachter gekomen dat die niet uit '63 maar '61 komt.

Ik heb nog wat bleubox vraagjes. Zijn de reïssues ook erg rauw kwa geluid of alleen de oudjes? En hebben deze ook zoals de big muffies en decay achtige functie?(dat zingende soundje van de BM's)

Het zijn twee ernstig Off Topic onderwerpen. Voor speakersnijden verwijs ik graag naar Kinks en Link Wray. Don't try this at home folks! ;)

En die Blue Box.. ik heb de veelgeprezen ouwe script logo versie. En heb ooit een nieuwe gehad. er zat verschil in, maar zo weinig dat dit het verschil in prijs niet rechtvaardigt ( al zal ik daar tzt bij verkoop heel anders over denken). Als je met Decay dat lekker sustainend doorzingen bedoeld.. hmmm. dat doet ie wel enigszins, maar zeker niet zoals een goeie muff. En het komt erg nauw, je moet heel precies en zuiver en clean spelen. En dat uitsluitend op een deel van het bereik van je gitaar en alleen bij een gunstige stand van zon en maan, de vrouw mag niet ongesteld zijn en je dient tenminste een half uur te wachten na het eten.. :)
En de echte decay - uitsterven van de noot- is een puinzooi bij de BB, want als het signaal te zwak wordt, gaat ie gewoon zelf wat verzinnen of houdt ie er mee op.

Maar verder lijkt het me een absoluut verplicht wapen in je anarchomuziekfabriek! ;)
( want het is dik, gonzend, vettig, smerig en gewoon als een minimoog..)

onrust nv
21 augustus 2012, 02:11
Oi piet ik gebruik ze op drumcomputerds en ritmeboxen dus er gaat behoorlijk wat gain doorheen, en soms wil ik mijn longscale bas ook nog weleens door een fuzz halen.

zoon van Piet
21 augustus 2012, 10:16
Nou dat wordt niks met de BB. Die reageert helemaal niet op bas - tenminste niet met een bruikbaar geluid ( en als ie het zou doen, lijkt twee octaven onder de bas me ook geen bruikbaar geluid, maar wie ben ik?) op korte pulsen als drumsignalen wil ie ook niet echt reageren.
Kortom: leer toch gitaar spelen, man! ;)

onrust nv
21 augustus 2012, 20:28
Mwa gitaar, daar heb ik geen tijd meer voor. Maar analoge synth pakt hij die wel(en een drumpuls kan je verlengen met je filter of een big muff).

iWishmaster
21 augustus 2012, 20:53
Ik ben toch wel eens benieuwd naar de herrie die je maakt met al die effecten onrust. Heb je niet ergens wat samples? Of wat nummers van bands (of wat dan ook) die dit soort muziek maken? Ik hou wel van een beetje experimenteel en een bult herrie, maar drums door een big muff en synth ..?!

onrust nv
22 augustus 2012, 03:32
Nou vooruit dan maar...Dit is gemaakt met een Yamaha DTXpress drumstel avora fuzz, MXR distortion+, schaller fuzz, hot tubes, double muf en 2 rus. big muff en een OT-10. Op zang zit boss hyperfuzz, monarch fuzz, fulltone 69 en kaospad I. Bij sommige nummers heb ik het drumstel uit de FX getrokken en bespeel ik de jack of de potmeters...

http://www.achterband.nl/onrust_nv/onrust_industrie_maxi_single_2004

Deze 3"was na't optreden uitverkocht......En we hebben toen nog een exemplaar met bonus CD en T-shirt weg gegeven aan degene die de gouden eikel terug kwam brengen die we in't publiek hadden gegooid.

Jan Buurman
22 augustus 2012, 07:51
Mijn speakertjes van mijn notebookje kunnen het niet aan!!! ;)

cluseau
22 augustus 2012, 08:29
Mijn speakertjes van mijn notebookje kunnen het niet aan!!! ;)

Grote speakers geprobeert Jan, zelfde resultaat :dontgeti:.

Pepe
22 augustus 2012, 08:46
In nummer 2 zit een brom?

Wat het ook is, het is in ieder gevalhttp://t-shirtguru.com/product-images/prime-cut-100-beef-t-shirt-cottonfactory-1.gif

zoon van Piet
22 augustus 2012, 10:18
Prima!

al vinden de stemmers het in meerderheid 'rustgevend' - en dat kan niet de bedoeling zijn ;)

onrust nv
22 augustus 2012, 10:21
In nummer 2 zit een brom?

Zo klinkt een rijtje fuzzen waar de levels voledig openstaan, het is ook allemaal zonder noise reduction gedaan.
Maar ik heb ook ergens een opname daar blazen we dwars door een boss ns-2 heen die op mute staat, waardoor je een mooi onderaards gerommel krijgt(gewoon met 27 distortions/overdrives en fuzzen met het volume open er doorheen jakkeren).

onrust nv
22 augustus 2012, 10:24
Prima!

al vinden de stemmers het in meerderheid 'rustgevend' - en dat kan niet de bedoeling zijn ;)

Ik ken de rustgevend stemmers en dat en die zijn ongeveer net zo hyperactief als ikke(ben daar een van), een schizofrene vriend van me zei dat als hij zijn medicatie niet zou slikken hij zich zo voelde, dat vond ik nog steeds de mooiste omschrijving. Een audio psychose.

Ukeloeder
22 augustus 2012, 10:46
@onrust; Misschien iets voor jou?

http://www.youtube.com/watch?v=OCJMl3k-nu8

onrust nv
22 augustus 2012, 12:14
Ja dat lijkt er al op, ben ook zeer tevreden met m'n swollen pickle(effect) en de mastotron, verder daan de death by audio fuzzen en de WMD geigercounter ook hoog op mijn verlang lijstje.

iWishmaster
22 augustus 2012, 13:12
Ik wordt er aangenaam onrustig van ;). Ik kan het eigenlijk wel waarderen moet ik zeggen, zo voor een EP'tje, want als ik hier urenlang naar luister krijg ik ook spontaan wat twitches denk ik.

onrust nv
22 augustus 2012, 13:27
Ach we hebben momenteel 37 verschillende projecten varieerend van soundscape tot noise en bijna alles wat onder de noemer industrieel kan vallen. We boycotten alleen wel alles wat op house lijkt. En EBM doen we ook niet(maar niet omdat we dat haten).

HaroldA
27 augustus 2012, 09:18
Ik wacht met smart op de BOM.

Af en getest! :ok:

http://diy-layout.com/diyl/78/render
Colorsound Overdriver (http://diy-layout.com/78)

Ukeloeder
28 augustus 2012, 11:03
Koewol! Dank u.

E-J
28 augustus 2012, 11:34
Harold,

Een aantal bouwers, waaronder VintageFX en de nieuwe geupdate Colorsounds, gebruiken een 5K audio reverse gain potmeter (i.p.v. 10K linear). Daar wordt de 'sweep' van de gain beter van. Mijn VintageFX begint om 12:00 uur al te oversturen (was 2:00 uur). Heb overigens geen invoerheffingen en dergelijke hoeven te betalen. Erg tof pedaal, en de eerste hand-wired (vanwege de hoge koperprijzen of zoiets):

http://i37.photobucket.com/albums/e59/Emiel_J/EJ2.jpg

iWishmaster
28 augustus 2012, 11:46
Bromt dat DIY layout ontwerp niet enorm? Ik zie wat draden naast elkaar liggen en midden tussen de GND en +9V die niet echt optimaal zijn. Misschien heb je er weinig last van omdat het een low-gain ontwerp is ...

Overigens vind ik het 'printplaatje' dat E-J post ook niet echt professioneel uitzien ...

HaroldA
28 augustus 2012, 13:05
Een aantal bouwers, waaronder VintageFX en de nieuwe geupdate Colorsounds, gebruiken een 5K audio reverse gain potmeter (i.p.v. 10K linear).

Ik gebruik 10K rev log (C). Sweep is perfect zo!


Bromt dat DIY layout ontwerp niet enorm? Ik zie wat draden naast elkaar liggen en midden tussen de GND en +9V die niet echt optimaal zijn.

Geen brom, geen ruis. Ten minste, niet meer dan je van een overdrive moet verwachten.

iWishmaster
28 augustus 2012, 16:33
Geen brom, geen ruis. Ten minste, niet meer dan je van een overdrive moet verwachten.

Ook een overdrive kan gewoon 100% stil zijn hoor ;).

Bernardduur
28 augustus 2012, 19:44
Ik heb een originele; stoor me totaal niet aan de gain potmeter omdat in de tussenstanden echt veel gebeurd met de kleur van het signaal. Goed, pas op het end gaat het 'echt' werken maar dan zit je al in het fuzz deel...... de tussenstanden zijn zo fantastisch!