PDA

View Full Version : Marshall JCM800 vraag



Jay75
14 augustus 2012, 23:38
Ik heb hier een 112 combootje, Marshall JCM800 model 4010
Is deze er ook in 212 uitvoering en welk type is dat dan?

En wellicht ook in top uitvoering?

Klinkt erg goed dat combootje, ben benieuwd naar een eventuele grotere uitvoering.

Jan Buurman
15 augustus 2012, 00:27
Handig joh!!! Dat Google...

http://www.drtube.com/marshall.htm

HaroldA
15 augustus 2012, 10:16
Handig joh!!! Dat Google...

http://grailtone.com/guitar-tone-articles/marshall-jcm800.html

Thiez
15 augustus 2012, 10:56
Volgens mij is de link naar google gewoon www.google.nl hoor? ;)

HaroldA
15 augustus 2012, 10:59
Volgens mij is de link naar google gewoon www.google.nl hoor? ;)

Ff kijken ...

Klopt! http://lmgtfy.com/?q=google :ok:

zoon van Piet
15 augustus 2012, 11:46
aahh.. memories.
Heb destijds - toen ze gewoon nieuw waren- een 4210 gehad, die echt waanzinnig goed klonk. maar helaas ging ie niet hard genoeg in bandvervand. Iets wat een maat van me later ook had met een 4210. Sindsdien bekijk ik 50 watt JCM800's een gezonde argwaan.. maar is dat eigenlijk wel terecht?

HaroldA
15 augustus 2012, 11:49
Sindsdien bekijk ik 50 watt JCM800's een gezonde argwaan.. maar is dat eigenlijk wel terecht?

De mijne komen niet boven de 2 uit, daarna is het pijn lijden. Ik verkies 50 watt boven 100 watt: is alleen maar zwaarder, duurder, duurder in onderhoud, heter en onhandiger. En dat alles voor een klein beetje extra druk wat een microfoon toch niet/amper hoort.

bass blom
15 augustus 2012, 12:08
Sindsdien bekijk ik 50 watt JCM800's een gezonde argwaan.. maar is dat eigenlijk wel terecht?

kun je je afvragen ja, ik heb met een JTM45 echt zat over naast een harde drummer en een 150 watt buizen bas.
en een JTM45 is 30 watt in de boekjes?

en ja, ook sweet memories, mijn JMP? 212 50 watt combo heb ik ook nooit te weinig lawaai kunnen laten maken :D

Agent_Smith
15 augustus 2012, 12:26
aahh.. memories.
Heb destijds - toen ze gewoon nieuw waren- een 4210 gehad, die echt waanzinnig goed klonk. maar helaas ging ie niet hard genoeg in bandvervand. Iets wat een maat van me later ook had met een 4210. Sindsdien bekijk ik 50 watt JCM800's een gezonde argwaan.. maar is dat eigenlijk wel terecht?

Huh?? Goh, ik speel al jaren over een 2205 (top uitvoering dus van de 4210), maar liebe gott wat gaat dat ding verterend hard! Bij 2 à 2,5 stop je wel met draaien aan de volumeknop hoor :D
Ook ik verkies eigenlijk altijd een 50w Marschall boven een 100w.

zoon van Piet
15 augustus 2012, 15:43
Kortom: ik ben gek! :crazyhappy:

Maar iemand die iets over specifiek de 4210 kan zeggen. Want dat euvel heb ik dus bij tenminste drie exemplaren meegekregen - en ik zette ze echt helemaal voluitallesopen. Ik herinner me dat zelfs de recensent van de music maker vond dat ie niet veel volume had..
De 2205 ken ik ook, heb er wel eens over gespeeld en daar had ik eh.. nergens last van, behalve koppijn ;)

Nu kijk ik af en toe rond om een marshall te scoren voor mijn zoon. dat wordt dus zeker geen 4210.. maar de andere modellen laten niet te wensen over, qua koppijn?

HaroldA
15 augustus 2012, 15:48
Nu kijk ik af en toe rond om een marshall te scoren voor mijn zoon. dat wordt dus zeker geen 4210.. maar de andere modellen laten niet te wensen over, qua koppijn?

De 4104 met G12-65's, originele Marshall handvatten aan de zijkant, nieuwe buizen, nieuwe elco's en dan het liefst een 30th anniversary witte! :soinnocent:

http://img.sait.nl/gitaarnet/4104.jpg

zoon van Piet
15 augustus 2012, 15:54
Had ik al gezegd dat geld wel een rol speelt en aan beperkingen onderhevig is? :)

reckless_life
15 augustus 2012, 16:07
Kortom: ik ben gek! :crazyhappy:

Maar iemand die iets over specifiek de 4210 kan zeggen. Want dat euvel heb ik dus bij tenminste drie exemplaren meegekregen - en ik zette ze echt helemaal voluitallesopen. Ik herinner me dat zelfs de recensent van de music maker vond dat ie niet veel volume had..
De 2205 ken ik ook, heb er wel eens over gespeeld en daar had ik eh.. nergens last van, behalve koppijn ;)

Nu kijk ik af en toe rond om een marshall te scoren voor mijn zoon. dat wordt dus zeker geen 4210.. maar de andere modellen laten niet te wensen over, qua koppijn?


Nou volgens mij werkt die 4210 hetzelfde als de 2205, en die laatste gaat echt loeihard.

Ik ga ervan uit dat je gitaar en kabel in orde zijn, maar misschien had je de versterkers toch niet helemaal open staan?
Die versterkers gaan echt wel luider dan wat goed voor je is :)

HaroldA
15 augustus 2012, 16:24
Had ik al gezegd dat geld wel een rol speelt en aan beperkingen onderhevig is? :)

Zoiets moois heb je al rond de €700! :ok:

zoon van Piet
15 augustus 2012, 16:35
maar misschien had je de versterkers toch niet helemaal open staan?
Die versterkers gaan echt wel luider dan wat goed voor je is :)

Ik heb pas een jaar of dertig ervaring met Marshall, ik acht me wel in staat om de volume/gain/masterknop(pen) te vinden.
Stond echt open en ik kwam niet boven de drummer uit. Een new wave-drummer, kun je nagaan, niet eens een rocker...

@ harald: maar dan blijft ie wit, hè? er is maar één kleur voor Marshall.. ;)
(isniewaar, trouwens.. mijn 4x12 is grijs met basketweave..)

reckless_life
15 augustus 2012, 16:57
Ik heb pas een jaar of dertig ervaring met Marshall, ik acht me wel in staat om de volume/gain/masterknop(pen) te vinden.
Stond echt open en ik kwam niet boven de drummer uit. Een new wave-drummer, kun je nagaan, niet eens een rocker...

Dan scheelde er toch iets met de versterkers of met de setup.
Misschien waren de speakers brak? of de buizen?
Maar een Marshall die niet boven een drum uitkomt? no way. En al helemaal niet met een JCM800.

zoon van Piet
15 augustus 2012, 17:05
No wat? Wel degelijk. Ik heb het over een destijds hagelnieuwe amp, dus die speaker was niet brak en in het eerste exemplaar zat zelfs nog een G12-80. En met de enige echte goeie buizen van Mullard.
De 4210 gaat echt stukken zachter dan 2205.
Als gezegd heb ik die ervaring niet alleen gehad. Het kan echt...

reckless_life
15 augustus 2012, 17:32
No wat? Wel degelijk. Ik heb het over een destijds hagelnieuwe amp, dus die speaker was niet brak en in het eerste exemplaar zat zelfs nog een G12-80. En met de enige echte goeie buizen van Mullard.
De 4210 gaat echt stukken zachter dan 2205.
Als gezegd heb ik die ervaring niet alleen gehad. Het kan echt...

Als het niet de 1x12 vs 4x12 is dan scheelde er gewoon iets aan de versterker.

zoon van Piet
15 augustus 2012, 17:51
Drie verschillende 4210s, waar allemaal hetzelfde aan mankeerde - ook nog eens over een periode van een jaar of twaalf?

Maar goed, jij leest een topic op gn (en niet eens aandachtig) en weet het beter?

Han S
15 augustus 2012, 17:59
Ik heb in 1982 een nieuwe 4010 gekocht en die gaat met een 4*12 V30's cabinet zo hard dat je de broek van je reet blaast.

Jan Buurman
15 augustus 2012, 18:17
Mijn 4210 (nu in bezit van Geert76) ging ook loei hard! Ik had hem dan wel boven op een 4x12. Ik heb hem in de jaren nog nooit vol open gehad... Vreemd hè?

zoon van Piet
15 augustus 2012, 18:37
Eindelijk iemand met een 4210..
Al snap ik nog steeds niet dat dat ik steeds volumeproblemen had. Ik zal geert eens vragen hoe het em bevalt..
Ik bedoel: ja, ik speel snoeihard. Echt voor doven & diehards. Maar van alle amps die ik had, trok iedere 4210 t niet..

guitaraddict
15 augustus 2012, 19:06
http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/4210_mod2210Marsh.gif

Je zou deze mod eens kunnen proberen. ( Echter nooit zelf gedaan !). Veel mensen gooien die diodes er uit achter de kathodevolger (V2b). Blauw is origineel ( klopt niet helemaal dacht ik ) en rood is : modded !

Agent_Smith
15 augustus 2012, 19:06
Eindelijk iemand met een 4210..
Al snap ik nog steeds niet dat dat ik steeds volumeproblemen had. Ik zal geert eens vragen hoe het em bevalt..
Ik bedoel: ja, ik speel snoeihard. Echt voor doven & diehards. Maar van alle amps die ik had, trok iedere 4210 t niet..

Nou, ik heb het fenomeen wel zelf twee keer meegemaakt met twee verschillende 50 watters uit de JCM900 serie. Konden ook makkelijk helemaal open. Allebei combo's ook (2501 en 4501), maar niet van mezelf dus verder niet in verdiept. Maar jij dus met drie 4210's. Vreemd.

Maar ik zou met alle plezier wel een 4210 willen hebben hoor in ruil voor mijn ***kuch: zie sig*** 6100 top. Ideaal voor thuis als ze niet zo hard gaan :D

DaveItUp
15 augustus 2012, 19:38
Zelf een 2205 gehad en ervaring met meerdere 800 channelswitchers. Dingen gaan totaal NIET loeihard. Als je dat vind ben je echt niets gewend. Boven een drummer kwam ik er wel mee uit, maar zeker niet ruim.

tommus42
15 augustus 2012, 19:52
Heb hier een volt-chart uit een obscuur Marshall boek. Staat geen type bij slechts verschillende alternatieven voor de 50W en 100W. Valt me op dat de spanning waar de eindversterker op werkt vrij laag is bij sommige uitvoeringen.

reckless_life
15 augustus 2012, 20:19
Zelf een 2205 gehad en ervaring met meerdere 800 channelswitchers. Dingen gaan totaal NIET loeihard. Als je dat vind ben je echt niets gewend. Boven een drummer kwam ik er wel mee uit, maar zeker niet ruim.

Omdat er wat mee scheelde :) maar ja, wat weet ik ervan. Een amp hoeft niet noodzakelijk helemaal kapot te zijn, dingen kunnen ook geleidelijk gaan.

Ik heb een 2205 en een 2210.
Die 2210 heeft momenteel problemen, die gaat wel hard, maar ik kan hem helemaal openzetten. En dan zou ik ook denken dat ik niet of nauwelijks boven een drum uitkom. Dan wéét je dat er wat fout is, ik hoef daarvoor geen 30 jaar Marshall-ervaring te hebben.
Dat heeft ook niks te maken met iets gewend te zijn of niet. Mijn 2205 is in prima staat en gaat stukken en stukken harder, die kan je niet eens helemaal openzetten zonder gehoorschade op te lopen.
Een technieker heeft even naar m'n 2210 gekeken en bevestigd dat er wel iets niet in orde is, maar wat precies, dat moet nog uitgezocht worden.

Ieder zijn eigen ervaring natuuurlijk.

Agent_Smith
15 augustus 2012, 20:20
Zelf een 2205 gehad en ervaring met meerdere 800 channelswitchers. Dingen gaan totaal NIET loeihard. Als je dat vind ben je echt niets gewend. Boven een drummer kwam ik er wel mee uit, maar zeker niet ruim.

Nee natuurlijk niet jongen, we zijn echt helemaal niks gewend. Wat een bikkel ben je toch!

Han S
15 augustus 2012, 20:48
Een paar nieuwe eindbuizen misschien?

Jay75
15 augustus 2012, 20:55
De 4104 met G12-65's, originele Marshall handvatten aan de zijkant, nieuwe buizen, nieuwe elco's en dan het liefst een 30th anniversary witte! :soinnocent:

http://img.sait.nl/gitaarnet/4104.jpg

Is die van jou? Staat ie ergens te koop? Mooi ding man!

HaroldA
15 augustus 2012, 21:00
Is die van jou? Staat ie ergens te koop? Mooi ding man!

Die is van mij ja ... En stond hij maar te koop: dat zou betekenen dat ik er afstand van kan doen :dontgeti:

Eerst maar eens de (originele) elco's vervangen en dan eens mooie foto's maken. Zelfs in deze markt gok ik dat ik deze beauty wel kan verkopen!


Meer info: PM.

Han S
15 augustus 2012, 21:02
Hoeveel zal een heel nette 4010 tegenwoordig waard zijn?

HaroldA
15 augustus 2012, 21:04
Hoeveel zal een heel nette 4010 tegenwoordig waard zijn?

Zwarte, met G12-65 speaker, buizen in goede staat? €600. In deze markt €500?

Jay75
15 augustus 2012, 22:13
In die 4010 van ons zitten G12M-70 klinkt vet dat ding!

HaroldA
15 augustus 2012, 22:14
In die 4010 van ons zitten G12M-70 klinkt vet dat ding!

Heel het Internet scheldt op die dingen. Ik ken ze zelf niet ...

Rinze
15 augustus 2012, 22:56
Kortom: ik ben gek! :crazyhappy:

Maar iemand die iets over specifiek de 4210 kan zeggen. Want dat euvel heb ik dus bij tenminste drie exemplaren meegekregen - en ik zette ze echt helemaal voluitallesopen. Ik herinner me dat zelfs de recensent van de music maker vond dat ie niet veel volume had..
De 2205 ken ik ook, heb er wel eens over gespeeld en daar had ik eh.. nergens last van, behalve koppijn ;)

Nu kijk ik af en toe rond om een marshall te scoren voor mijn zoon. dat wordt dus zeker geen 4210.. maar de andere modellen laten niet te wensen over, qua koppijn?
Ik heb die ervaring ook hoor, en heb er ook meer mensen over gehoord. Dus je bent niet helemaal gek ;) Heb het ook wel meegemaakt met zo'n Slash 25/50 watter die toen nog niet Slash heette. Moest ook helemaal open en kwam dan net mee met de drummer.

En ik kan me die test in de Music Maker ook nog herinneren, was toch een vergelijking met onder andere een Kitty Hawk Supreme, Junior en een paar trannie bakken. Dat was dan wel weer raarrr :seriousf:

DaveItUp
16 augustus 2012, 00:06
Nee natuurlijk niet jongen, we zijn echt helemaal niks gewend. Wat een bikkel ben je toch!

Alsof ik dat zeg om stoer te doen, flikker toch op joh.

En jahoor jongens, ze zullen allemaal wel kapot zijn geweest.

Han S
16 augustus 2012, 00:10
Luistert: als een 50 watt amp 50 watt levert dan heb je met een V30 op een meter afstand een geluidsdruk (SPL) van 126 dB. Met vier V30's komt daar nog wat bij en zit je boven 130 dB. Als je dat niet hard vindt raad ik je aan om eens een gehoortest te ondernemen.

Edit: die SPL is bij een frequentie van 3.5 khz, het gebied waarvoor wij het meest gevoelig zijn en waar we snel een dip oplopen bij teveel lawaai.

HaroldA
16 augustus 2012, 00:12
En jahoor jongens, ze zullen allemaal wel kapot zijn geweest.

Een snelle zoekopdracht met Google laat zien dat je niet de enige bent.

Agent_Smith
16 augustus 2012, 08:35
flikker toch op joh.


Heb liever dat jij dat doet. En maak gerust een afspraak bij kno-arts ofzo.
Uitgangsvermogen heeft niks te maken met een 1- of 2-kanaals preamp. Zeg dan niks als je niet weet waar je het over hebt.

zoon van Piet
16 augustus 2012, 09:24
Goeiemorgen zeg! Wat zijn we allemaal weer lekker lief voor mekaar..
De een zegt dat de ander op kan flikkeren, iemand zegt dat ik nieuwe buizen moet kopen voor een amp die ik al 30 jaar niet meer heb, iemand komt met een keurig staatje dat zegt dat een bepaald model speaker ( dat overigens niet in deze amps zit) zoveel herrie kan maken dat alleen een dove het zacht kan vinden - en raadt me weinig tactvol aan een gehoortest te laten doen. En ja, iedere 4210 waar ik mijn plug in steek, gaat meteen per direct en absoluut kapot - altijd fijn te weten dat de wijsheid gewoon op het www te vinden is. En dat ik kennelijk de Grote Marshallsloper van GN ben of het halfvermogenvirus bij me draag.

Niemand hoeft zo'n amp meer te bespelen, je kunt immers gewoon door een draadje half te lezen al je onwrikbare conclusie trekken: 50w Marshalls die niet boven de drums uitkomen zijn kapot en de bespeler ervan is doof - al hoort ie wel die drums heel goed, maar dat komt dan ws door die die SPL is bij een frequentie van 3.5 khz

En dat allemaal net na de eerste koffie..

matto
16 augustus 2012, 09:37
Hahaha :seriousf:een topic volledig en goed lezen valt nog niet mee hoor!

HaroldA
16 augustus 2012, 09:58
@zoon: goede samenvatting!

Ik zal een 50 watter meenemen als ik nog ooit bij je op de koffie kom.

zoon van Piet
16 augustus 2012, 10:18
Altijd welkom :-)
Zeker met zo'n mooie witte Marshall. Al weet ik best dat 50 watt M's behoorlijk kunnen donderen.
Maar de 4210 niet..

Kun je wel gelijk mijn onlangs wonderbaarlijk uit de dood herrezen Cor on compressor testen... :-)

edit: intussen heb ik koffie en sigaretten op, dus gaat het weer stukken beter! ;)

Han S
16 augustus 2012, 10:31
Nounou Piet van Zoon, we zijn geen mietjes hier en als het goed is kunnen we tegen een stootje. Ik heb in 1982 een nieuwe 4010 gekocht waar heel wat CD's van metalbands mee zijn opgenomen en die doet het vandaag nog altijd perfect met de originele buizen en gaat loeihard.

Het verschil in geluidsdruk tussen 50 watt en 100 watt is niet meer dan 3 dB, niets om je over op te winden. Bovendien ervaren mensen de typische buizenvervorming als harder dan een solid state bak.

Ik wens je een heel prettige dag, mooi weer, bier zat in de fridge en het gaat gewoon lukken.

DaveItUp
16 augustus 2012, 10:39
Heb liever dat jij dat doet. En maak gerust een afspraak bij kno-arts ofzo.
Uitgangsvermogen heeft niks te maken met een 1- of 2-kanaals preamp. Zeg dan niks als je niet weet waar je het over hebt.

Jij begint met bijdehand doen of niet? Ik probeerde helemaal niet stoer te doen of wat dan ook, maar simpelweg posten wat mijn ervaringen zijn. Daarvoor hoef ik helemaal niets van techniek te weten. Heb zat amps gehad en dit zijn gewoon niet de luidste en kunnen, in mijn ervaring, een beetje te slap zijn in een band die wat luidere muziek speelt.

Voor de rest is het een beetje raar dat als mensen hun (ruime) ervaringen delen, vooral z.v. Piet, dat dat dan pertinent niet waar is en je je druk maakt als je daar tegenin gaat. Lijkt me het idee van een forum.

muziekschuur
16 augustus 2012, 10:49
50 watter op neodynium speakers en die trekt je kop eraf....


Tijden veranderen...

zoon van Piet
16 augustus 2012, 10:59
Dat verschil in geluidsdruk is veel te simpel gesteld. kan allemaal best wezen (en is 3 db niet altijd nog een verdubbeling van de geluidsdruk?) maar ik heb een 100watter waarover ik graag opschep dat ie de hardste is 100 km in het rond, terwijl de 4210 met zijn (zogenaamde?) 50 watts dus gewoon niet hard genoeg ging in een band.

Maar vanuit je technische benadering: het staat me bij dat de 4210 50 watt zou moeten leveren aan 4 ohm. terwijl de standaard speaker 16 ohm was. Kan dat hebben gescheeld? Hoewel ik m ook op cabs heb aangesloten en het werd niet luider..

( ding klonk trouwens wel erg goed, zeg ik in mn eerste post. Laat dat effe duidelijk zijn.)

HaroldA
16 augustus 2012, 11:04
Ik heb trouwens ook een keer op een (2x12"?) 50 watt JCM900 gerepeteerd die ook bijna vol open moest ... Klonk niet goed en ook nog eens heel erg zacht, misschien hetzelfde probleem?

zoon van Piet
16 augustus 2012, 11:08
Nee , dat is een heel ander probleem: 900's zijn gewoon zwaar kut! ;)

HaroldA
16 augustus 2012, 11:10
Nee , dat is een heel ander probleem: 900's zijn gewoon zwaar kut! ;)

... maar ook gewoon 50 watt en toch lang niet zo hard als mijn 2204/4104.

zoon van Piet
16 augustus 2012, 11:16
Destijds vertelde een technicus me dat er maar 28 watt uit een 50watt JCM 900 kwam.
Of dat waar is weet ik niet, ik ben niet technisch.maar ik zag wel dat ze veel kleinere trafootjes hadden dan 800's.
en trafo's zijn als borsten: grotere zijn gewoon lekkerder.

Rinze
16 augustus 2012, 11:36
Ik vind ook dat je altijd even aan de trafo's moet voelen voor je de versterker koopt. Gewoon even in de hand nemen en wegen.

zoon van Piet
16 augustus 2012, 11:40
Tja, de kans dat je van een Marshall een klap in je gezicht krijgt als je zoiets doet, is natuurlijk nihil..

interessander
16 augustus 2012, 11:50
.... totdat je aan de elco's gaat voelen natuurlijk, dan wordt het een ander verhaal.

50/100 watt en verschillende versies is allemaal moeilijk vergelijken qua luidsterkte, hangt er ook nogal vanaf hoe je de preamp instelt, as je hem scooped bijvoorbeeld kun je hem veel verder opendraaien zonder dat je de oren van je kop afblaast.

harrie-beton
16 augustus 2012, 11:58
Ik heb een 4210 gehad, 12 jaar lang en die was met 50 watt ook keihard. Ik gebruike een losse 1960a stack eronder en dat kon zo hard, de glazen trilden van de bar. (mijn bijnaam harrie beton komt van deze marshall....)
El34 groovetubes. Verkocht toen ik mijn line6 live ging gebruiken.

muziekschuur
16 augustus 2012, 16:37
2x 8 ohm is of 16 of 4....

Han S
16 augustus 2012, 16:52
Celestion speakers zijn standaard 16 ohm, maar eigenlijk maakt het met een buizenbak weinig uit want je gebruikt een LS trafo met meerdere secundaire windingen.

HaroldA
16 augustus 2012, 17:18
Celestion speakers zijn standaard 16 ohm

Nu het toch een afzeiktopic is: Marshall gebruikt standaard 16 Ohm Celestions. Celestion zelf levert van alles. :soinnocent:

Han S
16 augustus 2012, 17:48
Klopt, ik ben in Marshalls nooit anders tegengekomen als 16 ohm Celestion. En ik weet dat Celstion veel soorten speakers maakt, ook hi fi en PA. Maar het is verre van de Infinity Kappa 9 speaker met zijn impedantiedip tot minder dan 1 ohm en daar worden veel versterkers zeer onvrolijk van.

Maar als je nou echt hard wilt met een buizenbak heb ik nog een 100 watt Stramp voor je. Die gaan pas echt hard.

HaroldA
16 augustus 2012, 17:57
Klopt, ik ben in Marshalls nooit anders tegengekomen als 16 ohm Celestion.

Volgens mij hebben de valvestates nog wel eens 8 Ohm, maar weet dat eigenlijk ook helemaal niet ...

zoon van Piet
17 augustus 2012, 10:10
Maar als je nou echt hard wilt met een buizenbak heb ik nog een 100 watt Stramp voor je. Die gaan pas echt hard.

Nee, dank je! Ik bewaar nog gruwelherinneringen aan die Degelijke Duitsers.
Bovendien heb ik al opgeschept dat ik de hardste Marshall van mijn regio heb:
http://img690.imageshack.us/img690/8411/mrmarshall.jpg
( ik haal de '2' op de volumeregelaar nooit...)


Volgens mij hebben de valvestates nog wel eens 8 Ohm, maar weet dat eigenlijk ook helemaal niet ...

Goed bezig! Onwetendheid en/of onkunde mogen op een forum nooit een beletsel zijn om te posten! :) ;) :)

Han S
17 augustus 2012, 10:34
Is dat een Plexi? De Stramp was de tegenhanger van de Plexi, maar ging harder. Rory had een Stramp en misschien wel om die redenen.
Ik heb hem laten reviseren en er is toen een printje bij gebouwd om de bias echt goed te kunnen afstellen. Sindsdien is hij helemaal bromvrij en super betrouwbaar en zoals ik zei gruwelijk hard.

De line out van de 8100 Valvestate op de ingang van de Stramp en je hoort hoe een Valvestate had kunnen klinken met een echt goede eindversterker. Als een straaljager.

HaroldA
17 augustus 2012, 10:36
Volgens mij hebben de valvestates nog wel eens 8 Ohm, maar weet dat eigenlijk ook helemaal niet ...


Goed bezig! Onwetendheid en/of onkunde mogen op een forum nooit een beletsel zijn om te posten! :) ;) :)

Een snelle zoekopdracht laat zien dat ik gelijk heb. 16 Ohm (ipv 8) levert ook maar de helft van de geluidsdruk op bij een transistor amp.

HaroldA
17 augustus 2012, 10:38
Is dat een Plexi?

Het logo is te groot voor een plexi. Ik schat dat het een 1959SL is uit eind jaren 70?

Edit: hij is ouder, anders had hij die grote plastic power/standby switches gehad.

zoon van Piet
17 augustus 2012, 11:00
Geen plexi, maar 76-er, met die tamelijk zeldzame knopjes met puntjes.
Mijn plexi heb ik verkocht omdat deze gewoon beter klonk. Dan heel internet zeggen dat het anders is, dat het niet kan, maar mijn oren hadden gelijk. Deze amp/cab heb ik vaak verhuurd aan een studio, bekende studiomuzikanten hebben m gebruikt. (Ben daarmee gestopt omdat het ding niet altijd respectvol behandeld werd...)

Die stramps konden idd loeihard. In mijn jeugd kwam ik ze wel eens tegen. Zelfs in een van mn vroege band.. daar stond ik met mn voxje... :-)
' gelukkig' brandde het ding uit. Iets dat vroeger volgens mij aanzienlijk vaker voorkwam dan nu (?). Ik kan me herinneren dat Orange bv die naam had. En later Kittyhawk. "Mooi spul, maar heb je ook een brandblusser erbij gekocht?"

Han S
17 augustus 2012, 11:03
Mijn Stramp heb ik al heel lang en hij heeft jaren in een hoekje gestaan omdat hij regelmatig onstabiel werd en dan stond hij weer hevig te brommen en kwam er rood licht uit. Nadat ik hem heb laten reviseren doet hij het voorbeeldig, ook als basversterker.

zoon van Piet
17 augustus 2012, 11:18
Respect. Goed onderhouden oudjes kunnen nog een hele tijd mee en klinken vaak veel beter dan al die nieuwe meuk.
Is ook nog eens een stukje cultuurhistorie, dat bij ouwe lullen als ik wat jeugdsentiment oprakelt ;)

Han S
17 augustus 2012, 11:48
Ik had hem als eens weggebracht naar een muziekwinkel in de buurt waar een keer in de week een supermonteur werkt. Maar dat haalde niets uit. Tot ik een band in de studio kreeg die 60er jaren gitaarmuziek maakte en die hadden een technische man die er heel veel verstand van heeft en het ook leuk vindt. En die heeft alle buizen vervangen, het hele ding nagekeken en gemodificeerd. Zulke mensen maken het leven mooier en leuker.

Chris Winsemius
17 augustus 2012, 13:06
heb hier een paar Stramps meegemaakt en een set trafo's laten reverse-engineren

schematisch globaal een organ of bas versie (ff uit m'n hoofd), spanning rond de 500 V (Plexies tussen de 450 en 520 Volt) maar met hele vette/zware trafo's..... een soort SuperMarshall :)

zoon van Piet
17 augustus 2012, 14:54
Ik had hem als eens weggebracht naar een muziekwinkel in de buurt waar een keer in de week een supermonteur werkt. Maar dat haalde niets uit. Tot ik een band in de studio kreeg die 60er jaren gitaarmuziek maakte en die hadden een technische man die er heel veel verstand van heeft en het ook leuk vindt. En die heeft alle buizen vervangen, het hele ding nagekeken en gemodificeerd. Zulke mensen maken het leven mooier en leuker.

Absoluut. En helaas wordt de daadwerkelijke ouderwetse buizenkennis steeds zeldzamer.. want bij oudjes komt wel eens wat meer kijken dan een beetje internetkennis. Mijn ouwe buizentovenaar is gestopt ( 'ik krijg zo'n versterker niet op de werkbank getild') en ik mis zijn kennis wel. Zelf zei die in alle bescheidenheid dat de jeugd van nu erniks van af weet :-)

Stramp was idd min of meer Marshallkloon, net als London City, power city etc. Het staat me bij dat ze ook een majorvariant maakten van een wattje of 200. ..? Latere versies hebben overigens een transistor voortrap, typisch jaren 70-verschijnsel (ik heb ook nog een Music Man...)

Han S
17 augustus 2012, 15:13
Ik heb ook zo'n Powercity, maar dat is een totaal ander geluid. De Stramp blijft heel lang clean klinken en dat op een ongelooflijk volume. De Powercity klinkt als een bak moerasprut vergeleken met de Stramp.

zoon van Piet
17 augustus 2012, 15:40
Maar het vergelijk is waarschijnlijk niet helemaal eerlijk. Want die power city is vast niet langs die geniale reparateur geweest...
Maar power city en super citywerden vroeger al lager ingeschat dan london city en stramp. En die weer lager dan sound city en dat lager dan Mars all en dat weer net onder hiwatt (de enige amp die ik ooit wegdeed omdat het echt TE hard moest...)
En dan had je nog wat meukmerken als JSP, faylon en roost en nog een paar...

DaveItUp
17 augustus 2012, 21:21
Altijd makkelijk te herkennen die 76'er Superleads door de willekeur in uiterlijke kenmerken. Ik had er ook 1 en die had weer nieuwere switches, maar de headcase was weer de oudere look, precies andersom dus.

Sound City word toch wel veel anders ingeschat, buiten het feit dat het geen Marshall kloon was ala london city, althans de mijne zat beter in elkaar dan m'n superlead en achteraf moet ik ook toegeven dat hij beter klonk en harder ging :)

zoon van Piet
18 augustus 2012, 11:18
Sound city ( en hiwatt) zijn natuurlijk gen klonen. Ik deelde de amps eigenlijk her in aan de hand van prijs en populariteit destijds ( toen ik nog heel jong was!). Sound city was heel wat duurder dan london city en dat was weer duurder dan super city, bijvoorbeeld.
Aan die kennis heb ik nog wel wat gehad, toen ik begin jaren 90 een sound city kocht voor 100 echte oudhollandse guldens...
Helaas leende ik die daarna uit aan iemand die hem opblies... ;(

cluseau
18 augustus 2012, 19:11
Ik had hem als eens weggebracht naar een muziekwinkel in de buurt waar een keer in de week een supermonteur werkt. Maar dat haalde niets uit.

Een goede monteur lost alle mogelijk voorkomende gevallen op en wel binnen redelijke (voor de klantkostbare) tijd. Een supermonteur hoeft hem alleen maar in te stralen toch ;) Buizenbakjes.....is toch een eitje man.

Jasper.
18 augustus 2012, 20:02
Nee , dat is een heel ander probleem: 900's zijn gewoon zwaar kut! ;)

:nervous::dontgeti::stop::angry: