PDA

View Full Version : epoxyhars gitaar



donut
14 augustus 2012, 22:50
Hallo,

ik was wat aan het googlen, toen ik iets zag over het bouwen van een plexiglas gitaar. Toen ging ik ff zoeken, en kwam ik erachter dat dit vrij duur en zwaar is. Als alternatief vond ik epoxyhars, wat ik dan in een mal zou moeten gieten... Aangezien ik toch van plan ben om binnenkort een gitaar te gaan bouwen leek het me wel een leuk experiment om te doen. Ik ben nu zo'n beetje een plan aan het maken, en dacht om een bouwpakket te kopen (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_e_guitar_kit_lp_style.htm), en dan van de body een mal te maken om de epoxy in te gieten, ik heb alleen geen idee hoe ik zo'n mal zou moeten maken (gips, ja, maar er lopen toch allemaal kanaaltjes door de body voor de bedrading...)
Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt :)

aaronstonebeat
14 augustus 2012, 23:14
Voor een LP-achtige gitaar zou je body en top apart moeten gieten; er loopt een recht kanaal door de voorkant van de body vanaf de schakelaar via de elementholtes naar de uitsparing voor de volume- en toonregelingen. Je zou ook de opzet van een SG kunnen nemen met de schakelaar in dezelfde ruimte als de draaiknoppen; dan hoef je alleen nog maar vanuit de elementholtes naar de elektronicaruimte te boren cq via de neck pocket een verbinding tussen de elementruimtes te boren en van de uitsparing voor het brugelement naar de control cavity.
Je zult hoe dan ook tunneltjes moeten boren tenzij je iets als een strat maakt met een grote slagplaat (en zelfs daar loopt nog een kanaaltje naar de uitgang; bij een Red special zit alle elektronica aan de slagplaat.

Gips moet kunnen om een mal van te maken; ooit heb ik op een kunstacademie geleerd mallen van gips te maken voor appels en dergelijke en die techniek lijkt me voor een gitaarbody ook bruikbaar. Als je de helften maar los van het origineel krijgt.
Ik vind het een leuk idee en ik ben benieuwd.
En welkom!

pim raaijmakers
14 augustus 2012, 23:43
In een diep grijs verleden als sportklimmer heb ik ooit eens met dat spul klimgrepen gegoten. Ik maakte de mallen van vloeibaar rubber. Daarna goot ik de hars erin. de hele gietperiode stonk mijn huis als een tierelier! Jeemig wat een stank! Misschien een idee om de eerste laag van vloeibaar rubber te maken en de rest van gips? Op het TPRI forum staat een bouwverslag van een gast die een gitaar gemaakt heeft van jute. Hij had ook een mal gemaakt. daar zou je eens kunnen kijken hoe hij dat deed. Ik kan mij ook herinneren dat dat spul best aan de prijs was. ik heb zo'n hele canister toen gekregen, maar in de winkel is dat spul peperduur in mijn herinnering.

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

donut
15 augustus 2012, 14:26
Bedankt voor de snelle reacties! Ik dacht eerst aan een LP, maar toen bedacht ik me dat je alleen een strat "Stratellite" kan noemen (mijn band heet Satellite) :D Ik denk dus dat ik voor de strat in die serie ga, zie je ook minder van de bedrading.
Het topic over de jute gitaar kon ik zo snel niet vinden (linkje?), maar als ik nou twee mallen maak, van de voorkant en achterkant, en die dan tegen elkaar zet en het vanaf de bovenkant vol giet met epoxy, zou dat werken? Het is trouwens de eerste gitaar die ik ga bouwen.

donut
15 augustus 2012, 14:32
Wat is eigenlijk het volume van een strat body, oftewel, hoeveel van dat spul heb ik nodig?
Sorry voor de dubbelpost, editen gaat niet op mn iPhone :p

Tabula Rasa
15 augustus 2012, 14:54
Helemaal van epoxy wordt wel heel erg zwaar. Ik zou een soort van rookworst van schuim onzo, zwevend in de body verwerken van de hoorn, bovenlangs, achter de bruglangs via de electronicaruimte naar deonderste hoorn maken. Zorg er wel voor dat bij je srappins genoeg steun is.

Tabula Rasa
15 augustus 2012, 14:56
of een lichtgewicht Dano-achtige constructie met een centreblockbekleden.

bass blom
15 augustus 2012, 15:00
Wat is eigenlijk het volume van een strat body, oftewel, hoeveel van dat spul heb ik nodig?
Sorry voor de dubbelpost, editen gaat niet op mn iPhone :p

reken maar een dikke 4 liter of meer.

donut
15 augustus 2012, 15:14
Hoeveel kilo is dat? Overal op internet is het namelijk in kilo's te koop...

Duhsjaak
15 augustus 2012, 15:47
Hi
Het handlen van dat spul is nog een tour op zich. Je vraagt je af of werken met bepaalde diktes plexieglas niet makkelijker onder controle te houden is.

Daarmee kun je ook met een boor heel aparte bas-relief dingen maken die je gitaar een volmaakt SF aanzien geeft.
Het was een übertrendy spul in 1963. Ik heb er veel mee gewerkt.

Veel recenter heb ik gebruik gemaakt van
- Wilsor kunstharsen Geel/rood verpakte flesjes van bijvoorbeeld 500 ml
- MEK harder, kleine druppel flesjes

Twee dingen die vreselijk belangrijk zijn daarbij is je receptuur/maatvoering van de hars en de harder. En, iets dat al wordt onderstreept door Aaronstonebeat, de juiste mallen.

Onder mijn pagina, terwijl ik dit aan het typen ben, staat een ad voor sileconenmallen. Vorm elk deel van uw lichaam snel en veilig af. De humor ligt voor het oprapen. Als ik dus een mal kan maken voor zeg maar ehm....., dan vermoed ik dat een gitaar ook moet lukken.
www.siliconesandmore.com

Wat meer, dat vermeldt de historie niet, maar daar kijk je wel even naar hè?

Als je een beetje inzicht wil hebben in de vraag of het zowiezo iets voor je is, kijk dan eens bij John Wesley op zijn site. Hij had in zijn super beperkte gamma altijd twee of drie transparante gitaren erbij. Of dat nog zo is??? Hij is heel aardig, dus als je m een mailtje stuurt en hem vriendelijk naar gewicht per gitaar vraagt, vermoed ik dat je vlot antwoord krijgt.

www.wesleyguitars.co.uk

Met mijn schatting over materiaal, kom ik wat lager uit dan BassBlom. Altijd al iets zwaarder op de hand dan ik. Geintje.
Ik gok dat je met een litertje of drie al een heel eind komt. Verwerken in goed geventileerde ruimtes en niet in de buurt van je CV ketel!!
Good luck to you!
Vriendelijke groet, Gus

spirit
15 augustus 2012, 17:32
Als je die epoxy in grote hoeveelheden tegelijk giet, krijg je gegarandeerd luchtbellen in je gietstuk. Als ik jouw was, ging ik toch voor plexiglas. Probeer eens bij een bedrijf welke het spul verwerkt, vaak hebben ze wel een stuk afval voor weinig.

El_Mano
15 augustus 2012, 18:25
Ik heb er al diverse gezien en ook op marktplaats komt er wel eens een voorbij. Een kennis van mij heeft een plexiglas basgitaar die is erg zwaar.
De enige die ik ooit heb gehoord "in het wild" is deze maar heb geen idee welke pick ups die er in heeft zitten.

http://www.youtube.com/watch?v=OLGQSjfPmNU

barno
15 augustus 2012, 19:05
plexigitaar: veel lees en kijkplezier:

http://www.tdpri.com/forum/2011-tdpri-tele-build-challenge/263778-scatter-lees-2011-tdpri-build-challenge-thread.html


onlangs nog op zo'n plexigitaartje gespeeld. die gitaren zijn vaak een pak dunner dan standaardmaten wegens het gewicht; die van scatter lee van tdpri ook trouwens.

Duhsjaak
15 augustus 2012, 19:22
Hi
Ben tegen O my God, maar hier zou ik een oogje voor dichtknijpen. Den gast gaat ook zijn hals van plexi maken.
En als je weet hoe tergend langzaam je moet boren....
Als je te snel boort smelt je boortje vast in het materiaal. Soms krijg je dat na afkoelen eruit. In het andere geval you're in deeeeeep doodoo.

Het is maar goed dat plexie in de middeleeuwen nog niet bestond. Dan hadden ze dat aan monniken gegeven om goddelijk geduld op te oefenen.

Ik wens je mucho geluk en geduld!!
Vriendelijke groet, Gus

donut
15 augustus 2012, 19:25
Bedankt voor de reacties! Ik heb nu een beetje een plannetje; ik bestel het strat bouwpakket, maak een mal van de body (voor- en achterkant) met het goedkoopste/handigste/makkelijkst te krijgen spul, doe die mallen tegen elkaar en giet het vol met epoxy (daarvoor loop ik wel even langs een winkel om te vragen hoe ik het het best kan doen enzo). Ik ga sowieso meneer Wesley een mailtje sturen (heb al meer gehoord over z'n transparante gitaren), hij lijkt er verstand van te hebben :)

barno
15 augustus 2012, 19:33
at Gus, da's een topic van vorig jaar, die gitaar is allang af, check maar es het hele bouwproces en vooral het resultaat... breathtaking

at donut. ik hou van out of the box thinking, maar voor een eerste gitaar is het mss raadzaam eerst een dummy in (goedkoop) hout te bouwen, kwestie van wat een goed begrip te krijgen van hoe het allemaal in mekaar steekt. tenzij je al die voorkennis al hebt natuurlijk.

donut
15 augustus 2012, 22:34
Ik zag de reacties pas na mn vorige post, maar ben nu een tijdje (een paar uur) in dat topic aan het kijken, heel interessant wat die gast doet!

@ Barno, waarom moet ik een dummy bouwen? De definitieve body zal gegoten worden in een mal... en de body waarmee ik de mal maak zit in het bouwpakket.

spirit
15 augustus 2012, 22:53
Ik heb voor een aantal Kauri bodies ook epoxy gebruikt, deze kleine hoeveelheid leverde al problemen op wat betreft luchtbellen, poreusheid en scheuren van de epoxy. Ik was al gewaarschuwd door de leverancier van het hout, dat ik de epoxy niet in één keer moest gieten ivm bovengenoemde problemen.

Charlotte had hetzelfde probleem met het ingieten van enkele "relekwieën" in haar LOTR gitaar dacht ik (zoek maar eens naar dat bouwverslag).

Ik geef je dan ook weinig kans dat het met een hele gitaar gaat lukken (zelfs niet in 2 delen). De boel wordt waarschijnlijk zo poreus dat het al snel in stukken breekt.

http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC07852.jpg
http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC08059.jpg

spirit
15 augustus 2012, 23:20
Zit net op MarktPlaats te kijken, een plaat van één vierkante meter 20mm plexiglas kost je 35,-euro gebruikt of 50,- euro nieuw. Als je de plaat door de helft haalt en op elkaar lijmt, heb je genoeg voor 2 bodies. Als je voor één body hars moet halen, + materiaal voor je mallen ben je meer kwijt.

In dezelfde challenge als waar Barno een link van postte, was ook iemand die een plexi gitaar heeft gemaakt uit meerdere op elkaar gelijmde platen.

bass blom
15 augustus 2012, 23:25
http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC08059.jpg

100.000 keer mooier dan een hele :cheerup:
of het nou hout is of epoxy :D

oigun
15 augustus 2012, 23:30
Epoxy lijkt mij ook vrij zwaar worden.. Denk eens aan polyester/glasvezel dan kan je hem hol maken met misschien een houten centerblok.
Ik denk dat je op een te zware gitaar niet graag en veel gaat spelen...

muziekschuur
15 augustus 2012, 23:54
Ik heb een Applause gehad. De hals was van een epoxy soort. Het fretboard van aluminium. Een Ovation type. (Applause is een B merk van Ovation)... Ze maken nu gitaren van kevlar. Dat bedrijf heeft een hele historie met kunststof. Als je hun gitaren door de jaren bekijkt (vanaf de jaren '70) dan kom je heel veel innovaties met kunststof tegen...

RS-Rik
16 augustus 2012, 07:50
Het hele giet idee is best leuk, maar toch vraag ik me af of epoxy wel zo geschikt is. De meeste epoxies worden erg warm tijdens het harden. Een bodempje in een gebruikt potje kan zomaar 60 graden worden. Ooit heb ik t via een kitspuit proberen aan te brengen, maar dat werd in de spuit al zo heet dat de tube zacht werd en alles er aan de verkeerde kant uit kwam. Daarnaast kan epoxy iets uitzetten tijdens het harden. Bij een lijmlaag of filletrand kan het uitzetten wel weg maar ik denk dat het tussen de randen van de mallen uitkomt. Verder, hoe zorg je dat je geen luchtbellen krijgt? En hoe wil je nabewerken? Een gietwerk is vrijwel nooit precies genoeg en vrij van braampjes etc. Een thermoplastische epoxy kun je verwarmen met een fohn, dan is het te snijden, vijlen, frezen etc. Het idee is leuk maar epoxy is een bitch om mee te werken.

Johannes
16 augustus 2012, 10:49
Vroegah had je Catalyst gitaren, die waren gegoten uit één stuk kunststof. Merk bestaan niet meer, maar is "verder" gegaan onder een andere naam linkie (http://www.aristidesinstruments.com/index.html).
Bij Vox Humana (http://www.voxhumana.nl/) in vlaardingen heb ik wel eens een ruwe catalyst gitaar (SG vorm :S) zien liggen die aan het afwerken waren. Wellicht dat zij je ook iets kunnen vertellen over het gieten van een kunststof gitaar(body).

muziekschuur
16 augustus 2012, 10:52
Yep die ook....

Als je rond je kijkt dan zijn er enorm veel experimenten gedaan met materialen. Eind van de dag is het duurder of simpelweg minder goed dan hout. Mijn applause had een fretboard van aluminium. Ook de fretten waren van aluminium. Die heb ik dus helemaal weggespeeld en toen kon je niets meer met dat ding...

Catalyst Lynx;
http://www.stockenhof.nl/images/982.jpg

Paul Elie gitaar (Kevlar epoxy hybride)
http://paulelie.com/images/lp8.jpg

donut
16 augustus 2012, 21:18
In wat voor soort winkels wordt epoxy verkocht? Bouwwinkels denk ik? Als ik nou bij zo'n winkel vraag of het te doen is...

Tabula Rasa
16 augustus 2012, 21:22
Polyservice is een goeie zaak, en verder heb je in Rotterdam nog Kroonpart die ook wel wat van dat spul verkoopt. Zoek eerst maar eens op polyservice voor wat advies

Jilles
16 augustus 2012, 21:38
En is een gitaar met boven- en onderblad van plexi niets? Dan kun je nog vette dingen doen met een houtskelet (verbonden met de zijkanten) in coole vormen voor het visuele aspect.

Dan ben je van het gewicht af. En dus ook van de kosten ;)

Menk
16 augustus 2012, 21:38
Vragen in een winkel lijkt mij geen slecht idee. Maar hangt natuurlijk van de verkoper af, of die zijn vak kent. Ik ben ooit voor mijn epoxyvloer bij Demaere in Gent geweest (http://www.polyesterdemaere.be/wegbeschrijving.php), en later voor de stemschroeven van mijn akoestische Selmer-like in plexiglas, en die man had zeer veel ervaring en een duidelijk idee over wat kan en wat niet. Of als je botenbouwers in de buurt hebt, die mannen komen ook dagelijks in aanraking met die producten. Maar zoals eerder gezegd, het zal een dure gitaar worden, en misschien moet je al beginnen leven met het idee dat er waarschijnlijk luchtbellen, gaten, barsten en andere onzuiverheden in zullen zitten, en dat hij niet echt transparant zal zijn.

B.t.w. het zijn bij mij uiteindelijk houten stemschroeven geworden. De polyester testjes bevielen me niet genoeg om ze te gebruiken. Een tikje te weinig harder, nauwelijks conisch te slijpen, ook met silicone mal een naad, ...

Het is me nog niet duidelijk waarom je met epoxy wil werken: omwille van transparantie, om te kunnen afgieten, omdat je minder moet zagen en frezen, ...? (ik zou het niet rap 'makkelijker dan in hout' noemen.

K

donut
16 augustus 2012, 21:38
Bedankt, zal komende dagen eens naar binnen lopen :)

pueblo
16 augustus 2012, 23:10
skylark guitars heeft ook plexi gitaren:
http://www.skylarkguitars.com/user/products/large/Plexi_S_Type_Zoom_NEW.jpg
http://www.skylarkguitars.com/category-20.html

en er staat bij : " NOTE : This is a weighty instrument at 5.3kg. "

donut
16 augustus 2012, 23:28
Zie nu pas de 2 reacties vóór mn laatste post (alweer :s )...

@Jilles, als ik het goed heb geeft massief meer sustain, en daar hou ik wel van :) Maar het is natuurlijk ook een optie.

@Menk, ik hoef hem niet persé met epoxy te maken, maar het gaat er vooral om dat ie transparant is, en daarbij ben ik niet goed/ervaren met zagen en frezen, dus gieten lijkt me beter te doen voor mij denk ik.

donut
16 augustus 2012, 23:29
@Pueblo, die zien er leuk uit :) Maar het gaat me vooral ook om het bouwproces, ben sowieso van plan een bouwpakket te kopen.

kassie
17 augustus 2012, 10:09
Heb epoxy gebruikt voor het bouwen van een houten zeilboot, de menging van de twee delen moet inderdaad zo secuur mogelijk, ontzettend irritant als je erachter komt dat de epoxy niet goed hard op bepaalde delen. Je moet ook snel werken, je kunt de epoxy bij wijze van spreke al voelen verharden. Na 30 minuten is er niks meer mee te beginnen. Het is een enorme plakkerige bende, handschoentjes gebruiken die je daarna weg kan gooien. En het hardingsproces genereert nogal wat warmte. Een verfbakje met 20 deciliter kun je je handen mooi aan verwarmen op een winterse dag. Luchtbelletjes zijn er inderdaad in overvloed als je het niet keurig uitsmeert, het is hars namelijk dus het is niet zo heel erg vloeibaar. Ik vraag me dan ook af in hoeverre het goed een mal in gaat. Maar het spul wordt wel ontzettend sterk en hard. Bijschuren is dus ook erg vervelend. Zeker op hout. Je schuurt sneller hout weg dan het epoxy. Verder wordt het ook niet doorzichtig, maar geelachtig van kleur. Conclusie, ik zou er absoluut niet aan beginnen, behalve als je ontzettend sterke lijmverbindingen wil bij delen die onder spanning staan zoals bijvoorbeeld een boot.

edit: toevoeging

donut
17 augustus 2012, 11:16
Dat klinkt inderdaad niet erg aantrekkelijk... Is er geen transparante epoxy? En is er misschien ander spul dat wél transparant is en niet zo moeilijk te bewerken (het liefst dat je 't kan gieten)?

kassie
17 augustus 2012, 12:52
Dat klinkt inderdaad niet erg aantrekkelijk... Is er geen transparante epoxy? En is er misschien ander spul dat wél transparant is en niet zo moeilijk te bewerken (het liefst dat je 't kan gieten)?

Ik heb geen flauw idee..., en dan moet het ook nog iets wenselijks voor je toon doen... dat is ook nog weer een probleem met plastic lijkt me...

Rizz
17 augustus 2012, 17:01
Er bestaat ook iets als giethars (http://www.dekwast.nl/shopfrms.php), hard en stevig.. Maar weet niet of het hiervoor geschikt is.. De grootste uitdaging zal liggen in de grote hoeveelheid die je nodig hebt en denk ik wel in 1 keer moet gieten...

Jilles
18 augustus 2012, 03:23
http://www.youtube.com/watch?v=W4WpHb5Hd7s&feature=related

Deze gast gebruikt iets wat op doorzichtige hars lijkt, in grote hoeveelheden. Hij giet het alleen laag voor laag, zodat hij kan schilderen. Ik heb nog geen naden gezien!

donut
19 augustus 2012, 14:10
Wow, das mooi :crazyhappy: Enig idee wat voor hars hij gebruikt? Ik ga nu op internet even zoeken of er een lijst met info van verschillende soorten is :)

Edit: Ik vond dit: http://www.obeeliks.com/contents/nl/d33.html
Het gaat om de tweede van boven, inderdaad duur, maar wel precies wat ik nodig heb :) Lichtelijke verkleuring na langdurige blootstelling van daglicht is op zich ook niet zo'n probleem, als het echt moet.