PDA

View Full Version : How low can you go???



Rizz
14 augustus 2012, 20:19
De laatste tijd ben ik een beetje aan het experimenteren met alternatieve stemmingen en ik speel nu (of probeer iig) een paar nummers die lager mooier zouden klinken.. Met een setje .012 kom ik in met een g6 stemming in E (DGDGBe) goed weg maar lager is niet mooi meer.. Oplossing: dikkere snaren zou ik zeggen.. :) Maar tot hoever kan ik hiermee gaan? Wat is mogelijk op een dread?

Ik heb hier nog een gitaar staan die niets staat te doen, dus daar kan ik wel mee experimenteren..

Plant
14 augustus 2012, 20:50
De fysieke beperkingen die ik kan bedenken (mocht je 6-string basgitaar snaren erop willen leggen) zijn

- stemmechanieken (basmechanieken erop)
- slotjes in de topkam (kun je uitvijlen)
- De knik van de snaren over het brugzadel
- De brugpennen

Harald
14 augustus 2012, 20:51
Kijk eens naar de stemmingen die Michael Hedges gebruikte.

Tommy heeft zijn dread vaak in C# (en dan standaardstemming, of drop D, wordt dan drop B zeg maar) gestemd, met .013

Rizz
14 augustus 2012, 21:17
De fysieke beperkingen die ik kan bedenken (mocht je 6-string basgitaar snaren erop willen leggen) zijn

- stemmechanieken (basmechanieken erop)
- slotjes in de topkam (kun je uitvijlen)
- De knik van de snaren over het brugzadel
- De brugpennen

Nou, da's ook weer wat overdreven :D


Kijk eens naar de stemmingen die Michael Hedges gebruikte.

Tommy heeft zijn dread vaak in C# (en dan standaardstemming, of drop D, wordt dan drop B zeg maar) gestemd, met .013

Ok, daar heb ik wel wat aan.. ;) Zat zelf aan idd .013 of zelfs .014 te denken.. Volgens ga je daarna verder met baritonsnaren.. .016 ofzo, maar dat is niet nodig dus..

apekop
23 augustus 2012, 11:28
Leo Kottke stemt zijn gitaar vaak extreem laag, vroeger in een open Bes stemming bijvoorbeeld. Later is ie een halve toon of meer omhoog gegaan. Hij gebruikte deze 013 snaren voor zijn 12-snarige: http://www.elderly.com/accessories/items/GLK12.htm

Ik heb diezelfde snarenset gebruikt voor een C stemming op mijn 12-snarige (alle snaren een grote terts lager). Maar na een paar maanden vond ik het geluid van zo'n lage stemming toch veel te beperkt. Het is leuk voor wat solostukken, maar daarna wil je toch weer hogere klanken horen. Het is toch allemaal wat te donker. Plus het is veel moeilijker om met anderen samen te spelen, omdat de meeste mensen toch een normale stemming gebruiken. Dus eigenlijk meer nadelen dan voordelen.

Reken op een forse afstelbeurt met deze dikke snaren. De brugzadels zullen stevig moeten worden gevijld anders klopt je intonatie niet meer. Ook de hals zal wat moeten worden versteld en misschien de topkam nog iets uitgevijld.

Rizz
23 augustus 2012, 11:57
Leo Kottke stemt zijn gitaar vaak extreem laag, vroeger in een open Bes stemming bijvoorbeeld. Later is ie een halve toon of meer omhoog gegaan. Hij gebruikte deze 013 snaren voor zijn 12-snarige: http://www.elderly.com/accessories/items/GLK12.htm

Ik heb diezelfde snarenset gebruikt voor een C stemming op mijn 12-snarige (alle snaren een grote terts lager). Maar na een paar maanden vond ik het geluid van zo'n lage stemming toch veel te beperkt. Het is leuk voor wat solostukken, maar daarna wil je toch weer hogere klanken horen. Het is toch allemaal wat te donker. Plus het is veel moeilijker om met anderen samen te spelen, omdat de meeste mensen toch een normale stemming gebruiken. Dus eigenlijk meer nadelen dan voordelen.

Reken op een forse afstelbeurt met deze dikke snaren. De brugzadels zullen stevig moeten worden gevijld anders klopt je intonatie niet meer. Ook de hals zal wat moeten worden versteld en misschien de topkam nog iets uitgevijld.

Is dat zo erg? Ben van .011 naar .012 gegaan op een andere gitaar en heb alleen de TR wat bij hoeven stellen.. Intonatie week alleen op de G een heel iets af, m'n stemapparaat registreerde het nog maar net.. Nou ja maakt ook niet uit, de gitaar waar ze opgaan moet toch helemaal afgesteld worden, ik heb er al een nieuw zadel en topkam voor liggen, dus dat gaat wel goed komen.. Goeie oefening, als dat ding in 2en breekt, zal ik er niet om rouwen! :D

En ik heb een tussenmaatje gevonden: een .0125-.055 setje van Martin.. Kijken of het daarmee lukt.. Bedankt voor je reactie iig! :ok:

apekop
23 augustus 2012, 12:02
Is dat zo erg?

Ja, de intonatie verandert echt. Zodra je met open stemmingen gaat klooien klopt je intonatie eigenlijk al niet meer helemaal, ook al gebruik je dezelfde set snaren. Als je ook nog dikkere snaren gaat gebruiken wordt het nog erger. Als je wat hoger op de hals gaat spelen heb je een probleem. 1 snaarmaatje lager zal nog niet rampzalig zijn, maar ga je 2 of meer maten lager moet je toch echt de gitaar laten intoneren op de nieuwe stemming.

zoon van Piet
23 augustus 2012, 12:30
de vriendin van mn zoon stemt mijn akoestische gitaar gewoon zonder te vragen om naar open C. en als het niet zo lekker klonk had ik haar allang een pak op dr billen gegeven..
zelf speel ik 12snaar in Cis, maar ben wel eens naar B gezakt. ging prima, al hou je steeds minder volume over..

Rizz
23 augustus 2012, 12:59
Ja, de intonatie verandert echt. Zodra je met open stemmingen gaat klooien klopt je intonatie eigenlijk al niet meer helemaal, ook al gebruik je dezelfde set snaren. Als je ook nog dikkere snaren gaat gebruiken wordt het nog erger. Als je wat hoger op de hals gaat spelen heb je een probleem. 1 snaarmaatje lager zal nog niet rampzalig zijn, maar ga je 2 of meer maten lager moet je toch echt de gitaar laten intoneren op de nieuwe stemming.

Moet ik nog meer gitaren gaan kopen met ieder z'n eigen stemming.. Zal m'n vriendin blij mee zijn... thx! :D Laat haar dit wel eerst lezen, komt het wat geloofwaardiger over! :seriousf:

-Martijn-
23 augustus 2012, 14:13
Andy McKee speelt vaak in lage stemmingen, hij gebruikte ooit deze snaren: http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Dean-Markley-A-Git.-Saiten-13-56-Goldbronze-Alchemy-2026-Medium/art-GIT0013998-000

Cue Zephyr
26 augustus 2012, 20:04
Andy gebruikt tegenwoordig gewoon D'Addario EJ17 als ik me niet vergis.

Hij heeft ook al langere tijd een fanfret gitaar, waarbij de mensuur bij de bassnaren langer is.

Ik ga persoonlijk niet lager dan C op de lage E of C#/Db standaard met een set 013-056 met standaard mensuurlengte (648mm/25.5").

Zowel Andy als Don Ross hebben ook een nummer waarin de lage E zelfs helemaal omlaag naar B gaat. En ik geloof dat Don zelfs maar 012-053/054 gebruikt. Gemixte set is natuurlijk ook een mogelijkheid.