PDA

View Full Version : Voicing / pre-EQ Triamp



e!
14 augustus 2012, 18:29
Ik heb mijn Triamp onlangs van nieuwe buizen voorzien. Ik heb overigens geopteerd voor TAD 6L6WGC-STR in de eindtrap en een mix van 7025WA, 7025/E83CC (onderscheidenlijk van ECC83) en 2x 7025WA high grade in V1 en PI, allen eveneens TAD. De amp heeft simpelweg nog nooit zo lekker geklonken.

Niettemin heeft de Triamp het irritante fenomeen dat de 3 EQ's nauwelijks instellingen kennen die voor beide kanalen in de respectievelijke pre-amp werken. Je gaat ze altijd verdraaien als je het andere kanaal kiest, hetgeen natuurlijk debiel is en live niet werkt. Ik heb dat altijd opgelost door gewoon extern te EQ'en met m'n Rocktron Replifex, maar ik wil de noodzaak daartoe reduceren.

Nu is het probleem het grootst bij Amp 3, oftewel de high gain sectie. Als kanaal 3A ok is ingesteld, snijdt 3B je trommelvliezen in reepjes. Als kanaal 3B optimaal klinkt (d.w.z. bas ergens va. 12 uur en treble en mid volledig dicht, of miniminiminimaal open), klinkt 3A veelt te dof.

Samengevat laat het circuit van kanaal 3B te veel hoge (midden)tonen door. Daar wil ik dus iets aan doen. Ik heb daartoe om eens te beginnen één van vier onderstaande mogelijke mods of een combinatie in gedachte. Zie hier (https://www.box.com/s/d6bfda490f9279cbf920) het schema van de amp. Zie m.n. p.5.

1. Waarde R69 verhogen van 220K naar 470K. Als ik het goed heb komt in combinatie met Miller capacitance van de buis van 151pF het -3dB punt naar beneden van 4794 naar 2244 Hz. Ik weet echter niet of daarmee de buis overbelast raakt of hoe ik dat zou moeten berekenen.

2. C78 verwijderen. Hier ben ik wat minder zeker. Het ziet er naar uit dat deze tak HPF signaal (roll-off freq?) doorlaat, hetgeen verderop weer gemengd wordt met het versterkte signaal uit V7.

3. C34 verwijderen of de waarde aanpassen.
Bij verwijderen wordt de hele HPF langs de gainpot verwijderd, maar dat is wellicht te extreem.
Waarde verhogen, waarbij roll-off omlaag schuift en er dus meer laag/laag mid meegaat, maar daarmee reduceer ik het probleemgebied dus niet.
Waarde verlagen, waarmee roll-off omhoog schuift. Dan raak ik wellicht wat vervelende middenfrequenties kwijt, maar zit ik mogelijk nog steeds met te veel hoog.

4. Waarde R54 verhogen. R54 werkt volgens mij als LPF en door de waarde te verhogen denk ik het roll-off punt te verlagen.

Ik gebruik altijd deze (http://www.muzique.com/schem/filter.htm) pagina om R of C waarden te berekenen. Voor een simpele schakeling als daar weergegeven is dat handig, maar zodra er in een EQ-sectie een hoopje componenten parallel en serieel zitten weet ik het ff niet meer. Zo weet ik bv. ook niet hoe een typische mid-regeling precies werkt; hoe de boven- en ondergrens van de band berekend wordt.

De vraag is dus wat het effect van deze aanpassingen gaat zijn en of jullie één of meerdere van deze aanraden of juist afraden en waarom.