PDA

View Full Version : toonladders : het uberbegin



Br@mbo
13 juni 2003, 20:42
Hallo ,
ik heb ondertussen begrepen dat het heel belangrijk is om toonladders te leren, well , ik begrijp er niets van :s 'k heb 4 jaar klassieke notenleerles gehad en daarin heb ik majeur , mineur , harmonisch , melodisch en van die bullshit geleerd meet nu komen ze afzetten met totaal andere dingen

kent iemand een site waar alles van toonladders en ander belangrijk stuff om te soleren VAN HET UBERBEGIN wordt uitgelegd ?

Negative K3 fan
13 juni 2003, 21:06
www.cyberfret.com dachtik

taylor
13 juni 2003, 21:15
4 jaar noteerles gehad en je begrijpt het nog niet??

fucking hell zeg of je hebt zeer slecht les gehad of je begrijpt het gewoon niet,theorie gaat namelijk op voor elk instrument en is niet special voor gitaar.

of je zegt 4 jaar maar het is 4 weken ofzo

Br@mbo
13 juni 2003, 21:23
maj , min, harm. en mel. begrijp ik
maar wtf is die pentatonische bullshit ?

taylor
13 juni 2003, 21:41
hmm zoals de naam al zegt bestaat de pentatonische ladder uit 5 noten je hebt mineur en majeur vormen van penta.

daarnaast bestaat er de "opgevulde"versie die bestaat uit 8 noten.

bijna alle blues/rock licks hebben wel wat pentatonisch.

Retinite
14 juni 2003, 19:10
A mineur pentatonisch:


----------------------------------------------5--8---
---------------------------------------5--8----------
------------------------------5---7------------------
--------------------5----7---------------------------
-----------5---7-------------------------------------
--5---8----------------------------------------------
Na elke vijf kom je wee rop die A, als t goed is, dze geld ook voor C d8 ik, mar dat weet ik echt niet zeker... en dit schema kan ook in Gmineur maa dan begin met

-
-
-
-
-------3---5
3---6-------

die van gm weet ik ook al niet zeker :razz: mar die van AM is iig goed en kna je ook gewoon een octafa hoger spelen, of op anere hoogtebijv alles kan

ColtraneMatrix
15 juni 2003, 11:04
als je er echt niets van snapt leer je toonladders best snaar per snaar zodat de structuur van de intervals in je komt te zitten. Als je het zo leert ga je op de duur veel sneller leren en niet constant van die boxjes moeten leren.. waar je uiteindelijk int komt vast te zitten.