PDA

View Full Version : Herfret bij Rik's Rockshop?



reckless_life
14 augustus 2012, 19:08
Hoi,

Heeft er iemand ervaring met Rik's Rockshop (Tongeren) en herfretten?

De 16-17de fret van mijn Gibson Les Paul loopt aan/dood en ik denk dat een herfret wel aan de orde is.

Ik had graag opnieuw Fretless Wonders gehad (indien nog te verkrijgen), en met behoud van de binding.

Weet iemand waar ik daar voor terecht kan?
Liefst binnen België nog, maar Zuid-NL kan ook, als het maar goed gedaan wordt.

barno
14 augustus 2012, 19:18
hij heeft jaren geleden een strat van mij herfret en dat was prima gedaan. alleen was ik vergeten te zeggen dat hij de toets niet mocht schuren, ik wilde de vele speelsporen houden, maar ik kreeg een neck met een "nieuwe" toets terug, bummer. Had hij me moeten vragen. maar de fretjob was prima.

trouwens, niet omdat een fretje aanloopt dat herfret in order is. kan verholpen worden met eenvoudige vlakbeurt, als er nog genoeg vlees op de frets zit.

Oranjeaap
14 augustus 2012, 19:42
ff laten vlakken is goedkoper en waarschijnlijk voldoende.
Waarom wil je de nibs behouden? De refret kan daar zo maar 2x zo duur van worden (als het niet meer is)

Orpheo
14 augustus 2012, 20:13
goeie vraag, oranje aap. Ik vind die nibs persoonlijk een crime.m'n hoge E blijft daar altijd in hangen.

Oranjeaap
14 augustus 2012, 21:59
Liever dat dan zo'n enorme jengel wanneer die volledig van de hals af schiet hehehe

reckless_life
15 augustus 2012, 11:23
Nou als het kan dan had ik de nibs graag behouden. De binding is door de jaren gelig geworden en ik denk dat als je de nibs wegneemt dat je overal witten stippen ziet. Of niet?
Mij storen die nibs ook niet, heb er zelfs nooit last van gehad tijdens het spelen.

Weet iemand nog andere plekken waar je terecht kan voor een herfret?
Kwestie van wat meer opties te hebben ;)

bass blom
15 augustus 2012, 11:56
de binding vergeelt niet, de lak die er op zit vergeelt.
bij mijn oude les paul custom is dat geel dus al grotendeels weggesleten.
en de helft van mijn nibs is spontaan verdwenen, dus bij een herfret zal ik me daar niet druk om maken :D

terrasbeest
15 augustus 2012, 12:12
Wat zijn ' nibs' ?

Plant
15 augustus 2012, 12:31
Wat zijn ' nibs' ?

http://www.fretnotguitarrepair.com/images/frets/binding-nub.jpg

stijnkenens
15 augustus 2012, 13:27
Er zijn verschillende manieren om nibs te behouden:

- ofwel probeert de luthier de frets er perfect tussen te leggen, maar dat is meestal onmogelijk, wegens slijtage.
- de nibs worden weggeschuurd tijdens het vlakken van de toets, daarna worden de frets, even breed als de toets ingeklopt / gelijmd (hier begin ik geen discussie over) en nadien worden er nieuwe nibs tegenaan gelijmd. De randinleg bestaat meestal uit celluloid, dus dat kan je gemakkelijk naadloos lijmen.
- De randinleg wordt volledig verwijderd en vernieuwd na de herfret: veel touch-up, zeer duur.

Wat je ook wil, kleuren zal moeten, zelfs al probeert men de originele nibs te behouden, ze worden toch geschuurd/gepolijst, tijdens het afwerken van de frets !



s.