PDA

View Full Version : tweedehands gaan testen?



emma.
14 augustus 2012, 17:32
Hallo allemaal,

Ik heb eens een vraagsken: ik ben een tweedehands multi-fx op het spoor. Qua model is het écht wat ik wil en ook voor die prijs moet ik het niet laten staan!

Nu vraag ik me af of dat te vertrouwen is om 2ehands te kopen? De koper woont op zich niet zo heel erg ver, en ze heeft me al laten weten dat ik het gerust eerst mag komen proberen... maar DAAR zit net het probleem!
Ik heb nog nooit door een pedaal of multi-fx gespeeld... ik ga dat spul amper zelfstandig aan en uit kunnen schakelen! Laat staan dat ik er iets op ga kunnen spelen!

Ten eerste: ga ik mij daar niet onsterfelijk belachelijk maken?
Ten tweede: hoe weet ik of echt alle functies nog werken? Want als ik bijvoorbeeld vraag aan de vorige eigenares om een demo'tje te geven... wie weet laat die dan expres de kapotte dingen niet horen.

Ok, misschien ben ik een beetje gefreakt, maar het is voor mij toch nog veel geld en ik wil later liever niet tot de constatatie komen dat ik een kat in een zak heb gekocht!

Groetjes;
Emma

HaroldA
14 augustus 2012, 17:35
Ten eerste: ga ik mij daar niet onsterfelijk belachelijk maken?

Nee. Gewoon uitleggen dat je er nog niet zo veel verstand van hebt en dat eventueel wat uitleg fijn zou zijn! Eerlijkheid werkt altijd het beste.

En of alles het doet: die digitale multieffecten zijn vaak helemaal wel of helemaal niet kapot ;)

Plant
14 augustus 2012, 19:17
Nu vraag ik me af of dat te vertrouwen is om 2ehands te kopen? De koper woont op zich niet zo heel erg ver, en ze heeft me al laten weten dat ik het gerust eerst mag komen proberen... maar DAAR zit net het probleem!
Ik heb nog nooit door een pedaal of multi-fx gespeeld... ik ga dat spul amper zelfstandig aan en uit kunnen schakelen! Laat staan dat ik er iets op ga kunnen spelen!

Ten eerste: ga ik mij daar niet onsterfelijk belachelijk maken?

Nee, want ook met een nieuw apparaat in de winkel dat je nog nooit hebt bediend zou dat dan zo zijn. Of koop je dan wel zonder te proberen en ga je thuis pas luisteren wat je eigenlijk gekocht hebt? ;)


Ten tweede: hoe weet ik of echt alle functies nog werken? Want als ik bijvoorbeeld vraag aan de vorige eigenares om een demo'tje te geven... wie weet laat die dan expres de kapotte dingen niet horen.

Ok, misschien ben ik een beetje gefreakt, maar het is voor mij toch nog veel geld en ik wil later liever niet tot de constatatie komen dat ik een kat in een zak heb gekocht!

Tja, da's lastig. Je kunt uit de uiterlijke staat wel enigszins opmaken hoe het apparaat behandeld is. Ziet het apparaat er veelgebruikt en afgetrapt of vol biervlekken uit, dan is de kans op (mechanische) inwendige schade groter. Een apparaat kan ook verborgen gebreken hebben die je niet meteen opmerkt of zich pas na enige tijd aan staan openbaren. Dat blijft een gok.

Je kunt nagaan hoe oud het apparaat is, indien jonder dan 2 jaar dan zit er nog fabrieksgarantie op.

Je kunt kijken (beetje bewegen) of alle stekkers nog goed kontakt maken en of er niets begint te kraken door de speakers. Ook even alle regelaars checken.

FruscianteFan
14 augustus 2012, 19:20
Je kunt vragen of de huidige eigenaar e.e.a. demonstreert...

En wat betreft die gebreken: ik ga er toch van uit dat als de eigenaar zegt dat er niks kapot is, dat ook zo is. Gewoon naar vragen..

Dirk_Hendrik
15 augustus 2012, 13:42
Lijkt me makkelijk.
Als je zo verschrikkelijk bang bent dat er iets stuk is is vverder sparen en nieuw (en mett garantie) kopen een veiliger optie.

peter_heijnen
15 augustus 2012, 13:56
Juist gaan en vragen of de huidige eigenares een demo geeft, zie je meteen hoe het werkt. Het is doorgaans idd zoals harold al zegt, zo'n multi effect doet het helemaal wel of helemaal niet, zelden er iets tussen in.

En als de huidige eigenares je al heeft uitgenodigd, 'weet' je eigenlijk ook al dat het ding ok is.

FruscianteFan
15 augustus 2012, 14:00
nou, mijn Boss ME-50 is langzaam afgetakeld, maar wordt nog steeds op het podium gebruikt (stemapparaat en galm voor 3e gitarist).

Erikt
15 augustus 2012, 15:19
Die dingen doen het, of doen het niet (zoals al gezegd). Dus dat zit prima. Verder even kijken of de drukknopjes het goed doen en of het wah/volume pedaal nog goed werkt.

Even een demo vragen en bovenstaande checken, dan mag het wel duidelijk zijn.

Om welk multi-effect gaat het?

reckless_life
15 augustus 2012, 15:50
Tweedehands is altijd een beetje een risico. No matter what.
Het ding is gebruikt en de verkoper kan ook niet weten wat het over een maand gaat geven, but that's life :)

Zoals al aangehaald, gewoon er naar toe gaan en een demonstratie vragen.
En er niks van kennen? so what?
Het is een beetje zoals je eerste gitaar of versterker kopen, je wil dat wel kopen maar je kan niet spelen. Je moet ergens beginnen en dat geldt ook voor jouw multi-fx :)

Mitch
15 augustus 2012, 17:00
Overnemen voor dat mooie bedrag. Er veel tijd in steken tot je weet hoe het werkt en kijken of het wat is. Vind je het daarna niks dan zet je het voor hetzelfde bedrag weer te koop en met een beetje geluk ben je voor heel weinig geld een hoop ervaring rijker.

Fireburst
16 augustus 2012, 09:45
Ken je niemand om mee te gaan? En anders : kopen dat ding en thuis op je dooie gemak eens alle functies uitproberen en de geluiden leren kennen (delay, flanger,...). Er zitten veel mogelijkheden in zo'n ding, neem er je tijd voor.