PDA

View Full Version : Info over geluidsinstallaties voor optreden



Flyingpoet
14 augustus 2012, 11:24
Hey allemaal,

Begin steeds vaker op te treden en wil nu graag meer te weten komen over hoe ik het geluid van mijn (akoestische) gitaar en stem zo goed mogelijk kan 'installeren' voor optredens.
Ben er nu achter dat authentiek geluid voor een aanzienlijk deel te maken heeft met hoe iemand zijn pedaal instelt etc maar ik heb geen idee hoe alles werkt en wat het betekent.

Het enige dat ik weet is wat een jack plug is en die steek ik dan op aanwijzing van de geluidsman in het juiste gaatje, maar vaak ben ik na afloop niet tevreden over het geluid dat de geluidsman heeft geproduceerd.
Staan ze uren aan die knoppen te draaien en krijg je een blikken geluid en achteraf van vrienden die kritisch zijn te horen dat het geheel wel erg hard was. Afijn, over geluidsmannen is al een topic in dit forum.

Zijn er boeken of sites die goede info geven over apparatuur? Waarin ook staat beschreven wat bijv. 'chorus' doet als je dat omhoog draait.
En welke dingen kun je het best doen tijdens een soundcheck?

En tot slot: wat zijn goede, betaalbare pedalen? ik heb gehoord dat je veel variëteit hebt met die digitale waar je 10000000 geluiden mee kunt maken maar dat die bij een optreden soms wegvallen achter het andere geluid.

Hoop dat iemand hier wat over heeft:cooler:

Alvast bedankt,
Groet!

Plant
14 augustus 2012, 13:48
Ja, de geluidsman heeft het altijd gedaan als het niet goed klinkt ;) . Wacht maar tot je een keer het geluid helemaal zelf moet regelen.

OK, je hebt er oelewappers bij die een installtie hebben en zich uitgeven voor geluidstechnicus, maar duidelijk geen oren aan hun hoofd hebben. Die heb ik ook meegemaakt.

Nee, ik ben zelf geen geluidsman - hoewel ik het noodgedwongen wel een keer ben geweest van een groepje waarin ik zelf speelde. Da's helemaal een ramp als je zelf bandlid en tegelijk geluidsman bent met de installatie op het podium naast je. Nu waren dat alleen akoestische instrumenten en geen drums, maar het was al lastig genoeg.
Voordeel was dat ik exact wist wat ieder bandlid tijdens de muziek deed van tijdens de repetities. Ik wist precies welke instrumenten er meededen en welke geluiden geproduceerd gingen worden. Ik kon dus van tevoren een 'stageplan' maken en tijdens de soundcheck tegen iedereen precies zeggen: "laat nu dit horen, doe nu wat je normaal tijdens dat nummer doet". Voor mij waren er geen verrassingen en achteraf gezien ging het best goed al zeg ik het zelf :supercool:

Ik zal me nu even beperken tot de vraag welke dingen je het beste kunt doen tijdens de soundcheck:

Ga er in tegenstelling tot bovenstaande vanuit dat jullie geluidsman geen idee heeft wat hem te wachten staat. Hij kent jullie niet, heeft jullie muziek nog nooit gehoord, weet hooguit welk genre het is en globaal welke instrumenten gebruikt worden. Spelen jullie met een aanwezige backline of komen er ook nog allemaal eigen versterkers en een eigen drumstel het podium op? De eigen pedaaltjes met instellingen komen meestal pas op het laatste moment uit de hoge hoed het podium op. Uitdagingen te over voor de geluidsman.

Speel dus tijdens de soundcheck zoals je ook daadwerkelijk met de band gaat spelen en laat alle geluiden horen. Vaak word er eerst per instrument een soundcheck gedaan en dan nog het totaal.
Veel mensen die dan solo de soundcheck moeten doen vinden dat gek of generen zich. Die aaien wat over de snaren of mompelen maar wat in de microfoon ("hallo, test een twee, tesssst tesssst, tuh... tuh...") en zo word het geluid ingesteld. Vervolgens bij de totaalcheck of zelfs pas tijdens het optreden komt al het instrumentgeweld om de hoek kijken en word het mompelen ineens luidkeels schreeuwen. Ineens komen er allemaal klanken voorbij die de geluidsman niet eerder heeft gehoord en daar moet ie dan op inspelen. En als het dan ruk klinkt dan heeft de geluidsman zijn werk niet goed gedaan. :???:

Dus ook al staat de zaal al gevuld voor je tijdens de soundcheck en sta je daar in je uppie, speel / zing je partijtje alsof de hele band al staat mee te doen en laat alles wat je gaat gebruiken horen.

Dat is niet alleen uiteindelijk voor de geluidsman en de zaal prettig, ook jouw monitorgeluid is ervan afhankelijk. Als je maar een halfbakken soundcheck doet, krijg je het zelf ook tijdens de gig om je oren.


Overigens, dat een akoestische gitaar blikkerig klinkt kan te maken hebben met het feit dat deze rondzing-gevoelig is. Als het over de installatie begint te loeien, worden die frequenties verzwakt. Natuurlijk heeft dat consequenties voor het geluid (de blikkerige klank), maar het is dat of niets. Als je met een element speelt kun je een zgn. feedback buster in je klankgat steken. Dat voorkomt rondzingen en dan kan het geluid beter afgesteld blijven.

paulusdeBKB
14 augustus 2012, 14:45
Oef! Volgens mij krijgt Flying Poet een antwoord op een heel ander niveau dan wat hij nodig heeft ;)

Flyingpoet, het is belangrijk dat je je realiseert dat een uitversterkte akoestische gitaar anders klinkt dan een ehhh... akoestische akoestische gitaar. Tip: neem je gitaar eens mee naar een muziekwinkel en plug hem in een paar akoestische gitaarversterkers. Dan merk je vanzelf wat de versterking doet met je klankkarakter. Kun je niet leven met die verschillen, dan wordt het tijd om om te kijken naar een gitaar met een beter ingebouwd element. Er bestaan ook gitaren met zowel een element als een interne microfoon. Die systemen klinken vaak beter.

Wat pedalen voor je doen, leer je ook niet uit een boekje. Hands on ervaring heb je nodig! Vraag daarom in de winkel of je ook een chorus, een delay en een compressor mag uitproberen. Dan gewoon lekker pielen, aan de knopjes draaien en ervaren hoe dat je geluid verandert.

peter_heijnen
14 augustus 2012, 15:02
+1

En er zijn vast mooie akoestische amps met chorus, delay en compressor.

Plant
14 augustus 2012, 16:59
O sorry :makeup: Ga ik te hard? :dontgeti:

Ik las namelijk


... maar vaak ben ik na afloop niet tevreden over het geluid dat de geluidsman heeft geproduceerd.
Staan ze uren aan die knoppen te draaien en krijg je een blikken geluid en achteraf van vrienden die kritisch zijn te horen dat het geheel wel erg hard was.

En dat hij o.a. wilde weten welke dingen je het beste kunt doen tijdens de soundcheck.

Ik heb me zoals al aangegeven even beperkt tot dat stukje.

paulusdeBKB
14 augustus 2012, 17:34
Nee hoor Plant, je post was zeer informatief. Misschien zit ik er wel helemaal naast maar ik vermoed dat TS nog niet zo'n hele ervaren gitarist is. Mijn reactie is bedoeld als aanvulling, niet ter vervanging. :hippie:

HaroldA
14 augustus 2012, 17:43
Als je niet weet hoe je een chorus instelt zou ik die niet gebruiken. Zorg eerst voor een goede basissound en ga pas veeeeeel later eens kijken wat je als extra daar overheen kan/wil gooien.