PDA

View Full Version : Rare (?) Vibrolux OT



PeeVee
13 juni 2003, 21:05
Hey harskernsoldeerselsnuivers!

Heb laatst mijn Vibrolux Reverb geopereerd en voorzien van een donor OT, uiteraard een '69 Bassman trafo upgrade (Al bedankt!). Ja, heb wel 4 nieuwe gaatjes moeten boren, erg he?!.. Maargoed, de patient maakt het goed en ademt aanzienlijk beter dan daarvoor.

Wat me bij het amputeren van het originele OT-gezwel (maatje Pro, Bandmaster, Vibrolux) opviel, is dat de die dus aan de secundaire (lage Z) kant origineel, naast de twee aangesloten draadjes (zwart en geel-groen), nog twee extra draadjes had die, voor zover ik dat in kan schatten, origineel niet aan gesloten zijn. Het betreft een wit en een egaal groen draadje. Zou dit een tweede tap kunnen zijn? Zou dit een tweede winding kunnen zijn?

Ik ga nu meten, maar leek me leuk om hier even een poll onder de deskundigen en amp historici te houden. Een gokje wagen mag altijd, pas op, er zit een instinkertje tussen de antwoorden!!

A) Eén extra secundair 8 Ohm TAP (waar is vierde draadje dan voor?!?!)
B) Twee extra taps: 2 Ohm en 8 Ohm
C) Eén extra secundaire wikkeling, ook 4 Ohm, voor extra 4 Ohm cab
D) Ultralineaire taps (deze amp is van 1980!)

ROEPT U MAAR... Ik ga NU meten, over een paar dagen de uitslag van deze spannende quiz :evil:

Al
13 juni 2003, 21:11
> Ja, heb wel 4 nieuwe gaatjes moeten boren, erg he?!..

HACKER!!!!!!!!!!!!!!!
haha

Ik doe mee:

Een extra 4 en 2 ohm tap. (ik bedoel een 2, een 4 en 8 ohm tap)

Wat kan ik winnen?

Al

PeeVee
13 juni 2003, 21:28
Hier is nog een fotootje van het raadselachtige trafootje...

http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/pix/vrot.jpg

Leuk dat je hier foto's kunt plakken... Ziet er een stuk leuker uit met al die geamputeerde parts ;-)

Mr.Jay
13 juni 2003, 21:51
[quote="PeeVee"]Hey harskernsoldeerselsnuivers!
D) Ultralineaire taps (deze amp is van 1980!)


Ik gok op laatste > die OT's zullen waarschijnlijk ook voor de BMSTREV's van die TIJD zijn gebruikt en die zijn vermoedelijk WEL UL geweest net als de latere SR's >>> de VibroluxRev is echter NOOIT UL geweest, maar gebruikt natuurlijk diezelfde OT's.
Ik heb zo'n Vibrolux gehad van '77, die had dus GEEN extra draden aan de OT.

EN WAT HEB IK GEWONNEN > mijn buizen ?????????????

Jay

PeeVee
15 juni 2003, 03:01
Oei Mr. Jay, dat valt me van je tegen...

Er stond toch duidelijk dat het ging om de SECUNDAIRE KANT van de OT en ik had zelfs gewaarschuwd dat er bij de antwoorden een instinkertje zat...

Ahum... :oops: ??

Mr.Jay
15 juni 2003, 09:16
Oei Mr. Jay, dat valt me van je tegen...

Ahum... :oops: ??

je hebt gelijk, sec.kant > en je waarschuwde ook nog zag ik > mij moeder heeft me nog zo altijd gewaarschuwd om met HETE dagen NIET mee te doen aan quizzzzzuu.

shit..nou mag ik niet meer mee doen met de finale natuurlijk. :(

Jay

Biasmongool
15 juni 2003, 23:04
A) Eén extra secundair 8 Ohm TAP (waar is vierde draadje dan voor?!?!)
B) Twee extra taps: 2 Ohm en 8 Ohm
C) Eén extra secundaire wikkeling, ook 4 Ohm, voor extra 4 Ohm cab
D) Ultralineaire taps (deze amp is van 1980!)


Het is:
E) twee draden voor de voeding van de faseterugkoppeling

Biasmongool
BM-amps

philbee
15 juni 2003, 23:20
ja dat denk ik ook

PeeVee
16 juni 2003, 14:53
Heeee Phil... doe je ook mee kerel... Veel technobabbel hier hoor (en zo hoort het ook).

Okay buizenpiepeltjes... alle draadjes staan in ieder geval in verbinding met elkaar dus het lijken extra taps op 1 winding. De DC weerstand is logischerwijs zo laag, dat mijn meter het niet nauwkeurig kan meten. Dus weet nog niet precies wat het moet zijn. Heb die groene en groen-gele draad wel eerder gezien b.v. op late 80's silverfaces die (volgens mij) echt twee aparte 4 Ohm wikkelingen hadden.

UL taps zijn het natuurlijk niet want die zitten aan de primaire kant en dan hadden er bovendien in totaal 5 draadjes moeten zijn.

Al... effe serieus... wat zou het zijn? Universeel grafo voor meerdere impedanties?

Al
16 juni 2003, 15:36
Al... effe serieus... wat zou het zijn? Universeel grafo voor meerdere impedanties?

Yessss
Wit-groen-geelgroen zijn veel gebruikte kleurtjes voor secundair. Het is alleen niet met 100% zekerheid te zeggen wat de 2-4-8 is.

Ik gok:
2 -wit
4 -groen
8 -groengeel

Al

Mr.Jay
16 juni 2003, 15:50
Ik gok:
2 -wit
4 -groen
8 -groengeel

Al[/quote]

de standaard codering, m.u.v. FNS, die heeft zijn eigen ( en dat is zelfs nooit zeker....ahum )

Wat een slechte quizmaster ben jij PEEVEE !!! > weet zijn eigen antwoorden niet eens.

ben benieuwd naar de vlg. ronde.


Jay

philbee
16 juni 2003, 16:00
ik heb geen FLAUW idee waar jullie het over hebben, dacht dat guys het altijd over beer, blues en babes hadden, maar de vrouwen kunnen gerustgesteld worden zie ik. haha.

Mr.Jay
16 juni 2003, 16:04
ik heb geen FLAUW idee waar jullie het over hebben, dacht dat guys het altijd over beer, blues en babes hadden, maar de vrouwen kunnen gerustgesteld worden zie ik. haha.

er zijn "mannen" die naast hun vrouw/vriendin TOCH NOG een fanatieke hobby hebben Phil.

Jay

Al
16 juni 2003, 16:11
> Wat een slechte quizmaster ben jij PEEVEE !!! > weet zijn eigen antwoorden niet eens.

Joooooooo Pleun
Wist je het echt zelf niet?

Klopt het trouwens?
Je kan de wikkelverhoudingen toch wel achterhalen?

Al

philbee
16 juni 2003, 16:13
ik heb geen FLAUW idee waar jullie het over hebben, dacht dat guys het altijd over beer, blues en babes hadden, maar de vrouwen kunnen gerustgesteld worden zie ik. haha.

er zijn "mannen" die naast hun vrouw/vriendin TOCH NOG een fanatieke hobby hebben Phil.

Jay


jaja weet ik, andere vrouwen, haha

Mr.Jay
16 juni 2003, 16:50
er zijn "mannen" die naast hun vrouw/vriendin TOCH NOG een fanatieke hobby hebben Phil.

jaja weet ik, andere vrouwen, haha[/quote]


schijnbaar totaal géén techn. aanleg Phil.......
Jay

philbee
16 juni 2003, 16:53
er zijn "mannen" die naast hun vrouw/vriendin TOCH NOG een fanatieke hobby hebben Phil.

jaja weet ik, andere vrouwen, haha


schijnbaar totaal géén techn. aanleg Phil.......
Jay[/quote]


als je bedoelt techniek van versterkers, nee absoluut niet, andere technieken beheers ik wel, maar das een ander forum denk ik.

Mr.Jay
16 juni 2003, 17:19
als je bedoelt techniek van versterkers, nee absoluut niet, andere technieken beheers ik wel, maar das een ander forum denk ik.[/quote]


o, je kijkt hier zeker en vast puur voor de humor............

Jay

philbee
16 juni 2003, 17:36
tjonge jonge John, door al dat geleuter over versterkers valt je euro wel wat laat....

Mr.Jay
16 juni 2003, 19:04
tjonge jonge John, door al dat geleuter over versterkers valt je euro wel wat laat....

kijk, da's nou humor !

Jay

PeeVee
19 juni 2003, 19:37
Ease up Jay, niet zitten katten iedere keer, een pesterijtje kan ik best hebben, maar niet in ieder mailtje a.u.b.

Nee, ik wist het antwoord dus zelf (nog) niet... Was dus ook wel een serieuze vraag maar in "originele verpakking". Zoals gezegd zou ik na de vraagstelling naar boven gaan om te meten. De uitslag laat zich niet zo moeilijk raden: de draadjes staan allemaal met elkaar in verbinding, conclusie: het zijn extra taps, dat lijkt me aannemelijk.

Is overigens wel leuk (zo niet "KICKEN") want dan heb ik een mooi "vet" OT-tje voor mijn 2 x 6V6 projectje: gebruik ik de 2 Ohm tap (bij 2 x 6L6) als 4 Ohm bij 2 x 6V6 (met 2 x 10")... KOEL!

Snap nog steeds niet van mijn originele Bandmaster OT... Ik heb die OT uit een werkende amp gehaald, vervangen door Bassman replacement, toen ik laatst secundaire kant meette (mat?!?!), oneindige weerstand... stuk dus... snap er geen zak van hoe dat nou kan...

PeeVee
19 juni 2003, 19:43
Phil: in mijn amps gaat het er soms ook heet aan toe hoor!

Wat dacht je dikke KT-88's in die maagdelijke 6L6 voetjes? Gitaristen die niet aan 1 gat genoeg hebben en 'm ook nog eens in het tweede gat steken, groepen die hun publiek bevredigen met 4 x 10", 2 x 12", ja er zijn zelfs gitaristen met 1 x 15"... (bijna 40 cm!). Viespeukerij hier dat zeg ik je! Laatst stak ik nog een GZ34 in het verkeerde gat... over perversiteiten gesproken...

Al
19 juni 2003, 19:45
secundaire kant meette (mat?!?!), oneindige weerstand... stuk dus... snap er geen zak van hoe dat nou kan...


Breuk?

Al

Mr.Jay
19 juni 2003, 20:40
[quote="PeeVee"]Ease up Jay, niet zitten katten iedere keer, een pesterijtje kan ik best hebben, maar niet in ieder mailtje a.u.b.

oké...zal er nu eentje overslaan.

>de draadjes staan allemaal met elkaar in verbinding, conclusie: het zijn extra taps, dat lijkt me aannemelijk.

Kun je toch nameten als je er een spanningkje opzet primair ?

>Is overigens wel leuk (zo niet "KICKEN") want dan heb ik een mooi "vet" OT-tje voor mijn 2 x 6V6 projectje: gebruik ik de 2 Ohm tap (bij 2 x 6L6) als 4 Ohm bij 2 x 6V6 (met 2 x 10")... KOEL!

Een héél nuttige OT inderdaad en zeldzaam ??? ( AL ..? ) > ik ben er nog geen tegengekomen met meerdere taps,

>Snap nog steeds niet van mijn originele Bandmaster OT
Vreemd, zal niet snel kapot alleen door de demonteren.
Maar ja > je hebt nu een perfecte vervangings OT > is eenzelfde toch.

Jay

Mr.Jay
20 juni 2003, 11:09
[quote="Mr.Jay"][quote="PeeVee"]Ease up Jay, niet zitten katten iedere keer, een pesterijtje kan ik best hebben, maar niet in ieder mailtje a.u.b.

effe een serieuze dan :
we lezen niks over je "DARK-SIDE" > je speelt ook (contra-)BAS in een band.
Jammer dat je dit niet op een buizenamp doet, anders hadden de bassisten hier misschien nog wat info aan ! Hetzijn veelal gitaristen hiero, zullen best nog wat bassisten zijn die vintage buizen spelen > lekekre STAX sound en zo.

P.S. > las TEXFREE festival > jullie debuut ? > ik kom zéker kijken.

Jay

PeeVee
21 juni 2003, 11:36
Inderdaad ja... "dark side"... De bassist van Kingsize Trio (omg. Eindhoven) speelt overigens op Bassman met dikke 2 x 15" kast en heeft best goeie sound. Ik speel repetities op een Hughes & Kettner Bassforce XXL combo en optredens op een H&K Basskick 707 top met 4 x 10" Ampeg en 1 x 15" Ampeg (maar wordt misschien ook 4 x 10"). Voor contrabas wil ik geen kleuring ofzo, eerder hifi sound en vooral hard en laag (met een tweetertje voor de slap). Zie ook www.bigswingthing.nl

Ja... Tex Free op 19 juli geloof ik he?... Ik ben benieuwd hoe zich dat op de planken gaat manifesteren...

PeeVee
23 juni 2003, 15:25
PeeVee> conclusie, het zijn extra taps, dat lijkt me aannemelijk.

Jay> Kun je toch nameten als je er een spanningkje opzet primair ?

Ik zou niet weten hoe... Moet zowieso een wisselspanning zijn, zoals je weet kan een trafo niets met DC (dan is er immers geen inductieve werking van de spoelen).

Is goed plan, maar dat moet dan wel een wisselspanning zijn natuurlijk en laat ik die nou net niet hebben.

Impedantie aan de primaire kant is zo'n 10000 - 15000 Ohm, zou natuurlijk wel spanninkjes kunnen meten aan de andere kant, hoogste spanning is hoogste impedantie... Hmmm... misschien geen gek idee maar had ik beter kunnen doen toen ie er nog inzat hahaha....

De "Ohmse weerstand" (c.q. gelijkstroom weerstand die je met je multimeter meet) van zo'n stukkie koperdraad is gewoon nihil comma nul, in ieder geval geen 2, 4 of 8 Ohm zoals je zult weten.

Het idee is goed, maar zou effe niet weten hoe ik dat zou moeten doen. VAC kun je aan beide kanten meten en je weet ook hoeveel stroom er primair door de OT gaat. Als je de spanning secundair weet, en uitgaat van "ideale trafo" (of neem 90%) dan kun je de impedantie secundair gewoon berekenen... hmmm... had ik toch ff moeten laten zitten...

Iemand nog andere truuks?

Mr.Jay
23 juni 2003, 16:12
[quote="PeeVee"]PeeVee> conclusie, het zijn extra taps, dat lijkt me aannemelijk.

Jay> Kun je toch nameten als je er een spanningkje opzet primair ?

Ik zou niet weten hoe... Moet zowieso een wisselspanning zijn, zoals je weet kan een trafo niets met DC (dan is er immers geen inductieve werking van de spoelen).
Is goed plan, maar dat moet dan wel een wisselspanning zijn natuurlijk en laat ik die nou net niet hebben.

Ik neem mijn toongenerator > geeft 7 volt wisselspanning 1Khz > je kunt dan precies de taps meten.....
zo'n ding kost bijna niks, staan vaker te koop op marktplaats.
Hoe meet jij met je scop edan > zonder toongenerator ?

Jay

Mr.Jay
23 juni 2003, 18:53
Is goed plan, maar dat moet dan wel een wisselspanning zijn natuurlijk en laat ik die nou net niet hebben.

Ik heb ook nog es een 1V. signaal gebruikt uyit mijn keyboard en later geluidskaart van de PC > kan ook nét.
Je houdt weinig over aan de andere kant van de OT, maar om die verschillende taps te meten moet het kunnen.

Misschien kun je met je PCkaart een mooi testsignaal afgeven, er is ook ergens een cheapo scopeprg. ben ik ooit es tegengekomen.

Jay

PeeVee
24 juni 2003, 16:37
Maar wat meet je dan aan de andere kant... tienden van milliVolts? Impedantie aan de primaire kant is enkele tienduizenden Ohms, als je daar 1 Volt instopt dan houd je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig over.

Een "gewoon multimetertje" het verschil niet ziet tussen 0.1 of 0.2 milliVolt, zelfs een goeie buisvoltmeter heeft daar moeite mee.

Ik vat 'm even niet of mis ik nou iets? Vertel eens hoe je dat gedaan hebt dan?

Mr.Jay
24 juni 2003, 16:46
Maar wat meet je dan aan de andere kant... tienden van milliVolts? Impedantie aan de primaire kant is enkele tienduizenden Ohms, als je daar 1 Volt instopt dan houd je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig over.

Een "gewoon multimetertje" het verschil niet ziet tussen 0.1 of 0.2 milliVolt, zelfs een goeie buisvoltmeter heeft daar moeite mee.

Ik vat 'm even niet of mis ik nou iets? Vertel eens hoe je dat gedaan hebt dan?

Valt me dat tegen van jou Pleun , jij bent toch de "trafo" man ! tenminste, heb laatst van jou een hele doos vol wetenschappen hierover ontvangen.
Denk nou es andersom > als je die paar volts nou es SECUNDAIR erin propt en aan de prim. kant meet..............??

Jay

Al
24 juni 2003, 16:59
Maar wat meet je dan aan de andere kant... tienden van milliVolts?

Je moet spanninkje op de secundaire kant zetten en dan primair meten. Deel primair door secundair voor de wikkelverhouding. Wikkelverhouding in het kwadraat maal de (vermeende) secundaire impedantie geeft primaire impedantie. Setje 6L6 zit op zo'n 4200 ohm.

Dus 1 volt (makkelijk) op sec. Primair leest b.v. 32V.
32/1 = 32
32*32 is 1024 --> neem aan 4 ohm --> 4*1024 is 4096
Zit je aardig dus in de buurt.

Al

PeeVee
24 juni 2003, 19:13
Ach ja... wat stom... natuurlijk... briljant Jay/Al!

Ik dacht gewoon verkeerd om... ja inderdaad... prima truukje... Dat ga ik gelijk proberen vanavond, toppie!

Ja, dat geleuter of die dummies was maar beetje theoretisch gezever hoor John. Als het van die "compacte" stenen blokjes dan heb je wel een meetfeet, daar zit een flinke spoel in met vrij kleine spatie. De DC weerstand kan dan wel netjes 8 of 4 Ohm zij, maar voor AC is die zuiver Ohms, hogere frequenties zullen daar meer last van ondervinden dan lage, anyway, het zal vast goed genoeg zijn, het is immers maar LF. Ik zat weer een beetje HF / VHF / UHF te denken (zendamateur eigen), als het een niet te heftige spoel is, dan valt het voor LF wel mee. Ik gebruik zelf een vrij grote grote (doorsnede 3 cm, lengte 15 cm, spatie meer dan 2 mm) lompe 15 Ohm 60W draadweerstand met een "tap", is dus in te stellen 2 - 16 Ohm. Inductieve waarde van die spoel is te verwaardelozen voor LF. Kleinere spatie en meer windingen kan wat hoger LF tegenwerken (soort laag doorlaat filter).

PeeVee
24 juni 2003, 19:16
M.b.t. 4200 Ohm primair: ik riep 10000 en bedoelde dan voor 1 buis. Een setje 6L6's geeft dubbele stroom dus impedantie de helft... Niet dat je denkt dat ik helemaal van de pot gerukt ben :-D

Mr.Jay
24 juni 2003, 19:29
>Ja, dat geleuter of die dummies was maar beetje theoretisch gezever hoor John.

dat was het enige wat ik er ook van begrepen had > geleuter.... :wink:

>Als het van die "compacte" stenen blokjes dan heb je wel een meetfeet, daar zit een flinke spoel in met vrij kleine spatie.

Ik heb vier stuks van 8 ohm/1%/250W van bijna 1 kg p.st. , 11cm. lang en 6cm. doorsnee in metalen ribben ingepakt van DALE, goeie en exacte dingen zo te zien/meten.
Moet nog steeds wat verzinnen om schakeling te maken om 2-4-8-16 ohm te kunnen gebruiken.

Jay