PDA

View Full Version : Dm(maj7) ?



Flyingpoet
14 augustus 2012, 11:05
Hey allemaal,

Gister stuitte ik op het volgende akkoord: Dm(maj7).
Is dit dan een Dmineur met een kleine septiem?

Groet!

B~Rock
14 augustus 2012, 11:12
Een grote, dus: d-f-a-c#

Luke-wannabe
15 augustus 2012, 14:13
Jeps! James Bond akkoordje! Alhoewel daar volgens mij nog een 9 bij zit. Dmmaj9.
Mineur met een klein septiem heet mineur 7! Dm7 als akkoordsymbool :)

VLP
14 september 2012, 17:46
Wilt die maj7 niet zeggen dat de afstand tussen je 7en8 een hele toon moet zijn ?

peter_heijnen
14 september 2012, 18:20
Nee dat wilt ie niet zeggen.

Haha, ik herinner me tijdens theorieles op het conservatorium een van de aanwezige drummers die dacht dat ie als enige de grote fout op het bord zag -een grote 7 in een mineur accoord- en de rest daar heel trots op wees.
Docent: wat is daar mis mee dan?
Drummer: dat meen je niet he?

De arme man slaakte een diepe zucht... :)

Luke-wannabe
15 september 2012, 14:01
Wilt die maj7 niet zeggen dat de afstand tussen je 7en8 een hele toon moet zijn ?
Majeur 7 wil zeggen grote zeven. Wat automatisch betekend dat er een halve afstand tussen 7 en 1 zit.

Tabula Rasa
15 september 2012, 16:43
Majeur 7 wil zeggen grote zeven. Wat automatisch betekend dat er een halve afstand tussen 7 en 1 zit.

Tussen 7 en 8 om precies te zijn.

Luke-wannabe
18 september 2012, 16:04
Ja 8 is 1. 8 zeg je eigenlijk niet..

showband
18 september 2012, 16:09
daar zei je het weer! ;)


(vrij naar samsom)

-=JEROEN=-
25 september 2012, 22:24
Akkoordnaam spreekt voor zich toch?

Dm oftewel kleine terts
(maj7) oftewel de 7 uit de majeur ladder (groot septiem)

Waarom zou je denken dat dit met een kleine septiem is?

jfrc12
14 november 2012, 14:42
Sorry dat ik zo laat reageer maar ik ben een tijd niet op dit forum geweest

Een akkoord is altijd gerelateerd aan de toon die ervoor ligt,Om dat te weten moet je eerst de toonladder weten of de eerste mode,
Je moet eerst de toonladder structuur uit je hoofd kennen, C,D,E,F,G,A,B,C dit zijn alle witte toetsen op de piano en kijk eens bij elke toon overgang of er een zwarte toets tussen zit dan zie je dat er tussen de C en de D een zwarte toets tussen zit en dat is bij de D-E F-G G-A A-B maar tussen de E-F en de B-C zit geen zwarte toets.

Elke toets die direct naast de ander zit is een ½ stap... Dus een ½ toon.

Maar ik zal je wel dit verklappen CM7/Dm7/Em7/FM7/G7/Am7/Bm7-5 die horen allemaal bij elkaar en daarmee kan je al honderden liedjes mee spelen, En dit is alleen maar van de C.
Je kan dat ook doen in: C/Cis/D/Dis/E/F/Fis/G/Gis/A/Ais/B Maar dat wil ik nu niet doen want dat wordt een heel lang verhaal.

Maar dit is even een reactie, Ik wil er niet te gedetailleerd op in gaan want dat kan juist verwarrend werken.

Ik zie wel als je meer vragen hebt...


m.v.g. James

peter_heijnen
14 november 2012, 15:04
Jemig de pemig, mozes kriebel... :)

terrasbeest
14 november 2012, 15:14
earschplittenloudenboomer.

Harald
14 november 2012, 15:44
En wel hierom!

Little Jay
14 november 2012, 16:02
Vraag je om een vuurtje, krijg je een bosbrand.........

VLP
14 november 2012, 16:59
Sorry dat ik zo laat reageer maar ik ben een tijd niet op dit forum geweest

Een akkoord is altijd gerelateerd aan de toon die ervoor ligt,Om dat te weten moet je eerst de toonladder weten of de eerste mode,
Je moet eerst de toonladder structuur uit je hoofd kennen, C,D,E,F,G,A,B,C dit zijn alle witte toetsen op de piano en kijk eens bij elke toon overgang of er een zwarte toets tussen zit dan zie je dat er tussen de C en de D een zwarte toets tussen zit en dat is bij de D-E F-G G-A A-B maar tussen de E-F en de B-C zit geen zwarte toets.

Elke toets die direct naast de ander zit is een ½ stap... Dus een ½ toon.

Maar ik zal je wel dit verklappen CM7/Dm7/Em7/FM7/G7/Am7/Bm7-5 die horen allemaal bij elkaar en daarmee kan je al honderden liedjes mee spelen, En dit is alleen maar van de C.
Je kan dat ook doen in: C/Cis/D/Dis/E/F/Fis/G/Gis/A/Ais/B Maar dat wil ik nu niet doen want dat wordt een heel lang verhaal.

Maar dit is even een reactie, Ik wil er niet te gedetailleerd op in gaan want dat kan juist verwarrend werken.

Ik zie wel als je meer vragen hebt...


m.v.g. James

Ik begrijp het, dat is je diatonische reeks. Ben ik nu mee bezig met de gitaarleerkracht :)

Luke-wannabe
10 december 2012, 16:53
Sorry dat ik zo laat reageer maar ik ben een tijd niet op dit forum geweest

Een akkoord is altijd gerelateerd aan de toon die ervoor ligt,Om dat te weten moet je eerst de toonladder weten of de eerste mode,
Je moet eerst de toonladder structuur uit je hoofd kennen, C,D,E,F,G,A,B,C dit zijn alle witte toetsen op de piano en kijk eens bij elke toon overgang of er een zwarte toets tussen zit dan zie je dat er tussen de C en de D een zwarte toets tussen zit en dat is bij de D-E F-G G-A A-B maar tussen de E-F en de B-C zit geen zwarte toets.

Elke toets die direct naast de ander zit is een ½ stap... Dus een ½ toon.

Maar ik zal je wel dit verklappen CM7/Dm7/Em7/FM7/G7/Am7/Bm7-5 die horen allemaal bij elkaar en daarmee kan je al honderden liedjes mee spelen, En dit is alleen maar van de C.
Je kan dat ook doen in: C/Cis/D/Dis/E/F/Fis/G/Gis/A/Ais/B Maar dat wil ik nu niet doen want dat wordt een heel lang verhaal.

Maar dit is even een reactie, Ik wil er niet te gedetailleerd op in gaan want dat kan juist verwarrend werken.

Ik zie wel als je meer vragen hebt...


m.v.g. James
Maar dit heeft toch niets te maken met een mmaj7-akkoord?

Makaai
11 december 2012, 13:16
Majeur 7 wil zeggen grote zeven. Wat automatisch betekend dat er een halve afstand tussen 7 en 1 zit.

Het gaat niet om de afstand tussen de 7 en 1 maar de afstand tussen de 5 en de 7.

Bij een majeur 7 is de 7 een grote terts t.o.v. de 5.
Bij een mineur 7 (of de gewone 7 akkoord) is de 7 een kleine terts van de 5.

terrasbeest
11 december 2012, 13:37
Kijk even naar andere toonladders dan Majeur . De derde trap van harmonisch majeur of de eerste van melodisch mineur bvb .

Taff
24 december 2012, 14:03
Kijk even naar andere toonladders dan Majeur . De derde trap van harmonisch majeur of de eerste van melodisch mineur bvb .

Bedoel je niet de eerste trap van harmonisch mineur?
Als we voor het gemak uitgaan van A harmonisch mineur krijg je op de eerste trap A C E G#, oftewel a mineur met een grote 7, een A mineur majeur 7. De 3e trap van harmonisch mineur is een Cmajeur7#5
Vaak wordt ook de mineur majeur 7 als een tonika gezien, dus als de eerste trap en niet als derde trap.

terrasbeest
10 januari 2013, 22:20
Bedoel je niet de eerste trap van harmonisch mineur?
Als we voor het gemak uitgaan van A harmonisch mineur krijg je op de eerste trap A C E G#, oftewel a mineur met een grote 7, een A mineur majeur 7. De 3e trap van harmonisch mineur is een Cmajeur7#5
Vaak wordt ook de mineur majeur 7 als een tonika gezien, dus als de eerste trap en niet als derde trap.

G Harmonic Major.

Gmaj7/ Am7b5/ Bmin7/ Cminmaj7/ D7 of Ebdim7/Ebmaj7#5/ F#min6 .

Luke-wannabe
2 februari 2013, 14:25
Het gaat niet om de afstand tussen de 7 en 1 maar de afstand tussen de 5 en de 7.

Bij een majeur 7 is de 7 een grote terts t.o.v. de 5.
Bij een mineur 7 (of de gewone 7 akkoord) is de 7 een kleine terts van de 5.
Slaat die majeur en mineur term op de grootte van de terts t.o.v. de kwint ja? Nooit geweten? Is natuurlijk in principe het zelfde als wat ik zeg, maar dan vanaf een ander interval.

-=JEROEN=-
2 februari 2013, 16:52
A majeur = A groot = vernoemd naar de grote terts
A mineur = A klein = verwijst naar de kleine terts
Majeur of mineur zegt niets over de andere tonen.

Bij de toevoeging van '7' aan de akkoordnaam is uitgegaan van de meest voorkomende (of destijds voor de hand liggende) septiem: de kleine. Wanneer men de grote septiem bedoeldt, vermeldt men dit apart met 'maj7'.

Dus A7, Am7, A7sus, Am7b5, enz, is dus allemaal met klein septiem (met als enige uitzondering: dim7 = verminderd septiem)

Luke-wannabe
2 februari 2013, 17:57
Ja, ik dacht dat 'majeur'7 op de 'major' dus 'grote' 7 sloeg. Het zelfde bij 'minor'. Weer wat geleerd!

terrasbeest
2 februari 2013, 18:05
Een dim7 heeft een ' gewone' 7, als je er van uitgaat dat het een akkoord is dat uit de geharmoniseerde diminished toonladder komt.

De '7' van een diminished toonladder = de '6' van de majeur toonladder.

Luke-wannabe
2 februari 2013, 18:26
Is wel een 'gewone' 7, maar net zo als je een grote en een kleine hebt heb je ook een verminderd septime. In een verminderde vierklank zit een verminderde 7.