PDA

View Full Version : Grappige opmerkingen tijdens een optreden?



DBS
13 augustus 2012, 20:25
Beste gitaarhelden,

Over twee maanden gaan we ons eerste optreden geven en ik vroeg me zo af of jullie nog 'grappige' opmerkingen kunnen verzinnen die ik tussen de nummers door de zaal kan slingeren..

laat maar komen... :crazyhappy:

LGK
13 augustus 2012, 20:33
Als je gitarist bent kun zo iets doen? ( 0:06 )

http://www.youtube.com/watch?v=LdBwp6pzmF0

Succes!

Grz

DBS
13 augustus 2012, 20:37
hahaha... inderdaad een 'klassieker'

arcane
13 augustus 2012, 21:07
Grappige opmerkingen horen naar mijn mening spontaan te zijn en niet ingestudeerd. Mijn 2 centen.

DBS
13 augustus 2012, 21:15
ja dat kan.. maar als je na 10 jaar weer eens een podium bestijgt kunnen de zenuwen weleens parten spelen.. dus heb liever '50 cents' (-;

barno
13 augustus 2012, 21:16
grappige opmerkingen tussen nummer tijdens eerste optreden... don't - go - there ...
eventueel een puntige bindtekst (kort!) kan wel

Plant
13 augustus 2012, 21:22
Opmerkingen niet, maar ik heb doorgaans ook geen mic in m'n buurt. Voorbedachte rade, m'n medemuzikanten kennen me maar al te goed ;)

Op m'n (bas)gitaar richt ik al genoeg schade aan. Als de inzet van het volgende nummer me te lang duurt zet ik een bekend intro in van een nummer dat we helemaal niet spelen en liefst ook niet in het repetoire past.
Het basloopje van 'Money' (Pink Floyd) of 'Smoorverliefd' (Doe Maar) en ik heb de zaal aan het lachen en de band zelf ook (maar tegelijk helemaal in de stress). Op gitaar (met dropped D) zet ik b.v. ineens 'Enter Sandman' (Metallica) in. Word altijd herkend en is dan dikke pret.

DBS
13 augustus 2012, 21:25
haha.. hij is goed!
kijk.. dat zijn berichten, thanks Plant!

Fireburst
13 augustus 2012, 21:25
Simpel :1-2-3-4

En dat tussen élk nummer of course ! :punk:

DBS
13 augustus 2012, 21:31
wahahaha... ik zie het al helemaal voor me.. hahaha

thanks, fireburst!!

Remork1970
13 augustus 2012, 23:18
Er mag gedanst worden!

tidalwave_sideburns
14 augustus 2012, 06:29
Sommige inleidingen van nummers kan je voorbereiden, Zo spelen we Love me like a reptile van Motorhead, die ik dan aankondig ala Rammstein "Motorkopf, Liebe mich, wir ein Reptyl jaaah". Als je al weet wat je ongeveer gaat zeggen kun je daarna ook beter op de reacties van het publiek inspelen.

showband
14 augustus 2012, 12:11
zet een boek van max tailleur op een muziekstandaard.... ;)

Robin...
15 augustus 2012, 02:44
Het beste is gewoon spontaan te zijn. Ga geen sketches of 1 liners instuderen want het publiek heeft dat meestal wel door.

Wat we wel een keer deden tijdens een jamsessie toen iemand wou zingen was dat hij toen een beetje praten tegen het publiek met een Belgisch accent. Hij vertelde dat het nummer over de liefde ging en zei daarna de naam. En toen vroeg die wie kent hem niet. Wij als band al onze handen opsteken. Daar lag het jamcafeetje wel 5 minuten plat van het lachen. Maar dat was gewoon spontaan.

showband
15 augustus 2012, 11:23
bij de weg,

aankondigen doe je zo:
http://members.ziggo.nl/showband/aankondigingen.htm

Kim Wilson
15 augustus 2012, 11:25
Voor als het publiek nog een beetje lauwtjes reageert: "Toch bedankt!"

driftkop
15 augustus 2012, 13:03
In ieder geval een paar keer duidelijk zeggen wat jullie naam is. Of dat grappig is weet ik niet :ok:

Verder gewoon "speeellluuuhhhhhh!!!!!"

DBS
15 augustus 2012, 20:17
Bedankt voor jullie inzet... heb hier toch wel wat van geleerd, vooral de link van Showband!

Super, heren!!

donut
16 augustus 2012, 21:31
Luister naar Lou Reeds 'Take No Prisoners' live album, nét iets teveel speed gebruikt :p

http://www.youtube.com/watch?v=gCPZ-V0i0pU

kassie
21 augustus 2012, 16:28
Als iemand uit het publiek vraagt: "Speel eens wat van (bepaalde artiest)",

Reageren met: "Nee want die speelt ook niets van ons".

showband
21 augustus 2012, 17:18
klassiek gesprek van publiek met michell.

publiek: " play xxxxx"
michell : " would you ask van gogh if he could paint the starry night again?"

grayfink
21 augustus 2012, 18:48
Zanger: Het volgende nummer is Mag het licht uit!
Publiek: Mag de band weg?

Dat was geeeen leuk optreden :angry:

Kingfisher
22 augustus 2012, 00:58
Er mag ook naakt gedanst worden.

muziekschuur
22 augustus 2012, 01:07
"zo zo mevrouwtje, U danst niet in uw eentje" .......... strak de boezem aankijkend.... Smile....

Rutger
22 augustus 2012, 10:06
Tussendoor praten is toch nutteloos want 1. verstaat niemand het en 2. niemand luistert naar je want ze staan met elkaar te ouwehoeren.

En als je dan toch praat gaat het het liefst helemaal nergens over, dan is het toch weer geinig voor degene die wel luistert (of misschien gaan ze dan opeens wel luisteren). Probeer alsjeblieft geen serieuze boodschap te brengen zoals "het volgende nummer heb ik geschreven toen mijn konijn was overreden" want daar zit niemand in de kroeg op te wachten. Tenzij het dan toch weer helemaal nergens op slaat, dan is het weer grappig. :)
Oh, en ga ook niet met elkaar als band onderling tegen mekaar in de microfoon staan geinen (saaai), daar verstaat meestal niemand wat van en voel je je als publiek buitengesloten.

Het leukste kwa 'praten tussendoor' was wel de zanger van een skabandje die deed of ie op een kermisattractie stond. "Daaar gaaaaaaaaaaaaan we weeerrrrrrrrrrrrrrrr.... eeeeeeeeen.....aaaaaaaaalle handjes in de lucht" Maar die had vlg mij adhd want dat podium was veels te klein voor hem alleen (erg leuk om naar te kijken :D).

DBS
25 augustus 2012, 15:27
Helemaal mee eens Rutger!
Korte 'one liners' die ook nergens over gaan zijn volgens mij het grappigste.
Natuurlijk is het belangrijk om niet 'gemaakt' over te komen, maar als je iets roept wat je je kan herinneren van dit topic wat op dat moment van toepassing is, lijkt me erg handig (ook voor anderen) vandaar dit topic.

Nogmaals heel leuk om jullie bevindingen en reacties te lezen, top!

hjh360
27 augustus 2012, 18:08
"Dit nummer heb ik geschreven voor mijn recent overleden konijn". Als ik dat zou horen zou ik stuk gaan, ook al zou het serieus zijn. Ik zou het gewoon voor een random nummer doen, wat er totaal niet over gaat. :)

Doet me denken aan family guy, de douchebag die gitaar speelt: http://www.youtube.com/watch?v=uv4ZLUEe8xw

harrie-beton
27 augustus 2012, 21:48
Maak je vooral zorgen over de muziek. Veel artiesten praten teveel.

kijk hier: 20 minuut 10 voordat er muziek komt.
http://youtu.be/Cw_SIM2oQaE

DBS
17 oktober 2012, 18:54
Om hier even op terug te komen:

We hebben ons eerste optreden van het weekend gehad en het dak ging eraf!!
Ik heb toch wat 'one liners' gebruikt zoals:

Er mag nog steeds naakt gedanst worden.
Het volgende liedje heb ik geschreven vanwege het overlijden van mijn konijn (Old Love/ Clapton ingezet)
1-2-3-4 af en toe tussen de nummers door.

En het was hilarisch en de kroeg lag helemaal dubbel.
Kortom, het heeft wel degelijk gewerkt... maar het gaat erom hoe je het brengt!

De eigenaar van de kroeg kreeg een dag later meerdere emails met de vraag wanneer we er weer komen spelen,
ondanks de kroeg 4 bands in de maand op de planken heeft staan.
Tevens gelijk een afspraak om er zo snel mogelijk weer te mogen spelen.

Het zou wel met beide factoren te maken hebben... en goed spelen en leuk samenspel met het publiek weten te creëren.

Nogmaals bedankt voor jullie suggesties!

Groet,
Serge (The Works)
http://www.theworksmusic.nl/

Harry
19 oktober 2012, 09:38
kijk, dat is goed nieuws. Een goed optreden is een totaalplaatje inderdaad, alles moet kloppen...

tidalwave_sideburns
19 oktober 2012, 10:00
Nou mooi! Gefeliciteerd!

Gewoon een paar grapjes of zoiets achter de hand houden is altijd nuttig.

Rohtagran
19 oktober 2012, 22:01
Nog niet dat wij optreden maar op een gemiddeld metal concert wordt zeker wel een paar keer SLAYERRRRR!!! geschreeuwd. Als comeback daar op heb ik wel een paar leuke ideeën: Zeggen dat je voor hem speciaal "Oops I did it again" gaat spelen, Raining Blood in zetten en overgaan naar Seek & Destroy of gewoon heel droog zeggen "haha Lolbroek :P"

aaronstonebeat
19 oktober 2012, 23:06
Ik ben een beetje met Mandarijn bezig en sinds een maand of wat kondig ik China Girl aan met 'Sān ge Hélánrén tán Zhōngguó Nǚhái; yī, èr, sān ...' (drie Nederlanders spelen China Girl, één, twee, drie ...).
Het levert in ieder geval de nodige hilariteit binnen de bandgelederen :D

Maar niet alles is altijd leuk. Spontaniteit is wat dat betreft toch niet te kloppen.

showband
21 oktober 2012, 12:25
op marktplaats een paar volumes max tailleur scoren en je bent een ster!!!

vul dat gat wat door snip en snap is achtergelaten! :cheerup:

Harry
22 oktober 2012, 12:30
Nog niet dat wij optreden maar op een gemiddeld metal concert wordt zeker wel een paar keer SLAYERRRRR!!! geschreeuwd. Als comeback daar op heb ik wel een paar leuke ideeën: Zeggen dat je voor hem speciaal "Oops I did it again" gaat spelen, Raining Blood in zetten en overgaan naar Seek & Destroy of gewoon heel droog zeggen "haha Lolbroek :P"

niet alleen bij metal-concerten. Wij hebben er soms ook eentje tussen staan die het roept. Is te negeren, maar als het al de halve set duurt kondig de paar volgende nummers aan met 'en nu een op verzoek van Slayer', en dan spelen we gewoon het volgende nummer op de setlist (van Brood, Queen of weetikveel wie, maar geen Slayer), dan houdt het wel een keer op.

peter_heijnen
22 oktober 2012, 15:31
En toch blijft ie lache (http://www.youtube.com/watch?v=yy2qUkLJA6Y). :)

Harald
22 oktober 2012, 16:11
Zoals Zappa al (onderkoeld rustig) opmerkte op Weasels ripped my flesh... 'Stop it, you'll hurt your throat'

Harald
24 oktober 2012, 18:48
Trouwens een mooie comeback van Gary Moore op de nieuwe cd met Hendrix materiaal.

Vanuit het publiek "We love you!"
Bassist of drummer "We love you too!"
Gary Moore "I don't!" ;)

Goede cd trouwens. Hij overtreft de originelen hier en daar en Billy Cox en Mitch Mitchell doen ook nog mee hier en daar :)

Liquid_Metal
25 oktober 2012, 09:20
Zoals Zappa al (onderkoeld rustig) opmerkte op Weasels ripped my flesh... 'Stop it, you'll hurt your throat'

Hmm, misschien wel leuk om, als het weer geroepen wordt, iets te zeggen in de trend van "Ik hoor iemand weer om Slayer roepen. Maar da's niet goed voor je keel, joh... Je moet het zo doen: SLAYERRRRRRRRRRRRRRRRRR"
Werkt waarschijnlijk alleen voor metalbands (en goede zangers/schreeuwers).

peter_heijnen
25 oktober 2012, 10:10
Gary Moore "I don't!" ;)
Gary is missed!

Op pinkpop vroeg the cult zanger ian astbury opeens na een nummer of er nog hippies in het publiek waren, waarop aardig wat mensen veel te blij JAAAAA riepen. Astbury: i hate hippies! :)

Was ook verder erg vermakelijk. Die cult gitarist vind ik nog steeds best te gek ook.

obiwanjacobi
26 oktober 2012, 18:42
"Genoeg gelachen!" (freek de jonge)

Vind ik altijd wel erg leuk om iets plat te slaan wat zogenaamd grappig was...