PDA

View Full Version : Hoe bepaal ik of trafo en/of buis defect is?



e!
13 augustus 2012, 17:37
Het plastic pinnetje met nokje van één van de power amp buizen van mijn Fender (V11) was ongemerkt afgebroken waardoor ik de buis (verdeurie nog es aan toe) verdraaid in de socket heb geplaatst. Resultaat: i.e.g. 4 doorgebrande weerstanden (resp. R63, R65, R302 en R303), een hoop rook uit amp en mijn oren:cheerup:

De vragen:

Ik zie geen andere geblakerde onderdelen, maar waar zou ik evt. nog even gericht extra naar moeten kijken om schade te constateren?
Hoe bepaal ik of de tranfo verbonden met R302 en R303 (https://www.box.com/s/609a801c263374d0250e) ook overleden is? (Of zou die dit moeten overleven?)
Kan de betrokken buis dit overleefd hebben of deze nu met zekerheid stuk?
Indien de buis mogelijk stuk zou zijn, kan ik deze dan testen door hem gewoon uit te proberen als ik de andere defecte onderdelen heb vervangen of kan ik dit beter eerst meten? Hoe?

Merci.

e!

e!
13 augustus 2012, 17:50
En even een sfeerimpressie voor de sensatie :crazyhappy:

Sfeerimpressie 1 - R63 & 65
(https://www.box.com/s/9bbdd0620fe1a3ac87b0)Sfeerimpressie 2 - R302 & 303 (https://www.box.com/s/1c33ada5ce00122f19aa)

E.e.a. rook naar vreugdevuren gestookt op festivalbekers à la Pinkpopterrein na de laatste afsluiter :hide:

cluseau
13 augustus 2012, 18:11
Versterker aanzetten zonder eindbuizen en negatief meten. Meet ook de andere spanningen. Als je alles hebt dan buizen erin en vermogen meten. Buis is niet zo snel kapot hoor. 302 en 303 zijn voor de gloeidraad aarding dus als hij eenmaal werkt zal het met een bak brom zijn.

e!
13 augustus 2012, 19:07
Bedankt voor je reactie, maar ik heb wat vragen:


negatief meten
Wat bedoel je hier precies mee?


vermogen meten
Kan dat met een spanningsmeting onder belasting of moet ik daadwerkelijk de stroom meten? Waar meet ik dat het best?


302 en 303 zijn voor de gloeidraad aarding dus als hij eenmaal werkt zal het met een bak brom zijn.
Gewoon vervangen dus neem ik aan en dan moet er geen brom zijn.. ?

Agent_Smith
13 augustus 2012, 20:01
Eerst zonder buizen erin de spanningen (op de buisvoeten) meten. En dus ook de negatieve bias.
Als dat allemaal aanwezig is en normale waarden heeft, de buizen erin en weer meten wat er met de spanningen gebeurd onder belasting.

e!
13 augustus 2012, 21:21
Goed, ik heb het volgende gedaan, gemeten en geconstateerd:

1. Amp aan zonder buizen -> binnen enkele seconden hoor ik weer geluiden die op kortsluiting wijzen.
2. Verkoolde R302 & 303 eruit gehaald -> amp aan zonder buizen -> geen sluiting meer.
3. Spanningen meten zonder buizen:

Pin V

1 0
2 hoofdzakelijk in de 1.6, maar zwabbert tussen 1.55 en 1.65, met uitschieters naar 1.7 á 1.8
3 484, maar wandelt tussen 483.4 en 487
4 -57.2 tot -57.6
5 484, maar wandelt tussen 483.4 en 487
6 484, maar wandelt tussen 483.4 en 487
7 hoofdzakelijk in de 1.6, maar zwabbert tussen 1.55 en 1.65, met uitschieters naar 1.7 á 1.8
8 -57.2 tot -57.6




Bij nadere inspectie zie ik blaren op de trafo (foto 1 (https://www.box.com/s/0810cd3f2286d11e78cf); foto 2 (https://www.box.com/s/230f30e28fd68b5d6657)). Ik weet ook niet of die koperkleur normaal is, maar het onbelaste gezwabber wijst volgens mij sowieso al op een defecte trafo. Correct?

Ik heb het idee dat de choke er ook onder geleden heeft. Ik zie wat uitgeharde hars o.i.d. op een hoek (foto choke (https://www.box.com/s/ca8c1cd2663e0391865b)).

Yves Pexsters / TAS
13 augustus 2012, 21:38
Hoi Emile,

Wat spook jij weer allemaal uit ?

Eerst wel uitgangstrafo testen :
1. secundaires losmaken
2. middenaftakking primair (rood) losmaken
3. primair bruin en blauw aansluiten op 230V netspanning met zekering van 0.5A in serie

springt de zekering : trafo defect
zekering blijft goed : trafo OK

Indien trafo goed, nieuwe set eindbuizen + bias instellen
Wel eerst defecte schermroosterweerstanden en ontbromweerstanden vervangen
Schade vermoedelijk niet meer dan gesneuvelde eindbuis

e!
13 augustus 2012, 22:30
Hoi Emile,

Wat spook jij weer allemaal uit ?

Eerst wel uitgangstrafo testen :
1. secundaires losmaken
2. middenaftakking primair (rood) losmaken
3. primair bruin en blauw aansluiten op 230V netspanning met zekering van 0.5A in serie

springt de zekering : trafo defect
zekering blijft goed : trafo OK

Indien trafo goed, nieuwe set eindbuizen + bias instellen
Wel eerst defecte schermroosterweerstanden en ontbromweerstanden vervangen
Schade vermoedelijk niet meer dan gesneuvelde eindbuis

Hahaha... betrapt! Tja, ik had net besloten dat TAD WGC's in de Triamp me beter bevielen dan JJ GC's. De JJ's gingen dus terug in de Fender en dat liep dus even goed mis door een afgebroken key, wat ik niet had opgemerkt. Stevig balen, maar goed.

Ik volg je alleen even niet. Zoals je kunt verwachten van een beginner heb ik direct meer vragen bij je antwoord :chicken: Ik heb het vermoeden dat de PT en choke defect zijn, omdat


er waarschijnlijk sluiting naar aarde is geweest door gebarbequede R302 en 303
ik blaren op PT constateer alsook iets wat uitgelopen hars lijkt te zijn op de behuizing van de choke
de voltages op de buisvoeten niet stabiel lijken te zijn


Dus:


Betwijfel je of PT/choke defect is/zijn of denk je dat de OT ook defect zou kunnen zijn naast PT/choke? Is dat een logisch gevolg van zulk een historie?
Voor de zekerheid: ik hoef blauw en bruin dus niet los te maken van de buisvoeten als ik er 230V op zet?
Als ik het goed begrijp is de OT defect als de interne weerstand van de primaire spoel <460 Ohm (0?) is. Correct? Zo ja, kun je dan niet gewoon de primairen (incl. center tap)lossolderen en de weerstand meten van de spoel?
Je zegt: "Indien trafo goed: nieuwe set einbuizen + biasen" -> zijn alle buizen dan zonder twijfel defect?
Indien trafo defect -> zijn de buizen dan wel nog goed?


Edit: als ik de multimeter op de twee terminals zet waarop de 2 groene draden van de PT zitten dan meet ik 0,5 Ohm. Dat riekt naar een kapotte spoel.

Yves Pexsters / TAS
13 augustus 2012, 22:56
PT is OK gezien de primaire zekering niet doorslaat als je de amp aanzet.
OT even testen zoals beschreven, blauw en bruin hoeven niet losgesoldeerd.
Bedoeling van de test is na te gaan of er in de primaire geen winding is kortgesloten waardoor de zelfinductie nul zou geworden zijn, met het risico dat je in een volgend experiment een nieuwe set eindbuizen meteen AC matig met een kortsluiting zou belasten.
Als OT in orde is, kan je een poging ondernemen met de oude set eindbuizen maar ik zou opteren voor een nieuwe set na het voorval met de gebroken gidspen.

e!
13 augustus 2012, 23:45
PT is OK gezien de primaire zekering niet doorslaat als je de amp aanzet.
OT even testen zoals beschreven, blauw en bruin hoeven niet losgesoldeerd.
Bedoeling van de test is na te gaan of er in de primaire geen winding is kortgesloten waardoor de zelfinductie nul zou geworden zijn, met het risico dat je in een volgend experiment een nieuwe set eindbuizen meteen AC matig met een kortsluiting zou belasten.
Als OT in orde is, kan je een poging ondernemen met de oude set eindbuizen maar ik zou opteren voor een nieuwe set na het voorval met de gebroken gidspen.
Ok, ga ik op die manier testen dan. Zou bijzonder prettig zijn als PT en choke niet defect zouden zijn. Dat scheelt weer € 200,-. Ik zal eens beginnen met OT te testen en weerstanden vervangen. Als OT in orde probeer ik t eerst met huidige buizen, maar deze keer allemaal op de juiste manier in de sockets :seriousf:

Fingers crossed!

Yves Pexsters / TAS
14 augustus 2012, 08:39
kleine correctie, als de DC weerstand van de primaire wikkeling in de orde van 400-500 Ohm is, neem je voor de test best een zekeringetje van 0.1 - 0.2 A.

cluseau
14 augustus 2012, 08:53
Sorry hoor maar ik zie hier toch een aantal onnodige aktie's / verdenkingen voorbij komen.

We praten hier toch over een 100 watter he? DC weerstand van een 100W OT ligt in de orde van enkele tientallen ohm's. Als er twee 6L6 per wikkeling uit gevoed moeten worden zou het verlies in de trafo al 35V= zijn, dacht het niet :stop:.

Zoals ik in post 3 al zei, vervang de verbrande weerstanden en meet de instelspanningen. Zijn die goed dan buizen erin en uitgangsvermogen ofwel prestatie meten. Hebben je buizen een opdonder gekregen zou ik zeker het advies van Yves opvolgen en een compleet quartet er in zetten.

e!
14 augustus 2012, 16:30
Ik weet niet of de buizen een opdonder hebben gehad. 1 buis zat verkeerd in de socket door een afgebroken guide pin. Daardoor zijn voornoemde weerstanden doorgebrand. Wat dat impliceert voor buis/buizen was o.a. mijn oorspronkelijke vraag.

Verder constateer ik wat ik boven omschrijf. Yves geeft aan dat PT en choke (?) niet kapot zal/zullen zijn, omdat de hoofdzekering niet doorbrandt bij aanzetten. Hij geeft verder aan de OT te checken voor de zekerheid, maar vermoedt dat enkel de weerstanden en evt. de betrokken buis defect zullen zijn.

OT checken is een kleine moeite. Hoe ik de buis/buizen beoordeel is mij niet duidelijk. Het risico van herplaatsing van defecte buis/buizen evenmin. Ik zie er vooralsnog niets aan i.e.g.

Een duidelijke instructie voor t meten van t uitgangsvermogen zou ook welkom zijn. Nogmaals, ik kom net kijken met mn boerenverstand.

Antoon
14 augustus 2012, 19:53
Nogmaals, ik kom net kijken met mn boerenverstand.

Zou je hem dan niet beter wegbrengen als je geen flauw idee hebt wat je aan het doen bent? Je kunt een lelijke schok krijgen.

Chris Winsemius
14 augustus 2012, 20:08
elektrocutie is de nieuwe hobby in 2012!

e!
15 augustus 2012, 00:54
elektrocutie is de nieuwe hobby in 2012!
Lol... ik zeg het wat simpel en ik ben idd. onervaren, maar ik ben wel technisch en verdiep me wel in zaken voordat ik ergens aan begin en veiligheid is altijd de eerste zorg. Condensators worden dus altijd gedraind alvorens ik iets doe. Beide amps die ik heb doen dat overigens automatisch bij uitzetten en dan nog meet ik ze na, zeker als ik er in de buurt moet zijn.

Wel bedankt voor de bezorgdheid!

Ik moet gewoon nog een hoop doorgronden, met name over diagnose en hoe bepaalde circuits zich vertalen naar toon. Je moet ergens beginnen toch? :)

e!
22 augustus 2012, 03:17
Ok, goed nieuws: de amp werkt weer :cheerup:Totale schade: 4 weerstanden en 1 eindbuis. Trafo's en choke zijn in orde. Ik kom er dus goed(koop) vanaf.

Vraag: kun je ook 2 buizen kopen gematched met de 2 die er al nu in zitten? Zo ja, hoe? De buizen zijn niet gelabeld zoals bij TAD.

cluseau
22 augustus 2012, 07:24
Ok, goed nieuws: de amp werkt weer :cheerup:Totale schade: 4 weerstanden en 1 eindbuis. Trafo's en choke zijn in orde. Ik kom er dus goed(koop) vanaf.

Vraag: kun je ook 2 buizen kopen gematched met de 2 die er al nu in zitten? Zo ja, hoe? De buizen zijn niet gelabeld zoals bij TAD.


Had niet anders verwacht, tis al bijzonder dat er een buis stuk is. Anyway je kan weer blazen :rockon:.



Twee buizen kan als ze redelijk overeenkomen met de oude en mits de oude nog in goede staat zijn. Zie het maar als vier autobanden. Verschillende banden op één as is al helemaal streng verboden en als de overgebleven bandjes flink versleten zijn ben je weer snel aan de beurt. Bovendien werken ze niet lekker mee dus moeten de twee nieuwe al het zware werk doen waardoor ze ook sneller achteruit gaan. Wil je op die manier 3 tientjes uitsparen....be my guest.

e!
22 augustus 2012, 17:10
Twee buizen kan als ze redelijk overeenkomen met de oude en mits de oude nog in goede staat zijn. (...) Wil je op die manier 3 tientjes uitsparen....be my guest.

Gaat me niet zozeer om het geld. Buizen waren van november 2009, maar niet echt afgeleefd. Ik heb betrekkelijk weinig gespeeld. Dus vind het een beetje zonde van twee prima buizen. Misschien koop ik gewoon wel 4 nieuwe, maar voor nu werkt twee ook wel en ik heb andere aanschafjes hoger op de prio.

Ik heb overigens op R46 na alle plaatweerstanden vervangen met nieuwe 1 watters voor verbeterde SNR, mede omdat ik las dat ze met de jaren bij Fenders uit dit tijdperk nogal verslechteren. Ook heb ik alle grid stoppers en schermweerstanden van de eindbuizen vervangen met hetzelfde type, omdat ik die doorgebrande exemplaren van 1 buis toch moest vervangen. 1 Watt voor de 1,5K stoppers, 5 watt voor de 470 R schermweerstanden. De ruis is beduidend minder dan voorheen, hoewel de pre-amp buizen duidelijk ook aan vervanging toe zijn. Ook moeten er 4 nieuwe buisvoetjes in, omdat deze af en toe kraken bij trilling (en deze amp kan de heipalen van de hel laten schudden).

De amp is hoe dan ook weer een stuk cleaner, frisser en fruitiger. Een genot om op te spelen. Nogmaals bedankt voor alle adviezen!

e!
29 augustus 2012, 01:33
En toch weer een update.

1. Ik had toch nog zuivere netbrom (i.e.g.) in de eindtrap. Met de PI eruit hoorde je alleen die brom, niet heel luid, maar zeer duidelijk. Voor de rest was de eindtrap muisstil. Er waren geen andere verkoolde of verkleurde componentjes te bespeuren die zo op het oog verantwoordelijk zouden kunnen zijn. Effe met wat weerstandjes en krokodillebekjes wat voor de handliggende aardverbindingen gebrugd, maar dat had geen enkele invloed.

Dus toch even de choke los en doormeten: 28,5 R, oftewel dus toch defect. Zojuist een nieuwe besteld bij tonefactory die gelukkig een door Hammond vervaardigde vervanger in het assortiment heeft.

2. Bijkens voorgaande was de ruis die ik hoorde dus afkomstig uit de preamp. Ik dacht voorheen dat de power amp de bron was, omdat de amp ook ruist met volume dicht, maar de volumepot zit dus na de eerste gain stage en je hoort dus de ruis uit de volgende trappen.
De preamp buizen waren ook wel op. Zojuist dus een set JJ pre-tubes, een JJ 12AT7 voor het reverb circuit en een Philips NOS JAN balanced 12AT7 voor de PI. Eens kijken hoeveel er dan nog van die ruis overblijft.

3. Helaas kreeg ik de eindbuizen dus toch niet lekker gebiast en een set TADs uit mijn Triamp wel. Zojuist dus ook een nieuwe set JJ 6L6GC besteld. Die zaten erin en daar was ik (zeer) tevreden over in deze amp.

4. Uiteraard eist de wet van Murphy dat er altijd wat random zaken naar de kloten moeten gaan als je bezig bent. In de tussentijd is dus de schroefdraad rond een van de potmeterassen losgebroken van de behuizing. Vorige eigenaar/tech bleek een dunner spacertje tussen de faceplate en pot te hebben gezet dan bij de andere pots, waardoor er bij aandraaien spanning op kwam te staan en hij uiteindelijk zonder enig voorteken afbrak bij aandraaien van de bevestigingsmoer. De kruiskop van 1 van de chassisschroeven is ook dol. Potmeter en set chassisschroeven zijn dus ook alweer besteld.
Het zijn dure tijden :makeup:

En om de feestvreugde nog wat verder te verhogen waren de voedings- en chokedraden zo strak om het lipje/oogje op de PCB gedraaid dat bij het lostrekken van de draden bij lossolderen het opstaande deel van dat lipje pardoes afbrak. Gelukkig valt dat allemaal wel op te lossen, MAAR HOEZO IRRITANT?

Ik ga er maar gewoon vanuit dat die amp straks weer helemaal killer is, zonder de ruis die hem eigen was. Het is echt een waanzinnige amp die alle moeite en euro's dubbel en dwars waard is, maar het mag binnenkort wel eens keer klaar zijn voor een tijdje. Amps zijn toch in de eerste plaats om op te spelen en niet om eindeloos aan te sleutelen :seriousf:

cluseau
29 augustus 2012, 07:44
Dus toch even de choke los en doormeten: 28,5 R, oftewel dus toch defect.

Is dat zo! :sssh:

e!
29 augustus 2012, 12:17
Dat is zo. DCR zou 150R +/- 15% moeten zijn. Je dacht toch niet dat ik de normale waarde niet even opgezocht zou hebben he?

Even snuffelen aan het ding zegt ook genoeg. Ruikt naar schroei :sssh:

cluseau
29 augustus 2012, 12:35
Dat is zo. DCR zou 150R +/- 15% moeten zijn. Je dacht toch niet dat ik de normale waarde niet even opgezocht zou hebben he?

Even snuffelen aan het ding zegt ook genoeg. Ruikt naar schroei :sssh:

Het zou kunnen maar......

Een defecte smoorspoel veroorzaakt geen netbrom. Wel een 100Hz hum.

e!
29 augustus 2012, 19:38
Het zou kunnen maar......

Een defecte smoorspoel veroorzaakt geen netbrom. Wel een 100Hz hum.
Ok, wellicht is mijn frequentieherkenning niet accuraat. We hebben het dan ook over dezelfde noot, alleen een octaaf hoger. :seriousf:

Ik heb geen scoop. Ik zal eens n toon genereren en luisteren.

Choke is defect. Dat leidt geen twijfel. Ook met 100 Hz is het hoe dan ook AC gerelateerd, wat ik dus bedoelde, in tegenstelling tot kraak, pops, ruis etc.. Hopen nu dat het dus 100 Hz is, want anders is er nog meer mis :)