PDA

View Full Version : ARMATRON 6L6?! (vintage buizen, mag dat ook?)



PeeVee
13 juni 2003, 20:53
Heb een setje Armatron 6L6 gekregen. Zo aan de (kleurstelling van de) doosjes te zien, stammen ze toch wel uit de 70's ofzo. Mijn eerste reactie bij het zien van het binnenwerk was "Sovtek, en nog van die slechte 6L6GB's ook", maar kweetniet of die er toen al wel waren (zal wel).

Ik vermoed niet veel soeps dus, en/of weet c.q. kent iemand de fabrikant achter het stempeltje Armatron? :???:

Hier een close-upje :o :

http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/pix/armatron01.jpg

Hier zie je de doosjes wat beter :roll: :

http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/pix/armatron02.jpg

En hier de doosjes wat meer van de zijkant :-? :

http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/pix/armatron01.jpg

Heb ik geluk en zijn het gewoon door de tijd grijs geworden RCA blackplates, of zijn het van die rotte Sovteks? Het design van het doosje doet me een beetje aan Philips denken, maar het buissie helemaal niet dus ik vrees dat het er weer psychedelischer uitziet dan dat het klinkt :razz:

Geinig die emoticons c.q. Smileys Deluxe :lol:

Al
13 juni 2003, 21:05
China...................

Japanse labeler??

Al

EdJ
13 juni 2003, 21:11
Ik heb er een RCA black plate bijgepakt maar hij is niet hetzelfde.
Doelde je op de zilveren plek die bij deze buis ook aan de zijkant i.p.v. de bovenkant zit?Ik heb hem ook vergeleken met een MESA usa en Fender usa buis maar daar lijkt `ie ook niet op.Dat wist je natuurlijk al maar toch :D Ik heb geen idee wat het is maar heb er eerlijk gezegd ook niet veel verstand van :oops: In ieder geval veel plezier ermee :-D

Mr.Jay
13 juni 2003, 21:54
>oelde je op de zilveren plek die bij deze buis ook aan de zijkant i.p.v. de bovenkant zit?

DIT is een van de MEEST voorkomende buis in de late 70's en heel 80's, meest zie je ze als NATIONAL ( is trouwens >>> USA !! heb ik ergens gelezen, was een Canades fabrikant valt me nou in...), ik kom ze in ontzettend veel maps tegen.
Ook met andere opdruk, maar meest als NATIONALS.
Heb er hier 4 voor me, zelfde als op je foto.

O JA >>> trouwens Pleun > PRIMA buis hoor, heb ze al in meerdere ouwe amps nog prima intact uitgehaald > geven veel power, klinken ook helemaal niet verkeerd, beter dan de huidige SOvteks.

Heb laatst nog een perfect quartetje uit een sloop SuperTwin gehaald !!
Gebruik ze in een amp al een tijd.

Jay

iam
13 juni 2003, 21:58
ik heb op dit moment nationals in mn twin zitten...

offtopic
btwdie klote vent van de gitaarshop heeft nog altijd 'geen tijd' gehad om achter mn amp te komen...(heb geen auto)
en de gitaarwinkel is wel maar 5min rijden van mijn kot dus ik snap zijn probleem niet... hij moet na 6u meestal altijd direct weg, zegt hij :-?

zal ik toch de trein moeten nemen naar mn gebruikelijke ampdr.
ocharme mn rug :( want die twin weegt zeker 50kg (er zitten zwaardereJBL e120 speakers in dan de originele )

PeeVee
13 juni 2003, 22:28
Ik zeg mensueh... het zijn de zellufde!! HURRAY HURRAY... Het zijn dus National buizen, made in USA. Het is inderdaad formaatje RCA, binnenwerk doet toch beetje Philips achtig aan. Heb het niet kunnen vinden, als iemand nog wat meer info vindt dan houd ik me aanbevelen

http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/pix/national_6l6.jpg

Leuk die plaatjes he?

PeeVee
13 juni 2003, 22:30
Waarom staat er op mijn Armatrons trouwens "NO 22": is het niet toegestaan om de biassen op 22 mA ?! Snap ik ook wel, maar bij 650V is dat op zich wel een goede ruststroom... Ah.. ze bedoelen dus dat je niet boven de 650V moet komen... was ik ook niet van plan dus dat komt op zich goed uit :-D

iam
13 juni 2003, 22:31
dat zijn ze idd...

wat vind jij ervan peevee? heb je ze al getest? naar mijn oren klinken ze ok, maar ja, ben ook niet zo geoefend als jij :)

Mr.Jay
13 juni 2003, 22:33
[quote="PeeVee"]Ik zeg mensueh... het zijn de zellufde!! HURRAY HURRAY... Het zijn dus National buizen, made in USA.

zie je, ik kende die tubes al jaren, vlg. mij DE replacement 6L6 van de80's > maar toevallig deze week heb ik er pas iets over gelezen , dat Canadese verhaal ligt me bij, echter ik kan het niet meer vinden ( zoals altijd ....) , misschien valt het me nog in waar ik dit vond, je hoort ervan PEEVEE.

Jay

mathe
13 juni 2003, 22:39
Dit is een Russische 6L6.
Ik heb ze met vele stempels van handelshuizen gezien inclusief een grappenmaker die er "Mullard, made in England" op had gezet.
Is inderdaad een hele redelijke buis. Levensduur is OK

Marc

Al
13 juni 2003, 22:48
Dit is een Russische 6L6.Marc

Deze zal het zijn

http://www.eecs.berkeley.edu/~loarie/sovtek.6l6.gif

http://www.eecs.berkeley.edu/~loarie/blues.html

Al

mathe
13 juni 2003, 22:56
Al, wat bedoel je precies?

Mr.Jay
13 juni 2003, 23:49
Dit is een Russische 6L6.
Ik heb ze met vele stempels van handelshuizen gezien inclusief een grappenmaker die er "Mullard, made in England" op had gezet.
Is inderdaad een hele redelijke buis. Levensduur is OK

Marc

dan zal dat canadese verhaal wat ik gelezen heb, ook wel alleen eenn labeler zijn geweest..

ik heb DIEZELFDE buis ook gehad van GT > labeled als 6V6HD , DA's pas zwendel ! want het was gewoon toch een 6L6 !

Jay

Al
14 juni 2003, 00:20
Al, wat bedoel je precies?

Dat dat hem is
Sovtek
Ruski
Da

Al

SteavisSmokin
14 juni 2003, 01:39
Ik heb er ook 3 hier thuis liggen van die buizen met weer een andere opdruk dan ik van jullie allemaal gehoord heb Ultron of Eltron dacht ik. Zijn zoals gezegd was inderdaad oude sovteks. Maar pleun d8 je nou serieus dat het misschien RCA's waren?! Dan verklaar ik je compleet voor gek namelijk :-D

Mr.Jay
14 juni 2003, 11:03
Ik heb er ook 3 hier thuis liggen van die buizen met weer een andere opdruk dan ik van jullie allemaal gehoord heb Ultron of Eltron dacht ik. Zijn zoals gezegd was inderdaad oude sovteks. Maar pleun d8 je nou serieus dat het misschien RCA's waren?! Dan verklaar ik je compleet voor gek namelijk :-D

Misschien wanhopige hartewens van em geweest......
Steven > nou NOG niet die Vibro verkocht ?

Jay

SteavisSmokin
14 juni 2003, 14:58
Ik heb al iets van 10 (!!!) geinteresseerden, dus denk dat ik hem volgende week wel kwijt ben.

Mr.Jay
14 juni 2003, 15:06
Ik heb al iets van 10 (!!!) geinteresseerden, dus denk dat ik hem volgende week wel kwijt ben.

En dat allemaal via dit forum ???
lucuratieve verkoopsite dus. :D

Jay

SteavisSmokin
14 juni 2003, 15:07
Nee, allemaal via gitaarmarkt, heb geen reactie via dit forum gehad.

Mr.Jay
14 juni 2003, 15:12
Nee, allemaal via gitaarmarkt, heb geen reactie via dit forum gehad.

o, heeft géén zin dus.. :cry:
ik had nl. een hele waslijst.

Jay

SteavisSmokin
14 juni 2003, 15:25
HAhahahahaa! Gooi die waslijst dan maar op gitaarmarkt...dat werkt blijkbaar dus wel. OF mijn amp is gewoon super gewild....zal wel niet komen omdat ik er op gespeeld heb. :D

PeeVee
14 juni 2003, 15:39
Hey buizenfrieks,

Dit is 'm, absoluut, perfect match, geen twijfel mogelijk:

http://www.eecs.berkeley.edu/~loarie/sovtek.6l6gc.jpg

Al heeft dus gelijkski en mijn eerste ingevingski klopte dus ookski... Wist niet dat Rusland eind 70's en begin 80's Europe al binnen was gevallen.

>> IAM >> ("wat vind jij ervan peevee?"):
Ik heb ze nog niet geprobeerd. Ik vind de "klank" van veel buizen meestal wel OK. Beetje moeilijk uit te leggen maar gewoon na een middagje repeteren weet ik wel of ik het wat vindt of niet, heeft meer te maken met hoe het in bandverband naar voren komt en hoe het aanvoelt. Sovteks vind ik eerlijk gezegd niet slecht klinken, maar is nog nooit een succes geweest tijdens repetitie (blinde test). Ik vind RCA blackplates mooi, Philips / Sylvania USA in sommige wat schellere amps (Sylvania klinkt in mijn oren wat doffer) en recentelijk Svetlana ontdekt hoewel die in cominatie met Weber C10Q's toch wel erg knetteren.

>> SteavisSmoking >> ("dacht je nou echt dat...")

"door de tijd grijs geworden blackplates"?!?! Ik moet toegeven, het was een steekhoudende verklaring maar nee... ik geloof niet dat die platen langzaam grijzer worden hoor... :razz:

Okay... we zijn eruit dus... volgende thread... Ik ben trouwens ook een beetje op aan het ruimen... Misschien ga ik mijn '69 alu trim Super Reverb weg doen, weet nog niet, lijkt op dit moment toch niet helemaal het juiste moment.

SteavisSmokin
14 juni 2003, 15:45
Pleun, ik had het vooral over de base en hoe het glas van binnen 'plat' is gevouwen en daar de connecties vanaf de base naar de rest van de het binnenste van de buis lopen. Ik ken alleen oude sovteks die dat zo hebben..is ook het eerste watme op valt aan die dingen.

Ik bied je 4000 voor je super. 8-)

PeeVee
30 juli 2003, 00:25
Nog even voor de volledigheid en om de thread af te ronden. Ik heb even mijn buizen voorraadje bekeken en heb buizen (EXACT hetzelfde binnenwerk) met de volgende opdruk:

- Armatron
- Ultron
- SB
- National
- RSD
- Echte Russische Sovtek type 6[pi-teken]3C

Het binnenwerk lijkt echter geheel NIET op het setje Sovtek 6L6GB's met opschrift 99-09 (ik neem aan September 1999)? Die hebben trouwens ook een "raar voetje" dat bij het glas breed begint, en bij de pinnetjes een smallere rand heeft.

Mr.Jay
30 juli 2003, 12:05
>- Armatron
- Ultron
- SB
- National
- RSD
- Echte Russische Sovtek type 6[pi-teken]3C

Ben de meesten wel es tegengekomen, alleemaal dezelfde inderdaad.

>Het binnenwerk lijkt echter geheel NIET op het setje Sovtek 6L6GB's met opschrift 99-09 (ik neem aan September 1999)?

Klopt, is andere buis, minder power ook dan bovengenoemden.

Jay

PeeVee
30 juli 2003, 13:29
John, jij vindt deze dus wel OK?

Nu ik mijn voorraadje buizen weer eens heb bekeken kan ik het me weer aardig voor de geest halden. Ik dacht al dat ik gek was, ik heb nl. een zo'n setje "echte Russische" Sovteks in Petra's Bandmaster gehad. Petra is niet zo'n fijnproever (begint het wel te worden, vind het nu heel vaak "niet zo mooi als dat het was" grrrr...). Daar zit vanwege de lage spanning nu overigens wel een setje RCA 6L6G's in uit 50's, die klinken echt te gek. Anyway, voor zover ik me kan herinneren vond ik die buizen (radiomarkt, 1 gulden per stuk, nieuw uit doosje!) inderdaad niet zo verkeerd klinken. Die andere Sovteks uit '99 met dat rare voetje, die klinken neuzig en wat schel (steriel), die oudere Sovteks hebben wat dip in midden (c.q. juist niet die neuzige piek) zijn best strak / hard in het laag en komt ook nog wel wat hoog vanaf.

Ben ook nog even met Philips / Sylvania in de weer geweest... Ik weet niet of dat nou aan mij ligt maar ik vind die veeeel te dof... mis de knetter... Of zouden ze gewoon niet goed meer zijn?



Nu ik ze zo weer eens heb bekeken vond ik die "Europese" Sovteks

Mr.Jay
30 juli 2003, 13:43
[quote="PeeVee"]John, jij vindt deze dus wel OK?
Anyway, voor zover ik me kan herinneren vond ik die buizen (radiomarkt, 1 gulden per stuk, nieuw uit doosje!) inderdaad niet zo verkeerd klinken.

OKE is goed gezegd. Ik gebruik ze ook nog steeds zo tussendoor.

>Die andere Sovteks uit '99 met dat rare voetje, die klinken neuzig en wat schel (steriel)

Klopt wel zoiets, alle sovteks klinken wat plat. Ook de 6L6GC's hebben minder power dan Svets/JJ's.

>Ben ook nog even met Philips / Sylvania in de weer geweest... Ik weet niet of dat nou aan mij ligt maar ik vind die veeeel te dof... mis de knetter... Of zouden ze gewoon niet goed meer zijn?

Rogers Vibro zaten es 6L6GBPhilips N.O.S. in, klonken ook wat platter en softer, vond er niet veel aan.

Jay