PDA

View Full Version : p-90 of standaard humbucker



larsje
13 augustus 2012, 12:32
kan iemand mij uitleggen wat ongeveer de verschillen in toongebied zijn tussen een 'standaard' humbucker en een p-90?
Wat gebeurd er met je sound? ik wil een cheapie epiphone LP mogelijk met p-90's uitrusten (vraag me me nog even niet waarom...)

Terminus
13 augustus 2012, 13:06
Een P90 is geen humbucker, maar een singlecoil.

En als je niet weet waarom heeft het ook weinig zin om het te doen.

bass blom
13 augustus 2012, 13:18
het kan verstrekkende gevolgen hebben.
heb ik in 2006 geloof ik ontdekt toen ik ineens een gitaar met P90's wilde hebben.
want dat had ik nog nooit gehad.
en toen ik hem had kwam ik er achter dat ik eigenlijk altijd al naar dat geluid op zoek was :D
ik heb nu niet 1 gitaar meer in huis met humbuckers.

Pepe
13 augustus 2012, 13:59
Een P90 klinkt als een tuinslang, rond en focused. Als je dan met een hamer op die slang gaat rammen maak je hem plat en breed.

Er gaat evenveel water door, het komt er alleen anders uit.

larsje
13 augustus 2012, 15:13
ah oke helder. ik wil eigenlijk een zo uitgebreid mogelijk repetoire aan geluidsmogelijkheden qua gitaren, dan past het in ieder geval om deze uit te proberen. Ik heb een strat met natuurlijk SC, een strat met (niet lachen) humbuckers en een gibson SG STD met humbuckers. Ik had nog deze oude epi die ik dus maar eens ga uitrusten met een P90. Thanks!

ErikM
13 augustus 2012, 15:24
Waarom lachen om een strat met hummies? Ik heb er ook een, en ben er erg blij mee :-)
Ontopic: p90 is een single coil, qua hoog vergelijkbaar met een strat, maar met meer laag-midden, zodat je meer bodem in je geluid hebt. Staat ook op mijn verlanglijstje! Gewoon naar een winkel gaan en bijvoorbeeld een squier modified tele met p90 proberen en dan een gewone...

The Unforgiven
13 augustus 2012, 15:33
Besef je wel dat je een humbucker niet zomaar kan vervangen door een P90, aangezien een P90 langer en smaller is dan een humbucker.

Kakihara
13 augustus 2012, 15:46
Het is zoals met honden: humbuckers zijn de grote loebassen die 's winters je voeten warm houden. P90's zijn de honden die altijd rondspringen en nooit vermoeid lijken te geraken en immer aandacht nodig hebben. Wanneer je ze op hun staart trapt, zijn humbuckers de honden die blaffen en grommen. P90's zijn de honden die bijten.
Wel effe opletten met de cavities inderdaad: dat wordt ofwel frezen ofwel humbuckersized P90's.

lindstrom
14 augustus 2012, 10:05
Als je P90 sound wil maar niet je gitaar wilt verbouwen en zelfs optisch niks wilt wijzigen dan kun je de bluesbucker van dimarzio eens proberen.

Dat is P90 sound maar dan zonder de brom die P90 heeft en ziet er uit als een traditionele humbucker.
Ben zelf er erg content mee!!

Hier de dimarzio omschrijving:

And now for something completely different: the Bluesbucker® looks like a standard humbucker, but sounds like a P90 and cancels 60-cycle hum as effectively as the average humbucker. This means any guitar with standard size humbuckers can now have the sound of P90s without altering the guitar in any way and without noise. Patented Virtual Vintage® and Airbucker™ technology let the Bluesbucker® “see” a narrow string window like a true single-coil, making it extremely sensitive to playing dynamics. When a pair of these pickups are on together, they achieve the open, slightly hollow sound that two single-coils produce. Splitting the pickup produces a sound similar to that of a Strat® pickup, with very little drop in output.

Tech Talk
The coil with the 6 adjustable slotted poles is the “hot” coil. The coil with the solid poles is along for the ride to cancel hum and look cool. Since one coil is doing most of the work, the direction the Bluesbucker® is installed makes an obvious difference in the sound. When the hot coil is closest to the bridge, the sound is brighter; towards the neck is warmer. Even though the look is a little nontraditional, we like the sound of the bridge pickup “backwards” (with the screw coil towards the neck). With a Bluesbucker® in the neck position with the screw coil towards the bridge (also “backwards”) the combined sound is Tele®-like. With the neck pickup in the more traditional direction, the combination is like two P90s. The Bluesbucker® comes with special wiring instructions.

Recommended For
All positions

Wiring: 4 Conductor
Magnet: Ceramic
Output mV: 224
DC Resistance: 10.07 Kohm
Year of Introduction: 2001
Patent: 5,399,802 & 5,908,998

blademan
14 augustus 2012, 16:29
ik heb hier 2 Dimarzio PUs, de SuperDistortion en Tone Zone, beiden Humbuckers in P90 formaat, is dat iets voor je?

lindstrom
15 augustus 2012, 10:35
Ik denk dat hij eerder opzoek is naar een P90 sound zonder zijn gitaar (met humbuckers) aan te passen.
Althans,. dat is mijn aanname.

Fireburst
15 augustus 2012, 10:52
ik heb hier 2 Dimarzio PUs, de SuperDistortion en Tone Zone, beiden Humbuckers in P90 formaat, is dat iets voor je?

Ik zou denken dat hij op zoek is naar net het tegenovergestelde : P90 in humbucker formaat.

lindstrom
15 augustus 2012, 12:09
Ik zou denken dat hij op zoek is naar net het tegenovergestelde : P90 in humbucker formaat.

Precies!

Dimarzio Bluesbucker is het antwoord.. optisch identiek aan een humbucker, zelfs leverbaar met nickle cover of open en zelfs creme of zebra! en geluid van P90 zonder de brom.

Matthijs24
15 augustus 2012, 13:31
Bluesbuckers klinken toch wel iets anders dan de echte typische P90's, het is een goed imitatie!

larsje
15 augustus 2012, 13:46
hi,
heb net 2 rio grande p90 [ickups (de fat bastard en bastard) in optie genomen. die passen vermoedelijk in die les paul. ik ben erg benieuwd naar de sound.