PDA

View Full Version : een vraagje over strummen



5lily
13 augustus 2012, 11:50
Hallo allemaal,

Ik ben net begonnen met gitaar spelen (een paar dagen terug) en vroeg me af hoe jullie strummen (hoop dat ik hier de goede term te pakken heb ^^'). Met het E, Em en G accoord kan ik me nog wel redden aangezien alle snaren dan mee doen, maar hoe zit het met de rest van de accoorden, waarbij je niet alle snaren moet aanslaan?

Alvast bedankt ^^

Groetjes Lily

aaronstonebeat
13 augustus 2012, 12:07
Welkom!

Er zijn veel manieren van aanslaan; het is op verschillende manieren bijvoorbeeld redelijk tot heel goed mogelijk alleen maar aan te slaan wat je wil horen.
Maar als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt zul je op de één of andere manier de snaren die je niet wil horen, moeten dempen. Als je vingers lang genoeg zijn, kun je de linker duim gebruiken om de dikke E en/of A te dempen als dat nodig is; je kunt ook de andere vingers van de linkerhand strategisch neerzetten zodat ze niet alleen bepaalde snaren indrukken maar andere juist dempen. En dan kun je nog je rechterhand bij de brug op de snaren leggen om dikke snaren te dempen of ongebruikte vingers van je rechterhand inzetten voor het edele doel van dempen.
Dempen is echt wel een apart hoofdstuk in het grote leerboek van het gitaarspel.

5lily
13 augustus 2012, 12:11
Bedankt voor de reactie!

Ik kan net bij de dikke E als ik een A accoort speel, maar verder zijn mijn vingers niet zo lang (maar misschien komt dat nog wel als ze wat meer gewent zijn ^^). Verder klinkt het allemaal best wel lastig. Is het oké om in het begin gewoon alles aan te slaan of is het beter om het meteen goed proberen te doen?

aaronstonebeat
13 augustus 2012, 12:22
In het begin lijkt dat inderdaad lastig, en in het begin heb je ook een heleboel tegelijk waaraan je aandacht moet schenken.

Het is helemaal niet nodig om altijd langs alle zes snaren te raggen. Een open D-akkoord in grondligging gebruikt bijvoorbeeld alleen de dunste vier snaren (de A mag eventueel wel meeklinken maar de dikke E hoort er echt niet bij). Probeer een beetje te mikken, daar ga je later nog profijt van hebben.

Het hangt ook van jouzelf af: sommige mensen leren makkelijk een aantal dingen tegelijk en anderen verdelen het liever in kleinere stukken.

5lily
13 augustus 2012, 12:38
Oké bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik me de komende tijd wel kan vinden in een beetje mikken:)
Nogmaals bedankt voor de hulp =D

aaronstonebeat
13 augustus 2012, 12:44
Er is ook een hoop over te vinden, oa op youtube. Hier een voorbeeld; ik weet niet of dit het beste is maar het is wat ik snel vond:


http://www.youtube.com/watch?v=XYw8RfywYSg

Justin Sandercoe (http://www.youtube.com/user/JustinSandercoe) is erg goed, zowel voor beginners als gevorderden.

5lily
13 augustus 2012, 13:27
Bedankt =) Denk dat ik nu wel even vooruit kan =)

aaronstonebeat
14 augustus 2012, 00:24
Als ik nog iets mag vragen: speel je akoestisch of elektrisch? En als je akoestisch speelt, countrygitaar of Spaans/klassiek? In het laatste geval is namelijk de hals een stuk breder en dikker; en dat maakt sommige technieken lastiger en andere makkelijker.

5lily
14 augustus 2012, 14:51
in elk geval akoestisch, maar verder weet ik het niet. Het is de gitaar van m'n broertje en die had hem dan weer van de rommelmarkt van iemand die gestopt was met les. De bovenste drie snaren zien er nog al ijzerachtig uit en de andere drie nylon, als dat helpt. Ik weet nog nog niet of ik verder wil met gitaar of niet (vind het soms wel leuk en dan weer niet enz en er zijn nog zo veel andere leuke instrumenten (hou vooral veel van zo'n beetje alle fluiten, maar vind de gitaar zo gezellig klinken ^^)). Maar ik speel nog niet eens een week dus we zullen wel zien =).