PDA

View Full Version : Toonverschil brugzadels



mel-aers
13 augustus 2012, 10:25
Heeft de kwaliteit van de brugzadels van een gitaar ook te maken met de kwaliteit van de toon?

Hotpepper01
13 augustus 2012, 10:34
Ik ben geen expert op brugzadelgebied. Maar ik kan me zo voorstellen dat de materiaalkeuze van het zadel en alles tussen het punt van het brugzadel waar je snaar op rust en body er toe doet. Zowel qua constructiewijze, speling als gebruikte materialen. En de slijtvastheid / hardheid zal er ook wel toe doen. Er zijn veel mensen die om die reden nylon zadels vermijden...

bass blom
13 augustus 2012, 10:46
brug/zadels zijn zo ongeveer de enige factor die echt vast staat in het hele tone verhaal.
ik zeg dus, ja!

mel-aers
13 augustus 2012, 10:50
Oke, bedankt voor de info :)

arcane
13 augustus 2012, 11:23
Ik heb onlangs Graphtech zadeltjes op mijn Fender Strat gezet i.v.m. braampjes op de originele. Ik hoor een duidelijk verschil. Moeilijk te omschrijven, maar ik ervaar het dat het geluid minder vol is, het heeft minder body. Meer dan ik verwacht had, maar ik kan er mee leven.

jannest
13 augustus 2012, 13:24
plastieke schijnen toch heel goed te zijn ?

Chris Winsemius
13 augustus 2012, 13:36
staal: helder, strak
messing: beduidend warmer
grafpech: doods

Rooker
13 augustus 2012, 13:50
hahaha volgens mij ben jij geen voorstander van Gaphtech... Heb ik dat goed?

jim__
13 augustus 2012, 14:03
Heb graphtech ghost op m'n tele gezet (graphtech met piezo), terwijl er eerst messing zadels op zaten. Sustain lijkt wel langer, toon is anders en heeft niet dat scherpe randje wat de messing zadels wel hadden. Ik zou het niet direct doods noemen, eerder strakker en daardoor misschien minder levendig. Blijft moeilijk te omschrijven. Maar eerlijk is eerlijk: heb nog geen snaar gebroken met de graphtech, en het ghost systeem werkt mirakels (mits goed uitversterkt).

Sinner1980
13 augustus 2012, 16:23
Ik heb op mijn ESP phoenix ook een graphtech brug. Zat erop bij de verkoop. De originele Gotoh brug zit er ook nog bij.
Ik ben enorm geneigd om deze bij de volgende afstelbeurt er weer op te laten zetten. Gotoh lijkt mij prima spul en de berichten die ik over graphtech lees (het tone-verhaal) vind ik niet echt positief. Experts???

arcane
29 augustus 2012, 19:27
Ik heb onlangs Graphtech zadeltjes op mijn Fender Strat gezet i.v.m. braampjes op de originele. Ik hoor een duidelijk verschil. Moeilijk te omschrijven, maar ik ervaar het dat het geluid minder vol is, het heeft minder body. Meer dan ik verwacht had, maar ik kan er mee leven.

Eerder gaf ik in dit topic dus aan dat ik er mee kan leven. Daar kom ik nu toch wel op terug. Ik heb ook een London City spitfire mk2, en die klinkt nu toch beter dan mijn Fender Strat. Ik ben dus van plan om toch weer andere brugzadels op de fender strat te zetten. Welke brugzadels zijn echt aanraders, qua tone maar ook qua kwaliteit (ik heb destijds de zadeltjes vervangen vanwege het feit dat de snaren erg vaak braken)?

arcane
29 augustus 2012, 19:50
Iemand bekend met deze zadels?

http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar_tremolo_parts/String_Saver_Classic_Saddles.html

Ik heb er nu dus ook string savers op zitten, deze : http://www.tonefactory.nl/shop2/graph-tech-string-saver-8000-p-2619.html

Zit er een geluidsverschil in tussen deze 2?

barno
29 augustus 2012, 23:06
graphtech is nineties brol, tone killer, vaak gemonteerd om snaren breken tegen te gaan maar dan werk je beter aan je techniek

arcane
29 augustus 2012, 23:31
graphtech is nineties brol, tone killer, vaak gemonteerd om snaren breken tegen te gaan maar dan werk je beter aan je techniek

Ja snaren breken gebeurt nu idd niet meer, maar de tone is echt minder goed.

Chris Winsemius
30 augustus 2012, 08:52
hahaha volgens mij ben jij geen voorstander van Gaphtech... Heb ik dat goed?

Hoe raad je het? ;)
Nee, qua tone ben ik er geen voorstander van, de voordelen snap ik echt wel (amper frictie en geen braampjes).

arcane
30 augustus 2012, 17:33
Maare, iemand nog tips?

Fiendish
30 augustus 2012, 17:46
Messing brugzadels !

arcane
30 augustus 2012, 17:52
Messing brugzadels !

Enig idee waar ik die in Nederland kan bestellen?

Sinner1980
30 augustus 2012, 18:21
Ik vertrouw meteen mn Graphtech zadeltjes niet meer, toch maar eens de Gotoh proberen!

Chris Winsemius
30 augustus 2012, 18:49
!!!

Als JIJ (of wie dan ook) nu happy is met graphtechs of welke zadels dan ook: gewoon zo houden, smaken verschillen en manieren van spelen ook; het zou best kunnen zijn dat de 1 dit superlekker vindt en de ander veel liever met een ander soort zadels speelt

iemand trouwens al eens van die kunstof zadels op een TOM gehad? Zelf nog niet meegemaakt (of meegemaakt terwijl ik naderhand of vooraf de zadelsoort kende :D )....

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 18:59
iemand trouwens al eens van die kunstof zadels op een TOM gehad? Zelf nog niet meegemaakt (of meegemaakt terwijl ik naderhand of vooraf de zadelsoort kende :D )....
Toevallig zitten die op de Sekova (Matsomuku) ES-330 die ik laatst heb gekocht. Ik kan niet echt zeggen hoe het klinkt omdat je daarvoor eerst een paar keer geswitched moet hebben op de zelfde gitaar. Ik ga ze denk ik wel vervangen, want het ziet er vrij cheap uit, haha.

Sinner1980
30 augustus 2012, 19:25
!!!

Als JIJ (of wie dan ook) nu happy is met graphtechs of welke zadels dan ook: gewoon zo houden, smaken verschillen en manieren van spelen ook; het zou best kunnen zijn dat de 1 dit superlekker vindt en de ander veel liever met een ander soort zadels speelt

iemand trouwens al eens van die kunstof zadels op een TOM gehad? Zelf nog niet meegemaakt (of meegemaakt terwijl ik naderhand of vooraf de zadelsoort kende :D )....

Ik kocht mijn ESP phoenix met de graphtech brug er al op. De Gotoh zat er los bij. Laat ik het zo zeggen; mijn nieuwsgierigheid is gewekt om de originele brug er nu eens op te schroeven

gerritje tralalalala
30 augustus 2012, 22:38
Heb graphtech ghost op m'n tele gezet (graphtech met piezo), terwijl er eerst messing zadels op zaten. Sustain lijkt wel langer, toon is anders en heeft niet dat scherpe randje wat de messing zadels wel hadden. Ik zou het niet direct doods noemen, eerder strakker en daardoor misschien minder levendig. Blijft moeilijk te omschrijven. Maar eerlijk is eerlijk: heb nog geen snaar gebroken met de graphtech, en het ghost systeem werkt mirakels (mits goed uitversterkt).
Ff over dat ghost systeem ik overweeg het ook op een van mijn gitaren te gaan zetten, maar na al deze verhalen begin ik toch weer te twijfelen.

Weet iemand of er ook van dit soort systemen bestaan met normale stalen zadels want qua "normale" heb ik nu weinig te klagen, ik zou alleen graag zoiets er bij hebben voor de veelzijdigheid.

driesp
31 augustus 2012, 17:43
Heb onlangs nieuwe nylon zadels gestoken op m'n 70's SG. Klinkt lekker, maar niet zo veel verschil. Er is wel minder 'presence' in de sound, maar het maakt al niet zo veel.

Fiendish
31 augustus 2012, 18:49
Enig idee waar ik die in Nederland kan bestellen?

Guitarsupplies kan ze vast wel voor je bestellen.
Ik heb de zadels van m'n PRS SE laten vervangen voor die van een USA model (de gast van wie ze waren had z'n zadels vervangen voor van die graphtech dingen en de USA zadels achtergelaten bij de gitaartech, die gaf ze weer een mij), klinkt een stuk beter, sustain is ook meteen wat verbeterd.