PDA

View Full Version : HNGD: mijn eerste Telecaster



DarknessAwaits
12 augustus 2012, 22:51
Nadat ik vorige week vrijdag met een vriend en collega mee was geweest om voor hem een Strat uit te zoeken en ik tussendoor (iedereen weet wel hoe dat gaat) een Tele had vastgepakt om te proberen wist ik het zeker: een Telecaster moest en zou mijn collectie gaan aanvullen.

De Tele in kwestie was een Fender Telecaster Modern Player Plus (superlatieven schieten te over) en speelde super. Helaas bleef er eenmaal ingeplugd weinig over van de gitaar. Toch maar niet meegenomen.

Daarna de week daarop wat research gedaan met als uitkomt de Squier Classic Vibe serie. Gisteren naar twee bekende winkels gegaan en daar een testronde gedaan. De eerste had ook daadwerkelijk een paar Tele's op voorraad, bij de tweede winkel was het maar treurig gesteld met de voorraad en hadden de Strat's duidelijk de overhand.

Wat ik in totaal heb getest:

- Squier Classic Vibe Deluxe
- Fender MIM Telecaster Std.
- Tokai Tele
- Fender MIM Telecaster Baja

En hier de uitslagen:

Squier Classic Vibe Deluxe

De Squier voelde aan als een degelijke gitaar, zeker voor het geld. Klank was ook zeer behoorlijk. Maar ik had gewoon niet die klik zeg maar. Misschien was het onbewust vanwege het feit dat er geen "Fender" op de headstock prijkte, of wellicht was het toch iets anders. Qua uitstraling had hij voor mij ook net een iets te hoog speelgoed gehalte, alles zat duidelijk dik in de lak en spiegelde je tegemoet.

Met een prijskaartje van €395,- ook redelijk prijzig voor een Squier.

Fender MIM Telecaster Std.

Een stapje omhoog in prijs en uitstraling, maar helaas niet per sé in kwaliteit. De gitaar in kwestie ontstemde om de minuut. Klank was duidelijk wat scherper, maar niet onprettig. Speelcomfort was goed, maar had er wederom geen klik mee.

Het prijskaartje van €599,- zal tegenwoordig wel normaal gevonden worden - maar back in the days, zegge: tien jaar geleden, was dat volgens mij de prijs zo'n beetje in guldens. Doe je verder weinig aan natuurlijk, maar dat zit dan toch in je achterhoofd.

Tokai Tele

Sja... inspiratieloos slap aftreksel. Meer kon ik er niet van maken. Speelde niet lekker, klonk mat... Sorry voor iedereen die er eentje heeft - hopelijk zijn de andere exemplaren beter.

Fender MIM Telecaster Baja

In Butterscotch Blonde uitvoering hing deze op mij te wachten. Maar hoewel de klank en speelcomfort bovengemiddeld waren was de uitvoering ronduit slecht. Het gat van de bridge pickup kwam onder de brug uit, de laklaag was als op een squier (dik!) en eigenlijk had ik toen alweer genoeg gezien.

Dit werd het allemaal niet, en aangezien het alweer bijna 5 uur was en de toko verder ook geen Tele's had om te testen ging ik met lege handen naar huis. Op zich geen ramp natuurlijk, maar het probleem is dan wel dat ik alle overige opties ga uitdenken. Ik had al gedacht over zelfbouw, maar aangezien ik verhuisd ben en niet meer beschik over een ruimte waar ik iets anders kan doen dan een elementje solderen is dat momenteel helaas geen optie. Onderdelen bij Warmoth bestellen werd ook een optie, maar voordat het hier is zit je ook al snel aan de prijs van een MIM Tele - en dan mis je nog vrijwel alle hardware en moet hij nog gespoten worden.

Uiteindelijk voor de twintigste keer die week op marktplaats gekeken en toen stond er opeens een MIM Tele uit '96 op, van forumlid roger (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?390-roger). Wel een beetje beaten up, maar met Van Zandt pickup's en in de vintage white uitvoering met maple toets - wat ik er super uit vind zien. Na wat mailwisselingen de tocht naar de andere kant van het land ondernomen en BAM, meteen raak. De feel is gewoon right at home en ze klinkt als een klok.

Pics, 'cause it did happen (afbeeldingen zijn clickable voor de grotere versie):

http://blog.rolandkamp.nl/data/public/post3/DSC0459_thumb.JPG (http://blog.rolandkamp.nl/data/public/post3/DSC0459.JPG)

http://blog.rolandkamp.nl/data/public/post3/DSC0461_thumb.JPG (http://blog.rolandkamp.nl/data/public/post3/DSC0461.JPG)

http://blog.rolandkamp.nl/data/public/post3/DSC0462_thumb.JPG (http://blog.rolandkamp.nl/data/public/post3/DSC0462.JPG)

guitarguru
12 augustus 2012, 23:35
Leuke review, enneh....................gefeliciteerd met deze beauty! Ben sinds een jaar ook een enorme Tele fan geworden. Gitaar is best veelzijdig en heeft m.i. even wat meer ballen en karakter dan een Strat b.v. Speelze!

RS-Rik
12 augustus 2012, 23:42
Betere gitaarkeus kun je moeilijk maken. Cool dat er echt killer pups in zitten. Beaten up betekend dattie veel is gebruikt en iemand het dus een fantastisch apparaat vind.

gerritje tralalalala
13 augustus 2012, 00:03
Echt een supermooie gitaar als je het mij vraagt.
En voor zover ik de foto's zie valt het beat-up gehalte nog best mee hoor.

Speel ze

MjS
13 augustus 2012, 00:46
Welkom bij de club en gefeliciteerd met je gitaar.

Poosje geleden een Strat met Van Zandts mogen bespelen; dat zijn wel fijne pickups hoor!

Wat betreft de Baja: de ruimte aan weerszijden van het brugelement schijnt normaal te zijn, maar inderdaad: de Baja's die ik geprobeerd heb verschilden in net iets te grote mate wat betreft afwerking. Wel allen die dikke lak, dat klopt. Je hebt ongetwijfeld een minder exemplaar gehad, maar dan nog heb je wel een heule leuke gitaar te pakken nu!

Veel speelplezier!

DarknessAwaits
13 augustus 2012, 10:32
Bedankt iedereen. Wat ik misschien niet expliciet bij mijn 'reviews' van de geprobeerde gitaren heb vermeld is dat het allemaal per exemplaar kan verschillen en dat ik me daarvan wel bewust was. Maar een mogelijkheid om meerdere gitaren van hetzelfde model te bespelen was er helaas niet.

Het gekke is dat ik m'n eerste gitaar zo'n 12 jaar geleden kocht denk ik, en sindsdien in totaal wel een twintig gitaren in huis heb gehad maar me nooit heb geďntreseerd voor een Tele. Smaak verandert blijkbaar toch over de jaren.

roger
13 augustus 2012, 12:53
Mooi verhaal! Veel plezier met "mijn" Tele!


www.rogerarts.nl

macwilliams
13 augustus 2012, 15:27
Natuurlijk allereerst gefeliciteerd met je eerste tele. Als baja bezitter kan ik ook bevestigen dat het blijkbaar normaal is dat je het gat eronder ziet uitsteken. Mij heeft het er niet van weerhouden deze toch aan te schaffen. Ik vond voor mij het argument dat de hals goed in mn handen moest liggen veel belangrijker. Misschien ben ik te kritisch ;)

:)

muffstuff
13 augustus 2012, 15:49
Mooi verhaal! Veel plezier met "mijn" Tele!


www.rogerarts.nl

dit is wellicht flauw hoor maar elke reply die ik van je zie laat twee keer je website adres zien, zit daar een bepaald idee achter?

humbucker
13 augustus 2012, 15:58
Natuurlijk allereerst gefeliciteerd met je eerste tele. Als baja bezitter kan ik ook bevestigen dat het blijkbaar normaal is dat je het gat eronder ziet uitsteken. Mij heeft het er niet van weerhouden deze toch aan te schaffen. Ik vond voor mij het argument dat de hals goed in mn handen moest liggen veel belangrijker. Misschien ben ik te kritisch ;)

:)

Mijn 60ri mexicaan heeft het ook. In de winkel vertelde men dat alle mexicaantjes dit hebben. Ik vond het ook maar raar, maar heb de gitaar daar toen toch ook niet voor laten hangen :)

bass blom
13 augustus 2012, 16:01
dit is wellicht flauw hoor maar elke reply die ik van je zie laat twee keer je website adres zien, zit daar een bepaald idee achter?

hmja, dat is wat overdone.

Hendriks
13 augustus 2012, 16:28
Mijn 60ri mexicaan heeft het ook. In de winkel vertelde men dat alle mexicaantjes dit hebben. Ik vond het ook maar raar, maar heb de gitaar daar toen toch ook niet voor laten hangen :)

Mijn USA 52 RI heeft dat ook , zal wel zo horen.

mikeyaxeman
13 augustus 2012, 16:37
Grappig, ik dacht al te zien dat het Roger's Tele was.
Gefeliciteerd ermee!

DarknessAwaits
13 augustus 2012, 17:11
Mijn 60ri mexicaan heeft het ook. In de winkel vertelde men dat alle mexicaantjes dit hebben. Ik vond het ook maar raar, maar heb de gitaar daar toen toch ook niet voor laten hangen


Mijn USA 52 RI heeft dat ook , zal wel zo horen.

Als de gitaar verder prima is zou ik 'm ook niet laten hangen waarschijnlijk. Maar slordig is het wel, of het nou een MIM, USA of Squier is.

iWishmaster
13 augustus 2012, 17:21
Mooie gitaar, verhoogt mijn GAS al helemaal voor een tele. Als ik had geweten dat een dorpsgenoot en mede gitaarnetter zo'n mooie tele had liggen had ik hem wellicht aan de muur hangen nu ;).

roger
13 augustus 2012, 17:26
dit is wellicht flauw hoor maar elke reply die ik van je zie laat twee keer je website adres zien, zit daar een bepaald idee achter?

Geen idee, verstuurd via iPhone...mss is hij nu weg?

martwest
13 augustus 2012, 23:43
Mijn USA 52 RI heeft dat ook , zal wel zo horen.

Dat heet een "butt crack". Die zie je niet als de ashtray eropzit. Is eigenlijk standaard zo

DarknessAwaits
14 augustus 2012, 18:50
Grappig, zo leer je nog eens wat. Ik heb het ook nog even gegoogled en kwam bij deze verklaring:


Yes the butt crack is common on Teles with a vintage style bridge. My Baja has it too. I never noticed it before until someone brought it up on another forum a couple of years ago. Now I see it on many genuine vintage and vintage styled Tele. The gap on vintage ones varies since the tolerances were much looser than today's CNC routed Teles. I agree with you that it makes a Tele appear imperfect though. But it's a quirk I don't mind.

Blijkbaar hoort het bij een vintage correcte Tele.

Dimitri92
14 augustus 2012, 23:04
Mooi man! Bewijs dus dat ook mim fantastische gitaren kunnen zijn! :)

guitarkid
15 augustus 2012, 22:48
Kijk, wijsheid komt met de jaren...! En een erg fijn gitaartje, Roger gaat nog spijt krijgen...! ;)

roger
15 augustus 2012, 22:57
Heb ik al een beetje Coos..maar er komt denk ik wel iets moois voor terug!

guitarkid
15 augustus 2012, 22:59
Heb ik al een beetje Coos..maar er komt denk ik wel iets moois voor terug!

Wij zijn benieuwd.....!!!!