PDA

View Full Version : noten leren lezen?



aceta
12 augustus 2012, 15:14
heee, ik ben pas nieuw hier. maar ik zit al een tijdje met een vraag
ik hou van metal/glam metal rock /hardrock maar is het nou echt nodig om noten te kunnen lezen?
volgens mij zijn scales het belangrijkst ? en zonder noten kom je ook wel ver in metal en rock.
en waar gebruik je scales eigenlijk precies voor ik gebruik ze om me techniek te verbeteren.

alvast bedankt :D

Bazzey
12 augustus 2012, 15:26
Scales oftewel in het Nederlands Toonladders gebruik je om akkoorden te maken**,en in solo´s een melodie.

**harmoniseren van een toonladder.

:D:D

aceta
12 augustus 2012, 19:48
dankje voor de reactie:P
maar weet iemand ook of het echt nodig is om noten te leren lezen?
volgens mij is dat bij glam metal en rock niet echt nodig, alleen bij klassiek en jazz enz denk ik

bass blom
12 augustus 2012, 19:54
het is alleen nodig als jij het wilt.
de rock/metal bands waar je bijvoorbeeld zou in kunnen vallen die alles op noten hebben staan lijken mij heel dun gezaaid :D

terrasbeest
12 augustus 2012, 19:56
(Waarom spreek je over ' moeten' eigenlijk?).

Bij glam dinges wordt de muziek weergegeven in stripvorm. Als je plaatjes kunt kijken , kan je het spelen.

bass blom
12 augustus 2012, 19:58
:seriousf:

aceta
12 augustus 2012, 20:25
thnx, het meeste is wel in tabs ja, maar ik vroeg me gewoon af zou het nog voordelen hebben om noten te kunnen lezen want ik zou niks kunnen bedenken op dat gebied

barno
12 augustus 2012, 20:37
thnx, het meeste is wel in tabs ja, maar ik vroeg me gewoon af zou het nog voordelen hebben om noten te kunnen lezen want ik zou niks kunnen bedenken op dat gebied

Stel je wil zelf een nummer maken, je wil daar een arrangement bij bedenken dat een beetje clever in mekaar steekt, ipv gewoon de klassieke drie of vier akkoordjes en wat platgespeelde riffjes, dan is theorie kennis wel handig.

of: Je kan het je nu waarschijnlijk niet voorstellen, maar mss ga je later wel graag jazz spelen...

Soit, zelf heb ik wel spijt dat ik er nooit aan begonnen ben... oa omdat ik in het stadium van jazz ben aanbeland :)

terrasbeest
12 augustus 2012, 20:41
Soit, zelf heb ik wel spijt dat ik er nooit aan begonnen ben... oa omdat ik in het stadium van jazz ben aanbeland

Oooh, Barno ......:mmmm:

Se- ri-eus : niet doen jongen, niet doen.

Bazzey
12 augustus 2012, 21:21
maar is het nou echt nodig om noten te kunnen lezen?

Ik heb noten leren lezen maar ik vind het eigenlijk alleen maar makkelijk om de ritmes te kunnen lezen.
:D

was ik vergeten in mijn eerste reactie ;)

barno
12 augustus 2012, 22:05
Oooh, Barno ......:mmmm:

Se- ri-eus : niet doen jongen, niet doen.

wat niet doen, jazz spelen? dat doe ik niet, daar ben ik te dom voor, maar ik luister er wel heel graag naar :)

terrasbeest
12 augustus 2012, 22:21
wat niet doen, jazz spelen? dat doe ik niet, daar ben ik te dom voor, maar ik luister er wel heel graag naar :)

Jazz is zoals een pakje Fruitella's , als je er eenmaal aan begint .....


http://www.youtube.com/watch?v=4t2hRo4pAdI

aceta
13 augustus 2012, 00:27
haha ik heb op het moment niet veel met jazz zal denk ook niet echt komen,
metal/rock is toch echt meer mijn ding. maar ik denk dat ik me wel gewoon wat meer ga verdiepen in toonladders

Little Jay
13 augustus 2012, 08:03
Toonladders..... toch een beetje de DNA van muziek zeg maar.... een goed begrip van toonladders en akkoorden is altijd handig in welke muzieksoort dan ook.

Het grappige is dat je eigenlijk nooit toonladders letterlijk (=zeg maar recht op en neer) speelt in de live-praktijk, maar alles wat je doet is er wel op gebaseerd. Het spelen van toonladders -recht op en neer of in patterns(!) - vind ik wel erg fijn om techniek te oefenen inderdaad.

gamerlack
27 augustus 2012, 13:04
veel van de grootste gitaristen ooit hebben, als ik het correct heb, muziek opleiding gedaan. dat houdt dus ook noten lezen in, en theorie leren. theorie lijkt misschien saai en nutteloos, maar als je uiteindelijk zelf iets wilt gaan schrijven is het erg handig als je weet WAAROM je iets doet zoals je het doet. (veel te lange zin)
luister naar BB King