PDA

View Full Version : Probleem met AC30 (fuse blijft springen)



hendrix2
12 augustus 2012, 14:41
Ik heb een Vox AC30 uit 1990, fantastische amp, maar nu vrijdag, vlak voor een gig (tijdens de soundcheck) valt die plots helemaal uit. Reageert niet meer, dus we vervangen de fuse. De amp gaat voor 30 seconden weer aan, maar zodra ik mijn standby modus afzet, wordt de fuse weer opgeblazen en is weer alles weg. Dan maar gespeeld over de PA (had héél toevallig mijn reserve amp niet mee), viel al bij al mee, maar toch klinkt het niet hetzelfde...

Moet nu binnenkort weer wat live spelen, en zou dus graag mijn amp gemaakt zijn.

Mijn idee was (en dat heb ik van een internetzoektocht want heb er zelf te weinig verstand van) dat het mijn rectifier valve kan zijn die kapot is. En dat daarom de fuse blijft springen.

Iemand die mij kan zeggen hoe ik weet of het mijn rectifier valve is (GZ34)? Heb ze er uit gehaald, maar op het eerste zicht merk ik er niets fout aan (maar dan weer: ik heb er echt geen verstand van).

Andere ideeen? Ik kan hem makkelijk gaan binnensteken bij een technieker, maar dan heb ik hem niet tegen de komende gigs, wat wel jammer zou zijn. Dus ik zou eerst zelf wat willen proberen.

groeten,
Kenneth

Mitch
12 augustus 2012, 15:03
Voor zover mijn kennis reikt kan dat inderdaad kloppen maar pin me daar niet op vast. Wel is het zo dat je met een gelijkrichterbuis eigenlijk die standby niet nodig hebt, sterker nog: kans dat je met de kortstondige pieken die dit veroorzaakt, de buis om zeep helpt. Ik heb de link niet meer, maar er is redelijk kort geleden nog een goed verhaal over gelinkt in dit subforum. Probeer een GZ34 te bemachtigen, laat de standby knop gewoon op 'On' staan en zet de mains aan en met een beetje mazzel klapt je zekering er niet uit en kun je spelen.

hendrix2
12 augustus 2012, 15:05
Ok, dat ga ik proberen!
Had net ook al iets gelezen dat die standby niet nodig zou zijn met een gelijkrichterbuis.
Bedankt.

cluseau
12 augustus 2012, 23:05
Ok, dat ga ik proberen!
Had net ook al iets gelezen dat die standby niet nodig zou zijn met een gelijkrichterbuis.
Bedankt.

Standby kan zeer destructief zijn voor de gelijkrichter en soms ook voor de eindbuizen. Het is wel zo dat je de buizen spaart tijdens lange pauze maar de bedrijfsklare warme buizen krijgen in één klap 400+ V voor hun kiezen als je de standby eraf haalt. We gaan niet weer die discussie aanzwengelen (zijn al een stuk of drie grote topics over) maar idd bij een AC30 is de gelijkrichtbuis een goede optie voor het openen van je fuse. Maar, reken je niet rijk want ook één of meer de eindbuizen kunnen verantwoordelijk zijn voor een sluiting. Zelfs een voedingselko kun je niet uitsluiten.



Ik kan hem makkelijk gaan binnensteken bij een technieker, maar dan heb ik hem niet tegen de komende gigs, wat wel jammer zou zijn. Dus ik zou eerst zelf wat willen proberen.


Waarom zou je er niet mee naar een tech gaan, leg je situatie uit en wie weet wat de mogelijkheden zijn. Nee heb je, ja kun je krijgen. Als je mij zou kunnen overtuigen dat je in de problemen zit kun je er op wachten en je amp na een uurtje weer meenemen. Ik weet bijna zeker dat ik niet de enige ben die daartoe bereid is.

hendrix2
13 augustus 2012, 10:45
Waarom zou je er niet mee naar een tech gaan, leg je situatie uit en wie weet wat de mogelijkheden zijn. Nee heb je, ja kun je krijgen. Als je mij zou kunnen overtuigen dat je in de problemen zit kun je er op wachten en je amp na een uurtje weer meenemen. Ik weet bijna zeker dat ik niet de enige ben die daartoe bereid is.

Ben inderdaad voor die optie gegaan. Versterker gaat vandaag binnen bij Freeqi design en zal hem normaal op tijd terug hebben :)

cluseau
13 augustus 2012, 10:52
Ben inderdaad voor die optie gegaan. Versterker gaat vandaag binnen bij Freeqi design en zal hem normaal op tijd terug hebben :)


Verstandig besluit...;)

Mitch
13 augustus 2012, 11:06
Beterrrrr....

hendrix2
13 augustus 2012, 11:08
Ja, besefte uiteindelijk ook dat het net een te dure versterker is om zelf wat aan te prutsen (gezien ik er echt geen verstand van heb). Theeft mij wel het hele weekend bezig gehouden... vreselijk mottig als vlak voor een optreden je amp het begeeft... (zeker als je weet dat ik een uur eerder gezegd had dat ik voor één keer mijn reserve niet ging meenemen, omdat het toch wel niet nodig zou zijn... nooit het lot tarten dus!)