PDA

View Full Version : Klassieke gitaar kopen.



levyaa
12 augustus 2012, 14:13
Hallo,

Ik ben dit jaar toegelaten op het conservatorium en kreeg na mijn toelating het advies
om een nieuwe klassieke gitaar te kopen. Ik ben nu in het bezit van een Walden N2010
waar ik niet voldoende klank uit kan halen wat komt door de kwaliteit van de gitaar. (gitaar
van rond de 800 euro).

Nu heb ik al een beetje research gedaan naar klassieke gitaren en gitaar bouwers en vraag
me af of jullie goede gitaar bouwers weten in Nederland/Duitsland (ergens anders kan natuurlijk
ook, maar dan zal ik verder moeten reizen).

Dus even op een rijtje:
-Wat zijn goede klassiek gitaar bouwers?
-Wat zijn goede merken qua klassieke gitaren?
-Waar moet ik allemaal op letten bij het aanschaffen van een klassiek gitaar.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten, Levi

Ernest01
12 augustus 2012, 15:43
Hi Levi, allereerst welkom op dit forum.

Hebben ze ook gezegd wat er mis is met jouw gitaar ? Lijkt mij een mooi ding, helemaal massief met toch
de juiste materialen.
Niet voldoende klank.... misschien andere snaren proberen, want de kast lijkt mij toch een standaard maat.

Vind het een 'beetje' vreemd advies van het conservatorium.

levyaa
12 augustus 2012, 15:52
Hee, Dankje!

Nou, het is geen hand gebouwde gitaar dus zal deze ook een mindere klank kwaliteit hebben.
Op het conservatorium bevelen ze dan ook hand gebouwde gitaren aan omdat deze
met meer precisie zijn gebouwd en het hout wat word gebruikt van betere kwaliteit is
(wat weer voor een betere klank zorgt).

Ik vind het zelf ook een goede gitaar, maar merk wel dat ik kwa klank wel wat meer wil.
Dus wil ik graag overstappen naar een hand gebouwde gitaar.

Ernest01
12 augustus 2012, 16:07
Nou, het is geen hand gebouwde gitaar dus zal deze ook een mindere klank kwaliteit hebben.

Dat het 'dus' een mindere klank kwaliteit zal hebben, lijkt mij voor een gitaar met die materialen en die prijs vreemd.
Ook al is het geen met hand gemaakte gitaar.
Ik zou mij daar niets van aan trekken. Als je langer op het conservatorium zit, kan je altijd nog iets anders kopen.
Tenzij je bent uitgekeken op jouw huidige instrument, natuurlijk.
Een met de hand gebouwde gitaar, zal toch een stuk duurder worden...

levyaa
12 augustus 2012, 16:15
ik weet dat ik er meer geld voor moet uittrekken , heb er zon 4000 euro voor over. en zou eigenlijk wel graag een nieuwe gitaar willen.

Ernest01
12 augustus 2012, 16:38
Ik heb geen ervaring met gitaarbouwers van klassieke gitaren.

Misschien handig om deze vraag ook te stellen in het sub-forum "Zelfbouw".
Mogelijk dat de mensen die daar posten een goede gitaarbouwer kunnen voorstellen.
Een aantal van hen heeft het vak van een pro geleerd, dus mogelijk kom je daar verder met jouw zoektocht.

Veel succes in ieder geval.

levyaa
12 augustus 2012, 16:45
Hallo,

Ik ben dit jaar toegelaten op het conservatorium en kreeg na mijn toelating het advies
om een nieuwe klassieke gitaar te kopen. Ik ben nu in het bezit van een Walden N2010
waar ik niet voldoende klank uit kan halen wat komt door de kwaliteit van de gitaar. (gitaar
van rond de 800 euro).

Nu heb ik al een beetje research gedaan naar klassieke gitaren en gitaar bouwers en vraag
me af of jullie goede gitaar bouwers weten in Nederland/Duitsland (ergens anders kan natuurlijk
ook, maar dan zal ik verder moeten reizen).

Dus even op een rijtje:
-Wat zijn goede klassiek gitaar bouwers?
-Wat zijn goede merken qua klassieke gitaren?
-Waar moet ik allemaal op letten bij het aanschaffen van een klassiek gitaar.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten, Levi

Johnvda
12 augustus 2012, 17:39
Doet me helemaal terugdenken aan m'n eigen studententijd:
Toen ik in '70 ingangsexamen aflegde aan het conservatorium, kreeg ik diezelfde opmerking,niks van aan trekken!

Vermits ik het ingangsexamen aflegde met een geleende gitaar(mijn eigen gitaar was nog slechter!)heb ik toen wel een Aria concert gekocht(helemaal geen handgebouwde dus)waarmee ik heel m'n opleiding afgewerkt heb.

Later toen ik met lesgeven wat centjes had verdiend,heb ik me wel een Paulino Bernabe aangeschaft.

stijnkenens
12 augustus 2012, 17:50
Het hoeft natuurlijk niet direct een handgebouwd instrument te zijn, maar wel een die een conservatorium niveau bereikt.

Vaak zijn handgebouwde instrumenten fijner afgewerkt, niet qua versiering, maar het klankblad en de balkjes, waardoor ze een groter klankenpallet aankunnen. Ik ken gitaristen die dagelijks in de zetel liggen en telkens maar 1 noot spelen, om de klank te herkennen, wat zij mooi vinden, wat het instrument aan kan, en dan die aanslag ook gebruiken in hun spel. Omdat net die noot, op die plaats, op zo'n manier het mooiste klinkt.

Ik zou zeggen: ga naar een goede winkel, een die bekend staat voor klassieke instrumenten, trek er gerust een dag, of zelfs 2 voor uit, om de collectie van die winkel te testen. Je zegt zelf dat je er 4000 aan wil spenderen, dan moet je niet over 1 nacht ijs gaan ! Zo'n instrument moet je liggen, je moet je jezelf erop thuis voelen !

Al bouw ik zelf ook wel eens klassieke instrumenten, ik ken eigenlijk maar een paar klassieke bouwers uit België: Walter Verreidt is zeer goed in de traditionele klassieke gitaar, genre torres.

Maar het is maar natuurlijk wat je wil, zeer klassiek repertoire, of eerder de hedendaagse toer op, dan zou ik eerder zoeken naar een double top bouwer, die instrumenten zijn meer geschikt voor contemporary music !



s.

-Martijn-
12 augustus 2012, 17:56
Gerrit van Bergeijk bouwt mooie gitaren, misschien dat je daar eens langs kan gaan.
Maar dat je huidige gitaar niet goed genoeg zou zijn is natuurlijk een poepreden! Als je nou een of ander goedkoop instrument had dan hadden ze wel een punt, maar dit is gewoon een goede gitaar. Dus laat je in ieder geval niet opjagen door van die ouderwetse figuren die gitaren van de lopende band bij voorbaat al niet goed vinden.

ernieman
12 augustus 2012, 18:02
nu gaan we hier reclame zitten maken en eigenlijk is zelfbouw hier niet voor bedoeld, dus daarom verplaats ik hem naar een algemener gedeelte.

Stefan Vandenhoudt bouwt zeer mooie dingen. Dubbeltops, gelaagd, noem maar op, erg modern, erg klankgevoelig.
http://www.stefanvandenhoudt.com/

Merelvh
12 augustus 2012, 18:50
Ik zal eens naar Casa Benelly in Den Haag gaan. Expert in (high-end) klassieke instrumenten. Ze hebben oa gitaren van Bernebe, Burguet, Kenny Hill, Ramirez..

Richard Heeres is een gevestigde naam in de gitaarbouw. Zou je ook eens naar kunnen kijken! http://www.heeresguitars.nl/

Succes met deze leuke zoektocht!

stijnkenens
12 augustus 2012, 18:57
Ha, het was niet de bedoeling om mezelf te promoten, mijn excuses ...
Ik doelde eerder op het feit dat ik wel weet hoe een klassieke gitaar in elkaar zit.

Het is bij klassieke gitaren meer dan bij steelstring, maar: een hand gemaakt instrument is nu eenmaal beter dan een fabrieksgitaar.
Omdat nylon string meer nuances uit het hout kan halen, of is het nu andersom...

Hoe duurder de fabrieksgitaar hoe dichter die het pallet van een handgemaakte benaderd, dus je zal gewoon alles moeten proberen.



s.

harrie-beton
12 augustus 2012, 20:13
Het onderscheid is niet zo eenvoudig, fabrieksgitaren worden ook grotendeels met de hand gebouwd. Handbouwers gebruiken ook machines. Ik snap wel wat je bedoeld, je wilt een zeer goede gitaar. Maar of de bouwer er twee per jaar maakt of 700 dat maakt niet uit, kijk bv naar de Maton gitaren.
Neem een bevriende gitarist mee en ga inkopen doen. Met dat budget is het niet moeilijk om de gitaar van 800€ te overtreffen.

levyaa
12 augustus 2012, 20:18
Ik trek me er ook niet echt veel van aan, maar heb nu gespaard voor een gitaar, en dan wil ik het wel meteen goed
doen.

harrie-beton
12 augustus 2012, 20:40
Een topic over dit onderwerp is genoeg

Ron Houben
13 augustus 2012, 16:44
Kijk eens of je een tweedehands Hanika kunt vinden voor jouw budget. Dan krijg je een klasse instrument. Handgebouwd, helemaal massief etc. Duitse klassieke gitaren klinken over het algemeen wat beter in balans, je moet wat meer doen om de toon te krijgen, maar die is dan ook echt mooi en eerlijk. Spaanse gitaren hebben wat meer "cojones" en dat klinkt ook lekker. Is maar net wat je zoekt, gebalanceerd en eerlijk of een raspaardje met alle nukken van dien.
Alle goede raad die hier gegeven wordt over handbouwers is mooi, maar € 800,- is daar zeker niet genoeg.

Don Capo
13 augustus 2012, 21:55
discussies samengevoegd

peter_heijnen
14 augustus 2012, 10:11
Ik trek me er ook niet echt veel van aan, maar heb nu gespaard voor een gitaar, en dan wil ik het wel meteen goed
doen.
Begrijpelijk, maar er is toch wel wat te zeggen voor geduld. Zelf studeerde ik de eerste twee jaren met een 'verkeerde' gitaar, maar het heeft me nergens in gehinderd.

Ik heb behoudens drie graden op de muziekschool (bestaat dat nog?) lichte muziek gestudeerd en kan me dus niet verplaatsen in 'de klassieke gitaar', maar ik weet wel dat je in je eerste jaar op het conservatorium veel zult opsteken van je directe omgeving. Denk je niet ook dat ze daar super gericht zijn en ook zijn geweest met de juiste instrumentkeuze? Juist daar ga je je slag slaan op dat gebied. Speel op zoveel mogelijk gitaren van anderen en ik weet zeker dat je over een paar maanden zelf al veel beter in staat zult zijn om 'het meteen goed' te doen. Het gegeven dat je hier adviezen vraagt mbt jouw instrumentkeuze geeft mij te denken.

Ik snap dat je vol animo naar je eerste jaar kijkt en dat het geld in je broekzak lijkt te branden, maar 4000 euro zou ik zelf zeker de moeite vinden om ze juist goed te besteden. ;)

Veel plezier de aankomende jaren!

Muzieknono
14 augustus 2012, 10:51
+1 voor Peter en als je dan toch gaat neuzen zou ik zeker eens mijn licht opsteken bij La Guitarra Buena in Amsterdam.
Mvgr. Dirk Jan :B

Johnvda
14 augustus 2012, 11:38
Waarom wil iedereen tegenwoordig toch zo graag een handgebouwde gitaar?

Als je kan kiezen tussen een bedrijfje van een middelgrote luthier,die kan bogen op dikwijls generatielange knowhow ,de expertise en vooral de financiële armslag heeft om exclusief hout, hoog opgeleid personeel en de nodige machinerie te bekostigen of (om het extreem te stellen)een pas afgestudeerde bouwer die na een paar jaar studie z’n eerste gitaar bouwt?

Als de groten der aarde hun gitaar laten handbouwen door een gerenommeerde luthier dan kan ik, als Jan met de pet, daar meestal niet terecht (al was het maar om het prijskaartje)

Natuurlijk moeten er nieuwe luthiers opstaan en aan de weg timmeren, maar de kans dat je iemand treft die daadwerkelijk vernieuwend is is relatief klein.
De drang om een exclusieve gitaar te bespelen is natuurlijk erg groot, maar laat dit niet in de weg staan van het gezond verstand.

peter_heijnen
14 augustus 2012, 14:59
Nou valt een eerstejaars klassiek gitaar student niet echt onder de noemer iedereen. Het bezit nastreven van een goed instrument is juist in die situatie zeer legitiem.

Wat een rare gedachtengang verder ook. Er staat toch nergens dat ts zich wil beperken tot armlastige beginnende bouwers zonder grote ervaring? En waarom moet een klassieke gitaar vernieuwend zijn?

stijnkenens
14 augustus 2012, 20:00
Het wereldje van de professionele klassieke gitaristen is echt helemaal anders. Daar gaat het om klank, niet om hoe duur of exclusief je gitaar is.
Maar nogmaals: handgebouwde nylon snarige gitaren zijn beter dan fabrieksgitaren.
het gaat niet om hoeveel per jaar er gebouwd worden in eender welk atelier, het gaat erom hoe de luthier, of zijn werkvolk, de nodige aandacht besteedt aan hoe het instrument klankgewijs is afgewerkt.

De top of the line fabrieksgitaren kunnen inderdaad wedijveren met handgebouwde instrumenten, net omdat die eigenlijk zijn afgewerkt zoals een handgebouwd instrument, maar dan kom je er niet met minder dan +/- 1800. En vaak is de kwaliteit te verschillend, net omdat ze in die werkplaats moeten doorwerken, dus telkens dezelfde, net iets groffere handeling uitvoeren, terwijl je persoonlijke luthier meer aandacht besteed aan het interieur van de klankkast.

Bij een persoonlijke luthier kan je ook met specifieke vragen terrecht: kam breedte, zadelbreedte, nek contour, actie, mensuur enz.
Dat kan veel minder bij een luthier die 700 instrumenten per jaar afwerkt.

De vergelijking met handgebouwde en fabrieksgitaren: handgebouwde instrumenten zijn vaak lichter gebouwd, naar de limiet wat het hout kan verdragen met snaarspanning, zonder in te boeten aan stevigheid, maar vooral aan klank. Een fabrieksgitaar is veel steviger, robuuster gebouwd, met afmetingen gelijk een steelstring gitaar. Daar wilt een fatsoenlijke klassieke gitarist geen concert op spelen, omdat al de nuances die hij/zij in het spel steekt er gewoon niet uit komen.


Ik zeg nog steeds: bezoek een goede winkel, of na dit relaas: een luthier die net een batch van enkele instrumenten af heeft, ongelakt, en ga ze bespelen, ligt de hals goed in je hand, vind je de snaarafstanden goed, vaak kunnen er nog kleine aanpassingen gebeuren voor het instrument wordt gepolitoerd of gelakt.



s.

Johnvda
15 augustus 2012, 00:25
In de praktijk kan ik alleen maar vaststellen dat studenten met een handgebouwde gitaar, helemaal niet of nauwelijks een noemenswaardige betere klank hebben dan die met een een degelijk instrument van een bekende fabrieksluthier: Burguet,Hanika,Bernabe, Ramirez ea.

En ja,ik weet een beetje hoe het wereldje van de klassieke gitaar is,ik heb tenslotte een 1ste prijs en 30 jaar ervaring in lesgeven.

peter_heijnen
15 augustus 2012, 09:16
Touché John! :)

Echter, ondanks je grote verdiensten en ervaring ga je toch te kort door de bocht. Mag ik dat zeggen? Ja ik mag dat zeggen, want ik heb tenslotte ook een 1e prijs! :)

Eric van Esch
15 augustus 2012, 09:37
Vooropgesteld, ben helemaal geen deskundige zoals de anderen hier, maar wil toch een paar overwegingen geven.

De beste tip is eigenlijk al gegeven, start met je huidige gitaar en kijk maar eens een jaartje rond waar andere studenten op spelen en probeer zelf zoveel mogelijk uit. Ik vermoed dat de veelgenoemde nuances niet meteen vanaf dag 1 van je opleiding onbetwistbaar te horen zullen zijn, de eigen vaardigheid zal in de loop der jaren van de opleiding toenemen en daarmee ook de nuances. Wat dat betreft is even wachten met de aanschaf van een nieuwe gitaar geen slechte optie.

Handgebouwd vs fabrieksgebouwd. Voordelen van fabrieksgebouwd is dat je al een kant en klare gitaar hebt die je kan uitproberen. Je kan dan meteen de gitaar beoordelen of deze de nuances bezit die je verwacht en/of wilt. Bij een voor jou gebouwde gitaar moet je dit nog maar afwachten, je bestelt op voorhand een gitaar waarvan je de uitkomst nog niet kent. En alhoewel de naam van de bouwer een stuk zekerheid kan geven, kan het nog steeds zijn dat ook een goede bouwer een minder goede gitaar bouwt. Het zal maar net jouw gitaar zijn....

Maar je moet doen waar je je goed bij voelt. Succes met je opleiding en de zoektocht!

Rizz
15 augustus 2012, 09:41
En even ter aanvulling daarop, and correct me if I'm wrong, maar een beetje bouwer zal heel wat meer vragen dan 4000 voor een handgebouwde gitaar. Iig de luthiers van naam en met de ervaring om dat te produceren wat jij wilt! Dan kom je toch weer terug bij de high end "fabrieks" gitaren...

D3nnis
15 augustus 2012, 12:21
Allemaal goede adviezen hier, maar van de andere kant, als je zelf een nieuwe gitaar wilt kopen, en je hebt het geld ervoor (over), dan is er natuurlijk altijd ruimte voor een gitaar erbij!

Voor wat betreft bouwers:
Ik heb eens een klassieke gitaar bespeeld van Anton Wiegers, en wat mij ervan is bij gebleven is dat ik nog nooit zo'n fijne hals heb gevoeld op een klassieke gitaar.
Ik ken de beste man niet, en heb ook geen idee over prijzen, maar het is weer een naam erbij op het lijstje zullen we maar zeggen!

Johnvda
15 augustus 2012, 22:13
Touché Peter!, misschien moet ik, voor we deze discussie verder zetten, eens een bezoekje brengen aan het atelier van Stijn.
Misschien moet ik m’n mening dan wel bijstellen, want ik geef toe nog nooit een instrument van deze bouwer in handen te hebben gehad.

peter_heijnen
16 augustus 2012, 10:05
Nee ik zou mijn mening zeker niet bijstellen als ik jou was. Wel zou je kunnen proberen te stoppen jouw mening zo stellig op anderen te projecteren. ;)

Johnvda
16 augustus 2012, 23:53
Ik heb helemaal de behoefte niet om ook maar iemand te overtuigen van m’n grote gelijk, en al zeker niet op een forum.

Een forum lijkt mij wel interessante plek om verschillende meningen te horen en zeker als ze niet gebonden zijn aan eigenbelang of profieldrang.
Anderen doen het misschien anders, maar bij de aanschaf van een instrument, geef ik m’n studenten mijn mening en laat hun verder vrij hun keuze te maken, al raad ik hun wel aan beide mogelijkheden grondig te overwegen en uit te testen.

Eric van Esch
17 augustus 2012, 14:55
Kwam deze link tegen, misschien eens heel aardig om eens te gaan babbelen daar?

http://www.speeltuygh.com/Site_speeltuygh/Gitaren_akoestisch.html

Kan je (semi)custom build bestellen.......

jazzie1
20 augustus 2012, 19:47
Ahh , Speeltuygh in Zwolle.. klein zaakje met prachtige gitaren en deskundige eigenaren/personeel. Een van mijn favorieten.Ik heb het al eens eerder in een topic gezegd maar..probeer zeker Quilles eens..De instapmodellen klinken al belachelijk goed voor de prijs die zij er voor vragen.

stijnkenens
21 augustus 2012, 20:48
Touché Peter!, misschien moet ik, voor we deze discussie verder zetten, eens een bezoekje brengen aan het atelier van Stijn.
Misschien moet ik m’n mening dan wel bijstellen, want ik geef toe nog nooit een instrument van deze bouwer in handen te hebben gehad.

Binnenkort in een winkel in Antwerpen.
Maar ik mocht geen reclame meer maken.

Voor meer info: pm.



s.