PDA

View Full Version : Van Hum naar SC, ga ik wat missen?



Ijselrobo 07
12 augustus 2012, 12:02
'Mornin! :)

Al een tijdje zit ik met iets in mijn hoofd: ik wil de humbucker (SD Pearly Gates Plus) in mijn Fender strat (Alder body, Rosewood toets, vintage brug met Graph Tech zadels) vervangen voor een singlecoil, omdat ik tegenwoordig in de band veel naar het typische strat geluid neig. alleen heb ik dus geen enkel idee welke SC ik moet nemen voor die typische strat tone. en dat niet alleen; ik ben bang dat ik die humbucker sound ga missen bij solo's en bij song's als Big Foot van Chickenfoot (http://www.youtube.com/watch?v=DZwfakOO9ck&feature=fvst) die we o.a. coveren.

Nu los ik het "ik krijg geen strat tone uit mijn humbucker probleem" op door de neck pickup (Fender Texas Special, welke ik ook in de middle positie heb zitten) te gebruiken, maar die vindt ik nou een "net niet" geluid hebben...

Wat ik wel kan doen, is een SC in de Strat zetten en die Pearly Gates op de plaats van de LP-92 (bridge) pup van mijn Blade Dayton zetten (van die pup vindt ik ook dat 'ie de "net niet" sound heeft)

Iemand een oplossing?

Il_Falco
12 augustus 2012, 12:43
Kan je niet kijken om die hummie te splitten? Door een pot om te bouwen tot push pull kan je dan en hummie en je single coil hebben. Eerlijk is eerlijk: je zal niet 100 procent het strat geluid hebben. Maar misschien is het dicht genoeg.

Ik vrees dat je SDPG in neck positie niet zal bevallen. Ik dacht dat die vooral gemaakt was voor Bridge.

Ijselrobo 07
12 augustus 2012, 16:45
Kan je niet kijken om die hummie te splitten? Door een pot om te bouwen tot push pull kan je dan en hummie en je single coil hebben. Eerlijk is eerlijk: je zal niet 100 procent het strat geluid hebben. Maar misschien is het dicht genoeg.

Ik vrees dat je SDPG in neck positie niet zal bevallen. Ik dacht dat die vooral gemaakt was voor Bridge.

Goed idee! had ik nog niet aan gedacht!

En ik heb nooit mijn Pearly gates in de neck positie gewild ;)

Tabula Rasa
12 augustus 2012, 16:57
Koppel een van je tonepots eens los en soldeer een spin-a-split mod op je humbucker. Dan heb je alles van humbucker tot aan singlecoil en dus ook alles ertussen. Is makkelijk zelf te doen, je hoeft er niets voor aan te schaffen en is zo terug te draaien naar origineel. Niet geschoten is altijd mis en het kost je niets (anders dan een uurtje werk als je heel, heel rustig aan doet).

barno
12 augustus 2012, 17:10
van HB naar SC: zal een aanpassing vergen maar zoals altijd: je moet focussen op wat je wint, niet op wat je verliest. En bij SC win je héél veel: transparantie, twang, attack, definitie en het verbergt niks achter een hoop niet ter zake doend mid.

maar it takes a real man to handle all that :)

Rinze
12 augustus 2012, 17:27
Als je je Texas Special bij de hals al "net niet" vindt vermoed ik dat je een gesplitte PG al helemaal niet je dat vindt. Heb het zelf in het verleden vaak gedaan, onder andere met Jeff Becks bij de brug, een element dat er vrij goed in schijnt te zijn. Nou, het lijkt er wel op maar is toch echt heel anders qua klank en aanslaggevoel dan een echte enkelspoelert. Als je echt een Stratsound wilt zou ik er een andere slagplaat met een derde Texas Special in gooien. Let wel, het kan best met een gesplitte humbucker (al is de PG gesplit wat aan de zwakke kant) maar als je niet van compromissen houdt wordt je er waarschijnlijk niet gelukkig van. Van de andere kant, misschien moet je dat eerst zelf ervaren voor je het gelooft :D