PDA

View Full Version : Kent iemand dit merk? RandS?



marcodeparco
11 augustus 2012, 20:46
hoi mensen,

vanmiddag heb ik een gitaar voor een klein prijsje kunnen kopen. Een Les Paul DC junior kopie van het merk RandS. Type is - volgens het trussrod plaatje - 'artist'.
De body en hals zijn van mahonie, hals is gelijmd, knoppen zijn gek genoeg fenderachtig, stemmechanieken van Grover.

't riekt enorm naar Matsumoku, maar ook op daaraan gewijde pagina's kom ik dit merk niet tegen.
De brug wijkt duidelijk af van een Gibson brug, wellicht is dat een aanknopingspunt.
Enfin, een rondje Google levert niks op. Kan iemand hier me misschien meer over deze gitaar vertellen?

(sorry, foto uploaden blijkt niet te kunnen - en elders posten ook niet...)

wietse
11 augustus 2012, 20:51
effe een photobucket account aanmaken en daar de foto's naar uploaden.
het merk zegt mij niks.

Plant
11 augustus 2012, 21:09
Bij Les Paul DC Junior kopie (dubbel cutaway), 'Artist' trussrod plaatje en Matsumoko zou ik denken dat je het over een Ibanez Artist hebt, maar dat is het dus niet?

marcodeparco
11 augustus 2012, 22:01
Wietse: bedankt voor de tip (en hee: gave site - heb ik regelmatig als naslagwerk gebruikt). Bij dezen mijn foto-emmertje met een foto van het geheel en de kop: http://s1252.photobucket.com/albums/hh578/marcodeparco/

t is inderdaad geen artist nee. Maar wellicht komt 't plaatje daar wel vandaan? De potmeterknoppen lijken me niet origineel (die wil ik nog vervangen door Gibsons).

Tabula Rasa
11 augustus 2012, 22:08
Mooie kopie zeg. Heb verder niets zinnigs erover te zeggen, maar vind hem echt schitterend.

marcodeparco
11 augustus 2012, 22:11
bijna vergeten te melden: op de achterzijde v/d kop zit een dealerstickertje incl. - wellicht- een fabrikantennaam: Rokko Sangyo
Zegt mij helemaal niets, behalve electric household aplliances.

wietse
12 augustus 2012, 05:46
Wietse: bedankt voor de tip (en hee: gave site - heb ik regelmatig als naslagwerk gebruikt). Bij dezen mijn foto-emmertje met een foto van het geheel en de kop: http://s1252.photobucket.com/albums/hh578/marcodeparco/

t is inderdaad geen artist nee. Maar wellicht komt 't plaatje daar wel vandaan? De potmeterknoppen lijken me niet origineel (die wil ik nog vervangen door Gibsons).

bedankt, en dat plaatje is niet van een ibanez artist. bij een artist heeft die een heel andere vorm en er wordt een ander lettertype gebruikt.
zeer getrouwe kopie met een badass brug, stukken beter dan de normale wraparounds.

rokko sangyo is zoals google zegt een trading company dus alles is mogelijk, misschien hebeen ze wel eens een stap gewaagd in gitaren land, ik vermoed zelf dat het een chinees is en geen japanner aangezien het bedrijf gevestigd is in hongkong.

Rinze
12 augustus 2012, 09:01
Ligt het nu aan mijn ogen of lopen de snaren niet netjes over de hals? De dunne E lijkt bijna op de rand te zitten terwijl de lage E heel veel ruimte heeft. Ook de uitlijning van de D en G snaren ten opzichte van de dots lijkt niet goed.

Heb van het merk nog nooit gehoord trouwens.

marcodeparco
12 augustus 2012, 09:04
@ Wietse: Dan hebben ze het snel voor gezien gehouden - Over RandS is werkelijk niks over te vinden.
@Rinze: inderdaad - ik vroeg me net af of dat met een goed gesneden topkam en eventueel andere zadeltjes niet te herstellen is. De brug lijkt net even uit 't lood te zitten. Op de dunne e merk je dat, op de andere snaren niet.

Tabula Rasa
12 augustus 2012, 09:29
Topkam zou inderdaad een beetje beter verdeeld gesneden kunnen zijn.

Is het een gelijmde hals of een geschroefde? Een geschroefde hals kan je mogelijk, als er in de pocket een hele kleine speling is, een beetje verschuiven. Schroeven los en de kop een heel klein beetje richting de baskant trekken en vastzetten.

Rinze
12 augustus 2012, 09:29
Als de brug niet goed zit zijn de studgaten niet goed geboord ten opzichte van de halsuitlijning. Kan gebeurd zijn in de fabriek of later toen als de Badass brug niet origineel is. Oplossing kan zijn de gaten met hardhout vullen en dan opnieuw boren (maar dan op de goeie plek). Of nieuwe zadeltjes in de brug en dan de gleuf voor de snaren niet in het midden van de zadeltjes uitvijlen maar wat naar de baskant zodat je de boel compenseert. Misschien zou je zelf sop de huidige zadeltjes een tweede fleuf meer naar de baskant kunnen vijlen.

Voor beide mogelijkheden geldt dat je wel enig idee moet hebben waar je aan begint ;)

@ Tabula Rasa: volgens mij is de hals gelijmd. De topkam is inderdaad ook niet netjes ingevijld maar dat is niet het hele probleem, want de afwijking in de snaren loopt over de hele halslengte ongeveer gelijk. Maar de topkam moet dus ook vervangen of opgevuld en nieuw gevijld. Ik zou dr gelijk een Graphtec op gooien.

Als de hals gelijmd is is toch niet het hele probleem op te lossen door aan de hals te wrikken, dan zou de afwijking niet over de hele hals gelijk mogen zijn.

zoon van Piet
12 augustus 2012, 11:41
Nog bedankt... ik zit al anderhalve dag te bedenken waar ik dat merk van ken..
Maar kom er niet op, ik heb vroeger zoveel gezopen en gebruikt dat ik amper anderhalve geheugencel over heb...
Maar ik meen dat ze op ebay weleens opduiken...N

Rinze
12 augustus 2012, 11:52
Ik heb ook veel weggezopen en gebruikt. Maar gitaargerelateerde herinneringen zijn opvallend goed bewaard gebleven, dit in tegenstelling tot namen en gezichten van mensen :chicken: Gelukkig poep ik nog wel op de plee, denk ik dan maar.

Dit merk doet echter geen enkel belletje rinkelen.

zoon van Piet
12 augustus 2012, 12:08
Niet dat ik er spijt van heb, hoor! :-)
Een mens gebruikt immers het grootste deel van zijn hersencellen om te twijfelen.. :-)

marcodeparco
12 augustus 2012, 13:05
kijk, dat zijn sfeerverhogende bijdragen ;o))

de hals is idd gelijmd, vandaar dat ik het ook zeer de moeite waard vind hem uiteindelijk (geen haast) in orde te brengen. Nieuwe zadeltjes en )idd een graphtec) kam lijken me dan de minst dure en verder prima oplossing. kam is een tientje, zadeltjes: geen idee (tips iemand? ik zou het vijlwerk eventueel met hulp van gitaarbouwende kennissen kunnen doen).

Tabula Rasa
12 augustus 2012, 13:17
@ Tabula Rasa: volgens mij is de hals gelijmd. De topkam is inderdaad ook niet netjes ingevijld maar dat is niet het hele probleem, want de afwijking in de snaren loopt over de hele halslengte ongeveer gelijk. Maar de topkam moet dus ook vervangen of opgevuld en nieuw gevijld. Ik zou dr gelijk een Graphtec op gooien.

Als de hals gelijmd is is toch niet het hele probleem op te lossen door aan de hals te wrikken, dan zou de afwijking niet over de hele hals gelijk mogen zijn.

Het lijkt op de foto richting de brug alleen maar erger te worden, maar dat kan ook vertekening zijn van de foto omdat daar de actie waarschijnlijk hoger is. Bij een geschroefde hals kan verschuiven een prima optie zijn. Kijk maar eens met een rechte lijn wat er zou gebeuren. Door de brug te verschuiven verplaatst je ook de positie van de hals tov de brug.