PDA

View Full Version : Wat is beter dan een AC30?



Mitch
11 augustus 2012, 20:10
Juist, twee AC30s :D Ik ben wat je noemt he-le-maal happy met mijn Heritage set: de AC30HH top en daaronder de Vernet 212MK met Celestion Heritage M20s. Maar het kan soms 'veel' zijn in een kleine kroeg of een klein podium en sowieso heb ik graag twee amps, voor backup. Een combo ernaast is dan wel zo handig. Ik wilde eigenlijk naar minder vermogen, maar ja, dat had ik al eens gedaan en eigenlijk wil ik toch liever iets meer bottom end zoals je dat bijvoorbeeld uit de AC30 kan halen. Dus toen ik een AC30CC1 te koop zag staan was de keuze gauw gemaakt. Ik kende 'm van Harry en Michael AE, had 'm ook zelf wel eens getest in een winkel naast de CC2 en de CC2x en vond het eigenlijk de lekkerste uit de serie. Echt een onderschatte versterker. Hij was toen even duur als de CC2 dus iedereen kocht massaal de CC2, ondanks de waardeloze speakers want "een AC30 moet een 2x12 combo zijn". En dan ook nog zo'n moderne speaker met neodymium magneet, oei... Toegegeven, het is duidelijk anders dan met blues (gelukkig) en een iets andere sound dan met greenbacks (mijn voorkeur), maar er zit zowel een vol laag in als mooi helder hoog inclusief de bekende Vox 'chime'. De master werkt ook gewoon beter dan op de AC15CC1x die ik eerst had. Geen idee waar 't aan ligt, maar dit klinkt gewoon op lager volume al lekkerder.
Happy camper :crazyhappy:

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/SAM_2648.jpg

Ukeloeder
11 augustus 2012, 21:04
Sjeesis... Ik heb er geeneens één... maar ik ben écht niet jaloers hoor!

http://images.zaazu.com/img/The-Incredible-Hulk-male-incredible-hulk-angry-smiley-emoticon-000077-large.gif

muziekschuur
11 augustus 2012, 21:30
Ik gok, zwaardere trafo's waardoor je meer laag hebt...

Mitch
11 augustus 2012, 22:46
Ja, meer vermogen, meer metaal. Eigenlijk wilde ik minder omdat ik een wat harder werkende eindtrap ook erg kan waarderen, maar ja... dat ronde, volle laag terwijl je toch door de mix prikt: daar heb ik toch echt een AC30 voor nodig :lovelove:

guitarguru
11 augustus 2012, 23:46
Lekkere bak Mitch!! Gefeliciteerd man.

Het GAS begint bij mij weer aardig op te borrelen....... Mijn huidige favo gitaar, de Tele, en een AC30 zijn toch wel een match made in heaven.

Mitch
12 augustus 2012, 00:03
Thanks Paul! Sja, ik dacht: wat doe ik eigenlijk moeilijk. Ik ben gewoon een AC30 fan, punt. Dus toen er één werd aangeboden voor minder dan een nieuwe TB18C1... :soinnocent: Had je die Tele al of is die nieuw in de stal?

dml
12 augustus 2012, 09:23
........... en sowieso heb ik graag twee amps, voor backup.

Gratuliere! Maareh, je vertrouwt je spullen niet?

FruscianteFan
12 augustus 2012, 10:54
bastard!

maar ga je deze nou steeds voor niks meesjouwen naar gigs?

Mitch
12 augustus 2012, 12:13
Nee, zo niet, dan had ik beter de vlieggewicht Class 5 kunnen houden :) Ik bedoel: ik heb gewoon graag twee amps. Als er met één iets aan de hand is heb je altijd nog een andere. Ik neem wel altijd twee gitaren mee naar een optreden, maar geen twee amps. Moet wel heel erg belangrijk zijn willen we een backup amp meenemen...

humbucker
12 augustus 2012, 12:16
Haha yeahhhh!!!

Mooie bak Mitch! Gefeliciteerd!!

FruscianteFan
12 augustus 2012, 12:17
Nee, zo niet, dan had ik beter de vlieggewicht Class 5 kunnen houden :) Ik bedoel: ik heb gewoon graag twee amps. Als er met één iets aan de hand is heb je altijd nog een andere. Ik neem wel altijd twee gitaren mee naar een optreden, maar geen twee amps. Moet wel heel erg belangrijk zijn willen we een backup amp meenemen...
zoiets dacht ik al ;)

guitarguru
12 augustus 2012, 12:19
Thanks Paul! Sja, ik dacht: wat doe ik eigenlijk moeilijk. Ik ben gewoon een AC30 fan, punt. Dus toen er één werd aangeboden voor minder dan een nieuwe TB18C1... :soinnocent: Had je die Tele al of is die nieuw in de stal?

Die Tele heb ik nu ruim een jaar, en ik raak er steeds meer gecharmeerd van. Warm als ik het wil, en lekker fel en punchy als het moet. Wel soms iets te dun als leadgitaar. Ik vind het nog niet een echte sologitaar, dat is wel jammer. Misschien toch een amp zoeken waarmee ik een dikkere leadsound krijg. Denk dat een AC30 het niet verkeerd zou doen. De Bruno is een fijne amp, maar natuurlijk wat meer in de Fendery hoek.

Mitch
12 augustus 2012, 12:34
Mooi laag, mooi hoog, maar voor leads een tikkie te weinig body in het mid, dat herken ik wel. Vind ik wel typisch iets dat met het juiste pedaal is op te lossen. Toen ik mijn Tele nog had gebruikte ik de CMW amp en die had al vrij veel hoogmid dus met een boostertje of een milde drive had ik al een prima leadsound. In mijn Vox setup liep ik ondanks de natuurlijke mids van de AC30 met de Jazzmaster een beetje tegen hetzelfde probleem aan en dan stapelde ik meestal een (licht middy) boost en drive en dan wilde het wel hoor. Mijn idee: als je genoeg hoog hebt en een vollere klank wil dan is extra laagmid juist goed; voor meer prik juist hoogmid. Klinkt stand-alone dan vaak te neuzig maar komt prachtig door een bandmix.

guitarguru
12 augustus 2012, 12:41
Zal nog es gaan experimenteren met de pedalen die ik hier heb liggen. (SHO clone, T-Rex Alberta, Rockett Animal Plexi, HWA Mig Boost, Boss Blues Driver, Tech21 Liverpool)

Chroxy
14 augustus 2012, 15:43
mooie bak!

ben zelf ook in het bezit van een AC30 cc1, weliswaar geupgrade met een '70s greenback. Hoe verhoudt de cc-1 zich tot je AC30 hh? Denk er stiekem over om ook over te stappen, maar vraag me af in hoeverre ze elkaar qua sound niet overlappen en het de meerprijs waard is?

Mitch
14 augustus 2012, 19:15
Je hebt er een H30 in gezet neem ik aan?
Ik heb 'm nog niet naast de HH gehad. Een echt vergelijk, dus zowel met de interne speaker als een vergelijk met beide amps over dezelfde speakerkast die ik altijd gebruik onder de HH, zal denk ik nog wel even duren. Normaal deed ik dat soort dingen heel snel maar met een baby is het thuis een stuk gezelliger dan in de oefenruimte :D
Anyway, ik moet het nog in het groot horen, maar ik was toch altijd wel te spreken over die Neodog hoor. De 1x12 was niet voor niets even duur als de 2x12 met Wharfedales. Het is geen groot succes geworden (ik vrees vanwege de associatie met basspeakers en PA speakers door de neodymium magneet) maar ik vind het een prima, allround speaker.
Een vergelijking met de H2x combo gaat eigenlijk mank, zowel prijstechnisch als klanktechnisch. Blues maken 'm harder en de klank is natuurlijk vrij specifiek. Zie daar mijn voorkeur voor M20s ;)
Ik moet de birght cap nog clippen van de CC1 en er vergelijkbare pre amp buisjes in stoppen, anders is het sowieso geen eerlijk vergelijk. Maar volgens mij zit er in beide top boost kanalen niet zo heel veel verschil. Ik zal het later zeker nog laten weten.

Harry
15 augustus 2012, 09:48
hehe, eindelijk! ;)

Maar gefeliciteerd ermee, leuk dat je er nu zelf ook een hebt. Ben dankzij jouw advies deze versterker gaan testen en heb hem zonder al te veel twijfelen gekocht. Ik ben ook erg benieuwd wat die aanpassingen doen (en hoe je ze doet)

Mitch
15 augustus 2012, 10:57
De positieve ervaringen van mezelf bij een test in Nederland Muziek én de positieve ervaringen van zowel Michael als jij maakten het geen moeilijke keuze!
Bright cap eraf: overdrivepedalen klinken veel 'normaler'. Als je alleen een boost gebruikt heb je er niet zo'n last van, maar met bepaalde drives kan het echt klinken als een slechte middengolf ontvangst door de hoge waarde (lees: veel laag-af) van de condensator op de input. Ik heb nu eindelijk eens een normale soldeerbout besteld, kan ik 't tenminste gewoon zelf doen zonder van alles te vernaggelen met dat gare ding wat ik nu heb :sneaky:

tommus42
15 augustus 2012, 11:21
Als je er prijs op stelt heb ik wel een beproefd schemaatje van de warm/hot switch uit de custom classic. Goed voor de buizen en een extra sound, 22W rms heeft ie dan ongeveer:ok:.

Chroxy
15 augustus 2012, 12:41
Je hebt er een H30 in gezet neem ik aan?
Ik heb 'm nog niet naast de HH gehad. Een echt vergelijk, dus zowel met de interne speaker als een vergelijk met beide amps over dezelfde speakerkast die ik altijd gebruik onder de HH, zal denk ik nog wel even duren. Normaal deed ik dat soort dingen heel snel maar met een baby is het thuis een stuk gezelliger dan in de oefenruimte :D
Anyway, ik moet het nog in het groot horen, maar ik was toch altijd wel te spreken over die Neodog hoor. De 1x12 was niet voor niets even duur als de 2x12 met Wharfedales. Het is geen groot succes geworden (ik vrees vanwege de associatie met basspeakers en PA speakers door de neodymium magneet) maar ik vind het een prima, allround speaker.
Een vergelijking met de H2x combo gaat eigenlijk mank, zowel prijstechnisch als klanktechnisch. Blues maken 'm harder en de klank is natuurlijk vrij specifiek. Zie daar mijn voorkeur voor M20s ;)
Ik moet de birght cap nog clippen van de CC1 en er vergelijkbare pre amp buisjes in stoppen, anders is het sowieso geen eerlijk vergelijk. Maar volgens mij zit er in beide top boost kanalen niet zo heel veel verschil. Ik zal het later zeker nog laten weten.

Nope, ik heb hem meestal op 'warm' oftewel 22 watt staan, en de speaker trekt het prima :)

Ik deel je mening over de Neodog, maar een echte greenback is dan toch even wat lekkerder en rauwer dan de best brave neodog. Met name dat topboost kanaal gebruik ik 90% van de tijd en ben juist benieuwd naar eventuele verschillen tussen die 2, los van speaker, want zoals je terecht zegt scheelt dat al veel. Als je hem eens goed getest hebt, laat het ons weten!

Misery Signals
15 augustus 2012, 13:25
... GEEN AC30 :crazyhappy:

Al vind ik de Greenback versie ook 't meest te verdragen van alle versies hoor...

MS