PDA

View Full Version : Welk videoafspeelprgm tijdens optreden?



Jedeel
11 augustus 2012, 14:00
Een kennis van mij is bezig om voor ons optreden middels een laptop, beamer en scherm
wat achtergrondvideobeelden te realiseren.

Een probleem daarbij is b.v. de lengte v.d. videobeelden aangezien wij niet met een kliktrack
gaan spelen en daarbij de muzikanten ook de video zelf niet kunnen zien (achter ons).
Daarbij kan spontaan een nummer sneller of langzamer gespeeld worden.

Het lijkt mij dan het makkelijkst om de video's langer te maken en dat het afspeelprgm
een soort van fade-out ondersteund.

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben en wat voor een afspeelprgm is hier nu
geschikt voor?

P.S. Mods, ik wilde het niet in het 'computer-topic' (in off-topic) plaatsen, want daar vind je
de antwoorden zo slecht terug. Mocht het in een ander subforum moeten.........

bass blom
11 augustus 2012, 14:04
ik zou meer aan hardware denken, een simpel video mixertje wat die fadeout kan doen.
en dan hoeft het publiek ook niet mee te genieten van hoe je de volgende video tevoorschijn haalt.

Plant
11 augustus 2012, 14:59
Een probleem daarbij is b.v. de lengte v.d. videobeelden aangezien wij niet met een kliktrack
gaan spelen en daarbij de muzikanten ook de video zelf niet kunnen zien (achter ons).
Daarbij kan spontaan een nummer sneller of langzamer gespeeld worden.

Het lijkt mij dan het makkelijkst om de video's langer te maken en dat het afspeelprgm
een soort van fade-out ondersteund.

Dus het beeld is niet in tijd gerelateerd aan de muziek? Is het wel bewegend beeld? Als het beeld maar verdwijnt zodra het nummer is afgelopen?
Anders zou je kunnen zorgen dat de drummer (die het tempo bepaalt) via een apart schermpje voor zich wel het beeld ziet en aan de hand daarvan drumt. Lijkt me niks trouwens, maar goed :stop:

bass blom
11 augustus 2012, 15:53
of een simpel mechanisch iets wat voor de lens van de beamer kan zakken.
met een touwtje op afstand bedienbaar :D

harrie-beton
12 augustus 2012, 14:15
Wij hebben dit een keer gebruikt, ik heb de video fragmenten in wmv omgezet en de losse films in Powerpoint geladen.
Tussen iedere film een lege dia. De videomixer of lichtman kan dan met een muisklik een film starten en stoppen.
wmv is omdat powerpoint niet alle formaten kan afspelen. wmv werkt met minste problemen omdat pp dat een interne videoplayer gebruikt.

Jedeel
12 augustus 2012, 15:24
Heren/dames(?), bedankt voor het meedenken.

@bass blom: een simpel video-mixertje lijkt mij wel wat. Ik zal eens googelen naar de prijzen.

@plant: Meerendeel v.d. video's hoeven niet synchroon te lopen met de muziek. Ik zou het trouwens de drummer niet aan willen doen ;-)

@harrie-beton: Kan je dan in powerpoint (ik ben daar niet zo'n kei in) de lege dia middels fade-in/fade-out laten werken?
M.a.w. kan iemand met een simpele muisklik dan het lopende wmf-je laten uitfaden?
Dat zou dan het simpele mixertje van bass blom kunnen vervangen.
Alles staat toch op een laptop.

N.D.
12 augustus 2012, 20:00
Of je gebruikt gewoon goede VJ software. Handiger dan halve, omslachtige powerpointoplssingen ed. die allemaal niet werken of laten zien dat je je film in beeld sleept of op pauze zet oid.
Klik (http://www.google.nl/#hl=nl&gs_nf=1&cp=4&gs_id=96&xhr=t&q=vj+software&pf=p&safe=off&sclient=psy-ab&oq=vj+s&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=db8ac3e48883fca4&biw=1312&bih=766)

Kingfisher
13 augustus 2012, 13:42
Ik gebruikte vroeger WinAmp. Dan kon je mpg's als visualiser laten draaien. Als je dan linein:// als source opgaf, dan versnelde en vertraagde de video met de beat die de laptop vaststelde via de micro in de line-in.

harrie-beton
13 augustus 2012, 20:12
Met eisen zoals fade in fade out zit je inderdaad vast aan VJ software. Er zijn ook losse videomixers maar dat is als je meerdere bronnen wilt combineren zoals een live camera's. Die hebben wel weer faders.