PDA

View Full Version : Veranderd fineer de klank van de gitaar?



Matthijs24
10 augustus 2012, 12:18
Ik denk niet dat de fineer zelf veel klank heeft, dus dat het op die manier niet veel veranderd. MAAR het komt natuurlijk wel tussen de snaren en het grote stuk hout dus ik dacht dat je misschien wat minder resonantie zou krijgen? Weet iemand hier het antwoord op? En is dit makkelijk zelf op een gitaar te zetten? Hoeveel moet een dun stuk veneer kosten?

The Bertman
10 augustus 2012, 12:22
Fineer heet dat spul.

Erik70
10 augustus 2012, 12:25
Ik vermoed ook dat hij fineer bedoelt. Maar wat hij nou verder precies wilt...ik snap het niet helemaal/helemaal niet.

Mr.Fingers
10 augustus 2012, 12:28
Een fineer toets (Fenders van na augustus 1962) klinkt toch wel behoorlijk anders dan een slab toets (1959-1962)

Matthijs24
10 augustus 2012, 12:37
Aangepast, sorry was even engels bezig. Het gaat gewoon over een topje. Flame maple, maar dan niet flame maple maar fineer wat er uit ziet als flame maple. Dus alleen toevoeging, geen vervanging.

Erik70
10 augustus 2012, 12:50
...ja?... en waar moet dat dan op? ...en waarom? ...en hoe had je gedacht dat te gaan doen?

Oranjeaap
10 augustus 2012, 12:53
Slecht idee. Erg slecht

Matthijs24
10 augustus 2012, 12:55
Erik, een topje is toch redelijk duidelijk? En waarom? Omdat het mooi is misschien? En ik zag een paar tutorials.

Maar leg dan ook uit waarom het een slecht idee is, dat is wel handig natuurlijk.... s

iWishmaster
10 augustus 2012, 13:15
Volgens mij zijn alle tops van Warmoth replacement bodies fineer (tenzij je geen top kiest natuurlijk). Dus zo slecht zal het denk ik niet zijn?

Matthijs24
10 augustus 2012, 13:24
Psies! En Epiphone gebruikt het ook. Maar als het toch de klank veranderd, dan liever niet.

Prachtig toch?:
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/402124_428931503812915_130825804_n.jpg

Zelfde gitaar, dus mogelijk... Maar of het de klank veranderd....

Quadrifoglio
10 augustus 2012, 14:10
Fineer is een uiterst dun laagje hout, dus ik verwacht geen verandering in de klank. Wat denk je waarom die tops van Gibson en PRS zo dik zijn? Anders heeft het namelijk geen invloed op de klank

bass blom
10 augustus 2012, 14:13
misschien dat het bij een akoestische gitaar wel wat de klank verandert..

ik ben benieuwd, zo'n gitaar als dat plaatje.. lijkt me geen simpel klusje, maar ik wil er wel een verslag van zien :D

Oranjeaap
10 augustus 2012, 14:17
Tis een slecht idee niet vanwege de mogelijke verandering in klank maar vanwege het werk wat er aan vast zit.
Lijkt me geen eenvoudig klusje om de fineer aan te brengen en bovendien moet de gitaar opnieuw gelakt worden. Denk dat je zo 300 euro kwijt bent voor zo'n klusje. En waarom zou je dat doen? Alleen omdat het mooier is?

Matthijs24
10 augustus 2012, 14:19
Top is sanded down, nu nog de achterkant en zijkant! Eerst ermee naar Patrick Koopman, even checken hoe resonant de body en hals zijn.

Matthijs24
10 augustus 2012, 14:34
Tis een slecht idee niet vanwege de mogelijke verandering in klank maar vanwege het werk wat er aan vast zit.
Lijkt me geen eenvoudig klusje om de fineer aan te brengen en bovendien moet de gitaar opnieuw gelakt worden. Denk dat je zo 300 euro kwijt bent voor zo'n klusje. En waarom zou je dat doen? Alleen omdat het mooier is?

Is het raar dat je voor het uiterlijk iets wil betalen? Wat kost 300 euro wat je niet zelf kan doen?

Sanderltd
10 augustus 2012, 14:34
Geweldig eigenlijk dat je advies vraagt hier, en dat mensen het je eigenlijk afraden, en het daarna toch lekker wel doet. :D Soit; nogmaals: het gaat je niet (netjes) lukken hoor. :) Zeker niet als je een curved top hebt.

Matthijs24
10 augustus 2012, 14:36
Geweldig eigenlijk dat je advies vraagt hier, en dat mensen het je eigenlijk afraden, en het daarna toch lekker wel doet. :D

Ik vroeg of het klankverandering gaf, niet of het een rotwerk is. Ook heb ik niet gezegd dat ik het definitief ga doen ;)!

bass blom
10 augustus 2012, 14:36
hoe doe je dat? zeiknat en warm maken?

Matthijs24
10 augustus 2012, 14:41
Heh? ?

bass blom
10 augustus 2012, 14:50
Heh? ?

dat buigen om die carve..

Matthijs24
10 augustus 2012, 14:52
Nou daar had ik dus niet eens aan gedacht dus SanderLTD, bedankt! Ik weet het niet!

Oranjeaap
10 augustus 2012, 15:04
Tja als je alles zelf kan doen is het natuurlijk een stuk goedkoper. Maar de vraag is, kun jij dat? Heb je ervaring met vergelijkbare projecten? Ik zou er van mijn leven niet aan beginnen maar ben dan ook tevreden met mijn plain top Les Paul

bass blom
10 augustus 2012, 15:12
ik zag gister een leuk youtube filmpje over de custom van mick ronson (bowie) en dacht, zal ik de top van mijn zwarte ook eens gaan kaalschrapen? :D je weet maar nooit wat er onderuit komt..

http://www.youtube.com/watch?v=bjuIIglVB5E

Martin_
10 augustus 2012, 15:16
Ik denk niet dat de fineer zelf veel klank heeft, dus dat het op die manier niet veel veranderd. MAAR het komt natuurlijk wel tussen de snaren en het grote stuk hout dus ik dacht dat je misschien wat minder resonantie zou krijgen? Weet iemand hier het antwoord op? En is dit makkelijk zelf op een gitaar te zetten? Hoeveel moet een dun stuk veneer kosten?

Volgens mij vraag je hier toch echt of het te doen is.

Matthijs24
10 augustus 2012, 15:23
Sorry, klopt! My bad! Maar was niet de hoofdzaak voor mij, daarom ben ik het waarschijnlijk vergeten.

Orgasmocaster
10 augustus 2012, 16:16
gewoon doen, tenzij het een carved top is
veranderd de klank niet.

fred dons
10 augustus 2012, 16:25
alleen als je de top met iets anders dan houtlijm verlijmd (bijvoorbeeld bisonkit) veranderd de klank en dan voornamelijk akoustisch, electrisch zul je er niets van horen, tis wel een ongelooflijk rot karwei om te doen, lees je eerst goed in, gebruik niet te veel lijm, de meest betrouwbare methode (als je geen lijmpers hebt) is om het hout en het fineer apart te verlijmen en na het drogen op elkaar te leggen, leg bakpapier op het fineer en verwarm het fineer met een strijkbout waardoor de lijm weer zacht wordt en hierdoor direkt het fineer verlijmd , sterkte!

Ike57
10 augustus 2012, 16:59
Zal niet meevallen om het te doen op een carved top. Vergelijk het met het vouwen van een blad papier om een voetbal. Ergens komen er vouwen in (of heb je te weinig).

Het kan, met een beetje rekenwerk, en de goede gereedschappen op deze manier:


http://www.youtube.com/watch?v=xuHFc3BNJYM

Tabula Rasa
10 augustus 2012, 19:22
Verandert de klank van een gitaar door een laagje fineer?

Nee, zeker niet.

Wat ik interessanter vind dan die vraag is: Waarom moet je in hemelsnaam naar Patrick Koopman toe om de resonantie van je hals en body te testen?

Chris Winsemius
10 augustus 2012, 19:25
afhankelijk van de kwaliteit van de rest van de gitaar (en effekten, versterker, speakers):

ik denk van wel, als puur alleen het type lak al impact heeft.........

maar ja, soms zijn looks ook belangrijk....

Tabula Rasa
10 augustus 2012, 19:29
ik denk van wel, als puur alleen het type lak al impact heeft.........

maar ja, soms zijn looks ook belangrijk....

Ehhh, check ff zelfbouw. Loopt nu een topic van mij, waarin de meningen behoorlijk verschillen. begin me onderdtussen ook echt af te vragen of je uberhaubt het verschil tusssen een nitro laklaag en een dunne polylaklaag kan horen op een electrische gitaar die versterkt is. Lijkt allemaal wel een beetje abracadabra mojobullshit.

bass blom
10 augustus 2012, 19:30
en zoiets doe je dus niet zomaar ff zelf laat ike treffend zien :p
prachtig zulke filmpjes!

Chris Winsemius
10 augustus 2012, 19:33
Ehhh, check ff zelfbouw. Loopt nu een topic van mij, waarin de meningen behoorlijk verschillen. begin me onderdtussen ook echt af te vragen of je uberhaubt het verschil tusssen een nitro laklaag en een dunne polylaklaag kan horen op een electrische gitaar die versterkt is. Lijkt allemaal wel een beetje abracadabra mojobullshit.

op dezelfde plank hout of op een "vergelijkbare plank hout"?

Tabula Rasa
10 augustus 2012, 19:34
op dezelfde plank hout of op een "vergelijkbare plank hout"?

Al plak je er een komplete Ikea tuinstoel van Zuidoost Guatamalees bokkiewokkiehout aan vast.

EDIT Denk dat je eerder de verse set snaren hoort, en dat gene wat je WIL horen na alle noeste arbeid, om maar niet gefaald te hebben en een nutteloze kostbare mod uitgevoerd te hebben.

barno
10 augustus 2012, 19:55
Alle mods heb theoretisch invloed op het geluid van een electrische gitaar. Alleen is het aandeel subjectieve ervaring veel en veel groter dan het werkerlijke verschil bij veel mods. Er zijn (semi)wetenschappelijke proefclips op youtube te vinden waarin de verschillen van pots en caps enz... worden getest. De verschillen zijn van een belachelijke miniemheid en volstrekt onvergelijkbaar met de impact van wat een gewone bijstelling van eq op een amp teweegbrent.
Gesteld dat de extra lijmlaag van een fineertop een fractie hoog weghaalt (waarvan de kans dat het hoorbaar is al heel klein is) is dat met een minieme eq bijstelling van de amp te corrigeren.
Alleen voor de hardcore vintage tone lovers die zonder effecten spelen op vintage amps met enkel een volumeknop kan zo'n mod een verschil uitmaken. en vermits ik geloof dat 99 procent van de forummers er allerlei pedalboards op na houden, vaak nog met allerlei eq mumbo jumbo, dienen die mods vaak enkel als -weliswaar-vermakelijk forumdiscussiemateriaal.
Veel profimuzikanten hebben er iemand voor in dienst, beetje statussymbool, maar hebben zelf gewoon geen tijd en goesting om zicht te verdiepen in al dat nerdgedoe :)

De referentietones waar velen naar op zoek gaan, komen vaak uit het verleden, en heel vaak zijn dat gewoon hele simpele setups, met standaard of the mill gitaren op een buizenamp zonder effecten.

Matthijs24
10 augustus 2012, 19:55
Waarom ik naar Patrick Koopman moet? Die hebben zo hun maniertjes toch? Ik heb nu alleen een stuk hout, hoe moet ik in godsnaam weten hoe resonant het hout is? Ik heb geen ervaring, Patrick enoooorm veel!

B-stone
10 augustus 2012, 20:21
Ehhh, check ff zelfbouw. Loopt nu een topic van mij, waarin de meningen behoorlijk verschillen. begin me onderdtussen ook echt af te vragen of je uberhaubt het verschil tusssen een nitro laklaag en een dunne polylaklaag kan horen op een electrische gitaar die versterkt is. Lijkt allemaal wel een beetje abracadabra mojobullshit.


dit ben ik de laatste paar weken ook echt in gaan zien, en ben nu echt aan het proberen theoretische dingen te vermijden en puur en alleen nog maar dingen op gehoor aan te nemen. Proberen hè! :sssh:

volgens mij gaf jij dat voorbeeld van een bierpens op een gitaar. als lak zoveel zou uitmaken.....

volgens scott groove is zelfs het hele maple/rosewood fretboard gedeelte alleen maar verkoop praat....

verder kwam ik gisteren een filmpje van phil x tegen die vertelde dat hij geen neck pickup gebruikt omdat de magneten in die pickup de resonantie van de snaren omzeep hielden. (magneten zouden de snaren omlaag trekken waardoor het trillen minder goed zo gaan.)

hoe ver wil je gaan......

Tabula Rasa
10 augustus 2012, 20:30
Waarom ik naar Patrick Koopman moet? Die hebben zo hun maniertjes toch? Ik heb nu alleen een stuk hout, hoe moet ik in godsnaam weten hoe resonant het hout is? Ik heb geen ervaring, Patrick enoooorm veel!

Ik ben verstandelijk behoorlijk beperkt, dus misschhien moet je me even op weg helpen:

Je hebt een body en een hals. De body heeft een carve. Je wilt er een laag fineer overheen laten zetten. Je wilt eerst weten hoe resonantie die body en die hals zijn en daarvoor ga je naar Patrick Koopman.

En wat gaat hij zeggen?

Hij zegt: Die body is zo resonant, die verplaatst 16000 mircogram lucht over een aftand van 14/100ste van een milimeter, per vierkante cm bodyoppervlak bij een accoustisch signaal van 17Db?

Wat ga je met die info doen?

Chris Winsemius
10 augustus 2012, 20:31
verhaal toetsen heb ik van meerdere prof. bouwers gehoord

maar iedere hals of body klinkt gewoon wat anders (hier bijvoorbeeld een Strat met 3e body en 2e hals); dat heeft meer impact dan laksoorten/kleur stickers/noem maar op maar op het moment dat je de goede stukken hout bij elkaar hebt kan ik me goed voorstellen dat er nog WAT verschillen zijn tussen schellak, nitro, poly, etc.

schroef een het plaatje aan de achterkant v/e trem-strat d'r af (ik geef sinds enige tijd de voorkeur aan d'r af)...........

Tabula Rasa
10 augustus 2012, 20:35
schroef een het plaatje aan de achterkant v/e trem-strat d'r af (ik geef sinds enige tijd de voorkeur aan d'r af)...........

Logisch....


Ik zit nog steeds te tijfelen tussen wel een plaatje en geen plaatje:

Het plaatje zorgt voor een veel betere sustain. Doordat de tremelocavity afgesloten is heeft het blok aan de voorzijde een luchtkamer en aan de achterzijde. Bij aanslaan van een snaar gaat het zwevende blok trillen, maar de beide luchtkamers (die overigens niet geheel afgesloten zijn (rondom het blok is ruimte)) dempen deze trilling wat af waardoor de sustain toeneemt. Zie het als een paddle door water heen slaan. je blok krijgt weerstand naar beide kanten toe.

Nadeel is dat het plaatje met 6 schroeven vast zit en dat de magneten van de elementen ook aan deze schroeven trekken, dat gaat ten koste van het magnetisch veld aan de kant van de snaren. Ben ernstig in dubio. Misschien non-ferro schroeven op het plaatje?

backplate is het meest invloedrijke onderdeel qua sound op een strat, na de elementen. (ohja... de zwarte klinken van nature donkerder dan de witte.)

Chris Winsemius
10 augustus 2012, 20:42
bs..............

je dempt wel of niet de veren van de trem, afhankelijk v/d afste;lling komt er (akoestisch) iets meer of minder "reverb" door en zonder plaat smoor je dus die reverb

bass blom
10 augustus 2012, 20:45
een luchtkamer die het tremeloblock dempt? worden we nu in de maling genomen? :chicken:

Chris Winsemius
10 augustus 2012, 20:46
goed lezen Bass................

als het plaatje d'r af is worden de veren, ongeacht pens, wat gedempt door je kleding of buik

Tabula Rasa
10 augustus 2012, 20:49
bs..............



duhhhhh... :supercool:








Maar we gaan nu wel heel ver off topc.



Fineer!....

bass blom
10 augustus 2012, 21:00
goed lezen Bass................

als het plaatje d'r af is worden de veren, ongeacht pens, wat gedempt door je kleding of buik


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa
Het plaatje zorgt voor een veel betere sustain. Doordat de tremelocavity afgesloten is heeft het blok aan de voorzijde een luchtkamer en aan de achterzijde. Bij aanslaan van een snaar gaat het zwevende blok trillen, maar de beide luchtkamers (die overigens niet geheel afgesloten zijn (rondom het blok is ruimte)) dempen deze trilling wat af waardoor de sustain toeneemt. Zie het als een paddle door water heen slaan. je blok krijgt weerstand naar beide kanten toe.


wat lees ik niet goed dan chris?

Chris Winsemius
10 augustus 2012, 21:11
ik had dus een andere reden waarom dat plaatje invloed heeft, excuses.

bass blom
10 augustus 2012, 21:35
en ik vroeg me dus af of t. rasa ons in de maling neemt :D

groovieguitarguus
10 augustus 2012, 21:53
Ik heb niet de complete posts gelezen...

Maar moest ook hier aan denken...

http://www.youtube.com/watch?v=eerIO5bDCqM

Matthijs24
10 augustus 2012, 21:54
Ik ben verstandelijk behoorlijk beperkt, dus misschhien moet je me even op weg helpen:

Je hebt een body en een hals. De body heeft een carve. Je wilt er een laag fineer overheen laten zetten. Je wilt eerst weten hoe resonantie die body en die hals zijn en daarvoor ga je naar Patrick Koopman.

En wat gaat hij zeggen?

Hij zegt: Die body is zo resonant, die verplaatst 16000 mircogram lucht over een aftand van 14/100ste van een milimeter, per vierkante cm bodyoppervlak bij een accoustisch signaal van 17Db?

Wat ga je met die info doen?

Hout is wat mij betreft het belangrijkste voor de toon. Hij kan checken of het resonant is. Betere toon, goed stuk hout. Dan wil ik er veel geld in stoppen. Als het dat niet is zal ik er niet veel geld in stoppen. Simpel!

Oranjeaap
10 augustus 2012, 22:10
Waar het fabeltje resonantie = goede toon vandaan komt is me ook nog steeds een raadsel.

Tabula Rasa
10 augustus 2012, 22:14
Hout is wat mij betreft het belangrijkste voor de toon. Hij kan checken of het resonant is. Betere toon, goed stuk hout. Dan wil ik er veel geld in stoppen. Als het dat niet is zal ik er niet veel geld in stoppen. Simpel!

Oh, mag ik met je mee, dit wil ik echt meemaken.

Oranjeaap
10 augustus 2012, 22:17
Dit topic gaat trouwens van raar naar raarder

Matthijs24
10 augustus 2012, 22:29
Het ene stuk hout klinkt toch beter als het andere stuk hout? Dat word meestal bepaald/uitgekozen aan de hand van resonantie, snap niet wat er een fabeltje aan is hoor...........

B-stone
10 augustus 2012, 22:37
Ik heb wel eens gelezen ( van orpheo?) dat de dichtheid tussen bepaalde waardes het beste klinkt. O.i.d dus wat dat betreft snap ik mathijs wel. Maar wat resonantie en tone met elkaar te maken hebben snap ik nog niet echt........

Maarja wie ben ik

Matthijs24
10 augustus 2012, 22:46
Ik weet niet wie jij bent :). Maar ik weet wel dat Patrick voor zijn instrumenten altijd de meest resonante stukken uitzoekt en hij weet er toch wel wat van neem ik aan.... Hoe bepaal je anders welk stuk hout je moet gebruiken voor een goed instrument? De Custom Shop van Fender kiest toch ook de beste stukken?

barno
10 augustus 2012, 22:52
Ik weet niet wie jij bent :). Maar ik weet wel dat Patrick voor zijn instrumenten altijd de meest resonante stukken uitzoekt en hij weet er toch wel wat van neem ik aan.... Hoe bepaal je anders welk stuk hout je moet gebruiken voor een goed instrument? De Custom Shop van Fender kiest toch ook de beste stukken?

Nee hoor, custom shop selecteert stukken hout die qua resonantie / klankkarakteristiek mekaar aanvullen. Er bestaat niet zoiets als "de beste resonantie"
check de houtfilmpjes op de site van de CS...

Matthijs24
10 augustus 2012, 22:54
Gezien.... Maar nog steeds geld wat ik zeg. De een resoneert meer dan de ander. Sommige gitaren voel je niet als je een snaar bespeeld, die noten gaan dan ook snel dood. Sommigen resoneren heel erg en daarbij hoor je de noot ook langer. Dat is genoeg uitleg toch? Simpel, niets een fabel. Nogmaals, Patrick is toch ook niet gek. Ik merk het vanuit eigen ervaring en iemand die tientallen jaren ervaring heeft bevestigd het. 100% zeker. Dacht dat dit een bekend feit was en deze reacties verbazen me COMPLEET!

Tabula Rasa
10 augustus 2012, 23:21
Gitaarspelen kan je wel, dat heb ik wel gezien aan het Herman Brood Academie filmpje.... maar verder kraam je een hoop rare taal uit. Bedoel je nu sustain in post nummer 57?

Ik snap het allemaal niet meer. Ik haak af.

Matthijs24
10 augustus 2012, 23:24
Ik kraam onzin uit ;)? Vraag het elke bekende (goede gitarist) en ze vinden resonantie belangrijk. Daar worden gitaren vaak op uitgekozen. Daardoor klinkt de gitaar levendig, heeft het inderdaad sustain, en is belangrijk voor de overall tone. Bedankt voor het compliment!

barno
10 augustus 2012, 23:45
Gezien.... Maar nog steeds geld wat ik zeg. De een resoneert meer dan de ander. Sommige gitaren voel je niet als je een snaar bespeeld, die noten gaan dan ook snel dood. Sommigen resoneren heel erg en daarbij hoor je de noot ook langer. Dat is genoeg uitleg toch? Simpel, niets een fabel. Nogmaals, Patrick is toch ook niet gek. Ik merk het vanuit eigen ervaring en iemand die tientallen jaren ervaring heeft bevestigd het. 100% zeker. Dacht dat dit een bekend feit was en deze reacties verbazen me COMPLEET!

dat klopt wel maar het is natuurlijk niet zo dat resonant hout persé iets is waar alle goeie gitaristen naar op zoek zijn. Er zijn er natuurlijk maar ik ken er nog meer die gewoon een vaak niet te verwoorden "klik" zoeken met een gitaar en voor de rest gewoon goede versterkers gebruiken omdat ze weten dat die veel en veel belangrijker zijn dan de houtsoort van de body.

Matthijs24
10 augustus 2012, 23:49
Tuurlijk! Klopt HELEMAAL! Maar omdat ik nu alleen het hout heb en niet kan kijken voor die klik ga ik op zoek naar de goede basis, kijken naar de kwaliteit van het hout. Als ik hem upgrade en helemaal volgepompt met geld heb en het helemaal dood blijkt te klinken door het hout is dat zonde. Daarom check ik het, nogmaals; simple as that :).

FruscianteFan
10 augustus 2012, 23:50
je begint een beetje op een troll te lijken, maar goed.

Draai het verhaaltje eens om: wil je qua klank absoluut het maximale uit je gitaar? Dan lijkt het me onzinnig om een fineerlaag aan te brengen. Ben je stiekem toch wel gehecht aan die gitaar: begin er niet aan.

Als het allemaal wat minder uitmaakt, ga dan gerust je gang. Maar dan zou ik Koopman vooral inzetten voor de klus zelf, en niet voor de vraag of je body resonant is. Dat is namelijk, naast wellicht volume, de makkelijkste eigenschap die je akoestisch kunt bepalen. Je voelt hem of je voelt hem niet. Los van of dat iets te maken heeft met klank, en zoja wat.

Matthijs24
10 augustus 2012, 23:57
Hoezo begin ik op een troll te lijken?

DarknessAwaits
11 augustus 2012, 08:00
Ik weet niet wat ieders probleem is, het punt wat Matthijs24 hier neerzet lijkt me duidelijk. Het verloop van de discussie brengt misschien wat onduidelijkheid.

1: Heeft fineer invloed op het geluid van de gitaar.

Niet of nauwelijks, of in ieder geval niet te horen waarschijnlijk. Wel lastig te verwerken op een carved top.

2: Is het hout wat hij heeft resonant?

Je kunt gaan discussiëren of het relevant is voor de klank van de gitaar - en wat nou beter klinkt. Maar dit komt uiteindelijk op uit op een discussie over smaak en vooroordelen. En daar hebben we er al veel van, dus ik zie niet in waarom dit topic of de topicstarter nou onzinnig zou zijn. De discussie zelf is uiteraard zinloos, aangezien toch iedereen z'n eigen mening niet zal bijstellen, maar neemt niet weg dat het leuk is om te volgen.

Mijn persoonlijke mening: gitaarbouw is toch een soort experiment, de ene keer pakt het beter uit dan de andere keer. Uiteraard zijn hier bepaalde factoren aan verbonden die je zelf kun beïnvloeden, maar het totaalplaatje is toch een verrassing.

FruscianteFan
11 augustus 2012, 10:20
Hoezo begin ik op een troll te lijken?
waarom is dat het enige stuk van mijn post waar je op reageert? De rest is een stuk relevanter, lijkt me.

Matthijs24
11 augustus 2012, 10:29
Ik ben daar benieuwd naar. Waarom moet ik perse op de rest reageren? Ik heb het gelezen en er staat geen vraag tussen en je hoeft toch niet altijd overal op te reageren? Je hebt gezegd wat je vind, wat moet ik dan zeggen? Ik ben het er mee eens? Of ik ben het er niet mee eens? Dan moet ik iets gaan bedenken wat ik erop kan zeggen. Ik neem het gewoon ik me op.

Ik zie geen reden waarom ik een troll zou zijn dus daar wil ik dan nog wel over doorvragen.

Matthijs24
11 augustus 2012, 10:45
Precies DarknessAwaits! Het maakte weer meer los dan de bedoeling was.

Kakihara
11 augustus 2012, 10:59
Ik vind dat TS gewoon de proef op de som moet nemen en ons het resultaat meedelen middels wat geluidsclipjes : één voor de fineer, één met de fineer zonder lak en één met de fineer en met de lak. En we kunnen er dan misschien een blinde test van maken en iedereen als een gek laten raden...

Matthijs24
11 augustus 2012, 11:04
Ik heb ook niet echt ervaring. Het was gewoon denken; fineer zal op zichzelf niet veel uitmaken maar het staat wel tussen de snaren en het grote stuk Mahonie. Daarom dacht ik hieraan.

bass blom
11 augustus 2012, 11:33
weet je zeker dat de gitaar niet al fineer heeft? :D

Matthijs24
11 augustus 2012, 11:56
:seriousf:

Ike57
11 augustus 2012, 11:57
Ik heb ook niet echt ervaring. Het was gewoon denken; fineer zal op zichzelf niet veel uitmaken maar het staat wel tussen de snaren en het grote stuk Mahonie. Daarom dacht ik hieraan.

Matthijs, de invloed van het hout heeft voor sommige "so called" experts welhaast mythische vormen aangenomen. Ik zal niet ontkennen dat hout enige invloed kan hebben op het geluid (ik heb het dan over solid bodies) maar die invloed wordt zwaar overgewaardeerd IMO.

De pickups en de versterker maken het grootste gedeelte van het geluid.

Kijk bijvoorbeeld eens wat er momenteel gebouwd wordt in de Masonite Olympics (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155713-The-Masonite-Olympics-aankondiging-en-verzameltopic) en luister naar wat Barno heeft gebouwd uit vurenhout van de bouwmarkt met een top van hardboard. Het klinkt als een klok!


http://www.youtube.com/watch?v=J4C2SCd1TxE

Lees ook eens de discussie in het topic Stratocater fabeltjes (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156264-tratocater-fabeltjes).

Als jij de resonantie van je hout wilt laten berekenen/bekijken dan moet je dat natuurlijk gewoon doen. Vorm gewoon zelf je oordeel.

Matthijs24
11 augustus 2012, 12:26
Ik vind ook; versterker maakt het meest uit van alles! Pickups vind ik dan weer iets overschat. Maar hout is voor mij heel belangrijk. Voor mij! IK vind juist die (misschien niet enorme) verschillen heel belangrijk, en ik kan niet spelen op een dood stuk hout dat niet
resonant is. Daarom check ik dat nu al even voordat ik me er dood aan blijf ergeren.

Filmpje vind ik moeilijk om naar te luisteren. Naast dat het een beetje vals is (auw), is er moeilijk de klank van het hout te horen. Aardig wat gain, geen lange noten, en je merkt het vooral zelf als je speelt denk ik. Ik zal me, als ik speel, gaan ergeren aan slecht hout. Als ik alleen luister misschien niet.

jerome
11 augustus 2012, 12:55
Oh, mag ik met je mee, dit wil ik echt meemaken.

Sj*s*s, ik heb een paar van je posts gelezen, lekker bijdehand bij jij zeg!
Beetje respect voor meningen en kennis van anderen zou naar mijn mening erg fijn zijn... ;)

Sommige gitaarbouwers kunnen het wel degelijk; een beetje tikken en kloppen tegen een stuk hout om de echt goede stukken hout van de minder goede stukken te scheiden en zo een (voor)sortering te maken voor diverse gitaren in diverse prijsklassen naast de visuele inspectie.
Maar natuurlijk is een supergoed stuk hout niet gelijk de garantie dat het eindresultaat ook supergoed is...

Matthijs24
11 augustus 2012, 13:07
Helemaal mee eens, hele post! Ja ook de laatste zin...

barno
11 augustus 2012, 13:36
Dat filmpje is idd moeilijke referentie, het is nl een semi acoustisch gitaartje met een overwound budget humbucker. Vals, mwaa slightly maar dat komt omdat ik meestal testfilmpjes maak letterlijk 10 minuten nadat de snaren ervoor de eerste keer opzitten :)

Ik heb gisteren naar aanleiding van forumpraat voor mezelf nog es al mijn electrische gitaren acoustisch zitten vergelijken, een vijftien tal. fender strats, Gibson ES, zelfbouw strats en tele's, hele reeks zelfbouw thinlines, necktrhough zelfbouw enz... vaak verschillende pu's dus electrische vergelijking is zinloos. ik speel een akkoord en leg mijn oor tegen de body. ze verschillen allemaal, alleen, ik kan niet zeggen welke ik het "beste" vind. Hoogstens kan ik zeggen: deze zou ik voor roots gebruiken, die voor jazz enz...

B-stone
11 augustus 2012, 14:23
Maar natuurlijk is een supergoed stuk hout niet gelijk de garantie dat het eindresultaat ook supergoed is...

dit wilde ik dus ook net toevoegen: je eerste bouwsel zou waarschijnlijk nooit echt een super gitaar worden, en dan kun je je wel blind gaan staren over resonantie maar of dit erg veel toevoegt...... Als je qua constructie fouten maakt kan dit natuurlijk ook grote comsequenties hebben op je resonantie...

Tabula Rasa
11 augustus 2012, 17:22
Sj*s*s, ik heb een paar van je posts gelezen, lekker bijdehand bij jij zeg!


he, je komt met je kaalgeschuurde gitaar aan en een bouwer moet gaan zeggen of ie goed of slecht is.... en of ie resonant genoeg is om de investering te maken om er fineer op te laten zetten. Wat ga je daar nou voor antwoord verwachten?

Het meest zinnige is om het instrument af te monteren, te testen en als het bevalt, dan gewoon laten voorzien van fineer.

De beste bouwer kan niet inschatten of dat ding exact aan je wensen gaat voldoen.

Ik zou echt wel mee willen en willen zien en horen wat Patrick Koopman gaat doen en gaat zeggen.

Ben erg benieuwd, want ik heb er echt werkelijk totaal geen verstand van. Kan nog geen spijker in een plank slaan.


Ohja... en fijn dat jij mij denkt te kennen na het lezen van een paar posts.

Ike57
11 augustus 2012, 17:26
Kan nog geen spijker in een plank slaan.

Da's te leren. Kwestie van een goede tutorial en oefenen, véél oefenen. :D

B-stone
11 augustus 2012, 17:51
Ik dacht dat hij alleen een paar stukken hout had? En geen kaalgeschuurde gitaar?

Tabula Rasa
11 augustus 2012, 18:44
Ik dacht dat hij alleen een paar stukken hout had? En geen kaalgeschuurde gitaar?

Ik ga uit van een body, omdat hij aangeeft dat de top al geschuurd is (post nummer 14) en nu de zijnkanten en de achterkant nog gedaan moeten worden. Verder ga ik daarvanuit omdat hij aangeeft (post nummer 10) liever geen fineer te gebruiken als de klank anders wordt. Dan moet je dus in eerste instantie tevreden zijn over de klank en weten wat de klank is, anders weet je ook niet wat je veranderd.
Body EN hals heeft hij al (post 14) vandaar dat ik uitga van een zo'n beetje complete gitaar.

Matthijs24
11 augustus 2012, 18:55
Klank ken ik nog niet, daarom wil ik ermee naar Patrick. Gebaseerd daarop bepaal ik hoeveel geld ik erin ga steken. Inderdaad body en hals, alleen het hout.

Tabula Rasa
11 augustus 2012, 19:29
Welk model is het? Setneck? Bolt on? Wat voor hout is de neck? Body was mahonie? toch?

Matthijs24
11 augustus 2012, 19:50
Chapman ML-1 strat. Bolt-on. Neck is Maple+ebony. Why? Body mahonie idd.

jerome
11 augustus 2012, 20:26
he, je komt met je kaalgeschuurde gitaar aan en een bouwer moet gaan zeggen of ie goed of slecht is.... en of ie resonant genoeg is om de investering te maken om er fineer op te laten zetten. Wat ga je daar nou voor antwoord verwachten?

Het meest zinnige is om het instrument af te monteren, te testen en als het bevalt, dan gewoon laten voorzien van fineer.

De beste bouwer kan niet inschatten of dat ding exact aan je wensen gaat voldoen.

Ik zou echt wel mee willen en willen zien en horen wat Patrick Koopman gaat doen en gaat zeggen.

Ben erg benieuwd, want ik heb er echt werkelijk totaal geen verstand van. Kan nog geen spijker in een plank slaan.


Een beetje gitaarbouwer kan met een beetje tikken, kloppen, voelen, bekijken, ruiken, besnuffelen, fingerspitzengefühl en intuïtie heus wel bekijken of het brandhout is of dat er met een beetje geluk een beetje goede gitaar uit kan komen binnen de wensen van de klant.
Hoe denk dat ze custom shop gitaren maken, door zomaar een willekeurig stuk hout uit het magazijn te pakken?
Dat hout wordt echt wel voorgeselecteerd en gesorteerd in allerlei kwaliteiten voor allerlei prijsklassen...
Voor een Fender Custom Shop Strat komt het hout echt wel uit een andere stelling als het hout dat ze voor een American Standard gebruiken ;)



Ohja... en fijn dat jij mij denkt te kennen na het lezen van een paar posts.


Het ging er niet zo zeer om wat je schreef maar hoe je het schreef in die “paar posts” ...
Sommigen proberen op een relaxte manier hun kennis met iemand te delen.
Jij zat iemand op een irriante en betweterige manier min of meer belachelijk te maken…

Tabula Rasa
11 augustus 2012, 20:34
Jij zat iemand op een irriante en betweterige manier min of meer belachelijk te maken…

Ik sta helemaal niemand belachelijk te maken. Wijs mij die posts maar aan.

Ach wat zal het mij eigenlijk boeien wat jij van mij denkt? Don't give a fuck.

Tabula Rasa
11 augustus 2012, 20:37
Chapman ML-1 strat. Bolt-on. Neck is Maple+ebony. Why? Body mahonie idd.

Dat is toch gewoon een platte body, niet zoals je eerder poste. ML1 is toch gewoon een platte stratocaster? Die is prima te fineren hoor. Zit niets van een carve in. Alleen een armrest.

Matthijs24
11 augustus 2012, 21:02
Ja alleen de armrest.

Tabula Rasa
11 augustus 2012, 21:07
Dan kan je het gewoon zelf doen. je zal wel iets van een burst moeten spuiten langs de rand van de body. Je kan gewoon om de armrest heen buigen met wat vocht en een strijkijzer. Staan wel een paar tutorials bij Zelfbouw.

Fineer haal je bij www.guitarsupplies.nl (http://www.guitarsupplies.nl)

Tabula Rasa
11 augustus 2012, 21:12
Ja alleen de armrest.

Het plaatje in post nummer 10 is van een gitaar met een bolle top, daarom zegt iedereen dat je er niet aan moet beginnen. Had je een plaatje gepost van een vlakke body, dan was heel de discussie anders geweest. Dan had iedereen gezegt dat je het rustig zelf kan proberen.

Verder zullen nog steeds de meesten gezegt hebben dat het qua klank, versterkt, werkelijk geen ene reet uitmaakt.

Matthijs24
11 augustus 2012, 21:32
Kan gezichtsbedrog zijn, want de body is gewoon vlak volgens mij hoor... Nou ik kijk wel hoe ik het ga doen. Hoe moet ik die armrest dan ombuigen?

DarknessAwaits
11 augustus 2012, 22:11
Hoe moet ik die armrest dan ombuigen?

Zoals Tabula Rasa al aangaf kun je hiervoor bij het subforum Zelfbouw (http://http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?33-Zelfbouw-gitaar). Kortweg is het een kwestie van vochtig maken en buigen i.c.m. bijvoorbeeld een strijkbout.

Ike57
12 augustus 2012, 10:00
De armrest is nog het minste problematisch. Dat is wel te doen maar heb je al nagedacht hoe je de overgang van top naar zijkanten wilt gaan afwerken? Die overgang heeft geen scherpe hoek maar is afgerond zodat je geen duidelijk punt hebt waar het fineer stopt.

jerome
12 augustus 2012, 10:21
De armrest is nog het minste problematisch. Dat is wel te doen maar heb je al nagedacht hoe je de overgang van top naar zijkanten wilt gaan afwerken? Die overgang heeft geen scherpe hoek maar is afgerond zodat je geen duidelijk punt hebt waar het fineer stopt.

Ja dat vraag ik me ook af...
Een mogenlijkheid is die randen mee laten lopen in de afronding en die in een dekkende kleur te spuiten en over te laten lopen naar 1 of meerdere transparante kleuren bij de fineer, een (soort) sunburst dus.
Maar mischien zijn er nog meer mogenlijkheden...

bass blom
12 augustus 2012, 10:51
hij heeft ons wel goed op het verkeerde been gezet met dat plaatje, het gaat dus om een heel andere plank.
fineer op een 'gewone' strat is dus heewl wat anders :chicken:

Matthijs24
12 augustus 2012, 10:57
Nee het is dezelfde gitaar (maar dan zonder fineer). Het is een S-vorm, geen traditionele stratocaster. Helemaal vlak, op de armrest na.

bass blom
12 augustus 2012, 11:04
hmm, nog eens het plaatje bekeken, inderdaad, het licht nam me in de maling. geen carve.
wel binding, dan moet het geen echt probleem zijn.
al is die binding natuurlijk wel te laag als je fineer er op komt.

Tabula Rasa
12 augustus 2012, 11:05
hij heeft ons wel goed op het verkeerde been gezet met dat plaatje, het gaat dus om een heel andere plank.
fineer op een 'gewone' strat is dus heewl wat anders :chicken:

precies. Die foto, was deels het probleem bij de vraag of het wel of niet te doen is. Daarom vroeg ik ff naar de gitaar zelf. Ik had zelf een LP-achtige in gedachten na de omschrijving. Het gaat uiteindelijk gewoon om een stratje met een telecasterhals. Fineren is simpel, zeker als de armrest precies op de middelijn uitkomt (weet ff niet of dat het geval is).

Een burst is wel noodzakelijk omdat het fineer bij de ronding van de body afloopt.

Let er wel op dat extreme diepte in fineer moeilijker schijnt te zijn met een stain dan met een gewone dikke top.

Je kan het stainen prima zelf doen met ecoline of airbrushverf.

Ik heb ooit van dit topje:
http://img171.imageshack.us/img171/1811/p1010610jb0.jpg

dit gemaakt met sponsjes, doekjes, ecoline en airbrushverf:

http://img155.imageshack.us/img155/7252/p1010845vc8.jpg

en als je daar dan een dikke blanke laklaag overheen zet en dan polijst........

Het is niet heel moeilijk. Dit was mijn eerste stain projectje en je moet gewoon een hoop geduld hebben.

Tabula Rasa
12 augustus 2012, 11:07
Nee het is dezelfde gitaar (maar dan zonder fineer). Het is een S-vorm, geen traditionele stratocaster. Helemaal vlak, op de armrest na.
Nog makkelijker. Ze zou een rand kunnen laten frezen na het fineren en dan een binding aan kunnen brengen. Is wel wat lastiger, maar dan suggereer je gelijk een dikke top ipv fineer en heb je ook geen brust nodig.

Ike57
12 augustus 2012, 11:21
Nog makkelijker. Ze zou een rand kunnen laten frezen na het fineren en dan een binding aan kunnen brengen. Is wel wat lastiger, maar dan suggereer je gelijk een dikke top ipv fineer en heb je ook geen brust nodig.

Ik zit me wel even af te vragen of de body nu wél of geen binding heeft. Als er wel een binding is zou je deze weg kunnen frezen en er een iets hogere binding weer in zetten. Waar je even rekening mee moet houden is de armrest. De binding zal dan waarschijnlijk ook de armrest volgen. Het frezen van een nieuwe binding in de armrest is een beetje tricky om dat je daar geen haakse hoek hebt ten opzichte van de zijkant.

Een paar duidelijkere foto's van de body zouden welkom zijn!

Tabula Rasa
12 augustus 2012, 11:25
Klopt, maar je zou de bovenfrees het oppervlak kunnen laten volgen. Als je de zijkant gewoon dekkend lakt, dan kan je foutjes wel wegmoffelen. Het is link, maar het is wel te doen. Een gewone burst is wel het makkelijks, want er zal altijd iets van een afronden op de rand zitten, hoe klein de radius ook zal zijn.

bass blom
12 augustus 2012, 11:34
en als je daar dan een dikke blanke laklaag overheen zet en dan polijst........


dat ziet er lekker uit man, heb je ook een plaatje met die dikke laklaag? :p

Matthijs24
12 augustus 2012, 11:38
Er zit geen binding op, zou dat het nog moeilijker maken? Mooi gedaan trouwens, die op dat plaatje van pagina 10!
Zo is de body nu:

http://img831.imageshack.us/img831/4838/chapmanml1.jpg

FruscianteFan
12 augustus 2012, 11:48
Als dat de gitaar is zonder fineerlaag, zou ik hem lekker natural lakken nu. Zonde om daar nog fineer over te leggen!

barno
12 augustus 2012, 12:00
Als dat de gitaar is zonder fineerlaag, zou ik hem lekker natural lakken nu. Zonde om daar nog fineer over te leggen!

Dat vind ik ook. Als tone / resonantie voor jou echt het belangrijkste criterium is, moet je gaan voor simplicity, puurheid. Dun laagje nitro derover en klaar. De kans dat een fineerlaag de resonantie gaat verminderen is klein. De kans dat de resonantie vermindert zonder fineerlaag is nihil ...

Matthijs24
12 augustus 2012, 12:01
Heel veel hebben dat met deze gitaar gedaan, iets anders is wel leuk. Zat ook te denken aan het stainen van meerdere stukken in meerdere kleuren. Maar ik kom hier alleen beits tegen, ik zie anderen mooie stains gebruiken die alleen het hout kleuren maar kan dat hier in NL niet vinden. Tips? Ik kijk nog wel hoe ik het ga doen, maar fineren lijkt me ook enorm mooi.

Tabula Rasa
12 augustus 2012, 12:03
dat ziet er lekker uit man, heb je ook een plaatje met die dikke laklaag? :p
Staat in het bouwtopic. Ik heb helaas een lijmfoutje gemaakt waardoor de stain niet goed pakte aan de rand. Hierdoor heb ik er een dikke zwarte burst omheen moeten zetten. Ook vond ik het rood wat te wild, dus is het uiteindelijk een soort sobere tabaccoburst geworden.

bass blom
12 augustus 2012, 12:08
ah, bummer :chicken:

barno
12 augustus 2012, 12:19
clou poederbeits guitarsupplies.nl
maar mahonie is niet echt een kleurbeits vriendelijke houtsoort, te donker. Je zou ook kunnen denken aan semi transparante lakjob, dat geeft wel meer kleuropties. bv mary kay white enz...

Ike57
12 augustus 2012, 13:13
Als ik de body zo bekijk dan zit er al één of andere finish op. Daarom zou ik niet beginnen aan stainen. Dat moet je eigenlijk op kaal hout doen. Als je de body kaal zou schuren en er blijft toch nog finish achter dan kun je met stainen lelijke / ongewenste effecten krijgen.

Barno geeft hier een goed alternatief!

Matthijs24
12 augustus 2012, 13:33
Het is wel kaal hout, geen finish. Maar ik ben een leek wat dat betreft. Weet niet hoe ik het moet doen, en met wat voor spullen ik dat moet doen... Sukkelllllll!

barno
12 augustus 2012, 13:41
Als het kaal hout is: moet ook nog gegrainfilled worden, toch als je een egale blanke lak finish wil (die over de stain moet)

Matthijs24
13 augustus 2012, 21:38
Klaar, geen fineer! Natural met slagplaat, transparent red met slagplaat of metallic red zonder slagplaat. Z'n metallic kleur (zoals bij de JS1200 gitaren), kan je die zelf aanbrengen of moet je dat laten doen? Wat is daar een normale prijs voor? Hij is dus al helemaal geschuurd en het hoeft alleen aangebracht te worden.

bass blom
13 augustus 2012, 22:09
ga voor transparant en omdat garantie op resultaat twijfelachtig is doe je een soort steampunk, heel fijne goudglittertjes hier en daar :cheerup:

Tabula Rasa
13 augustus 2012, 22:12
Metalic isn niet echt iets om voor het eerst een keertje uit te proberen. Je kan niets corrigeren, het moet in 1 keer strak en goed.

Matthijs24
13 augustus 2012, 22:13
Hoeveel zou het kosten om te laten doen?

barno
13 augustus 2012, 22:40
Een profi lakjob is niet goedkoop. Metallic moet bovendien blank afgelakt worden. 200 Euro minimum schat ik, maar waarschijnlijk meer.

De reden waarom het zo duur is: voornamelijk omdat het moeilijk is, veel ervaring vergt.

Matthijs24
14 augustus 2012, 12:38
Mijn god....200 euro... Ja daarvoor laat ik het ook niet doen :eek:.

Matthijs24
14 augustus 2012, 18:49
Nou, optie 2 dan maar.... Hoe krijg ik dit (producten)? Is dit makkelijk zelf te doen?:

http://www.themusiczoo.com/images/4-07-10/American_Standard_Telecaster_Rosewood_Fretboard_Cr imson_Red_Transparent_Z9448584_1.jpg

DarknessAwaits
14 augustus 2012, 18:57
Eigenlijk is een gitaar fatsoenlijk spuiten nooit makkelijk. Onder andere daarom heb ik voor mezelf tot 3x toe mijn gitaren afgewerkt met olie. Daarnaast vind ik het zelf ook mooi om het pure hout te zien.

Je zou een kleurbeits kunnen proberen en vervolgens moet er een laag blanke lak overheen. Kijk eens in het subforum zelfbouw, hier staat allerlei informatie die je kunt gebruiken. Zelfs een Lak-FAQ.

Oranjeaap
14 augustus 2012, 19:10
Ik krijg echt heeeeel sterk deze neiging:

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/001/582/picard-facepalm.jpg?1240934151

Matthijs24
14 augustus 2012, 19:21
Face-palm, waarom?

Tabula Rasa
14 augustus 2012, 20:03
Nou, optie 2 dan maar.... Hoe krijg ik dit (producten)? Is dit makkelijk zelf te doen?:

http://www.themusiczoo.com/images/4-07-10/American_Standard_Telecaster_Rosewood_Fretboard_Cr imson_Red_Transparent_Z9448584_1.jpg

Dat lukt je niet. je body is daar te donker voor als basis. Je zal eerder een wijnrode kleur krijgen. Deze tele heeft een essen body en die is veel bleker van kleur.

Matthijs24
14 augustus 2012, 20:14
Nja, hoeft niet perse die kleur. Bijv. dit is op mahonie:
http://cdn.mos.musicradar.com/images/Guitarist/Issue%20297/GIT297.prs.prs1-460-80.jpg

Maar is dit makkelijk te doen en wat heb je nodig? Lak, beits, weet ik veel wat?

Ike57
14 augustus 2012, 20:47
http://img831.imageshack.us/img831/4838/chapmanml1.jpg
http://cdn.mos.musicradar.com/images/Guitarist/Issue%20297/GIT297.prs.prs1-460-80.jpg


Even bij elkaar gezet, dan is het wat duidelijker.

Als je transparant wilt lakken met kleurlak kan het resultaat nooit lichter worden dan de onderliggende oorspronkelijke houtkleur. Wil je daar een rode transparante kleur opzetten dan zal het behoorlijk donker worden, waarschijnlijk donkerder dan je wilt.

Oranjeaap
14 augustus 2012, 20:57
Toch wel een mooi stukkie hout die body. Vind je de kleur zoals ie nu is niet mooi? Dan kun je toch redelijk makkelijk met speciale olie een soort lak erop krijgen die ongeveer de zelfde kleur blijft maar de nerf nog wat beter naar voren brengt.

Zoiets: http://baimun.home.comcast.net/charvel9.jpg

Mitch
14 augustus 2012, 20:59
Zijn jullie nou nog steeds bezig? :seriousf:

Matthijs24
14 augustus 2012, 21:07
De meesten hebben al naturel hahahaha. En ik vind rood gewoon enorm mooi. Transparant rood, zoals op die foto's, maar dan wel lak, zoals bij die PRS of Tele. Moet ik dan niet gewoon een wat lichtere rode kleur nemen ivm het donkere hout? Wat voor spullen moet je daarvoor kopen? Die foto vind ik wel prachtig Oranjeaap, maar ik wil gewoon eigenlijk dat rood.

barno
14 augustus 2012, 21:57
Transparant rood op mahonie wordt donkerder. dat los je niet op met "lichter" rood (da's trouwens roze). zou kunnen dat ze voor die gitaar in voorbeeld blekere stukken mahonie gebruikt hebben of mss eerst een wit semi transparante primer hebben gezet, zwarte grainfiller en dan rood transparant, daarna met blanke satijn aflakken. 't is allemaal niet simpel hé :)

Oranjeaap
14 augustus 2012, 22:20
Je zult meer een paars/rode kleur krijgen. Tzal niet onmogelijk zijn lijkt me, Gibson kreeg/krijgt zijn mahonie gitaren ook in die kleur.

Matthijs24
14 augustus 2012, 22:46
Irritant is dit hahaha. Fineer lastig, metallic duur en te moeilijk om zelf te doen en met transparant rood krijg je de verkeerde kleur :seriousf:.

Ike57
14 augustus 2012, 23:04
Ik zie dat je in Veenedaal woont. Dat is vlak bij Barneveld waar op 27 oktober de gitaarbouwersmeeting (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155151-Gitaarbouwersmeeting-27-10-2012) is. Misschien is het goed om je daar eerst eens goed te oriënteren op het gebied van gitaarfinish.

Matthijs24
14 augustus 2012, 23:10
Voor die tijd hoop ik de gitaar zeker af te hebben!

Tabula Rasa
15 augustus 2012, 06:58
En ? Heetft Patrick Kmoopman al wat gezegd over je hout?

snaarplukker
15 augustus 2012, 09:08
Irritant is dit hahaha. Fineer lastig, metallic duur en te moeilijk om zelf te doen en met transparant rood krijg je de verkeerde kleur :seriousf:.
Ik denk dat het probleem is dat je nog niet precies weet wat je wilt.;)

Matthijs24
15 augustus 2012, 11:13
Oh jawel hoor. Het liefst metallic rood. En tsja fineer gaat het dus ook niet worden. Dus dan maar transparant rood.... Oh nee, dat word dus ook moeilijk haha.... En ik ben nog niet bij Patrick geweest, dat komt nog...................

Lennert
15 augustus 2012, 11:31
Wat is nou 200 euro als je dan de gitaar hebt die je wilt? Ga eerst eens naar die Patrick, als je dan een volgens jou bevredigend antwoord krijgt laat je hem toch gewoon metallic rood spuiten? Of vraag eerst eens bij iemand die professioneel kan refinishen wat het precies kost, neem/stuur een foto mee van je body bij de vraag voor de duidelijkheid. Misschien valt de prijs je mee... Mijn ervaring is dat ik meer spijt heb van een uitgave van 50 euro met een niet bevredigend resultaat dan een uitgave van 200 euro voor precies datgene wat ik in gedachten had.

Matthijs24
15 augustus 2012, 14:19
Ik denk dat je gelijk hebt Lennert.....