PDA

View Full Version : In dubio: mastervolume of overdrivepedaal



humbucker
8 augustus 2012, 21:04
Dag heren,

ik zit met een dilemma. Onlangs kocht ik een Vox AC30h2, je kent ze wel, die witte Voxen die een tijdje terug gemaakt werden. Prachtige versterker, zowel qua looks als sound, maar hij heeft 1 nadeel. Hij is te luid. Zelfs in de band krijg ik er amper een randje aan. Een en ander zal wel te maken hebben met de gitaren die ik ervoor heb hangen, dat zijn namelijk absoluut geen output-monsters, wel een 60ri strat en tele en een gretsch met TV jones.

Aangezien ik in een rockcoverbandje speel en eigenlijk nooit clean speel in de band, heb ik uiteraard een aantal pedalen voor de amp hangen. Momenteel in de drive sectie een MI audio Bluespro, een Fulltone OCD en een EP booster. De Bluespro gebruik ik als low gain pedaal, de OCD als high gain en de EP voor lead.

Ik vind echter de Bluespro niet dynamisch genoeg, dus heb ik 2 opties. De Bluespro verkopen en een goed en dynamisch low gain pedaal in de plaats kopen. Ofwel een post PI mastervolume laten inbouwen, een perfect omkeerbare mod zonder blijvende "letsels" bij dit model amp.

De vraag is natuurlijk maar hoe dit laatste klinkt. Optie 1 is makkelijker te testen, maar een echt goed pedaal kost ook flink wat duiten, daar waar de mod voor een groene flap geregeld is. En ik volgens mij het meest geholpen ben met optie 2.

Wat denken julie?



Mods: Het topic hoort misschien beter thuis in moderne versterkers dan hier, twijfelgeval maar heb hem hier toch maar neergegooid.

Mitch
8 augustus 2012, 22:03
Ik heb de top en die is door twee dingen werkelijk super geworden. Nee, drie, niet liegen.
1. Mooie oude pre amp buisjes
2. Mastervolume
3. bright cap weg.
De mastervolume moet je gewoon op de triode/pentodeplek doen, die triode modus klinkt toch ruk (zoals bij vrijwel elke amp). Ik heb nu een heerlijk randje aan mijn geluid. Scheelt het wel dat ik er M20s onder heb staan, die gaan niet zo gruwelijk hard als Blues.
Blues Pro heb ik er ook wel eens op gehad en het is de lekkerste TS variant die ik ken vanwege zijn dikke laag, maar het blijft een smoothe TS variant. Nooit zo lekker crunchy in het hoog als wanneer je 'm wat tempert met een mastervolume.

humbucker
8 augustus 2012, 22:56
Hey Mitch,

ik hoopte al dat je zou reageren. De brightcap is er al uit geknipt. De tech stelde inderdaad ook voor om hem op de pentode/triode switch te plaatsen, triode modus gebruik ik inderdaad toch niet. Op repetitie gebruik ik de low input, met volume tussen 9 en 10 uur, om je een idee te geven van het volume. Gebruik jij nu nog een pedaaltje voor lowgain/randje sounds? Of gaat de gitaar rechtstreeks de amp in?

Mitch
8 augustus 2012, 23:13
Ik gebruik een hele rits pedalen, waaronder een boost, een low gain drive en een stevigere drive. De low gain drive is de door mij al veel bejubelde gemodde Ibanez SML of MS10 (zelfde pedaal). Ik denk als je zoekt dat je tien keer hetzelfde verhaal van me tegenkomt :D Werkt perfect, ook op deze amp, met een minimaal beetje laag-af, fractie extra hoogmid, haartje crunch en een tikkie sustain. Ik vind 't nog steeds een perfect ding, maar het lukt me maar niet om er een hype van te maken :sneaky:

humbucker
8 augustus 2012, 23:37
Haha, ok! Ik probeer om er eens eentje vast te krijgen. Kan ik vast helpen met die hype ;)

JGD
9 augustus 2012, 13:05
als je vrijwel nooit clean speelt en consequent op alle vlakke power te kort komt (geen volume maar bite, drive, gain) heb je dan niet gewoon de verkeerde gear.....?

humbucker
9 augustus 2012, 16:23
Nee hoor, met mijn gear is niks mis, integendeel ;)

Ik speel thuis vaak clean, dat in de eerste plaats. Daarnaast kom ik absoluut geen power tekort. Er klinken imo weinig versterkers lekkerder als een crunchende AC30, en ik denk dat er veel mensen die mening delen. Enige nadeel is dat mijn Vox geen mastervolume heeft, en dus oerend hard gaat (lees bloedende oren, echt écht hard!) vooraleer je die crunch bereikt. Dat heeft waarschijnlijk ook wel veel te maken met het duootje Blue alnicos dat er onder hangt.

Vandaar ook mijn vraag: Ofwel een pedaal dat die lekkere rand geeft (clean bij zachte aanslag, crunch bij harde aanslag) ofwel een mastervolume, waardoor ik op een aanvaardbaar (lees repetitie-) volume dat natuurlijk vox randje kan bereiken.

Momenteel leun ik dicht naar de optie mastervolume, enerzijds door Mitch zijn gebruikerservaringen en anderzijds doordat ik momenteel echt geen zin en tijd heb voor de zoektocht naar net dat ene pedaaltje, dat dat randje net zo goed doet als de amp zelf!

iWishmaster
9 augustus 2012, 17:13
Een versterker zonder master ... Ik heb er nog nooit een gehad, maar ik kan me er ook niets bij voorstellen. In de winkel wel eens een aantal geprobeerd, maar als ik mijn volume niet onafhankelijk van de hoeveelheid 'crunch' kan regelen, valt die versterker al per definitie af: precies dat lekkere randje is zooooooo lastig bij veel versterkers. Natuurlijk zal het volume een range hebben waar wat 'sweet spots' zitten, maar dat hou je altijd wel.

Ofwel: gewoon een master erin. Is een eenvoudige ingreep. Als het een PPIMV wordt moet je er wel rekening mee houden dat je tone cut knop bij lage instellingen van PPIMV weinig meer doet. Op zich is dat niet erg, want de manier waarop die knop gemaakt is, betekend dat je automatisch meer hoog krijgt bij gebruik van een PPIMV op een lage stand. Dat is precies wat je wilt, want op laag volume snoept de PPIMV juist wat hoog weg.

Buzzel
9 augustus 2012, 17:35
Ik heb een master amp zowel als een non master amp.

Een master is welkom als je amp pas laat opbreekt. Dan hoeft ie niet op oorlogsvolume. Als je amp al een crunch kanaal heeft oid dan is voor mij een master niet nodig. Ik heb de orange rocker 30. Gewoon alles op 12 uur en gaan :D Nu ken ik de vox versterkers niet zo goed (nooit in verdiept) maar die blijft toch redelijk lang clean? Dan lijkt me de master een welkome toevoeging.

tidalwave_sideburns
9 augustus 2012, 17:42
http://www.thenocturnebrain.com/

humbucker
9 augustus 2012, 21:49
Een versterker zonder master ... Ik heb er nog nooit een gehad, maar ik kan me er ook niets bij voorstellen. In de winkel wel eens een aantal geprobeerd, maar als ik mijn volume niet onafhankelijk van de hoeveelheid 'crunch' kan regelen, valt die versterker al per definitie af: precies dat lekkere randje is zooooooo lastig bij veel versterkers. Natuurlijk zal het volume een range hebben waar wat 'sweet spots' zitten, maar dat hou je altijd wel.

Ofwel: gewoon een master erin. Is een eenvoudige ingreep. Als het een PPIMV wordt moet je er wel rekening mee houden dat je tone cut knop bij lage instellingen van PPIMV weinig meer doet. Op zich is dat niet erg, want de manier waarop die knop gemaakt is, betekend dat je automatisch meer hoog krijgt bij gebruik van een PPIMV op een lage stand. Dat is precies wat je wilt, want op laag volume snoept de PPIMV juist wat hoog weg.

Het gaat inderdaad om een PPIMV, komt goed, morgen eens naar de tech bellen of ik hem zaterdag kan binnenbrengen.


Ik heb een master amp zowel als een non master amp.

Een master is welkom als je amp pas laat opbreekt. Dan hoeft ie niet op oorlogsvolume. Als je amp al een crunch kanaal heeft oid dan is voor mij een master niet nodig. Ik heb de orange rocker 30. Gewoon alles op 12 uur en gaan :D Nu ken ik de vox versterkers niet zo goed (nooit in verdiept) maar die blijft toch redelijk lang clean? Dan lijkt me de master een welkome toevoeging.

Klopt!


http://www.thenocturnebrain.com/

Interessant!! Alles based op Gretsch + filtertrons? Ik krijg haast spijt dat ik meer mijn tele heb omhangen in de band en de Gretsch maar voor enkele nummers gebruik :)

humbucker
10 augustus 2012, 14:01
Voila, tijdens de middagpauze gebeld en ik kan de amp morgen binnenbrengen. Komt goed uit want de komende 2 weken hebben we geen repetitie!

Buzzel
10 augustus 2012, 14:19
Hoppa, en nu in de komkommertijd zal de amptech er ook wel niet al te lang over doen.

humbucker
10 augustus 2012, 14:40
Nee dat verwacht ik inderdaad ook niet. Het is blijkbaar ook niet zo'n enorm moeilijke of grote modificatie, dus dat kan vast snel gaan :)

Mitch
10 augustus 2012, 17:11
Leuk hoor. Die Heritage met een randje... je gaat genieten straks!

humbucker
13 augustus 2012, 11:14
Ik hoop het! Heb hem zaterdag binnen gedaan, volgend weekend terug ophalen.

Ondertussen ook nog een Mad Professor Sweet Honey op de kop getikt, kan die Blues pro ook de deur uit :)

XTZ
18 augustus 2012, 10:45
En? En? En? IK zit zelf met precies dezelfde kwestie. Heel fijn zo'n a/b switch, maar een lekkere crunch uit het TB kanaal zou wel fijn zijn.
Ben benieuwd hoe de mastervolume implementatie bevalt (en wat het je gekost heeft)!

Mitch
18 augustus 2012, 11:31
Ik heb nu de AC30CC1 thuis staan die standaard de mastervolume aan boord heeft en daarmee kan ik zelfs op woonkamervolumes goed crunchen met mijn LP Junior. Heerlijk!

humbucker
20 augustus 2012, 09:47
Wil je nu zeggen dat ik er ook maar een extra AC30 "voor erbij" moet kopen? :crazyhappy:


Ben de amp zaterdag terug gaan ophalen, maar heb dit weekend weinig tijd gehad om te spelen. Gisteren wel snel even aan de tand gevoeld en de eerste indruk is erg positief. Eerst ingeprikt op de low input, en daar viel de hoeveelheid gain wat tegen, zelfs met de preamp compleet open gedraaid. Toen maar eens in de high ingeprikt en tadaa, lekkere drive!! Precies wat ik verwachtte! Hij kan erg stil en klinkt dan toch nog meer dan behoorlijk. Uiteraard (zoals met elke buizenbak) klinkt ie beter als ie harder staat, maar dat is voor thuis (en in de band eigenlijk ook) niet haalbaar.

Prijs mod + nazicht: 100euro bij N-E-L in Lommel :)

Op bandvolume moet ik het allemaal nog eens checken, maar dat zal ten vroegste voor volgend weekend en meer waarschijnlijk pas over 2 weken zijn :)

Mitch
20 augustus 2012, 13:07
Gefeliciteerd!
Haha nee, ik bedoelde dat een MV bij AC30s gewoon prima werkt ;)

XTZ
21 augustus 2012, 10:44
Okay, mastervolume inbouwen gaat 'm voor mij ook worden. Bij mij is alleen de bright cap nog niet eruit gehaald. Is dat ook bij dit model "noodzakelijk"? Heb je gemerkt dat overdrive pedalen lekkerder doorprikken zonder de cap? Je zou toch zeggen dat Vox na al die jaren wel iets doet met dit soort issues.

humbucker
21 augustus 2012, 10:58
Ach, als je hem opendraait heb je er geen last van, dus misschien gaan ze er bij Vox van uit dat iedereen in een stadium woont ;)

't is vooral op lagere volumes dat je blijkbaar het verschil hoort. Ik heb m'n amp gekocht toen de bright cap er al uit was, dus ik heb niet echt een referentie van hoe dat ie voordien klonk.

Mitch kan je daar zeker meer over vertellen! Maar als ie toch open ligt voor de mastervolume, kan je dat meteen laten doen. Het is blijkbaar een werkje van niks, dus veel meer gaat dat niet kosten.

Mitch
21 augustus 2012, 11:32
Weinig aan toe te voegen, helemaal juist. Vox doet 't volgens mij (aanname hoor) bewust om die puntige clean sound die veel mensen met Beatles/Vox associeren te bewerkstelligen. Ze gaan daar dus wel voorbij aan de rockers :D Met een lagere waarde condensator óf gewoon helemaal weg klinkt 't allemaal net een tikkie voller en zeker niet te wollig. En met pedalen klinkt het allemaal veel makkelijker, minder de AM radio idee...

XTZ
23 augustus 2012, 11:37
Ik probeer die brightcap te lokaliseren, ik kan 'm niet vinden bij de h2 :|. Bij de CC zit 'ie schijnbaar vlak onder de volumeknop van channel 2. Waar moet ik zoeken?! En hebben jullie ook die andere weggehaald?

Deze dus:

"1. Remove C67 - 10pf ground (Reads 100)

It is located near the Top Boost volume knob. It is used to kill high end harshness. It is there to counteract the harshness which is brought on by the 120p cap, but is no longer needed when removing the 120p. This 10p capacitor was not part of the original AC15/30 schematic either."


Edit: Ik lees ook veel dat een h2 zonder de BC mod al veel beter pedalen slikt dan de CC serie... Ook in dubio! Wel vandaag de amp wegbrengen voor de mastervolume mod :-)

humbucker
27 augustus 2012, 10:12
Laatste update:

Dit weekend ging de repetitie niet door, daarom onze 3 uur repetitietijd maar gespendeerd aan een jamsessie met een bevriende bassist en drummer. Het begin van een nieuw project, eigen nrs in funk/(blues)rock stijl. Gaat helemaal goed komen!

Dan de versterker: Ingeprikt (zoals altijd op repetitie eigenlijk) op de low input van het Top Boost kanaal. Volume net over 12u, master op een uur of 10. Met m'n Gretsch is dit net de grens van opbreken vs clean, echt een heerlijk randje. Vond de amp iets scheller dan voorheen, dus de treble teruggedraaid tot 9u, bass op 1u, Cut ook op 1u. Super sound.

Nu was ik al langere tijd niet meer tevreden over mijn MI Audio Blues Pro. Ondanks dat het echt een prima pedaaltje is, was ik opzoek naar iets anders. Ik vind hem niet subtiel genoeg, schoont ook niet echt op bij minder volume. Als bij toeval kwam ik 2 weken terug een ad tegen waar de pcb-versie van de Mad Professor Sweet Honey overdrive te koop werd aangeboden. De deal was snel beklonken en zaterdag heb ik hem voor het eerst gebruikt. Wat een heerlijk pedaal, doet precies wat ik wil hoe ik het wil. Echt top! Icm de Vox en Gretsch super! Zwaar aanslaan, geeft een heerlijke drive, licht is gewoon terug clean.

Kortom: Mastervolume-mod was z'n geld meer dan waard! De combi met de MP SHOD heeft me echt impressed! Heerlijk :ok: