PDA

View Full Version : refinish Les Paul



Orpheo
8 augustus 2012, 14:02
mijn brein maakt rare sprongen en bruggetjes. Ik associeer mijn gitaren met gebeurtenissen of personen, en als ik gebrouilleerd raak met een persoon kan t heel goed zijn dat ik niet vrolijk wordt van een gitaar. Zo ook met deze.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/56cb7739.jpg

In de stain zat een heel klein beetje fuchsia en ik was daar sowieso nooit Heel blij mee. Maandagavond viel de spreekwoordelijke druppel in de spreekwoordelijke emmer, met dit als resultaat na 2 uur heftig schuren. Met de hand.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/e7426c4c.jpg

Daarna ging de eerste stain erop.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/43cd87ea.jpg verdund zwart

Toen tweede

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/8b726b87.jpg

Te paars en te weinig grijs.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/f74a62f8.jpg

Laag grijs erover en dan een burst.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/c7a8e16d.jpg
Met hardware.

Orpheo
8 augustus 2012, 14:08
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/676e3d3a.jpg

Burst droogde heel lelijk op. Heb t vervaagd en toen kwam dit.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/11f379f3.jpg met hardware.


http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/c3a543e1.jpg
En toen vergat ik dat bij het drogen van de stain het allemaal lichter wordt. Mooi zo!

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/ce27cc7e.jpg

He he... Eindelijk de clearcoats.


http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/6639c4ab.jpg

Glimt nu al. Nog 2 laagjes en dan drogen en polijsten.


Dat is mijn nieuwe projectje :)

Harry
8 augustus 2012, 14:44
ziet er goed uit, niet mijn smaak, maar knap gedaan!

barno
8 augustus 2012, 14:47
Snap niet waarom je de studs er niet eerst uithaalt. verder wel goed gedaan.

Johannes
8 augustus 2012, 14:48
Is er wat betreft kleur erg op vooruit gegaan! Wat zijn die kringetjes om te brug en tailpiece bevestiging? Wat voor kleurstof heb je gebruikt?

bass blom
8 augustus 2012, 14:51
mooier ja en dan is het toch best handig dat je de hals er gewoon af kunt schroeven :D

Orpheo
8 augustus 2012, 15:23
Die studs zitten muuuuuurvast! Geen millimeter beweging in te krijgen.

Die kringen is de oude kleur ;) kleine reminder van het verleden. De brug valt er mooi overheen.

Ik gebruik altijd ecoline :)

Duhsjaak
8 augustus 2012, 15:28
Hi
Nooit gedacht dat ik dit mooi zou vinden, maar je flikt het m wel weer.
Mag ik vriendelijk verzoeknummer doen? Ik hoop dat je de elementen weer terug plaatst.
Veel plezier er (weer) mee!
Vriendelijke groet, Gus

Orpheo
8 augustus 2012, 15:31
Ja goud zal er weer op gaan ;)

barno
8 augustus 2012, 16:05
Die studs zitten muuuuuurvast! Geen millimeter beweging in te krijgen.




Daar zijn truukjes voor hoor. iets met soldeerbout, studs half inschroeven en hefboompje doen met bescherming op de body

Orpheo
8 augustus 2012, 16:35
Weet ik. Maar ik kreeg er geen beweging in...

snaarplukker
8 augustus 2012, 16:37
Daar zijn truukjes voor hoor. iets met soldeerbout, studs half inschroeven en hefboompje doen met bescherming op de body
Maar sterk af te raden. Studs behoren er maar één keer in gestopt te worden om zodoende muurvast te blijven zitten.

barno
8 augustus 2012, 16:58
Maar sterk af te raden. Studs behoren er maar één keer in gestopt te worden om zodoende muurvast te blijven zitten.

Studs kunnen er ook weer muurvast ingezet worden, wat denk je dat er bij een professionele refin gebeurt?

lcvanderhelm
8 augustus 2012, 20:05
Ik denk dat er dan nieuwe studs ingaan,of dat ze de oude laten zitten.

Braindead
8 augustus 2012, 20:28
De kleur is inderdaad mooier geworden. Gaat ecoline niet verkleuren op den duur?

Orpheo
8 augustus 2012, 20:55
Ze halen de oude er dan gewoon uit hoor. Vaak hebben ze daar zwaardee materieel voor dan ik dat heb.

Orpheo
8 augustus 2012, 20:57
Ecoline verkleurt bij mijn weten niet. Anders is t pech. Dan lak ik m toch opnieuw.

mesaman
8 augustus 2012, 23:52
Jeuj!En kreeg je dat stukje metaal er nu echt niet uit? Want nu is het een klein beetje mislukt. Ik zou het blijven zien, en het zou echt aan me gaan vreten. Natuurlijk weet je dat andere mensen het ook zien, en zich afvragen of het wel een goede gitaar is, of dat de bouwer niet zo goed is. Maar natuurlijk wens ik je er wel heel veel plezier mee hoor.

sommige mensen letten nu eenmaal op details, de ander wat minder. Iets met de lat en iets met hoogte misschien?

Orpheo
9 augustus 2012, 00:03
Ik snap wat je bedoeld. Op mijn andere refinishes ben ik ook kritischer. Die plekjes zijn echter ook 'reminders', stille getuigen van een paar ellendige jaren.de hardware dekt de boel grotendeels af. Het is dus een heel klein contrastje. Verder.... Als mensen denken dat het een prutplank is, ignorance is a bliss.

barno
9 augustus 2012, 00:58
Ze halen de oude er dan gewoon uit hoor. Vaak hebben ze daar zwaardee materieel voor dan ik dat heb.

je kan het alsnog doen hoor. bescherm de top met iets zacht, leg een plankje van ongeveer cm of iets dunner naast de bushing op de body. Draai de stud halfway in. gebruik dan een vijl of beitel (iets dat niet rond is alleszins) en steek die onder de kop van de stud en gebruik hem als hefboom rustend op het plankje. doe dit voorzichtig en verplaats voortdurend rond de stud. zo krijg je 'm zeker los.

groovieguitarguus
9 augustus 2012, 01:19
Ik heb eerlijk gezegd altijd de indruk... dat als je iets wilt... het 'gisteren' al geregeld moet zijn.
Je hebt absoluut een indrukwekkend scala aan Amps en Gitaren. Maar veel gitaren hebben net iets van... jammer...
Of Elementen die niet netjes recht staan of niet netjes 'uitgelijnd' (gelijke tussenruimte).
Nu ook weer niet het geduld om de studs er eerst uit te halen.... nee... 't moet 'meteen'.
Is slechts mijn gevoel... en deels ingekleurd... maar zonde... Ik denk dat qua afwerking / montage, op 80% van je gitaren wat valt aan te merken. Dan liever een paar gitaren minder, maar in ieder geval een nette collectie.
Het is zeker geen bedoeling een discussie aan te wakkeren of om je af te zeiken, maar ik denk dat wat meer 'geduld' en 'tevreden' zijn... je meer zal brengen in het leven...
Je passie voor gitaren, waardeer ik zeer!!!!

stijnkenens
9 augustus 2012, 01:48
Studs haal ik eruit door er een bout met de zelfde draad in te draaien, met een sleutel duw je die dan vanzelf omhoog. Hij lijkt muur vast te zitten, maar ik her er nog nooit moeite mee gehad.

En ecoline is niet licht vast (overschotje kennis van mijn opleiding als restaurator, er werd ons afgeraden om het niet te gebruiken, net omwille van die 'slechte' eigenschap. Als tegenhanger gebruikten we dan iets super duur, speciaal voor restauratie, maar daar was de school dan weer niet happig op :) altijd iets in het onderwijs ...)

Jammer van die rare cirkeltjes, maar voor de rest: nice !!!

s.

Orpheo
9 augustus 2012, 08:03
@g.g.guus je hebt gelijk wat de snelheid betreft. Heb ik sowieso. Ik doe het immers voor mijzelf he. Ik ben geen prof die voor iemand lakt. Het is meer een soort... Therapie. Denk maar aan die film 40 days 40 nights ;)

Die kringen. Ach. Scheve pickups, dat ben ik wel met je eens. Die heb ik bij nagenoeg allemaal recht getrokken. Dat middenelement recht plaatsen is waanzinnig lastig zonder mallen, kolomboor of altijd dezelfde pickupringen.

@ stijn ach. Ik zie t wel. Ik heb nu 3 gitaren met ecoline en als t ooit verkleurd lak ik t toch gewoon opnieuw?

groovieguitarguus
9 augustus 2012, 10:08
@g.g.guus je hebt gelijk wat de snelheid betreft. Heb ik sowieso. Ik doe het immers voor mijzelf he. Ik ben geen prof die voor iemand lakt. Het is meer een soort... Therapie. Denk maar aan die film 40 days 40 nights ;)

Die kringen. Ach. Scheve pickups, dat ben ik wel met je eens. Die heb ik bij nagenoeg allemaal recht getrokken. Dat middenelement recht plaatsen is waanzinnig lastig zonder mallen, kolomboor of altijd dezelfde pickupringen.

@ stijn ach. Ik zie t wel. Ik heb nu 3 gitaren met ecoline en als t ooit verkleurd lak ik t toch gewoon opnieuw?


Tof dat je het zo opvat!!!! Chapeau!!!

Ukeloeder
9 augustus 2012, 10:11
Krijgt de hals dezelfde behandeling? Ik vraag niet of die de zelfde kleur had, maar of je enkel aan de body ergerde en dus niet aan de hals. Of ben ik te vroeg met mijn vraag?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de originele kleur ook niet mooi vond maar hem wel goed vond passen in het scala van kleuren in je collectie.

Orpheo
9 augustus 2012, 10:27
De hals is rauw purperhart. Dat blijft zo. Heerlijk halsje overigens. Ik zal alleen de frets polijsten en de boel opfrissen maar meer niet.

Ik had al meer paars en de kleur was goed. Was ok. Maar de associatie was gewoon te negatief. Het deed me teveel denken aan mijn oude huis. Ik heb nu 2 purplemist burst en 1 transparant paarse LP en nu dus dit. Wat voor kleur moet ik dit noemen?! Burned aubergine ofzo?

Ukeloeder
9 augustus 2012, 11:34
Burned aubergine dekt de lading wel ja...

Kingfisher
12 augustus 2012, 12:48
Verwijderen van studs: droog ijs korreltjes er in, laten afkoelen (wel handschoentjes aan en werken in een verluchte ruimte). Door de koude krimpt het metaal. Als het studs zonder bodem zn: bout er in en draaien maar. Anders heb je een brugje nodig: op de gitaar staat een metalen brugvormig plaatje met een gat er in. Daarin gaat een bout, met aan het eind een moer. Je vijst de bout in de stud tot het eind, dan draai je met een sleutel de moer naar beneden, tegen het brugje. En dan voorzichtig draaien. Wel een plankje onder de pootjes van het brugje zetten.
Studs er terug in: in droogijs leggen, er in duwen (soms vallen ze er zo in). Na het opwarmen/uitzetten, krijg je ze niet meer in beweging.

Trouwens, op studs zit geen trekkrachten weg van de gitaar. Alleen krachten naar de hals toe, en in de gitaar (voor de brug)

Tabula Rasa
12 augustus 2012, 12:51
Verwijderen van studs: droog ijs korreltjes er in, laten afkoelen (wel handschoentjes aan en werken in een verluchte ruimte). Door de koude krimpt het metaal. Bout er in en draaien maar.
Studs er terug in: in droogijs leggen, er in duwen (soms vallen ze er zo in). Na het opwarmen/uitzetten, krijg je ze niet meer in beweging.

Trouwens, op studs zit geen trekkrachten weg van de gitaar. Alleen krachten naar de hals toe, en in de gitaar (voor de brug)

Geloof niet dat de gemiddelde gitaarnetter wat droogijs in huis heeft, maar verder wel een prima tip lijkt me. Waar haal je dat spul?

spirit
12 augustus 2012, 13:09
Of je gebruikt een slagtrekker om de studs te verwijderen. Veel GN-ers hebben die naar alle waarschijnlijkheid ook niet in huis, maar ó zo simpel te maken, en je hebt er iedere keer weer opnieuw plezier van.

Tabula Rasa
12 augustus 2012, 14:16
Of je gebruikt een slagtrekker om de studs te verwijderen. Veel GN-ers hebben die naar alle waarschijnlijkheid ook niet in huis, maar ó zo simpel te maken, en je hebt er iedere keer weer opnieuw plezier van.

Dat is slim. Stuk draadeind, een dop en een zware bus die heen en weer kan schuiven. Dat is inderdaad zo gemaakt. Geiaal!

Gearjunkie
14 augustus 2012, 22:38
Dat is slim. Stuk draadeind, een dop en een zware bus die heen en weer kan schuiven. Dat is inderdaad zo gemaakt. Geiaal!

Zijn die studs nooit vastgelijmd? (beschadiging top??)
Met een stuk draadeind (als het in de juiste draadsoort te krijgen is) en een afgezaagd stuk U-profiel en een moer maak je eenvoudig een soort trekker waarmee je veel kracht kan zetten, zonder dat je in zijwaartse beweging kracht zet.