PDA

View Full Version : in't algemeen



emma.
8 augustus 2012, 11:58
hey!

Ik ben nog maar net nieuw op dit forum en BAM ik heb al een vraag klaar! ;)
Ik speel namelijk al een aantal jaren elektrische gitaar op een leuk Ibanezje en met een Roland Cubeke.
Nu wil ik binnenkort toch wat gaan upgraden (zowel gitaar als versterker... maar één ding tegelijkertijd. Ik heet ni Rockefeller hoor ;) ). Ik wil graag beginnen met een betere versterker.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik daar de ballen van afweet. Dus was ik maar wat lukraak aan 't googlen... en heu? versterkers uit twee stukken? (cabinet? speakers? en head?)... Ok. dit klinkt waarschijnlijk belachelijk, maar wat is het voordeel hiervan?

emma.

Tabula Rasa
8 augustus 2012, 12:59
makkelijker even andere speakers proberen en combinaties maken. Ander aantal speakers kiezen, makkelijker mee te nemen. Een 2x12 combo is zwaar. Een losse top en kast zijn samen vaak zwaarder, maar makkelijker te sjouwen in twee delen. etc...

Plant
8 augustus 2012, 12:59
Hoi, welkom!

Het geluid word bij een versterker simpelweg bepaald door 2 faktoren. Het versterkergedeelte en de luidspreker (speaker). Als die samen bij elkaar in 1 kast zitten spreken we doorgaans van een 'combo'.

Als je alleen het versterkergedeelte in een aparte kast doet, dan heet dat een 'head'. Als je alleen 1 of meer speakers in een aparte kast doet, dan heet dat een 'cabinet'. Samen is dat dan je complete versterker.

Voordeel is dat je een head van merk A met een cabinet van merk B kunt combineren. Omdat zowel de head als het cabinet eigen klankeigenschappen hebben, kun je zo je geluid op maat maken.
Een ander belangrijk voordeel van een aparte 'head' en apart 'cabinet' is dat het gewicht verdeeld is. Vaak heb je het dan over grote en zware versterkers en luidsprekers en als je dat allemaal samen in 1 kast steekt, is het geheel groot, niet te tillen en moeilijker te vervoeren.

Stillborn
8 augustus 2012, 19:37
hey!