PDA

View Full Version : in't algemeen



emma.
8 augustus 2012, 11:58
hey!

Ik ben nog maar net nieuw op dit forum en BAM ik heb al een vraag klaar! ;)
Ik speel namelijk al een aantal jaren elektrische gitaar op een leuk Ibanezje en met een Roland Cubeke.
Nu wil ik binnenkort toch wat gaan upgraden (zowel gitaar als versterker... maar één ding tegelijkertijd. Ik heet ni Rockefeller hoor ;) ). Ik wil graag beginnen met een betere versterker.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik daar de ballen van afweet. Dus was ik maar wat lukraak aan 't googlen... en heu? versterkers uit twee stukken? (cabinet? speakers? en head?)... Ok. dit klinkt waarschijnlijk belachelijk, maar wat is het voordeel hiervan?

emma.

Tabula Rasa
8 augustus 2012, 12:59
makkelijker even andere speakers proberen en combinaties maken. Ander aantal speakers kiezen, makkelijker mee te nemen. Een 2x12 combo is zwaar. Een losse top en kast zijn samen vaak zwaarder, maar makkelijker te sjouwen in twee delen. etc...

Plant
8 augustus 2012, 12:59
Hoi, welkom!

Het geluid word bij een versterker simpelweg bepaald door 2 faktoren. Het versterkergedeelte en de luidspreker (speaker). Als die samen bij elkaar in 1 kast zitten spreken we doorgaans van een 'combo'.

Als je alleen het versterkergedeelte in een aparte kast doet, dan heet dat een 'head'. Als je alleen 1 of meer speakers in een aparte kast doet, dan heet dat een 'cabinet'. Samen is dat dan je complete versterker.

Voordeel is dat je een head van merk A met een cabinet van merk B kunt combineren. Omdat zowel de head als het cabinet eigen klankeigenschappen hebben, kun je zo je geluid op maat maken.
Een ander belangrijk voordeel van een aparte 'head' en apart 'cabinet' is dat het gewicht verdeeld is. Vaak heb je het dan over grote en zware versterkers en luidsprekers en als je dat allemaal samen in 1 kast steekt, is het geheel groot, niet te tillen en moeilijker te vervoeren.

Stillborn
8 augustus 2012, 19:37
hey!

Ik ben nog maar net nieuw op dit forum en BAM ik heb al een vraag klaar! ;)
Ik speel namelijk al een aantal jaren elektrische gitaar op een leuk Ibanezje en met een Roland Cubeke.
Nu wil ik binnenkort toch wat gaan upgraden (zowel gitaar als versterker... maar één ding tegelijkertijd. Ik heet ni Rockefeller hoor ;) ). Ik wil graag beginnen met een betere versterker.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik daar de ballen van afweet. Dus was ik maar wat lukraak aan 't googlen... en heu? versterkers uit twee stukken? (cabinet? speakers? en head?)... Ok. dit klinkt waarschijnlijk belachelijk, maar wat is het voordeel hiervan?

emma.

Ken ik jou toevallig? :dontgeti:

Mr. Dynamite
10 augustus 2012, 00:38
Ken ik jou toevallig? :dontgeti:

Hengst! :seriousf:



On topic:

Heads zijn de versterkers zelf, speaker kasten, ook wel cabinets genoemd zitten enkel speakers in. Vergelijk het maar met een zang set, een versterker vanwaaruit je losse speakers aanstuurd.
Dit is niet persee nodig, combo's (zoals je cube) kunnen soms juist die specifieke sound geven.
Groot verschil is ook dat combo's vaak een open achterkant hebben, en losse kasten meestal een dichte. Dit geeft een ander geluid.. meer 'druk' of 'punch' en minder 'open'

Hoop dat dit een beetje helder is ;)

emma.
10 augustus 2012, 09:38
Bedankt voor al jullie antwoorden! Ik zie weer spreekwoordelijk licht in de duisternis!
Ik denk dat het nu tijd is voor mij om op zoek te gaan naar de voor mij perfecte head-cabinetcombinatie!

Stillborn
10 augustus 2012, 09:49
We willen jou gerust enkele zaken aanraden hoor.
Je moet wel een even specifieren welke richting je op wil (qua genre, niveau, budget...).

emma.
10 augustus 2012, 10:33
Wel, in het 'stel je voor'-topic heb ik dat op aanvraag ook efkens gespecifieerd... en onder het oervlaamse motto 'Lui zweet is rap gereed' copy paste ik dat hier dan ook even.

Wat het geluid betreft, zoek ik vooral veelzijdigheid (waarbij de extremen zoals echt metal of echt superfluid jazz niet echt moeten, want da's niet echt mijn ding). Belangrijk is dat ik zowel een mooie volle, warme cleane toon kan krijgen (denk Grant Green bijvoorbeeld), maar ook een rauw randje (type Roy Buchanan, Santana, BB King) en als het mag toch ook wel wat kan scheuren à la Hendrix, Triggerfinger of Wolfmother).
Qua geluidssterkte zou het iets tussenin moeten zijn: ik zou er graag zowel thuis wat mee klooien, maar het moet ook kleine concertjes aankunnen.
Het budget isjammer genoeg niet al te hoog: een eurootje of 500 max. Ik ben slechts een arm studentje... en van 's zondags pistolekens te staan verkopen in de lokale bakker word je heus niet zo rijk :D

Tankman
10 augustus 2012, 11:05
Ik zou kijken naar een Peavey Valveking 112 combo. Die heb je nieuw voor €500,-. Als je 2e hands gaat kijken is een Peavey Classic 30 combo ook uiterst geschikt. Die krijg je al vanaf 250-300 op marktplaats.

Stillborn
11 augustus 2012, 15:52
Ik denk ook wel aan Fender.

guitarkid
16 augustus 2012, 10:59
Als je 2e hands gaat kijken is een Peavey Classic 30 combo ook uiterst geschikt. Die krijg je al vanaf 250-300 op marktplaats.
Oei, da's wel erg goedkoop...., dan wil ik er ook(nog) wel één....! ;) Maar idd wel een fijne en compacte amp! En dus wil ik je ook nog even attenderen op de Peavey Delta Blues, een erg onderschat combo. 15" speaker en tremolo, maar verder identiek aan de Classic 30!