PDA

View Full Version : Paraffine olie in plaats van Fast Fret



cetse
8 augustus 2012, 09:24
Hallo gitaarnetters,

Ik gebruik al even Fast Fret, vooral om het slijten van de snaren tegen te gaan, maar ook omdat het zo leuk speelt. Nu heb ik van een goede vriendin gehoort dat Fast Fret voor het grootste deel uit paraffine olie bestaat. Ze zegt dat ze zelf al een tijdje gewoon paraffine olie op de snaren doet en dat dit hetzelfde effect geeft. Paraffine olie koop je in Belgie bij de apotheker voor 2 euro voor een heel flesje. Vergeleken met Fast Fret is dat dus een serieuze besparing:crazyhappy: Ik vind zelf dat minstens even goed voelt als Fast Fret, maar ik vraag me af of het de toets niet kan beschadigen?

Heeft hier iemand ervaring mee?

Met vriendelijke groeten,

Cedric

snaarplukker
8 augustus 2012, 12:39
Fast Fret is een kompleet produkt. Een applicator van hout met vilt gedrenkt in paraffineolie (white mineral oil), en met een uitwrijfdoekje verpakt in een kunststof koker. De prijs in Nederland is ca € 7,--. Als je het vaak gebruikt en de applicator is uitgedroogd en niet versleten, dan zou je het opnieuw met de paraffineolie van de apotheker kunnen bevochtigen. Het zal de toets beschermen tegen uitdrogen en deze zeker niet beschadigen. Maar ja, wat is een besteding van € 7,-- per 1-2 jaar nou?

Hotpepper01
8 augustus 2012, 12:41
Ik gebruik Fastfret ook. Vooral wanneer de snaren en toetsenbord wat "droog" beginnen aan te voelen. Dus wanneer ik de bespeelbaarheid wil verbeteren. Het verlengen van de levensduur van de snaren, ach daar heb ik nog nooit onderzoek naar gedaan, maar of het echt veel helpt durf ik te betwijfelen. Je snaren schoonmaken (droogwrijven met een doek) na het spelen helpt zeker en misschien nog wel meer. En eens te meer als je nogal zweterige handen hebt (heb ik zelden). Ik vind fastfret prima spul.
Als er inderdaad parafine olie in fastfret zit, kan ik me bijna niet voorstellen dat je je toets zal beschadigen als je de paraffine olie in pure toestand op je snaren smeert. Overigens probeer ik wel mijn toetsenbord heel licht in de lemonolie te houden.

Javaca
8 augustus 2012, 12:57
Paraffineolie is een vervliegende olie. Het wordt ook vaak gebruikt als loopolie bij het politoeren van gitaren. Heb weleens gezien dat het in een bovenblad trok en daar een vlek veroorzaakte, maar die trok er na verloop van tijd (ca. een jaar) weer uit.

HaroldA
8 augustus 2012, 13:25
Met fastfret kan ik vieze (verroeste) snaren weer blinkend maken, het lost dus ook troep op wat je er dan met dat doekje af kunt poetsen.

Javaca
8 augustus 2012, 14:07
Met fastfret kan ik vieze (verroeste) snaren weer blinkend maken, het lost dus ook troep op wat je er dan met dat doekje af kunt poetsen.
Wasbenzine doet dat ook...

HaroldA
8 augustus 2012, 14:12
Wasbenzine doet dat ook...

Wasbenzine wil je niet op je fretboard (net als zure citroenolie).

cetse
8 augustus 2012, 18:49
Het probleem met fast fret is dat het vroeger rap uitdroogde bij mij. Voor ik paraffine gebruikte probeerde ik er op te letten dat meteen terug in het potje gaat enzo. Ik gebruikte het wel iedere keer na het spelen. Ik heb heel zweterige handen, je mag het zelfs best agressief zweet noemen. Als ik mijn snaren na het spelen niet afkuis en ik heb 2 uur intensief gespeeld zijn mijn snaren al roest. Moest iemand nog tips hebben over agressief zweet (andere dingen eten, dingen niet eten, want daar heeft het mee te maken heb ik gehoord) mag je ze zeker laten weten.
Ik ben in ieder geval blij dat ik hier een bevesteging hoor dat paraffine olie normaal niet echt beschadigingen aan de toets aanbrengt. Ik was vooral bang voor vlekkken, en het oppervlak van de toets dat te zacht wordt ofzo door veel gebruik. Ik gebruik het wel nog niet lang genoeg om te weten of het de snaren even lang laat meegaan als fast fret. In ieder geval doen ze bij Fast Fret ook iets bij zodat het die specifieke geur krijgt, want gewone paraffine olie is zo goed als geurloos. Alvast bedankt voor de reacties :)

bass blom
8 augustus 2012, 18:54
ik heb precies hetzelfde, vooral in de zomer roesten de snaren me onder de vingers weg.
juist ook daarom heb ik onlangs mijn potje fastfret er weer eens bij gepakt.
heb het zeker al 2 a 3 jaar en is nog niet uitgedroogd.
alleen de geur staan me niet aan maar daar is mee te leven.
ik heb zeker het gevoel dat ik nu langer met een set snaren kan.

Javaca
8 augustus 2012, 20:44
Wasbenzine wil je niet op je fretboard (net als zure citroenolie).
Wasbenzine en/of nafta worden toch veel toegepast om smerige toetsen (en gitaren) schoon te maken. Het is vaak een van de hoofdbestanddelen van cleaners.

Braindead
13 augustus 2012, 15:01
Je zou ook gewoon wat aan je zweet kunnen doen. Een ontgiftingskuur met veel water drinken. Gezonder leven en daarnaast je handen altijd netjes wassen voor het spelen. Als je dan na het spelen je snaren goed met een zachte doek afdoet kan dat ook al schelen. Misschien wat minder rock n roll maar wel effectief. :) Vooral veel alcohol drinken doet je lever flink aanzetten tot zweten. Been there done that. Mijn snaren roesten ook altijd de pan uit en het is nu wel beter geworden.



Het probleem met fast fret is dat het vroeger rap uitdroogde bij mij. Voor ik paraffine gebruikte probeerde ik er op te letten dat meteen terug in het potje gaat enzo. Ik gebruikte het wel iedere keer na het spelen. Ik heb heel zweterige handen, je mag het zelfs best agressief zweet noemen. Als ik mijn snaren na het spelen niet afkuis en ik heb 2 uur intensief gespeeld zijn mijn snaren al roest. Moest iemand nog tips hebben over agressief zweet (andere dingen eten, dingen niet eten, want daar heeft het mee te maken heb ik gehoord) mag je ze zeker laten weten.
Ik ben in ieder geval blij dat ik hier een bevesteging hoor dat paraffine olie normaal niet echt beschadigingen aan de toets aanbrengt. Ik was vooral bang voor vlekkken, en het oppervlak van de toets dat te zacht wordt ofzo door veel gebruik. Ik gebruik het wel nog niet lang genoeg om te weten of het de snaren even lang laat meegaan als fast fret. In ieder geval doen ze bij Fast Fret ook iets bij zodat het die specifieke geur krijgt, want gewone paraffine olie is zo goed als geurloos. Alvast bedankt voor de reacties :)

cetse
13 augustus 2012, 20:21
Meer water drinken heb ik inderdaad al aan gedacht. Ik was nu tegenwoordig ook altijd mijn handen voor het spelen. Aan de alcohol zal het bij mij niet liggen, ik drink het amper;) Ook kuis ik altijd mijn snaren af na het spelen. Ik heb gemerkt dat bovenstaande dingen in samenwerking met de paraffine-olie mijn snaren veel langer doet leven. Ik denk dat ik er al zeker 6 intensieve speeluren op heb zitten, en ze zijn nog niet echt versleten:crazyhappy:

Braindead
13 augustus 2012, 21:17
Okay. i assumed zweethanden+gitarist+rock n roll= drankorgel Sorry about that one ;)

Afdrogen van snaren na gebruik en handen wassen voor het spelen is alvast een goed begin. Je kunt ook wat van die vochtabsorberende zakjes (met van die korreltjes erin) in je case leggen. Misschien draagt dat ook nog iets bij.