PDA

View Full Version : Wauw, afstellen=nuttig



Kjiratsiekoedel
13 juni 2003, 15:11
ik gisteren ff een imbusje geslepen tot hij de juiste maat was om mijn gitaar af te stellen. Ik vond hem goed spelen, maar nu is mijn aktie overal 1mm :D

speelt toch wel erg fijn, wacht niet en pak nu je imbusset en ga hem afstellen als je dat nog niet hebt gedaan!!!

Wilson
13 juni 2003, 15:41
actie 1mm??=ratelratel tenminste met mijn harde aanslag...

guvnor
13 juni 2003, 15:53
1 mm is mij te laag... Heb 'm al tijden vrij hoog staan en ben er aan gewend. Vindt hem zo ook beter klinken.

Kjiratsiekoedel
13 juni 2003, 16:02
ratelen valt erg mee, is niet meer dan eerst (=niet veel)

misschien is het 1,5mm

strakke joekel
13 juni 2003, 16:17
iets hogere actie=meer toon :roll:

sash
13 juni 2003, 16:18
Ach smaken verschillen. Ik vind lage actie echt niet klinken en het speelt nog es kut ook. Ik hou van hoge aktie. Lage E staat bij 12e fret op 1 cm en hoge E op 8 mm.

strakke joekel
13 juni 2003, 16:21
als je slide speelt wel ja :-D

Kjiratsiekoedel
13 juni 2003, 16:39
1 cm??? das voor echte bikkels

Wilson
13 juni 2003, 16:41
oh nou heb ik ook hoor

iam
13 juni 2003, 16:41
waarom niet gewoon de gulden middenweg? :-p

strakke joekel
13 juni 2003, 16:41
weet je zeker dat je je kruisboog niet verwisseld met je gitaar :-D

Phoenix Rising
13 juni 2003, 16:42
1 cm? dat is wel mighty warrior actie ja

Wilson
13 juni 2003, 16:47
ja ik heb em net ook ff wat strakker gezet, en idd het speelt wel fijner ja :D

Nicci
13 juni 2003, 16:47
Ach smaken verschillen. Ik vind lage actie echt niet klinken en het speelt nog es kut ook. Ik hou van hoge aktie. Lage E staat bij 12e fret op 1 cm en hoge E op 8 mm.

mmm. dat is euh . . . hoog!
1mm is daar in tegen een beetje laag. ik kan me niet voorstellen dat dat niet gaat ratelen. of dat als je de E snaar op de 5e positie indrukt je een Bb hoort . . . .
8-)

Dirk_Hendrik
13 juni 2003, 20:33
Het voordeel van een lagere aktie is dat je met dikkere snaren kunt spelen. Een hogere aktie betekent niet per se meer toon. De snaarspanning en dikte wel. Met een hogere aktie waren je snaren waarschijnlijk meer gespannen om je stemmin te halen dus was de toon goed. Nu speelt het geheel supergemakkelijk maar is je snaarspanning te laag en dus je toon dunner. Dikkere snaren er op en je hebt je toon terug. In het geval dat je op een Fender speelt ben je dan ook van het geratel af. Op je Ibanez had je dat probleem toch al niet.... (guys,... ;-) )

Anders Destium
13 juni 2003, 20:43
Reactie op sommige posts hierboven

Het is gelul dat je met een hogere actie meer of een betere tone hebt!

Het is gewoon wat je zelf prettig vindt, als je op die manier je tone kan beïnvloeden kun je niet spelen volgens mij. Ik hoor namelijk wél of de gitaar waar ik op speel van mahonie of alder is , maar niet hoe hoog de actie is :p Zou ik persoonlijk knap vinden als iemand dat wel zou kunnen, snaardikte merk je wél als we toch gaan mierenneuken :)

Nicci
13 juni 2003, 20:44
dan weten we dat ook weer

Wilson
13 juni 2003, 20:53
wooow mn gitaar speelt nu goddelijk, ik heb er nu een setje .011 opgezet ipv .010, en dat speelt toch echt heel wat fijner, nooit meer last van snaren die onder je vinger vandaan rollen. heb de afstelling ook nog ff gedaan, dit speelt ecdht veel beter dan dat wat ik eerst had. Ik denk dat ik er volgende keer .012 op ga zetten, ik houd wel van dikke snaren

@iro
14 juni 2003, 00:22
bij mij staat hij ook ongv. op 1 cm , kwestie van smaak/stijl denk ik

Dirk_Hendrik
14 juni 2003, 09:51
snaardikte merk je wél als we toch gaan mierenneuken :)

Niet zo heel gemiereneukerig hoor. Ik moet de eerste die dat baggervette geluid van SR Vaughan kan krijgen met een .009 setje nog tegenkomen. Hij stond er om bekend vreselijk dikke .012 snaren op zijn strat te hebben. Luister nog eens naar de gitaarpartij van zijn versie van Voodoo Chile en je weet wat ik bedoel.

lars
14 juni 2003, 19:16
ratelen valt erg mee, is niet meer dan eerst (=niet veel)

misschien is het 1,5mm

hoe kun je je gitaar nou afstellen als je niet eens precies weet hoe hoog ie staat, zoiezo je kun je gitaar niet zo afstellen dat et overal op de hals 1 of 1,5 mm hoge action is. je hebt dus niet afgestelt maar gewoon een beetje aan die halspen gedraait.


goed bezig!

Nicci
14 juni 2003, 19:57
ratelen valt erg mee, is niet meer dan eerst (=niet veel)

misschien is het 1,5mm

hoe kun je je gitaar nou afstellen als je niet eens precies weet hoe hoog ie staat, zoiezo je kun je gitaar niet zo afstellen dat et overal op de hals 1 of 1,5 mm hoge action is. je hebt dus niet afgestelt maar gewoon een beetje aan die halspen gedraait.

goed bezig!

het leek mij ook al een beetje vreemd. op z'n minst.
:???:

Kjiratsiekoedel
15 juni 2003, 00:11
ik heb ook gewoon wat aan de halspen gedraaid en de brugzadeltjes verlaagd en ik vind het nu lekkerder spelen.

Volgens mij valt dit wel onder de noemer 'afstellen', wat anders?? (experimenteren?)

Akira
15 juni 2003, 00:41
Ik heb hetzelfde gedaan, beetje aan die pen draaien, kijken wat de hals doet, tremolo weer opnieuw afstellen, net zolang totdat 'ie lekker speelde zonder dat de snaren tegen de fretten ratelden.
Als je dat geen afstellen noemt, wat is DAN afstellen?

lars
16 juni 2003, 12:56
ik heb ook gewoon wat aan de halspen gedraaid en de brugzadeltjes verlaagd en ik vind het nu lekkerder spelen.

Volgens mij valt dit wel onder de noemer 'afstellen', wat anders?? (experimenteren?)

prutsen?


met afstellen doe je het met op zijn minst een centimeter/milimeter. kijk maar eens in de handleiding van je squire ofzo, anders op et internet [/list]

moretel
16 juni 2003, 14:02
Bij het eerste afstellen volgt je vaak cijfertjes maar als je dat vaak doet gaat het gewoon op gevoel,
maar de meeste mensen met een hoge actie hebben ws. een andere aanslag.
Wat ik wel weet is dat je met zo'n hele hoge actie (is 1 cm niet wat overdreven ? ) gemakkelijk intonatie problemen krijgt.

Nicci
16 juni 2003, 14:14
bij goed afstellen houdt je rekening met de kromming van de hals; de lengte van de snaar; de hoogte van de snaar ten opzichte van de hals. als je deze 3 zaken niet met beleid doet leidt dit tot 1 valse gitaar.
ik ben overigens een voorstander van het experiment.

Kjiratsiekoedel
16 juni 2003, 14:17
hij is niet vals, en het is geen skwiër en ik heb ook geen handleiding

Izegrim
16 juni 2003, 15:55
binnen welke marges kun je de actie meten? mijne is heel laag bij de kop (< 1mm zonder buzz), maar grenzend bij de body veel meer (> 4mm). moet ik de kromming vd hals stellen of wat?

Nicci
16 juni 2003, 16:10
binnen welke marges kun je de actie meten? mijne is heel laag bij de kop (< 1mm zonder buzz), maar grenzend bij de body veel meer (> 4mm). moet ik de kromming vd hals stellen of wat?

je moet helemaal niets doen (waarschijnlijk). dit is volslagen normaal. de actie van een gitaar is lager bij de kop dan bij de 12e fret.

ik daag je uit: verlaag de actie van je hele gitaar tot dezelfde als op de 1e fret. en kom dan hier melden wat je er van vindt.
8-)

stap 1) verlaag je brug dramatisch
stap 2) draai aan de stelschroef van de hals tot dat de hals perfect recht is. meet dit a.u.b. na met een ijzeren lat.

Izegrim
16 juni 2003, 16:12
Tja, hoeveel lager kan het zonder dat je snaren aanlopen? :-D

jorrit
16 juni 2003, 20:03
als ik mn gitaar afstel ga ik dus echt niet alles op de mm nauwkeurig doen hoor....k stel hm gewoon af ongeveer allemaal gelijk en dan speel ik een kwartiertje....dan merk je vanzelf wat er hoger en wat er lager moet......en je stopt als elke snaar geweldig speelt en niet hoorbaar op de versterker aanloopt(rammelt)........volgens mij heet dit gewoon afstellen...

Nicci
16 juni 2003, 20:05
en je intonatie?

Kjiratsiekoedel
16 juni 2003, 20:31
intonatie verandert nie veel

Nicci
16 juni 2003, 20:37
maar hij veranderd.
dat zal je dus moeten herstellen.
en dat dames en heren . . . . heet een gitaar afstellen.

Anders Destium
16 juni 2003, 21:45
Nee, dat heet intoneren :wink:

Zolang je niet al te rare fratsen uithaalt kun je alles redelijk onder controle houden, als je een gitaar goed wil afstellen ben je meestal wel een tijdje zoet. Het is ook een beetje iteratief proces: steeds een beetje beter...

sash
16 juni 2003, 23:01
Het voordeel van een lagere aktie is dat je met dikkere snaren kunt spelen.

Hmm nee bij mij is het juist weer omgekeerd. Kheb eens op de strat van Enrico Crivellaro gespeeld en hij speelde 0.11 met iets van 3 mm actie. Daar kon ik dus echt niet mee overweg. Heel raar eigenlijk, maar hoe hoger de actie bij mij, hoe dikker ook m'n snaren.

Kjiratsiekoedel
17 juni 2003, 07:45
ik heb niet opnieuw hoeven intoneren, was niet nodig