PDA

View Full Version : HSS strat deluxe -> ik wil 'meer strat'



iWishmaster
7 augustus 2012, 15:06
Ik heb een Fender HSS strat deluxe (met rosewood toets) en vind het nog altijd een te gekke gitaar. Speelt als een droom, klinkt fantastisch en zeer veelzijdig dankzij de humbucker. Nu heb ik onlangs wat andere strats (met 3 single coils) vastgehad. Ik mis het brug element (single coil) totaal niet: heb echt liever een humbucker. Maar met name het hals element en tussenstandje vond ik vaak veel lekkerder klinken in de 3x single coil strats. Nu heeft mijn strat deluxe Fender SCN Noiseless pickups en een S-1 switch. Die switch gebruik ik niet, dus kan ik prima missen.

Nu wil denk ik toch eens proberen het midden en hals element te vervangen. Alleen weet ik niet precies waar ik naar op zoek moet. Ik weet alleen dat wanneer ik net mijn snaren vervangen heb, ik al een stukje dichter in de buurt van dat geluid in mijn hoofd kom. Gevoelsmatig zouden de pickups dan helderder moeten zijn, maar wel rond en vol (zingend). Het moet enigsinds in balans zijn met de humbucker, maar ik weet niet of 'dat stratgeluidje' in mijn hoofd wel mogelijk is met relatief high output single coils. Sterker nog, ik weet helemaal niet of de pickups eigenlijk wel 'de boosdoeners' zijn, maar dat is wel het makkelijkste vervangen denk ik zo. Of zijn er andere opties?

Rooker
7 augustus 2012, 15:59
He..

Ik heb het zelfde gehad. Het gevoel dat de SCN wat clinisch klinken. Heb een Hotrod 59 gehad waar ze ook in zaten. Heb uiteindelijk de gitaar weg gedaan. Nu paar jaar later ben ik in bezit van een deluxe waar ze ook weer inzitten. Als ik anderen met deze elementen hoor spelen en zoals deze gitaar voor het eerst vast pak vind ik hem super klinken. Mooie belletjes in het gelluid, toch wel echt strat achtig en ze zijn prima stil.
Ik bedoel, geluid kan ook gaan wennen (vervelen) waardoor je weer iets anders zoekt. Ik heb ook enkele standards in handen gehad en dan vind ik deze pickups echt de betere. Voor echt iets anders zou je dan meer in de CS hoek moeten zoeken. Volgens mij zijn bijvoorbeeld de hot noiseless juist bedoeld om iets warmer te klinken.
Naar mijn inzien doet je amp het meest. Geeft die een warm geluid of niet.. Kun je pickups wissellen wat je wilt maar het word niet beter.

Epic
8 augustus 2012, 10:48
Je kan om te beginnen eens je pickups omhoog of oplaag draaien (of misschien alleen aan de bas of treble kant), dit kan ook al veel schelen in geluid.

iWishmaster
8 augustus 2012, 10:57
Omhoog en omlaag heb ik al vanalles mee geprobeerd. Ik mis vooral het 'glazige' en 'levendige' een beetje. Heb ook andere strats naast de mijne op mijn versterker gehoord. Denk dat ik toch maar eens 1 of 2 nieuwe pickups ga proberen, en dan gelijk alle overbodige bedrading en S-1 switch etc. eruit slopen. Less is more.

Matthijs24
8 augustus 2012, 11:03
CS '54 setje? Misschien '69? Ik heb de eerste; helder, stratty, vintage! RS Guitarworks Upgrade Kit? Ongeveer net zoveel verschil in tone als bij het vervangen in pick-ups, alhoewel, dit is van noiseless naar niet-noiseless......

iWishmaster
8 augustus 2012, 11:36
Het moet vooral een beetje in balans blijven met de humbucker die erin zit. Nu is het geen high output humbucker, maar toch.

Nitefly7
9 augustus 2012, 22:25
Klinkt je Fender 'onversterkt' ongeveer hetzelfde als de strats die je als referentie gebruikt?
Het zegt niet 'alles', maar kan wel helpen om te kijken of de HSS Deluxe een goede basis vormt.
Ik denk persoonlijk van wel.

Een PU-upgrade klinkt als een goedkope manier om snel iets te 'vinden'.
Je zou ook kunnen kijken naar gitaren die normaal in maple fretboard gitaren zitten (bijv Suhr v54's, of Fender Custom '54s)
PU's die in mijn ervaring/gehoor goed samenwerken met een brughumbucker (er vanuit gaande dat je die wel ok vind in je Fender):

- Suhr ML (Voorheen 'FL'); zijn stevig, helder en werken goed samen met humbuckers.
- Suhr V60's (die zitten er bij mij in, en ik vind ze met rosewood toets erg lekker, maar zou FL's niet uit 'm'n bed schoppen')
- Dimarzio Virtual Vintage-serie (of de nieuwere 'Area'-serie)
- Seymour Duncan SSL's
- Fender '57/'62

of kijken naar Lollar/Voodoo (Haar gebruikt die laatste soms in HSS volgens mij)/Kinman/Bill Lawrence


Ik heb een Fender HSS strat deluxe (met rosewood toets) en vind het nog altijd een te gekke gitaar. Speelt als een droom, klinkt fantastisch en zeer veelzijdig dankzij de humbucker. Nu heb ik onlangs wat andere strats (met 3 single coils) vastgehad. Ik mis het brug element (single coil) totaal niet: heb echt liever een humbucker. Maar met name het hals element en tussenstandje vond ik vaak veel lekkerder klinken in de 3x single coil strats. Nu heeft mijn strat deluxe Fender SCN Noiseless pickups en een S-1 switch. Die switch gebruik ik niet, dus kan ik prima missen.

Nu wil denk ik toch eens proberen het midden en hals element te vervangen. Alleen weet ik niet precies waar ik naar op zoek moet. Ik weet alleen dat wanneer ik net mijn snaren vervangen heb, ik al een stukje dichter in de buurt van dat geluid in mijn hoofd kom. Gevoelsmatig zouden de pickups dan helderder moeten zijn, maar wel rond en vol (zingend). Het moet enigsinds in balans zijn met de humbucker, maar ik weet niet of 'dat stratgeluidje' in mijn hoofd wel mogelijk is met relatief high output single coils. Sterker nog, ik weet helemaal niet of de pickups eigenlijk wel 'de boosdoeners' zijn, maar dat is wel het makkelijkste vervangen denk ik zo. Of zijn er andere opties?

iWishmaster
10 augustus 2012, 13:13
Klinkt je Fender 'onversterkt' ongeveer hetzelfde als de strats die je als referentie gebruikt?
Het zegt niet 'alles', maar kan wel helpen om te kijken of de HSS Deluxe een goede basis vormt.
Ik denk persoonlijk van wel.

Dat is een lastige vraag en ik kan me de andere strats niet genoeg herinneren daar antwoord op te geven ... Wellicht toch nog een een rijtje strats proberen, akoustisch en op mijn eigen versterker.

iWishmaster
30 augustus 2012, 22:49
Na wat peinzen toch maar eens twee nieuwe pickups gekocht (tweedehands). Een Fender Texas Special neck en mid pickup. Nu nog alleen even snel erin gezet, maar het is nu al een enorme verbetering! Helder, meer open, dat typische 'glasachtige' strat geluid. Nu nog wat hardware vervangen: S-1 switch eruit, experimenteren met 50's wiring en treble bleed caps, vintage white pickups covers ergens vandaan halen, want nu zitten er twee spierwitte over.

muziekschuur
31 augustus 2012, 09:48
Vaak toch een kwestie van dode snaren.... Setje nieuwe snaren en voila...

Rooker
31 augustus 2012, 11:10
Haha ja dat is echt zo waar!!!

Die vervang je altijd veel te weinig, en dat is killing voor je tone. Niet bezuinigen op snaren :-)

iWishmaster
31 augustus 2012, 11:25
Vaak toch een kwestie van dode snaren.... Setje nieuwe snaren en voila...

Daarom had ik bewust eerst een half uurtje gespeeld, toen de pickups vervangen en dezelfde snaren (zitten er nu ongeveer een maand op) teruggezet om een objectief vergelijk te kunnen maken.