PDA

View Full Version : Seymour Duncan Alnico II Pro Slash in Gibson Les Paul Studio 50s Tribute?



mtk1984
7 augustus 2012, 14:59
Hallo allemaal!

Nou heb ik een klein tijdje geleden een Gibson Les Paul Studio 50s Tribute gekocht en ik ben er zeer blij mee. Ik ben echter al maanden bezig om stapje voor stapje dichter bij die echte Slash-solo-sound te komen. Ik gebruik daarvoor naast mijn Les Paul ook een POD HD 500 (modelling ingesteld op de JCM 800) en mijn Peavey Valve King.

Nu heb ik bijna het punt bereikt waar ik wil komen, maar het laatste stapje lijkt maar niet te lukken. Ik zit al een tijdje te denken aan het laten vervangen van mijn humbuckers door de Seymour Duncan Alnico II Pro Slash set. Nou wil ik graag weten of deze, ten opzichte van mijn huidige 490R en 498T, wel eens de laatste cruciale stap kunnen zijn, of dat dit wellicht helemaal geen effect zal hebben (of een zeer beperkt effect).

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

Groeten,

Mike

Sinner1980
7 augustus 2012, 15:07
Ik zeg doen, liever dingen uitsluiten als afvragen toch?

Volgens mij hoort dit draadje overigens in het pickups topic thuis

mtk1984
7 augustus 2012, 15:12
Oeps: mijn welgemeend excuus! Had nog gekeken of er een pickups sectie was maar zag hem zo snel niet staan ^^. Ben overigens wel benieuwd of er mensen ervaring mee hebben.

Orpheo
7 augustus 2012, 15:27
Nee je komt er niet bij in de buurt. Slash's les pauls zijn anders dan die van jou. Dat niet alleen, zijn sound komt vooral uit zijn vingers.

Dat gezegd hebbende.

Probeer eerst in jou pickups andere magneten. Qua wind is de 490 behoorlijk als de a2pro alleen een verkeerde magneet. Probeer de unoriented alnico5.

mtk1984
7 augustus 2012, 15:31
Wat verschilt er nog meer tussen Slash zijn Les Paul en de mijne dan? Iets waar ik iets aan kan veranderen? En vergeef me mijn onkunde: maar hoe kan ik dan in hemelsnaam mijn magneet vervangen? Ik ben nog behoorlijk leek op het gebied van wat er allemaal in de gitaar zit :(.

Ik begreep uit veel filmpjes en fora online dat de Seymour Duncans wel een grote stap betekenen in de richting van zijn toon. Even daargelaten dat ik niet de vaardigheden van Slash heb, krijg ik inmiddels wel een aantal passages van mijn favoriete gitarist uit mijn gitaar en de feel is er wel alleen het geluid nog niet precies goed. Tweaken in mijn POD HD heeft me een eind gebracht, en ook mijn nieuwe Les Paul, maar het laatste stapje lijkt maar niet te lukken. Vandaar mijn hoop op de Seymour Duncans.

Met name dat echt kraakheldere, haast nasale geluid van zijn solo's klinkt bij mij nog te warm en wollig. En tot nu toe zijn de meeste filmpjes die ik met de Alnico II Pro's heb gezien wel zoals ik bedoel.

iWishmaster
7 augustus 2012, 15:39
Een Marshall Silver Jubilee, dikke 4x12" stack op standje bloed uit je oren oorlogsvolume doet meer met je geluid dan een andere set pickups in combinatie met een Line 6 POD ...

mtk1984
7 augustus 2012, 15:41
Haha dat begrijp ik. Maar om the next best thing (oke, misschien niet meteen next best) te creëren hoopte ik op:

Les Paul met Alnico II Pro + POD HD 500 modelling = aardige Slash tone

Misschien kan er een streep door die vergelijking, maar daarom vraag ik het ook liever voor ik het gewoon doe :).

SloeGin
7 augustus 2012, 16:00
Ik heb geen enkel probleem om de Slash tone te verkrijgen.
Wat gebruik ik : Tokai LS150 (stock pickups), Eleven Rack. Je hebt die SD pups helemaal niet nodig!
Ik zeg dumpen die Line6 :D

mtk1984
7 augustus 2012, 16:23
Geen optie voor mij om mijn POD HD 500 te vervangen door een dikke Marshall-stack, bovendien vind ik het wel fijn van de POD dat die wel veelzijdig is qua toon. Laatste beetje tweakwerk moet het doen, met óf zonder Alnico II. Dat is de main question dan ook :P.

SloeGin
7 augustus 2012, 17:24
Geen optie voor mij om mijn POD HD 500 te vervangen door een dikke Marshall-stack, bovendien vind ik het wel fijn van de POD dat die wel veelzijdig is qua toon. Laatste beetje tweakwerk moet het doen, met óf zonder Alnico II. Dat is de main question dan ook :P.
Voor mij ook niet maar ik wil ermee zeggen dat er veel betere alternatieven zijn voor Line 6 aka Eleven Rack, Axe Fx, Kemper ;)

lindstrom
7 augustus 2012, 17:28
Hallo allemaal!

Nou heb ik een klein tijdje geleden een Gibson Les Paul Studio 50s Tribute gekocht en ik ben er zeer blij mee. Ik ben echter al maanden bezig om stapje voor stapje dichter bij die echte Slash-solo-sound te komen. Ik gebruik daarvoor naast mijn Les Paul ook een POD HD 500 (modelling ingesteld op de JCM 800) en mijn Peavey Valve King.


Ik hoor het graag en alvast bedankt!

Groeten,

Mike

Goed dat je opzoek bent naar die geweldige sound! alleen de manier waarop is een beetje vreemd.. om te beginnen zou je die moddeling er best eens tussenuit kunnen halen (lees: zeer sterk advies zonder beledigend te gaan worden)
zoals al eerder gezegd is, die sound moet je zoeken in de juiste amp (settings) en speltechniek.
Pickups helpen je het geluid benaderen.. meer niet.

macwilliams
7 augustus 2012, 19:24
Een setje andere pick-ups geven je in ieder geval een ander gevoel, het veranderd de tone van de gitaar en je gaat merken dat je meer gedefinieerd gaat spelen/ klinken tov de stock pick-ups.
Of het wat voor je is moet je zelf bepalen.

mtk1984
7 augustus 2012, 22:09
Maar lindstrom mijn POD HD 500 geeft me toch "sort of" the beschikking over de juiste amp? Een Marshall JCM 800 wordt veelal gezien als een goede optie om Slash zijn geluid te produceren. Ik kan een Silver Jubilee, of een Slash Marshall, of een JCM 800 gewoonweg niet betalen en dus was modelling voor mij een optie. Is dat echt minder verstandig dan alleen mijn Valve King gebruiken?

Gezien mijn Valve King veel te luid is zonder tussenkomst van een pedaal krijg ik daar zonder toeters en bellen sowieso al amper een fatsoenlijk geluid uit zonder mezelf weg te blazen (als het op lead tones aankomt althans, want clean klinkt de Valve King ook met laag volume prima). Ik zit wat dat betreft een beetje met de handen in het haar.

lcvanderhelm
8 augustus 2012, 00:08
Luister niet te veel naar de line 6 bashers,je kan hiermee echt wel Slash zijn toon benaderen.
Ga hiervoor naar de line 6 website,hier zijn heel goede presets te downloaden,die door andere gebruikers zijn opgestuurd.
Met een beetje tweaken,kan je dan,zelfs met een stratocaster,ongeveer als Slash klinken.
Wees alleen wat kritischer op je spel i.p.v. op je gear.
Als het niet als Slash klinkt moet je je afvragen hoe hij dat gespeeld heeft en niet waarmee.

Jan Buurman
8 augustus 2012, 08:15
Aan de andere kant: je LP upgraden met een set SD's kan sowieso geen kwaad..
Het gros van de mensen hier doet het.

mtk1984
8 augustus 2012, 08:59
Als het niet als Slash klinkt moet je je afvragen hoe hij dat gespeeld heeft en niet waarmee.

Nou heb ik dat inderdaad zelf ook al ervaren. Kleine dingetjes maken het verschil tussen of het echt klinkt zoals Slash deed, of dat ik alleen de goede noten raak. Daarmee ben ik volop aan het experimenteren en ik probeer tijdens het spelen steeds weer dat stapje dichterbij zijn stijl te komen.

Ik denk dat ik die Seymour Duncans er gewoon in laat zetten over een tijdje. Het kan nooit kwaad en het zijn geweldige pick ups (snap dat dit aan meerdere meningen onderhevig is, maar ik vind ze geweldig). Dank allen voor de informatie en tips!

Terminus
8 augustus 2012, 11:15
Heb je de Line 6 op de effects loop van de Valve King aangesloten? Dat maakt een veel groter verschil dan pickups.

Orpheo
8 augustus 2012, 15:30
Slash's les pauls hebben een top vam esdoorn, geen sycamore. Back van mahonie ipv iroko, hals idem. Licht mahonie zonder kamers of weight relief holes.

Magneet wisselen? Even googlen en je vindt de antwoorden. Simpel gezegd... Schroefjes aan de onderkant losdraaien tape af van bobbins magneet ondee bobbins wegdrukken nieiwe erin. Klaar. 5 minuten werk. Je hoeft niet eens de pickup los te solderen alleen maar snaren los en pickup eruit wippen.

Verder. Pups helpen je maar een beetje.

ToonHimself
9 augustus 2012, 19:13
Ik heb na recente ervaringingen in het aankopen van nieuwe speelgoedjes ook meer inzicht gekregen in wat je geluid bepaald. Als je geluid nog warm en wollig klinkt, modderig, dan kan het heel goed zijn dat je andere speakers moet gebruiken. Maar beter druk je gewoon je line6 in de return van een dikke buizenbak en zet je de cab emulatie uit...
Ik heb zelf een eleven rack en gebruik daar mijn hifi speakers voor. Eerder een setje b&w dm220i en nu mission761's.
Ook heb ik dus wat ik zei em achterin de return van de Engl Blackmore over een 2x12 v30 cab gedrukt en dat klonk echt TIEN keer beter... dus dat kan je ook proberen en dan behoud je de veelzijdigheid van je line6 ook mee

Rens Buursen
9 augustus 2012, 23:28
Nou heb ik dat inderdaad zelf ook al ervaren. Kleine dingetjes maken het verschil tussen of het echt klinkt zoals Slash deed, of dat ik alleen de goede noten raak. Daarmee ben ik volop aan het experimenteren en ik probeer tijdens het spelen steeds weer dat stapje dichterbij zijn stijl te komen.


Ik kan het gemist hebben, maar wil je het Appetite for destruction geluid of Use your illusion? Slash gebruikte voor de opnames van AFD namelijk een gemodde JCM800 die ooit door toedoen van een roadie is zoekgeraakt en nooit meer is gevonden. (S.I.R. #39)

http://www.slashsworld.com/equipment/amps/the-appetite-amp-story/

Hij stapte als ik het goed heb voor de Use your illusion toer over naar de Jubilee series. Dat maakt denk ik ook een verschil, naast de Pickups.;)

P.S.

Ik heb een Epi appetite for destruction signature met Alnico 2 pro reverse zebra. Ze zijn echt heerlijk:cooler:

Dribbel_
9 augustus 2012, 23:38
Ben je toevallig de Mike met wie ik contact heb gehad? Dat zou toevallig zijn :crazyhappy:

Zo niet, dan wil ik niet spammen maar ik heb nog een Slash set voor je te koop :)

Orpheo
10 augustus 2012, 11:44
Was geen jcm800 maar een super tremolo. In ieder geval; plexi met tremolo circuit wat eruit gesloopt was.

Chris Winsemius
11 augustus 2012, 17:19
Was geen jcm800 maar een super tremolo. In ieder geval; plexi met tremolo circuit wat eruit gesloopt was.

die sir amp?
METALface dus post '69, geen plexi, andere trafo's.
die tremolo gebruikt de helft van een extra ecc83 buisje en zoiets is handig als je zo'n amp meer gain/etc. wilt geven.....

Orpheo
13 augustus 2012, 11:27
@cmw ja dat dus :p was even de juiste naam kwijt. In ieder geval geen jcm800 en t tremoloverhaal klopte ook ghehe

mtk1984
13 augustus 2012, 14:03
Ben je toevallig de Mike met wie ik contact heb gehad? Dat zou toevallig zijn :crazyhappy:

Zo niet, dan wil ik niet spammen maar ik heb nog een Slash set voor je te koop :)

Durf het je niet te zeggen? Wanneer en waarover ging het contact? En heb je een setje over dan? :)

Dribbel_
14 augustus 2012, 19:04
Ja ik had vlak voor jouw post een mail conversatie over de verkoop met iemand die ook Mike heet, maar dat zal wel toeval zijn geweest. Ik heb een zebra set te koop, slash SD Alnico II pro. Mocht je interesse hebben stuur dan maar een PM dat mag namelijk niet via het forum :)

Punisher79
22 september 2012, 10:54
Hoi,

Ik heb deze pups momenteel in mijn les Paul zitten, ben er zeer tevreden over en de pickups hebben me een stukje korter bij zijn tone gebracht. Maar zoals eerder al aangehaald komt een groot deel van zijn sound uit zijn vingers... De manier waarop hij de snaren aanslaat, dempt...etc... Ook cruciaal in de keten is dat je over n marshall speelt.

Voor GnR gebruik ik mijn vintage modern 100watter. Ingesteld op high dynamic kanaal met alles zon beetje op 8 :crazyhappy:
Dit brengt je in aardig in zijn richting, The rest is in the fingers...

Ik moet wel zeggen dat de neckpickup mij het meeste heeft verast. Die warme Leads zoals in sweet child rollen er makkelijk uit, tone knopje op 4 of 5, marshall open draaien en voilà . Ook de brug doet het goed, heeft absoluut de nodige bite en mids die nodig zijn. Wel goed hoog ( lees kort tegende snaren) afstellen.

Hoop dat je er wat mee bent!

Grtz,
Roberto

thekid
22 september 2012, 13:01
Slash zijn geluid hangt af van zoveel variabelen, mede het feit dat hij voor studio sesies zoveel verschillende gitaren gebruikte (en heus niet allemaal met alnico 2s erin)(van strats tot de bc rich), en verschillende versterkers (marshall)( en icm fender tijdens de snakepit en bluesball periode.en nog vannalles daarbij.) dat ik de zoektocht toch al een tijd heb opgegeven, omdat het altijd net niet zal zijn. En zelf een sound aan het zoeken ben geweest, waar je imho een grotere voldoening van krijgt dan naar iemand zijn sound te zoeken.

Wat ik ervaren heb is nadat we een stukje met de band hadden opgenomen en aan anderen laten horen hadden dat ze er de gitaristen/bands waar ik door geinspireerd bent er echt wel uithalen, maar ik snap dat je hier nu geen oren naar gaat hebben en je echt die slash tone wil achterhalen en kopieren. Ive been there, net zoals vele anderen.

Wat de pickups betreft ik zeg DOEN het is naast dat het wel hoorbaar zal zijn ook een kwestie van psychologie als je denkt dat je dichter bij zijn gear komt zal je dit ook horen.