PDA

View Full Version : Tips en hulp bij kiezen versterker!



mtk1984
7 augustus 2012, 14:01
Hallo allemaal,

Nou zit ik op dit moment met een dilemma en ik heb werkelijk geen idee wat ik het beste kan doen. Mijn huidige situatie is als volgt: ik heb een Peavey Valve King 212 en deze versterker bevalt me best goed, maar er is een nadeel en dat is dat ik de versterker op nog geen 20% van het volume kan gebruiken omdat het mij anders veel te hard staat voor in mijn huis. Bovendien is dat nog eens nadat mijn POD HD 500 het volume ook nog eens flink gedrukt heeft.

De opstelling is nu dus als volgt:

1. Gibson Les Paul Studio 50s Tribute
2. POD HD 500
3. Peavey Valve King

Nu overweeg ik om over te stappen op een andere versterker. Ik overweeg daarbij eigenlijk alleen maar Marshall, omdat ik er achter ben dat ik het meeste heb met de Marshall-sound. Slash is by far mijn favoriete gitarist en ook andere bands waar ik graag naar luister spelen bijna allemaal met Marshall. De keuze daar leek me dus heel makkelijk.

Ik loop echter tegen een aantal vraagstukken aan. Eentje daarvan is Transistor vs Tube. Ik ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit van mijn Peavey (een buizenbak) en deze vind ik stukken beter dan mijn oude Marshall MG15. Nu is het door het prijsverschil en formaat ook niet eerlijk die twee te vergelijken, maar ik heb dus tot nu toe nog geen ervaringen met een duurdere transistorversterker en ik wil mezelf niet later voor mijn hoofd slaan dat ik niet een buizenbak heb gehaald als dat echt vele malen beter is.

Ten tweede is daar nog de vraag in hoeverre mijn versterker belangrijk is, wanneer ik mijn POD HD 500 veel gebruik voor modelling. Ik ga bijna standaard voor de JCM800 (helaas geen optie voor clean geluid, maar scheuren kan ie) en ik vraag me af in hoeverre de versterker dan überhaupt nog van belang is.

Er zijn nu dus een aantal modellen die ik overweeg. De eerste is de transistorversterker Marshall MG30/50CFX. Of ik 30 of 50 moet nemen is daarbij voor mij ook alweer lastig, daar ik met de 100 echt veel te veel geluid in huis heb gehaald. Verder is er van Marshall de buizenbak MA50C. Ik lees echter slechte dingen over de MA50C en een hoger model is direct minstens het dubbele qua bedrag.

Kortgezegd gaat het me dus om het volgende:

1. Ik zoek een versterker die niet te veel keet maakt voor thuis, maar eventueel best een keer herrie kan maken als ik hem in een bandsetting zou willen gebruiken.
2. De versterker komt aan mijn POD HD 500 te hangen en ik ben op zoek naar de welbekende Slash-sound. Marshall vind ik heerlijk klinken dus ik neig hiernaar.
3. Buizen of transistor?
4. Is de Marshall MA50C echt zo bagger als ik overal lees?

Het is voor mij voorlopig echt niet te doorgronden wat ik nodig heb en zoek, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb in het verleden al een keer advies in de wind geslagen dat de 100W Peavey teveel herrie zou zijn voor thuis, en ik ben niet van plan dezelfde fout nog een keer te maken.

Alvast bedankt!

Groeten,

Mike

allochthomas
7 augustus 2012, 14:14
Je overweegt je valveking weg te doen voor een marshall Mg/MA bak?:dontgeti:

Wat is je budget en de "marshall sound" is zeer objectief en er zijn zat andere versterkers die dat ook doen en vaak zelfs beter.

iWishmaster
7 augustus 2012, 14:14
Als je tevreden bent met je Peavey Valveking, zou ik eerder een klein versterkertje voor thuis erbij kopen en de Peavey live gebruiken. Dan kun je op termijn ook die Peavey de deur uit doen en daar een blazende Marshall voor in de plaats kopen.

mtk1984
7 augustus 2012, 14:16
Budget is op het niveau van de Valve King 212 nieuw. Rond de 500 euro dus wat mij betreft. Misschien dat ik door de verkoop van mijn Peavey nog wat speling heb, maar liever niet te hoog.

En ik weet absoluut niet zeker of ik een MA wil hebben, want jouw reactie doet me vermoeden dat mijn worst fears kloppen ;).

Verder vind ik het vooral heel erg balen dat de Valve King thuis echt niet zonder pedalen gebruikt kan worden zonder mijn ramen eruit te rammen. Ik speel tot op heden alleen thuis, maar wil de mogelijkheid hebben er in andere setting iets mee te kunnen. Voorlopig is thuis dus echter wel prio boven elders. De Valve King is daarom helaas gewoon toch niet nuttig in mijn geval.

allochthomas
7 augustus 2012, 14:20
Ik vind de valveking 1 van de betere low budget gitaar versterkers en ik heb er zelf jaren plezier van gehad. Misschien eens kijken naar randall als je op zoek bent naar een wat meer brits geluid.

mtk1984
7 augustus 2012, 14:25
Lijkt het er dan eigenlijk op dat een Valve King 112 het probleem ook al zou kunnen oplossen? Ik heb gemerkt dat ik, ook wanneer ik hem wel harder zet, er weinig echte distortion in de lead channel van mijn Valve King zit; zelfs minder dan mijn oude Marshall MG15 (hoe bagger dat dan ook klonk natuurlijk ;)). En ik zou het heel fijn vinden gewoon eens mijn versterker aan te kunnen zetten, even tien minuutjes tussendoor, zonder daarbij meteen de hele POD HD 500 setup weer uit te stallen om het te laten klinken en het volume in toom te houden.

iWishmaster
7 augustus 2012, 14:28
Vrijwel elke buizenbak krijg je voor thuis niet fluisterstil. En als dat al kan, zal die niet of nauwelijks beter klinken dat een simpele modeling versterker. Ik zou aan andere oplossingen gaan denken:
-Thuis een koptelefoon aan je Line 6
-Eenvoudig versterkertje erbij voor thuis
-Leren leven met de volumeknop van je Valveking

Hoe sluit je nu je line 6 aan?

allochthomas
7 augustus 2012, 14:30
De 112 gaat je probleem niet oplossen, het is en blijft een buizen amp en die zal nooit optimaal klinken in je huiskamer. Misschien is het waar om naar een low powered versterkertje te kijken zoals de marshall class 5, al gaat die ook knetter hard.

Ondertussen moet je eens de dummy jack mod en de patch cable mod proberen op je valveking:
http://ultimate-guitar-valveking.wikispaces.com/Amp+Tricks+and+Suggestions

mtk1984
7 augustus 2012, 14:35
Op dit moment sluit ik de POD HD 500 aan rechtstreeks op de Peavey Valve King. Gewoon 1 kabel in poort 1 (of 2 voor minder vermogen, maar klinkt iets minder). Ik heb ook een koptelefoon voor aan de POD en dat werkt prima als ik er even voor ga zitten, maar ik vind het toch leuker om ook af en toe lekker eventjes met de versterker te scheuren: prik en go. Een eenvoudig versterkertje zou kunnen, maar geen idee welke dan en de volumeknop van de Valve King is nu op 20% en meer kan ik gewoon echt niet doen lol. Dat is zonde, want hoe harder hoe beter hij klinkt.

Gebruik overigens nog niet eens de Lead channel dan, want dan toetert hij me echt het raam uit. Lead-tones maak ik nu in Clean-channel met de POD HD 500 modelling en effecten.

Jammer dat de 112 het niet oplost, was een idee. Maar hoe verder vind ik echt een lastige kwestie.

allochthomas
7 augustus 2012, 14:46
Het blijft een eeuwenoud probleem: wel een dikke evrsterker hebben maar hij moet ook goed klinken op de slaapkamer. Buizen gaan nou eenmaal beter klinken als ze harder staan, sommige versterkers klinken beter dan andere op je slaapkamer maar nooit zoals op een podium. Een attenuator kan uitkomst bieden maar zal je maar 95% van die sound geven en je mist de werking van ej speakers en de druk die een amp kan creeren. Ik gebruik zelf een attenuator en ik heb me er bij neer gelegd dat mijn mooie buizen amp gewoon nooit 100% zal klinken op mijn kamer, maar als hij los mag in de oefenhokken dan is het feest. Het heeft me wel heel wat jaren gekost om tot die conclusie te komen en mij er gewoon bij neer te leggen.

iWishmaster
7 augustus 2012, 14:48
Je kunt nog proberen de POD met de 4-kabelmethode aan te sluiten: dus zowel voor de amp als in de loop. Dan kun je met een patch in de loop het volume temperen. Alleen dan maak je het zaakje alleen maar ingewikkelder.

Alle buizenbakken zullen dit probleem hebben: ik denk dat je voor thuis beter af bent met een klein modeling bakje. Fender Mustang 3 hoor ik goede verhalen over, zelf heb ik goede ervaring met de Roland Cube serie. Daarnaast heb je ook nog Line 6 Spiders en Vox heeft een lijn modeling versterkers. Er zijn er vast nog meer, maar dit zijn denk ik wel de grootste 4.

mtk1984
7 augustus 2012, 14:53
Hmmmmm dan heb ik nog twee vraagjes:

1. Wat is een attenuator, wat kost het en hoe werkt het?
2. Een kleine versterker voor ernaast lijkt dus het beste? Een Line 6 Spider spreekt me wel aan, maar ik kan wel concluderen dat als ik eenmaal de keuze kan maken (ongeacht volume) mijn Valve King gewoon stukken beter zal klinken dan een 30-50 Watt transistorbak?

Thanks voor de hulp zover in ieder geval! Wordt zeer op prijs gesteld!

allochthomas
7 augustus 2012, 15:01
Er zijn betere modeling amps te koop zoals de fender mustang. Een attenuator is iets dat je tussen je speaker en je amp zet die deel van het vermogen van de amp om zet in hitte. Je kan de amp dus lekker open draaien en dan met de attenuator het volume instellen, al komt dat wel met nadelen

mtk1984
7 augustus 2012, 15:04
Hmmmm en die hitte, waar blijft die dan? :P En wat zijn de voornaamste nadelen? Verder weet ik dat mijn Valve King een draaiknop aan de achterkant heeft die hem van A naar B (vergeef me dat ik geen idee heb wat dit inhoudt) en er tussenin kan instellen, maar ik weet niet precies wat ik hiermee doe. Schijnt ook het volume te beïnvloeden, maar eigenlijk nog nooit mee gespeeld.

muziekschuur
7 augustus 2012, 15:24
De VHT special 6 is een ideaal buizenbakje voor thuis. Zet er een TS9 pedaaltje voor en instant rock. Veel buizen geluid. Niet zozeer de 'Marshall' sound. De kleine 1 watters van Marshall zijn een soort unieke kans om 'de Marshall sound' thuis te krijgen. Tevens geloof ik dat dat echte collector ampjes zijn en zullen blijven...

Heb je nu een beperkt budget koop dan een VHT special 6 voor thuis. Of als je via een hoofdtelefoon wil spelen een Koch pedaltone..
Al het andere zal je teleur stellen. Hoewel via een laptop de huidige variaties van guitar rig en zo erg goed klinken... Maar uiteindelijk is het een emulatie van buizentechniek. Buizentechniek is eigenlijk 'slecht'. Variaties in componenten, hevige stress op interne materialen en nog meer.... Resultaat, hevig dynamisch geluid a.g.v. steeds varierende componenten...

De Marshall sound uit emulaties is al dichtbij. Maar is het nog niet helemaal. Wil je een echte "marshall bak" dan dien je zelf even te weten of je een JTM sound of JCM sound wil. De JTM sound is een eindbuizen overdrive geluid. De JCM sound is een voorversterker oversturing i.c.m. diode clipping... Dat met een sausje van eindtrap oversturing (en daarom moeten die dingen hard staan)...

mtk1984
4 september 2012, 09:40
Awesome oplossing misschien: de net aangekondigde Marshall DSL40C!

http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=DSL40C

Of is het verstandiger om voor de DSL15C te gaan? Dat lijkt me persoonlijk dan weer een stapje te laag qua vermogen, en als ik dat zou willen dan kan ik de 40C ook terugzetten naar 20 Watt vermogen, maar wie weet onderschat ik de power van zo'n klein kastje wel. Iemand die hier een mening over heeft?

arcane
4 september 2012, 10:47
Ik denk dat je het onderschat. Dat deed ik eerder ook. Ik had een 5 watt buizencombo met een 6 inch speaker. De amp heeft een nieuwe combo gekregen met een 12 inch speaker. en wat ik dus nooit verwacht had, is dat deze amp dus nog mee kan komen in onze band, met een drummer die flink hard slaat.

mtk1984
4 september 2012, 11:24
Dan zou zelfs de 15 Watt versie dus nog een optie zijn, al moet ik wel even wennen aan dat kleine kastje dan hoor ;). Die 100 Watt Valve King 212 is immers echt HUGE en dan is een 15 Watt ineens wel een heel lullig kastje :P. Maar volume blijft wel de belangrijkste factor.

Ik hoop dat de 40 Watt, desnoods op 20 Watt instelling goed te doen is in huis. Hij hoeft overigens niet echt muisstil te zijn want ik heb er een aparte kamer voor, maar de Valve King blaast me echt weg als ik boven de 2/10 volume ga...

lefthandstrat
4 september 2012, 23:28
Hoi, waarom ga je niet voor zo'n atomic reactor? Je Pod ervoor en je probleem is opgelost zonder dat je je Valveking hoeft te verkopen. 't Is maar een idee, maar wellicht wel het overdenken waard. Zie: http://link.marktplaats.nl/577692429

mtk1984
5 september 2012, 10:55
Ik ben niet bekend met Atomic Reactor's. Wat is het voordeel daarvan ten opzichte van een Marshall DSL40C die ik nu op het oog heb (naast dat ik dan de Valve King niet kwijt hoef)?

patrick0108
5 september 2012, 15:10
Thuis spelen op redelijk volume doe ik tot een uur of 10 sávonds met de Fender superchamp xd (+/- 300 euro) en de fender supersonic 22 via de Boss GT 100. Na tienen gaat de supersonnic 22 uit en ga ik verder tot max een uurtje of 12-1 met de XD en geen problemen met de buren:cooler: verder hou je ten alle tijde zoals vermeld een soort bijgeluid maar persoonlijk vind ik het met de XD meevallen en hoor het als niet storend.

mtk1984
5 september 2012, 15:41
Nou vind ik Fender zeker niet een vervelend merk, maar ik ben er wel over uit dat Marshall mijn merk is. Ik ben dol op die typisch sound en ik combineer die dan ook graag met mijn Les Pauls (mijn favoriete type gitaar). Vandaar dat ik eigenlijk geen ander merk overweeg.

Brum
5 september 2012, 16:08
Dit is erg herkenbaar, ik heb dit ooit ook zo gezegd.;) Die 'typische Marshall klank', ik ga de discussie niet meer aan wat dat dan is, die haal je ook uit vele andere merken en misschien wel beter. Mijn tip; beperk jezelf niet.

mtk1984
5 september 2012, 16:26
Brum je zal ongetwijfeld gelijk hebben en het zit denk ik ook heel erg tussen de oren, maar als er een goed alternatief bestaat van Marshall dan ben ik wel zo gek dat ik daar dan voor ga :P. Maar mocht iemand dus bijvoorbeeld een ander merk weten dat echt bizar goed is met een buizen-amp tussen de 15 en 40 Watt voor een bedrag tot maximaal 700 euro dan hoor ik het graag. Hoe meer opties hoe beter lijkt me, al neig ik nu al wel heel erg naar de nieuwe Marshall DSL40C.

Brum
5 september 2012, 17:00
Als je al perse een Marshall wilt en gecharmeerd bent van de nieuwe DSL reeks, dan zou ik niet gaan voor de 40 watt combo, als je die enkel voor thuis gebruikt, maar eerder voor de 15 watt versie, al dan niet de combo.

Verder zou je 's kunnen kijken naar de kleinere Blackstars, die doen het ook goed voor thuis en ook des Marshall qua geluid.

Waar ik zelf erg gecharmeerd van ben is de Orange TH30, zowel de combo als de top versie. Die ligt iets boven je budget, maar zeker niet veel. Kan van 30, naar 15, naar 7 watt.

Ook zou ik, gezien je budget, zeker om je heen kijken voor een tweedehands buizenversterker. Vaak erg mooi spul te vinden voor een fractie van de nieuwprijs. Ook dat vergroot je keuze enorm.

mtk1984
5 september 2012, 17:06
En de 15 Watt versie, heeft die wel een beetje power genoeg in huis voor als ik ooit per ongeluk eens in een band-omgeving wil spelen? Ik wil namelijk vooral kunnen spelen thuis, maar je weet het nooit en wil niet misgrijpen dan en WEER moeten vervangen. De 40 kan worden teruggezet naar 20, maar als 15 al behoorlijk hard is dan is de optie om naar 7,5 te kunnen misschien wel prettig.

patrick0108
5 september 2012, 17:10
ik zou zeker div amps uitproberen en toch ook kijken naar wat duurdere met effect's loop zodat je de POD in de 4-cable methode kan gebruiken en dan de Amp als versterker. (ik ben wel van mening als je een HD500 gebruikt en een Amp gebruikt zonder effects loop je ook niet het zogehete Marshall geluid heb door de invloed van de HD500 direct in de front van je versterker).

mtk1984
5 september 2012, 17:21
Nou het idee is vooral dat ik ook gewoon eens niet de hele setup met de POD hoef te pakken voor fatsoenlijk geluid. Gewoon prik in de versterker en gaan, en als ik echt even een avondje ervoor ga zitten dan kan ik ook de POD pakken.

En het feit dat de DSL40C een effects loop heeft en de 15 niet spreekt wat mij betreft wel in het voordeel van de 40C. Lastig dit allemaal zeg!

patrick0108
5 september 2012, 17:35
Gewoon de DSL40C gaan testen en dan vooral oplaag volume.

Brum
5 september 2012, 17:40
De versterkers die ik eerder heb genoemd hebben allebei een fx loop, maar dan moet je wel verder durven kijken dan de nieuwe DSL series.;) Desalniettemin, ik zou de beide DSL's wel proberen, dat wel, maar je bent het vooral zelf die je het moeilijk maakt.

De ENGL Gigmaster is misschien ook wel wat voor je, hoewel ik niet weet of die een fx loop hebben.

mtk1984
5 september 2012, 23:04
Welke Blackstars, daar ben ik ook best van gecharmeerd, zouden een goed alternatief zijn? En is dat beetje dezelfde prijscategorie?

Bastiaan Tuenter
5 september 2012, 23:06
Even tussendoor:

Marshall Valvestate 80V (model 8080) versterker voor thuis, voor een classic rock/hardrock/metal gitaarspeler. Tweedehands voor 175 euro. Ik weet níets van versterkers. Wat denken jullie, goede deal?

patrick0108
5 september 2012, 23:51
Welke Blackstars, daar ben ik ook best van gecharmeerd, zouden een goed alternatief zijn? En is dat beetje dezelfde prijscategorie?

De HT5R zou je kunnen proberen is ook met effects loop

patrick0108
5 september 2012, 23:52
Even tussendoor:

Marshall Valvestate 80V (model 8080) versterker voor thuis, voor een classic rock/hardrock/metal gitaarspeler. Tweedehands voor 175 euro. Ik weet níets van versterkers. Wat denken jullie, goede deal?

Deal lijkt me prima... voor thuis kan je beter verder zoeken voor een 8240

Bastiaan Tuenter
6 september 2012, 00:07
Kun je uitleggen waarom? Of omdat ik dit volume niet nodig heb voor thuis?

lefthandstrat
6 september 2012, 00:15
Ik ben niet bekend met Atomic Reactor's. Wat is het voordeel daarvan ten opzichte van een Marshall DSL40C die ik nu op het oog heb (naast dat ik dan de Valve King niet kwijt hoef)?

Op o.a. YouTube valt genoeg te vinden over de Atomic Reactor. Het is een cleane buizen-poweramp (zonder pre-amp) en jouw Pod doet de rest. Qua investering zijn die twee Atomic Reactors die te koop staan voor 300 euro per stuk een prima investering. Ik ken de verkoper niet en heb er geen belangen bij. Door die investering van slechts 300 euro hoef je dan wellicht je Valve King niet te verkopen om de benodigde centen bij elkaar te krijgen. Verder bedoelde ik er niets mee.

Zie:
http://www.atomicamps.com/
http://www.instituteofnoise.com/l6/atomic.asp

En zomaar even wat filmpjes van YT:


http://youtu.be/y696f_ckPZI


http://youtu.be/mDdlgzb_y40

Succes ermee!

patrick0108
6 september 2012, 00:21
Kun je uitleggen waarom? Of omdat ik dit volume niet nodig heb voor thuis?

8080 = 80W
8240 = 40W beter te doen thuis..

mtk1984
6 september 2012, 09:13
Dank voor de uitgebreide tips! Ik ga ermee aan de slag :).

Bastiaan Tuenter
6 september 2012, 12:55
Bedankt voor de uitleg Patrick. De koop van de 8080 is (niet door mij) afgeblazen. Ik zal eens kijken of ik de 8240 voor een leuke prijs kan krijgen. Mocht ik deze niet kunnen vinden en bijvoorbeeld wel de 8080, dan maakt het kwalitatief niet heel veel uit? (dat maak ik op uit verschillende berichten op internet)

patrick0108
6 september 2012, 16:36
Bedankt voor de uitleg Patrick. De koop van de 8080 is (niet door mij) afgeblazen. Ik zal eens kijken of ik de 8240 voor een leuke prijs kan krijgen. Mocht ik deze niet kunnen vinden en bijvoorbeeld wel de 8080, dan maakt het kwalitatief niet heel veel uit? (dat maak ik op uit verschillende berichten op internet)

Tenzij je door zoekt naar de Stereo Chorus 8240 die ik persoonlijk beter vind.

Liquid_Metal
7 september 2012, 18:00
Even tussendoor:

Marshall Valvestate 80V (model 8080) versterker voor thuis, voor een classic rock/hardrock/metal gitaarspeler. Tweedehands voor 175 euro. Ik weet níets van versterkers. Wat denken jullie, goede deal?

Als die in goede staat is is dat een goede prijs (gingen altijd voor 200-250). Verwacht geen geweldige versterker.

Bastiaan Tuenter
8 september 2012, 19:07
De verkoper heeft het helaas afgeblazen. Ik heb net 175 geboden voor een Marshall Valvestate 100Comboversterker met een Marshall footswitch. Wat denken jullie dat hij, mits in goede staat, waard is? Er wordt 250 gevraagd.

Zoals eerder gezegd, ik speel voornamelijk seventiesrock/hardrock/metal/blues. Als het maar rockt dus. :rockon:

Bastiaan Tuenter
9 september 2012, 13:50
Ah, hij wil 200 euro voor de Marshall Valvestate 100Comboversterker met een Marshall footswitch en claimt dat die in piekfijne staat zijn. Goede deal?

Bastiaan Tuenter
11 september 2012, 16:53
Pff, al zes verkopers die de versterker al hebben verkocht óf om onbekende reden niet meer reageren. Maar het ziet er wel gunstig uit, want ik heb nu de volgende versterkers op het oog.

100V valvestate Marshall versterker model 8100 met 4 x 12 8 ohms speaker 140 watt model 8412. Die schijnt, volgens de overlevering, erg vet te klinken. Prijs 250.

Marshall valvestate 265R. Prijs 275 (maar ik wil daar iets van de prijs afhebben)

&

Marshall Valvestate 265 .
Vintage buizenklank, 3 kanalen en Gold luidsprekers! Rijke, warme, ademende toon, 2 custom-built 12 Gold Achter luidsprekers, en 2x65W. Kenmerken 3 voetschakelaar bedienbare kanalen: - Clean- Overdrive 1 - Overdrive 2 Inclusief aparte EQ-regelaars voor clean en overdrive secties; aparte gain en volumeregeling op beide Overdrive kanalen; contour controle op Overdrive 2; tone-shift schakelaar op Clean kanaal, spring reverb, voetschakelbare stereo chorus met controles voor diepte en snelheid; power-dimensie-schakelaar die zich gedraagt ​​als een macht rem; parallel effectloop (mono), links en rechts gefilterd DI line-uitgangen, links en rechts speaker aansluitingen, en nog veel meer Marshall VS265:
- 2x65 watt stereo
- 2x12 inch Marshall Gold Back Speakers
- 3 Channals (clean, overdrive, distortion)
- Chorus en Reverb
Prijs: 200

Vooral bij die laatste twee zie en hoor ik niet echt verschil. Zijn het niet gewoon dezelfde? En wat betekent R eigenlijk en wat voegt het toe, of voegt het juist niet toe?

Welke zouden jullie kiezen?