PDA

View Full Version : Soundkwalliteit Line6 Pod HD versus Pod studio GX



johantipker
6 augustus 2012, 23:07
Kan een Line6 Pod Studio GX icm met een pc of laptop net zo goed klinken als een Pod HD?
Zijn er verschillen in het speelgevoel en latency?

Terminus
6 augustus 2012, 23:25
Hangt ervan af en hangt ervan af.

Je kunt zelfs een beter geluid krijgen met de GX, als je andere software dan die van Line 6 gebruikt. Hier is al veel over geschreven.
Als je dat doet heb je wel meer latency, maar zolang je PC snel genoeg is zul je hier niet veel last van hebben.

harrie-beton
7 augustus 2012, 13:43
De HD is vele malen beter dan de oudere GX.

Toen de AXE FX uitkwam is Line6 zich kapot geschrokken en hebben zij hun modeling producten flink op de schop moeten gooien om de Axe FX bij te kunnen houden. Het resultaat is de HD serie, minder opties maar beter geluid.
Let wel, de HD PRO en HD500 klinkt nog beter dan de gewone HD en deze zijn niet uitwisselbaar. Ze zijn ook stukken duurder.

johantipker
7 augustus 2012, 15:29
De HD is vele malen beter dan de oudere GX.

Toen de AXE FX uitkwam is Line6 zich kapot geschrokken en hebben zij hun modeling producten flink op de schop moeten gooien om de Axe FX bij te kunnen houden. Het resultaat is de HD serie, minder opties maar beter geluid.
Let wel, de HD PRO en HD500 klinkt nog beter dan de gewone HD en deze zijn niet uitwisselbaar. Ze zijn ook stukken duurder.



Waar zit ''m dat dan in?

-hardware? bijv beter ad-da convertors?
-software? meer in depht te tweaken oid... ?
-speelgevoel, sneller, directer, minder latency?

Terminus
8 augustus 2012, 01:56
De GX is een geluidskaart waar bij je POD Farm geleverd krijgt. POD Farm geeft het geluid van de POD X3 maar geeft een grotere flexibiliteit. De POD X3 is een uitgebreide XT, dus de technologie van POD Farm is al bijna 10 jaar oud.

De HD is een losse unit die ook als geluidskaart kan dienen, maar die het signaal zelf berekent in plaats van dat de computer het doet. De software erop geeft een beter geluid dan POD Farm geeft, maar niet zo goed als sommige andere software die je op je PC zou kunnen draaien met de GX. Omdat de HD net als bijvoorbeeld de X3 zelf het geluid bewerkt is de latency lager dan bij een PC.

Je bent in feite appels met peren aan het vergelijken. Als je een goedkope geluidskaart wilt die je niet stand alone hoeft te gebruiken is de GX een betere keus. Als je simpel en met weinig latency wilt spelen is de HD de duurdere maar betere keus.

johantipker
8 augustus 2012, 16:32
@terminus: bedankt voor de gedegen en goed onderbouwde uitleg!

Ik opteer liever voor een usb interface / soundcard, waar je een gitaar in kunt prikken met zeer weinig latency. weet je welke usb interface / soundcard " the best bang for the buck" is?

In het verleden heb ik wel geexpirementeerd met vst host, waarin ik Le poulin vst plug in liet draaien icm cab impulses van red wirez,; allemaal free ware, goede sound maar in mijn geval wel veel latency..

Terminus
8 augustus 2012, 17:05
Ik heb zelf een GX en gebruik regelmatig de setup die je daar noemt. Als je PC redelijk snel is kun je met latency die niet storend is spelen, als je alles goed instelt. Dit laatste is niet erg moeilijk, maar vereist een beetje basiskennis. De latency van POD Farm is merkbaar lager, maar ja daar geef je wel wat geluid voor op. Ik gebruik voor oefening meestal POD Farm, maar meer om gebruiksgemak. Het werkt meteen als je het start, je kunt het op de achtergrond laten draaien (het is echt verbazingwekkend hoe veel je kunt doen op je PC en nog steeds POD Farm zonder stotteren kunt draaien) en je hebt niet zo veel opties waar je in verdwaald kunt raken. Als ik in een experimentelere bui ben of ga opnemen ga ik voor andere plugins, dan erger ik me al snel aan het typische POD geluid.

Philippe
8 augustus 2012, 18:57
Gebruik al jaren een oude GX icm revalver/amplitube/guitar rig en impulses in Logic en heb nog nooit een fractie latency ervaren.

Edit: ik gebruik overigens wel een snelle macbook pro