PDA

View Full Version : Welke pickups in m'n Fender Strat?



KoenGuitar
6 augustus 2012, 19:43
Hey,

Ik heb al een paar jaar een 57' Japanse Fender Fotoflame Stratocaster staan. Heb 'm 3 jaar terug via marktplaats gekocht (m'n eerste Strat). Onlangs kwam ik er achter dat er weinig nog origineel was aan de gitaar (ik maal er in principe weinig om want het is een goede strat).

De pickups, knoppen, potmeters etc. zijn allemaal nep en volgens m'n gitaardokter ook nogal goedkoop. De pickups hebben een magneetstrip onder zich (ik ken het technische verhaal erachter niet voor de duidelijkheid). Nu denk ik erover in elk geval de pickups te vervangen. De gitaar klinkt best prima, maar dat heeft vooral met het hout te maken denk ik (allparts maple neck met Gotoh's op Alder).

Wat meer 'spank' en helderheid lijkt me niet ongewenst. Mijn 'gitaardokter' gaf hoog op van Wilkinson pickups qua prijs-kwaliteit, het zou tegenwoordig nog weinig schelen tussen goedkope en dure pickups. Ik heb z'n oordeel hoog zitten, maar omdat ik geen haast heb leek het me niet onverstandig hier ook advies te vragen.

Vraag: zou ik er verstandig aan doen een simpel Wilkinson-setje te nemen (50 pegels voor een full assemly) of zou het misschien beter zijn een duurder setje (let op, studentenbudget) te nemen als Dimarzio, Seymours, Fender Tex Mex, Fender Vintage of een ander merk?

Qua sound ben ik een vrij typische Strat-speler geloof ik. Als m'n dromen klink als Thomas Blug, Richie Kotzen, Eric Johnson en Philip Sayce, voor wie al die namen iets zeggen. Puntje van aandacht is misschien wel dat ik nu denk de gitaar m'n hele gitaarleven bij te houden (en dat duurt nog wel even). Mocht iemand me van wat advies kunnen dienen, bedankt.

Mr.Fingers
6 augustus 2012, 19:52
Tweedehands setje '54-'62 of CS69 proberen te scoren.

SaferSephy
7 augustus 2012, 10:19
op marktplaats staat een 2e hands setje Lindy Fralin Vintage Hot strat pickups. Veel beter als dat wordt het niet!

KoenGuitar
7 augustus 2012, 17:03
Bedankt. Lindy Fralin's zitten echt wat boven m'n budget. Ik twijfel nu tussen een marktplaats Fender 69's of Tonerider Pure Vintage's. Of nog altijd een Wilkinson-setje (kan je later ook nog leuk gebruiken voor een zelfbouwprojectje). 2dehands Fender CS'jes zijn echt wel de max van wat ik wil betalen. Hoewel die Lindy's wel echt te gek klinken in Youtube reviews. (Die reviews neem ik ook wel met een korreltje zou natuurlijk, hoe goedkoper de pickup, hoe slechter de review).