PDA

View Full Version : 2 speakerkasten op 1 (niet stereo) top



the_trooper
13 juni 2003, 14:57
Weet iemand of het een beetje werkt om het outputsignaal van mijn top (Engl savage SE) te splitsen zodat ik er 2 speakerkasten op kan aansluiten? Volgens mij moet het namelijk kunnen dat ik de top op 8 ohm laat uitsturen en er 2 kasten aan hang door de 16 ohm input van de kasten te gebruiken.

Alvast bedankt voor de reakties

MegaDrive
14 juni 2003, 10:59
Je hoeft niets te splitsen met die top. Je hebt 2 uitgangen voor speakerkasten, A en B. Erboven zit een draaiknopje dat je met een schroevendraaier op 4, 8 of 16 Ohm impedantie kunt zetten. Belangrijk: De gekozen stand geldt voor beide outputs. Ga dus niet zitten rekenen! Je kan dus tegelijk twee 4Ohm kasten aansluiten OF twee 8 Ohm kasten OF twee 16 Ohm kasten. Je kan dus ook geen twee kasten met verschillende impedanties aansluiten. Als je een beetje creatief bent met draad en solderbout kun je zelfs 4 kasten aansluiten. Dan moet je twee paren parallel wiren, maar da's misschien wat overdreven.

the_trooper
14 juni 2003, 12:17
Volgens mij klopt het eerste deel niet van wat je schrijft. Er zitten inderdaad 2 outputs op die amp maar die kunnen niet tegelijk gebruikt worden. Je kunt alleen schakelen tussen 2 kasten maar deze niet tegelijk gebruiken.
Maar wat je verderop beschrijft (overd de mogelijkheid 4 kasten aan te sluiten) kan misschien wel een optie zijn. Ik begrijp alleen nog niet helemaal hoe je dat bedoelt.

Bedoel je dus dat ik aan 1 plug 2 speakerkabels moet solderen?

iig bedankt voor je reaktie.

MegaDrive
14 juni 2003, 14:14
No problem. RTFM trouwens :x . Daarin staat ook dat beide outputs dezelfde impedantie krijgen én simultaan te gebruiken zijn. Zou mooi zijn als je met een buizenbak van zo'n vermogen geen fullstack kunt bouwen :cry: . Over die 4 kasten: Als je vier 16 Ohm kasten hebt en je schakelt ze per paar parallel kun je die op 8 Ohm per output aansluiten. Je moet dan wel even uitvissen welke speakers er in die kasten zitten en hoe die per kast zijn geschakeld anders heb je kans om je spul te beschadigen. Als je met schakelbare kasten gaat werken (Marshall 1960 bv.) dan wordt het een drama, tenzij je echt goed weet wat je aan het doen bent. Je kunt je ook afvragen in welke situatie je 16x12" speakers nodig hebt. Ik zou eerst eens kijken wat je ervan vindt als je 2 kasten gebruikt. Anyways, dat kan dus gewoon.

MegaDrive
14 juni 2003, 14:15
"Bedoel je dus dat ik aan 1 plug 2 speakerkabels moet solderen?"

NEEEJJJ!!! Ga dat in elk geval NIET doen!

the_trooper
15 juni 2003, 22:04
No problem. RTFM trouwens :x . Daarin staat ook dat beide outputs dezelfde impedantie krijgen én simultaan te gebruiken zijn. Zou mooi zijn als je met een buizenbak van zo'n vermogen geen fullstack kunt bouwen :cry: . Over die 4 kasten: Als je vier 16 Ohm kasten hebt en je schakelt ze per paar parallel kun je die op 8 Ohm per output aansluiten. Je moet dan wel even uitvissen welke speakers er in die kasten zitten en hoe die per kast zijn geschakeld anders heb je kans om je spul te beschadigen. Als je met schakelbare kasten gaat werken (Marshall 1960 bv.) dan wordt het een drama, tenzij je echt goed weet wat je aan het doen bent. Je kunt je ook afvragen in welke situatie je 16x12" speakers nodig hebt. Ik zou eerst eens kijken wat je ervan vindt als je 2 kasten gebruikt. Anyways, dat kan dus gewoon.

Nou ik kom in de handleiding dus niks tegen waarin staat de er 2 speakerkasten simultaan te gebruiken zijn, alleen de switchfunctue tussen 2 kasten wordt besproken en uitgelegd volgens mij.

Kortom ik weet dus nog steeds niet hoe ik 2 8 ohm kasten moet aansluiten om deze simultaan te gebruiken.
Blijkbaar weet jij dat wel dus hoor ik graag van je hoe het moet.

Negative K3 fan
15 juni 2003, 22:10
je kunt twee acht ohm kastern parralel op één 4 ohm uitgang, of twee 16 ohm kasten parralel op één 8 ohm uyitgangn, ik snap niet waarom dat niet zou kunnen.

the_trooper
16 juni 2003, 11:57
je kunt twee acht ohm kastern parralel op één 4 ohm uitgang, of twee 16 ohm kasten parralel op één 8 ohm uyitgangn, ik snap niet waarom dat niet zou kunnen.

Omdat ik geen thru-uitgang heb op mijn marshall 1960 AV kast.

De Teng
18 juni 2003, 10:11
Doorlussen die toestand dus! 1 Cab aansluiten en dan de volgende op de vorige. Meestal parallel, maar soms kan in serie ook, hangt volgens mijn van je cab af. Staat er ook wel op.

In serie: optellen die ohms en in parallel delen door twee. (in geval van twee cabs)

the_trooper
18 juni 2003, 11:24
je kunt twee acht ohm kastern parralel op één 4 ohm uitgang, of twee 16 ohm kasten parralel op één 8 ohm uyitgangn, ik snap niet waarom dat niet zou kunnen.

Omdat ik geen thru-uitgang heb op mijn marshall 1960 AV kast.

Ik heb dus GEEN thru-uitgang op mijn kast. Valt niks door te lussen dus.[/b]

De Teng
18 juni 2003, 13:58
Risiko van ongeveer op hetzelfde moment je reactie posten ;)