PDA

View Full Version : Suhr blower switch



allochthomas
6 augustus 2012, 15:32
Iemand ervaring met de "suhr blower" switch? Voor de mensen die niet weten wat het is: het is een switch die je bridge pickup direct naar de output jack stuurt ongeacht op welke stand je volume en pickup switch staat.

Ik zit er aan te denken om zo'n switch in mijn strat te stoppen om sneller tussen cleanish en full blast te kunnen switchen gezien ik een single channel amp gebruik. Plan is om de volume pot te vervangen door een switch en dan de 2 overige pots te gebruiken voor master tone en volume alleen ik heb geen flauw idee welke switch ik moet gebruiken en wat handig zou zijn gezien hij op de plaats van de volume pot moet komen en dus niet al te groot mag zijn.

FruscianteFan
6 augustus 2012, 15:45
Ik heb weleens een mini-toggle gehad op de plek van de tonepot in mijn gitaar. Dan heb je wel een paar ringetjes nodig, aangezien de schakelaar kleiner zal zijn dan het gat, maar het werkt prima.

Volgens mij heb ik trouwens weleens een soortgelijke switch in een gitaar gehad, en vond ik het niet fijn werken. Ik ben niet het type dat zijn overdrive opschoont met de volumeknop, maar mis de volumeknop toch wel snel. Zelfs als dat een kwestie is van schakelaar omzetten.

allochthomas
6 augustus 2012, 15:51
Ik speel eigenlijk nooit echt clean in live situaties en eigenlijk alleen maar met de neck pickup of neck/middel, de volume van de c-type staat altijd rond de 6-7 en de rest doe ik wel met mijn volume pot. Volume pot blijft gewoon maar schijft een plekje op zodat ik gewoon een "clean" tone kan zetten en met de switch naar scheur kan gaan.

Paar ringetjes is natuurlijk een goeie optie.

zoon van Piet
6 augustus 2012, 16:16
heb op een van mn strats een switch op de plek van de laatste tonepot. ringetjs zijn idd nodig. en ik heb een vrij lage tremeloarm, die knatst steedss tegen die switch aan omdat dat schakelaartje net wat hoger is dan een pot..

Terminus
6 augustus 2012, 18:56
Ik heb er zelf ook over nagedacht het in een gitaar te zetten, ik zag al schema's van dit systeem onder andere namen op internet. Misschien dat je wel een weerstandje ertussen wilt om wat minder hoog te geven, wat natuurlijk wel ten koste gaat van je output.

Rinze
6 augustus 2012, 19:07
De Franse Lag-superstratmodellen hadden twintig jaar terug al zo'n switch. Waren wel meer merken die het voor Suhr al gebruikten volgens mij. Of het handig voor je werkt hangt er inderdaad maar net vanaf hoe je je geluiden maakt.

FruscianteFan
6 augustus 2012, 19:14
Ik heb er zelf ook over nagedacht het in een gitaar te zetten, ik zag al schema's van dit systeem onder andere namen op internet. Misschien dat je wel een weerstandje ertussen wilt om wat minder hoog te geven, wat natuurlijk wel ten koste gaat van je output.
Als je zo'n schakelaar erin zet om no-nonsense alles uit je pickup te halen, moet je juist geen weerstand en/of condensator erop zetten. Dan kun je beter gewoon je volume voluit zetten.

Maar goed, je kunt het proberen. Is niet zo moeilijk: gewoon een DPDT tweestanden schakelaar (schakeling zou ik zo wel kunnen opschrijven, maar kun je vast online vinden) en eventueel een weerstand van het brugelement naar de aarde...

snaarplukker
6 augustus 2012, 20:00
Niet overwogen om de configuratie standaard te houden en middels een pull/push pot deze mod toe te voegen?

allochthomas
6 augustus 2012, 21:20
Ik heb er aan zitten denken maar de vraag is: hoe snel kan ik die pot omhoog trekken?

lcvanderhelm
6 augustus 2012, 21:31
Je hebt ook push/push potmeters,zoals bij het fender S2 schakelsysteem.

titzenpitzer
6 augustus 2012, 21:36
Kan je de boel niet zo solderen dat je bij een push-pull ook kan induwen om het gewenste effect te verkrijgen?

allochthomas
6 augustus 2012, 21:40
Dan heb ik het probleem de andere kant op:seriousf:

@lcvanderhelm: misschien een optie. Punt is: ik hoef die 2 tone pots helemaal niet, ik heb genoeg aan een master tone/volume.

gerritje tralalalala
7 augustus 2012, 20:37
Ik zou zelf in dit geval ook voor een push/push pot gaan.
Dan kun je ook niet "per ongeluk" dat rottige schakelaartje omtikken.

Een push/pull vind ik zelf in ieder geval waardeloos.

allochthomas
7 augustus 2012, 20:53
Ik ga het eerst proberen met een mini switch op de plek van de tonepot voor de brug gezien die toch niet staat aangesloten momenteel. Eerst even wachten op wat geld gezien ik ook meteen een tortoise slagplaat wil bestellen. Ik heb in het verleden met psu/pull pots gewerkt maar die vind ik nooit fijn omhoog trekken met strat style knoppen.

Orpheo
8 augustus 2012, 11:57
En daarom speel ik les paul. Je hebt wel iets aan load, maar dat knallen van zacht naar hard is een eitje.

Offtopic: allochthomas wil je nog die invader/x2n hybrid proberen? Heb m apart gehouden maar mijn vingers jeuken om m ergens in te frotten...

allochthomas
8 augustus 2012, 12:01
Zou het bijna vergeten! Mijn strat staat klaar, hoe wil je het regelen?

Orpheo
8 augustus 2012, 13:35
Je bent welkom om langs te wippen. Zit nu in den haag btw. Kan je gelijk die lp's met floyd checken! ;)

FruscianteFan
8 augustus 2012, 14:00
Ik ga het eerst proberen met een mini switch op de plek van de tonepot voor de brug gezien die toch niet staat aangesloten momenteel. Eerst even wachten op wat geld gezien ik ook meteen een tortoise slagplaat wil bestellen. Ik heb in het verleden met psu/pull pots gewerkt maar die vind ik nooit fijn omhoog trekken met strat style knoppen.
Ik zou zelf voor zoiets even naar de winkel gaan, dan kost het sowieso maar een paar euro. Mits ze je kennen, zal het dan ook makkelijk zijn om de nodige ringen erbij te krijgen.

P/P zijn idd niet fijn. Heb er even een gehad, maar het kost best veel tijd en aandacht om te schakelen. Een miniswitch is veel sneller, zeker als je hem in de goede richting hebt gemonteerd (je kunt hem ook 'dwars' draaien zodat je hem weer minder snel per ongeluk omtikt).

groovieguitarguus
9 augustus 2012, 01:22
Je hebt ook push/push potmeters,zoals bij het fender S2 schakelsysteem.

Push / Push zijn top!!!!! Heb ik ook op mijn Smitty Custom... (wel voor een andere functie)...

Duhsjaak
9 augustus 2012, 04:00
Hi
Leuke toepassing zou dat zijn.
Je zou eens langs kunnen lopen bij een fatsoenlijke muziekwinkel. Burns heeft dat systeem sinds 1962 (?). Daar schakelt een push pull het neck element bij, maar welke je kiest om 'bij te zetten' is meer een persoonlijke voorkeur.

Daar zou je eens kunnen proberen of je vlot daarmee overweg kunt en op welke plaats die knop zou moeten zitten om het voor jou te laten werken.

Er zijn ook volume pots in de handel geweest met in de knop een druk knopje, alhoewel ik die een tijdje al niet meer heb gezien. Werkte heel licht en doeltreffend. Of die er nog zijn? Was ook iets van Fender.

Leuk draadje!
Vriendelijke groet, Gus

lcvanderhelm
9 augustus 2012, 21:10
Die horen bij het fender S2 schakelsysteem,zoals op de american de luxe zit.

allochthomas
10 augustus 2012, 23:57
@Orpheo: moeten we even kijken, heb het tot en met donderdag druk met de intro dagen hier in utrecht. Liefst na de 16 en voor de 30ste want dan is mijn OV gratis en nog geldig.

Hopelijk morgen tijd om even naar de electronica winkel te gaan voor een switch. Wil het eigenlijk combineren met een pick guard wissel maar het geld is een beetje krap momenteel.

FruscianteFan
11 augustus 2012, 10:15
ben wel benieuwd of ze daar specifieke schakelaars hebben voor gitaar (qua model) maar een tweestanden DPDT hebben ze vast wel.

allochthomas
17 november 2012, 14:27
Topic maar effe een schop omhoog geven.

Afgelopen week eindelijk een mini switch besteld en gisteren de boel aangesloten. De switch zit nu op de positie waar normaal mijn volume pot zou zitten. Was eerst bang dat ik er steeds met mijn hand tegen aan zou stoten maar de switch is klein genoeg om niet in de weg te zitten en groot genoeg om makkelijk gebruikt te worden. Switchen tussen clean en crunch is nog nooit zo makkelijk geweest. De dimarzio tonezone is ook een stuk duidelijker en heeft meer ballen als hij direct naar de output gaat. Zeker een mod om eens te proberen.

groovieguitarguus
17 november 2012, 17:10
Klinkt goed!!!
Zelf zou ik toch voor een Push / Push gaan... heb dat ook mijn Strat... maar deze heeft weer een andere functie.
Brugpickup bijschakelen bij Neck of Neck-midden... is alles aan... Goed voor 'platte' funksound.

Die ToneZone... is dat een Full-size of Stratsize pick-Up?
Overweeg zelf de Stratsize... Of mini '59 er

Rinze
17 november 2012, 17:27
Het lullige van push-push is dat je niet kunt zien in welke stand het ding staat, moet je dus altijd eerst spelen en luisteren wat ie doet. Ik had er twee in mijn Lag zitten maar vond het echt kut.

allochthomas
18 november 2012, 03:01
Push/pull is imo leuk voor als je een extra pickup er bij wilt switchen of een humbucker wilt splitten maar met de snelheid waarmee ik wil switchen is het gewoon onhandig. De mini switch hoef ik alleen met mijn pink te bedienen wat echt ideaal is.

@groovieguitarguus: strat sized, de avri62 heeft helaas geen ruimte voor een full sized humbucker. Ik zit te overwegen om een humbucker routing aan te laten brengen gezien ik toch altijd humbuckers in de brug gebruik en ik niet meer gelimiteerd ben tot een paar pickups.

groovieguitarguus
18 november 2012, 20:58
Dus je heb deze pickup???

Vindt je deze toch wat missen t.o.v. een standaard humbucker?

http://www.aampselectricguitarstore.com/images/dimarzio_tone_zone_s.jpg

allochthomas
19 november 2012, 16:16
Jup.

Ik heb zowel de full sized als de single coil sized variant gehad en naar mijn oren is de single coil sized het net niet. Misschien zit het tussen mijn oren. De steve's special is 1 van mijn favo pickups en die komt helaas niet voor in single coil formaat. Wel ben ik bang dat ik de tone van de gitaar verpest als ik een stuk hout weg laat halen.