PDA

View Full Version : Secret Agent/Spy Rock: hoe verhouden de verschillende stukjes zich tot elkaar?



tidalwave_sideburns
6 augustus 2012, 12:11
Hoi iedereen,


Ik heb voor m'n werk een stukje muziek in mekaar gezet voor een presentatie, met een Secret Agent thema. 4 stukjes dus, intro, presentatie 1e onderwerp, presentatie 2e onderwerp, outtro.

LINK (http://profile.ultimate-guitar.com/watashiwajansan/music/play1126455)

Niet eerder heb ik zoveel verschillende instrumenten door elkaar gebruikt, dus het was lastig de volumes en dergelijke op elkaar af te stemmen. Vaak heb ik ook te weinig laag in mijn mix, dus hier heb ik ook rekening mee gehouden.

Je hoort hier oa samples van Portishead - All mine, een gave freeware Rhodes VST2, Mr Ray, mijn Gretsch, Tubemeister 18 DI met Danelectro Spring King, een granular synthesis programma coagula (http://hem.passagen.se/rasmuse/Coagula.htm), die bmp omzet in geluid. Nog wat andere truukjes toegepast, van die vette synthesizer filter en panning sweeps, 3 verschillende equalizers op de gitaarpartij om het wat levendiger te doen klinken, en wat al niet.

Ik ben benieuwd wat jullie hier zoal van vinden.

Bleak
28 augustus 2012, 19:01
Ik vind dat je wel een moeilijke vraag stelt. Hoe verhouden de stukjes zich tot elkaar...volgens mij wel goed? Maar goed... ik luister gewoon naar het liedje en dat klinkt prima. Heb je alle instrumenten zelf opgenomen? En bij wat voor presentatie hoorde dit? Sprak je er overheen, of liet je videobeelden zien? Of deed je een dansje?

Ik vind die overgang op 2:45 echt lekker gedaan, overigens. Ben nu echt benieuwd wat je aan het doen was.

tidalwave_sideburns
3 september 2012, 19:36
Hoi Bleak,

Had eigenlijk geen reacties meer verwacht, :).
Hier komt een filmpje onder, en voice over, om wat updates te geven over een project waar ik mee bezig ben.
Ik heb alleen de gitaren ingespeeld, de rest is met de muis ingevoerd. De uitdaging was om de intro met die portishead samples niet teveel te laten verschillen van de rest. Op den duur hoor ik die kleine verschilletjes niet meer, beetje hoog eraf, beetje mid erbij , ik hoor so wie so details moeilijk.

Bedankt nog voor je reactie, goed om te weten dat het beter in elkaar over gaat dan dat ik vermoed.

arcane
3 september 2012, 20:11
Ik vind het lekker klinken. Is dat overigens opgenomen met de Spring King?

-edit- overheen gelezen.

Heb je de SK nog aangepast, dat was je toen van plan.

tidalwave_sideburns
3 september 2012, 20:13
hee hoi! Jazeker, da's je spring king, met lange tank in een nieuwe behuizing. Ben er superblij mee, klinkt geweldig dat ding.

arcane
3 september 2012, 20:33
Ja klinkt zeker lekker. Heb soms ook wel een beetje spijt dat ik het ding heb weggedaan. Ben blij dat hij op een goede plek is terecht gekomen ;)

arcane
3 september 2012, 20:34
Heb na het beluisteren van wat tracks op die site van je maar weer eens Link Wray opgezet :)

Fusion
3 september 2012, 20:50
Ik weet niet hoeveel van jezelf is en hoeveel van maggi (lees: knip/plak werk, samples etc). Maar ik vind t varierend van best aardig tot erg goed. Goed gedaan! Zou met werk zo een nummer kunnen zijn van Estradasphere.

tidalwave_sideburns
4 september 2012, 07:22
@Arcane, :). prima keus!

@Fusion, bedankt! hee, Estradasphere kende ik nog niet, even googlen.
Behalve de Portishead samples geen maggi, :D. Ik heb knippen en plakken van de midi events ook zoveel mogelijk vermeden. Als je het weet dan hoor je dat en gaat het storen. Het beste is om het gewoon nog een keer ongeveer hetzelfde in te voeren en de velocity wat te varieren.

Stratman70
4 september 2012, 10:59
Klinkt prima hoor, ook de onderlinge verhoudingen. Gaaf stukje filmmuziek!

tidalwave_sideburns
6 september 2012, 12:43
Klinkt prima hoor, ook de onderlinge verhoudingen. Gaaf stukje filmmuziek!


Hee bedankt! Het zal me wel benieuwen of de voice-over straks de "vibe" niet teveel verdoezeld, maar volgens mij gaat dat wel goedkomen.
Ik ben trouwens helemaal weg vand dat Rhodes geluid van die MrRay plug in, beetje Riders on the Storm achtige praktijken lukt er prima mee.

Duhsjaak
7 september 2012, 04:47
Hi
Ik heb al eerder gemeld dat ik nogal gek ben op de dingen die je post.
Uitgerekend met deze post had ik meer moeite. Misschien omdat het een samenhang heeft met dingen die ik niet zie of erbij hoor.

Met uitzondering van een stukje nachtclub muziek dat ik strikt persoonlijk net effe minder vind, is het weer smullen geblazen.

Spreek je nou ook nog Hongaars? Daarop heb ik ooit mijn tanden helemaal stuk gebeten! Da's niet te doen hoor die taal. Petje af als dat jou wel is gelukt.

Geen desinteresse van mijn kant, voornamelijk een probleem om te 'connecten' met de verschillende stukjes.
Verder blijf ik erg graag uitkijken naar je posts.
Vriendleijke groet, Gus

tidalwave_sideburns
7 september 2012, 09:57
Hee Gus,


Ja, dat Hongaars daar red ik me wel mee. Is niet vanzelf gegaan, erg ingewikkelde taal, en vooral: het lijkt nergens op.

Over de stukjes, het is echt met het beeldmateriaal in het achterhoofd in elkaar gezet, het mocht ook niet te lang duren. Nu de wittebroodsweken voorbij zijn en de nieuwe glans er wat af is hoor ik opeens dingetjes die ik misschien nog eruit moet halen, maar goed aan de andere kant, het publiek zal het wel niet opvallen :).
Is het nachtclubstukje trouwens dat 2e deel, swingbeat, walking bass en net een tikkie teveel galm, of dat bossanova stukje met de viooltjes en de Rhodes?

Verder was het erg uitdagend en vooral leuk om vanuit dit concept te werken, en uiteindelijk de muziek uit te werken. Vooral omdat er elementen inzitten die ik normaal nooit gebruik.
Ik hoop binnenkort weer wat te posten. Ben op dit moment bezig met een bevriend lid van het Gretsch forum met een soort industrial versie van Motorhead - Overkill , met synthesizers en wat al niet, en een +- 2 uur durende ambient/lounge set met allerlei onderwater/bubbeldeblup stukjes. Ben benieuwd hoe dat gaat worden. Weer eens wat anders dan die powertrio dingen waar ik normaal gesproken me mee bezig houd.

Ik laat in ieder geval van me horen als er wat klaar is. Bedankt nog voor je feedback en de groeten,

Jan

Duhsjaak
7 september 2012, 17:37
Hi
Wil niet effe gauw wetenschappelijk doen..

Ik hoor
0.00 Film loop I
0.20 Nachtclub muziek
0.57 Nachtclub Surf geluid*
1.28 Liftmuziek I
2.13 Liftmuziek II
2.48 Film loop II Of I rep.

Dat is dus het lastige. Het gaat om *, maar ik heb geen idee of je dat stuk expres zo leeg hebt gemaakt.
Zou zo maar kunnen. Als je even dus de onzekerheid van wat je erbij laat zien buiten beschouwing laat, zou ik zeggen: In de Nachtwacht beheers je dat idioom tot in de puntjes. Daar wordt spanning opgeroepen zonder dat je gelijk plat wordt gespeeld.

Dus er zijn twee mogelijkheden:
- het is expres 'leeg', dan laat je het lekker zo
- iets meer ballen zouden het verhaal goed ondersteunen, in dat geval stukkie Nachtwacht en je bent het mannetje

Er staat echt heerlijke muziek tussen in die speellijst!
Vriendleijke groet, Gus