PDA

View Full Version : invloed van pickups op pinch harmonics



TIm Hemmen
6 augustus 2012, 03:32
Hallo,

ik vraag mij af, in hoeverre hebben de pickups van een gitaar invloeg op het geluid van pinch harmonics, en dan voornamelijk het verschil tussen passieve en actieve pickups, want het valt mij op, dat veel artiesten die met actieve pickups spelen een veel hoger geluid hebben dan ik met mijn ibanez kan doen, daarnaast gebruiken (denk ik) de meeste artiesten die veel pinch harmonics gebruiken ook vaak actieve pickups.

(nu weet ik ook niet of het hogere geluid eraan kan liggen dat ik geen echte tube amp heb, en dat ik geen harmonics doe op de onderste 2 snaren)

Duhsjaak
6 augustus 2012, 04:52
Hi
Geinig!
Had het mezelf nog nooit afgevraagd zelfs.
Iedere dag leer ik wat.
Dus als je het niet erg vindt, lees ik met je mee,
Vriendelijke groet,

Rinze
6 augustus 2012, 08:48
Ik pinch me de tyfus met passieve pickups. De pinches kun je akoestisch ook doen hoor, sterker nog, als je ze zonder versterker goed kunt laten klinken weet je zeker dat het met versterker ook goed gaat. Vertrouw niet op veel vervorming om de truc voor je te klaren, het is "gewoon" een kwestie van boventonen eruit knijpen zonder dat je de grondtoon mee hoort. De positie van de je aanslag maakt uit, en je moet oefenen op je techniek.

muziekschuur
6 augustus 2012, 08:58
Pinch harmonics met een te hoge snaar afstelling is vaak lastig. Bij verkeerde intonatie kan het maken van harmonics ook moeilijk zijn.

Goede pinch harmonics moeten zonder versterking goed klinken. Te hoog afgestelde elementen kunnen pinch harmonics snel uitdoven. Maar veel spelers die met hoge elementen en lage actie spelen hebben geleerd dat je een gitaar kan schudden om de harmonics langer te laten klinken, danwel naar de versterker toe keren voor feedback (indien overstuurd)...

Klinken je pinch harmonics niet dan is het belangrijk je snaren te intoneren. De hoge E moet los een hoge E klinken. Op de 12e positie moet dan ook precies een hoge E op je gitaar te horen zijn. Met het stelschroefje in je brug kun je dit afstellen...

Lennert
6 augustus 2012, 09:26
En leer de posities van de harmonics goed kennen, oefenen!

Ik gebruik zowel actieve EMG's als passieve Dimarzio's en ik heb gemerkt dat er zeker wel een verschil is tussen pickups wat betreft de reactie op pinch harmonics, maar dat heeft weinig met actief of passief te maken. De EMG 81-7 in mijn flying V en de Dimarzio Crunch lab in mijn ibbi S420 pikken pinches allebei erg goed op, de passieve Crunch lab pakt ze misschien nog iets beter zelfs..

Terminus
6 augustus 2012, 12:30
Het heeft vooral met de hoeveelheid hoog en compressie (gain) te maken hoe duidelijk je pinches uitkomen. De EMG 81 is de meest voorkomende brugpickup bij metalartiesten, en die heeft hoog en compressie in overvloede. Heldere passieve brugelementen zullen je ook duidelijke pinches geven, dat hangt niet echt af van actief en passief. Hooguit levert het actieve element minder string pull die de pinch afdempt, maar dat hoort bij humbuckers sowieso verwaarloosbaar te zijn.