PDA

View Full Version : Groeven in vingertoppen



Dippides
4 augustus 2012, 22:47
Ik speel al vele jaren akoestisch en heb ook al jaren fiks eelt op m'n vingertoppen. Dat eelt is op wijs- en middelvinger ingedeukt door de snaarvorm.

De laatste tijd lijkt het echter steeds dieper te worden. En soms geeft dat problemen, met name als ik met de middelvinger snel een snaar omhoog wil. Dan blijf ik wel eens haken.

Druk ik te hard? Het lijkt ook te komen doordat het eelt steeds dikker wordt en daarom niet meer terug veert.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s480x480/547768_3988205695995_190272945_n.jpg

aaronstonebeat
4 augustus 2012, 23:44
Geen idee, ik heb nog nooit meegemaakt dat ze langer dan een paar minuten zichtbaar blijven, laat staan voelbaar. Bij mij zit het contactpunt wel dichter bij de onderkant van de vingers; bij jou vlakbij de nagels, zo te zien.

jutter
5 augustus 2012, 00:15
Eelt verwijderen en handcreme gebruiken om het zacht te maken en te houden. Dan moet de huid weer terug veren.

Comfortably Daniel
5 augustus 2012, 12:44
Wat Jutter zegt. Je zal moeten zorgen dat het weer wat soepeler wordt. Ik heb dit jaren geleden ook al een gehad.
Eelt verwijderen heb ik dan niet gedaan, aangezien het bij mij meestal na een tijdje vanzelf stukje bij beetje ervan af komt. Soort vervellen. Maar handcreme helpt wel inderdaad.

Dippides
5 augustus 2012, 16:05
Bedankt, ik zal de handcreme eens een tijdje proberen. Eelt verwijderen lijkt me pijnlijk.

Contactpunt dicht bij de nagels, is dat een techniek fout?

aaronstonebeat
5 augustus 2012, 17:08
Contactpunt dicht bij de nagels, is dat een techniek fout?

Dat weet ik niet, het viel me gewoon op.

The Running Man
5 augustus 2012, 17:54
Glycerine kampferspiritus...
(nee geen tip van Klazien uut Zalk)

Gerardos
13 augustus 2012, 17:39
Hoi, ik heb dezelfde problemen. Ik speel sinds december 2011 op een akoestisch gitaar met stalen snaren. Als beginner moest ik eerst maar eelt kweken op mijn vingers. Dan zou de pijn wel wat minder worden. Nu heb ik eelt, kloven en toch nog pijnlijke vingers. Creme lijkt mij geen oplossing, omdat het eelt dan soepel wordt, zodat ik toch nog pijnlijke vingers hou. Of zie ik iets over het hoofd?

Dippides
13 augustus 2012, 22:21
Ik heb juist door het eelt nooit pijn meer. Vroeger wel na de vakantie een week of drie niet gespeeld te hebben. Nu overleeft mijn eelt al wel drie weken. Pink en ringvinger hebben juist een prettig eeltlaagje, gewoon bolvormig. Alleen wijs- en middelvinger hebben die kuiltjes die het spelen wel eens hinderen.

De handcreme die ik nu gebruik naar aanraden in dit topic begint toch al wel een beetje te werken. Het eelt blijft, maar wordt soepeler.

jutter
13 augustus 2012, 23:34
Ik heb juist door het eelt nooit pijn meer. Vroeger wel na de vakantie een week of drie niet gespeeld te hebben. Nu overleeft mijn eelt al wel drie weken. Pink en ringvinger hebben juist een prettig eeltlaagje, gewoon bolvormig. Alleen wijs- en middelvinger hebben die kuiltjes die het spelen wel eens hinderen.

De handcreme die ik nu gebruik naar aanraden in dit topic begint toch al wel een beetje te werken. Het eelt blijft, maar wordt soepeler.

Goed zo! Gewoon stug volhouden dan kom het goed!

Dippides
30 augustus 2012, 22:08
Toch maar het eelt verwijderd van wijs- en middelvinger..

Speelt beter, maar is wel een beetje gevoelig.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/s480x480/207215_4090691778083_1278901966_n.jpg

jutter
30 augustus 2012, 22:45
Toch maar het eelt verwijderd van wijs- en middelvinger..

Speelt beter, maar is wel een beetje gevoelig.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/s480x480/207215_4090691778083_1278901966_n.jpg

Gewoon spelen; er groeit wel weer eelt op!

Het ziet er beter uit dan op de eerste foto die je postte.

Robin...
30 augustus 2012, 23:51
Jouw vinger zien er nog netjes uit hoor. De mijne zijn zo lelijk nu. Ik heb een eeltbult op me rechte wijsvinger van aanslaan dan heb ik nog op me duim en wijsvinger blaren/eelt van het fingerpicken. En op me linkerhand zijn mijn vingertopjes van baton gemaakt. En na het spelen krijg ik loopgraven die ze in de eerste wereld oorlog nog van me kunnen gebruiken. Het is zo erg als ik zit te praten vragen mensen wat er met me vingers is gebeurd. Maar mensen irriteren met tikken is wel een voordeel vooral omdat ik aan drummen doe.

Dippides
31 augustus 2012, 20:35
Mooi of lelijk maakt me niet uit. Maar als het spelen er door wordt gehinderd is dat knap vervelend. Bij gewoon van akkoord naar akkoord heb ik er niet echt last van, maar wel bij loopjes als wijs- of middelvinger snel van bijvoorbeeld de D- naar de A-snaar moet.

Gevoeligheid is vandaag al minder, maar de groefvorming al weer wat meer.

MRH
31 augustus 2012, 23:28
eelt verwijderen lijkt me geen oplossing...dat komt toch terug en als je vingers steeds anders voelen lijkt me dat ook niet lekker. Die gootjes dichter bij de nagels lijkt me geen speel fout...volgens mij betekent dat dat je de vingers meer loodrecht op de snaren hebt...en dat is zeker als je klassiek speelt gewenst.

wat insmeren lijkt me beste te proberen...daar word ook het eelt wat soepeler van en wat veerkrachtiger lijkt me. Ik zou het dan gebruiken b.v. 30min voor je gaat spelen al, zodat het lekker intrekt en ook wat wegtrekt.

aaronstonebeat
31 augustus 2012, 23:33
Olijfolie is wel lekker spul voor van alles en nog wat.

jutter
31 augustus 2012, 23:37
Olijfolie is wel lekker spul voor van alles en nog wat.

Eerst verhitten en dan de pan in????:???:

MRH
31 augustus 2012, 23:38
olijfolie blijft zo vet...geen idee of dat een beetje intrekt in je vingers...creme lijkt me beter :)

aaronstonebeat
31 augustus 2012, 23:49
Eerst verhitten en dan de pan in????:???:

Zou ik in dit geval niet doen :D


olijfolie blijft zo vet...geen idee of dat een beetje intrekt in je vingers...creme lijkt me beter :)

Olijfolie maakt eeltige huid lekker soepel; het teveel kun je wegvegen en de vettigheid verdwijnt in een mum van tijd.

Makaai
4 september 2012, 12:26
Het lijkt erop dat het gewoon een kwestie van je techniek is, je drukt de snaren te hard in. Om een snaar goed te laten klinken heb je eigenlijk maar heel weinig kracht nodig.
In feite zou je zonder dat je met de linker duim de hals raakt toonladders vlot moeten kunnen spelen tenzij je een heel hoge aktie hebt of met heel dikke snaren speelt.

Dippides
4 september 2012, 21:28
Mogelijk, vandaar dat ik het zelf ook al in m'n openingspost noemde. Mijn gitaar is naar mijn mening prima afgesteld, er ligt een setje 012 op.

Wat je me wel doet realiseren is dat ik er niet bij stil stond dat ik deze gitaar pas een maandje heb. Mijn oude gitaar was in slechte toestand (na 30 jaar), hoge actie (door bollend bovenblad) en slechte frets. Ik denk dat ik daardoor langzaam aan steeds harder ben gaan drukken. En ik ben met deze nieuwe gitaar kennelijk niet zomaar van deze gewoonte af. Vanavond geprobeerd om lichter te drukken en dat was geen probleem qua klank. Maar het lijkt een sterk ingesleten gewoonte. Ik zal mezelf er af en toe aan moeten herinneren.