PDA

View Full Version : wat bepaald gruis/grind in een tubeamp?



no 1 hops
4 augustus 2012, 17:53
vraag mij eigenlijk het volgende af.
je hebt allerlei qua geluid gekleurde versterkers.
sommigen hebben naar mijn idee een gruizig high gain geluid in het hoog.
maar neem dit geluid van joe Bonamassa
http://www.youtube.com/watch?v=7LzsaICykQU
die heeft dat niet.

nu zoek ik een kleine buizenbak die dus meer naar het rondere geluid neigt dan het gruizige.
waar moet ik dan op letten qua type buizen?
maar ook welke andere dingen zijn belangrijk?

misschien even van belang, ik speel alleen thuis en liefst niet te luid.

Mitch
4 augustus 2012, 18:01
Door die laatste zin zou ik zeggen: kijk liever naar een goede transistor/modeller. Juist voor een vloeiende leadsound heb je met een buizenbak toch ook echt wel een beetje volume nodig.

bass blom
4 augustus 2012, 18:11
te gek die entree van een soort god in dat filmpje :D

Pepe
4 augustus 2012, 19:20
grit heeft, volgens mij, te maken met high end en aanwezigheid van boventonen. Een ts -mids- maken een geluid smooth, een germanium based pedal geeft dan weer grit. Speakers hebben ook een aandeel, een Red White & blues of swamp geeft minder grit dan een Red Fang of Blues.
Zoek een donkere amp zoals de Epi junior. Of, zoals Mitch zegt, een tranny. Die gritten nauwelijks.

Tristan
4 augustus 2012, 19:38
Grit is inderdaad meer hoogmid/hoog, maar grind en gruis hoor ik dan weer meer in het mid/laagmid.
Oouderwetse Marshalls, zeker de Plexi achtige types, zijn voor mij nog steeds de amps met de meest krachtige vloeiende sound zonder lelijke rafel of korrel, een beetje alsof je op een cleane amp speelt waarbij de tonen wel vloeien/kneden en sustainen zoals je wil maar de kracht van het cleane geluid intact blijft.
Speakers en cabs doen ook een hoop inderdaad, Alnico Blues vind ik bijvoorbeeld vrijwel altijd rafelig klinken, alleen met een Vox is dat voor mij nog wel te pruimen, G12M20's en G12-65's zijn veel smoother.
Misschien eens die JTM of JMP uit de nieuwe kleine Marshall Anniversary serie proberen?
Deze vond ik wel lekker overtuigend klinken moet ik zeggen.

Pepe
4 augustus 2012, 19:52
Hmmmsjaa.. een Marshall is niet echt het voorbeeld van een rond non grit/grind. Het tegenovergestelde zou ik zeggen.

Echt rond en non grit is een oude Schaller. Bassman, Bruno Cowtipper, Carr en Toneking, die amps van Jay Abend... dat werk.
Mijn engelse AC 15 heb ik weggedaan wegens to big en bold. Teveel sonic bloom.

Ik denk dat een Fender Hot Rod een realistische suggestie is.

Rinze
4 augustus 2012, 19:55
Maar een Fender Hot Rod is dan weer niet echt een slaapkamerampje..

Pepe
4 augustus 2012, 19:56
nee, zeker niet. Wat een ellende he.

Chris Winsemius
4 augustus 2012, 20:24
wat ook mee speelt: gebruik delay/echo, maakt het geluid sowieso wat dikker
als de delay uitvalt bij Joe B. dan klinkt het opeens behoorlijk anders....

Tabula Rasa
4 augustus 2012, 20:50
No 1 Hops is best een handige klusser geloof ik.

Mitch, Tristan, Chris, dat ampje van mij (dat gamma geval, is dat niet een beetje een basis wat die kant op zou kunnen qua sound en vermogen?) Is redelijk makkelijk door een handige harry in elkaar te knutselen en te modden (en als ik het me goed herinner is TS een behoorlijke knutselaar.

Chris Winsemius
4 augustus 2012, 20:59
nee, te weinig gain

EDIT: echt totaal iets anders qua topology, preamp, you name it, denk idd. dat een modelling amp voor thuis gebruik het makkelijkste werkt in dit geval

barno
4 augustus 2012, 21:13
ik gebruik thuis cheapo vox pathfinder en oud fender 85 tranny. de grote buizenbakken, daar wordt ik ziek van in een klein kamertje. af en toe kan mijn vibrolux SF, die heeft na laatste service beurt stuk vermogen ingeleverd, spijtig, kan 'm moelijk nog live gebruiken. maar zo'n SF-je zal dan weer niet de klank hebben die Hops zoekt.

Chris Winsemius
4 augustus 2012, 21:15
totaal andere sound........

vibroluxjes vind ik vreemd genoeg iets makkelijker "low volume" te houden dan deluxes ;)

jutter
4 augustus 2012, 21:22
Interessant topic! Hoe zouden jullie een Bogner Shiva (EL34) omschrijven?

Tabula Rasa
4 augustus 2012, 21:36
Chris, net de link kunnen beluisteren. Is inderdaad meer gain. Dit vind ik niet vaak terug in de kleinere ampjes. Misschien toch moddeling???

Chris Winsemius
4 augustus 2012, 21:41
Interessant topic! Hoe zouden jullie een Bogner Shiva (EL34) omschrijven?

ok klinken maar stugge bak om op te spelen, niet heel veel gain

no 1 hops
4 augustus 2012, 22:03
dit is prachtige info van jullie.
heb nog even zitten denken aan deze versterker omdat die een powersoak heeft
http://www.peavey.com/products/instamplifiers/guitaramps/windsor/index.cfm/item/116598/Windsor%26trade%3B%26nbsp%3BStudio.html

maar de demo is niet echt overtuigend.

dus misschien toch maar mijn GNX blijven gebruiken en die evt aansluiten op een transistor versterker.

jutter
4 augustus 2012, 22:17
Is zo'n kleine Koch iets voor je?

Mitch
4 augustus 2012, 23:06
No 1 Hops is best een handige klusser geloof ik.

Mitch, Tristan, Chris, dat ampje van mij (dat gamma geval, is dat niet een beetje een basis wat die kant op zou kunnen qua sound en vermogen?) Is redelijk makkelijk door een handige harry in elkaar te knutselen en te modden (en als ik het me goed herinner is TS een behoorlijke knutselaar.
Dat geweldige ding is ook een voorbeeld van een buizenbakje die wel echt serieus hard moet om goed te klinken met voldoende sustain. Ik heb het nu ook een paar keer geprobeerd hoor, een buizenbakje voor thuis, maar ik kom elke keer terug op mijn kleine modelling DA5je. Twee, drie goede sounds, paar simpele effecten, prima sustain om solo's lekker te latne klinken: kun je gewoon niet tegenop. Of je moet een bak hebben met een perfecte master en een hoop gain. Engl of zo. Maar die zijn dan weer te scherp van klank voor wat no 1 hops zoekt.

Tristan
5 augustus 2012, 00:00
Hmmmsjaa.. een Marshall is niet echt het voorbeeld van een rond non grit/grind. Het tegenovergestelde zou ik zeggen.

Echt rond en non grit is een oude Schaller. Bassman, Bruno Cowtipper, Carr en Toneking, die amps van Jay Abend... dat werk.
Mijn engelse AC 15 heb ik weggedaan wegens to big en bold. Teveel sonic bloom.

Ik denk dat een Fender Hot Rod een realistische suggestie is.

Als je het over clean hebt dan ben ik het met je eens, maar overstuurd klinken de type amps die je opnoemt behoorlijk rafelig of korrelig, het enige dat dan echt in de buurt komt is een Dumble achtig iets.
Een Marshall heeft inderdaad meer grit, maar zoals ik al zei ook minder rafel en korrel dan een Fender type amp en hij is in ieder geval bij lange na niet zo gritty en gruizig als een Vox of Orange ofzo.
De Fender Hot Rod is wel een van de meest gritty, gruizige, rafelige en korrelige amps die ik ben tegengekomen, maakt niet wat voor pedaal of gitaar je erop aansluit, het wordt wel wat beter als je de preampbuisjes vervangt maar ook dan is het nog niet om over naar huis te schrijven in mijn opinie.

Tristan
5 augustus 2012, 00:06
No 1 Hops is best een handige klusser geloof ik.

Mitch, Tristan, Chris, dat ampje van mij (dat gamma geval, is dat niet een beetje een basis wat die kant op zou kunnen qua sound en vermogen?) Is redelijk makkelijk door een handige harry in elkaar te knutselen en te modden (en als ik het me goed herinner is TS een behoorlijke knutselaar.

Jouw amp vond ik waanzinnig, maar lijkt me ook wat aan de luide kant voor thuis.
Ik denk ook dat modelling of een mini-buizenamp (onder 5 watt) de beste opties zijn.
Of misschien kan Hops eens zo'n preamppedaal van AMT proberen, of dat pedaaltje van Diago.

Tabula Rasa
5 augustus 2012, 00:10
Jouw amp vond ik waanzinnig, maar lijkt me ook wat aan de luide kant voor thuis.


Ik had "kleine versterker" gelezen, maar niet gezien dat het voor thuis was. Dat ding van mij is absoluut ongeschikt om thuis open te draaien (of je moet ergens in de landerijen wonen).

Mitch
5 augustus 2012, 00:25
Realiseer me net dat ik wel erg onder de indruk was van de filmpjes tot nu toe van de Lil'Nighttrain. Misschien meer gruizig dan soepel, maar da's niks dat een tubescreamer niet op kan lossen.

no 1 hops
5 augustus 2012, 09:50
Is zo'n kleine Koch iets voor je?op zich niet verkeerd, maar qua prijs wel aan de zeer hoge kant met mijn budget ;-)

Comfortably Daniel
5 augustus 2012, 12:28
Zo'n Koch Studiotone kwam bij mij eigenlijk ook als eerste naar boven. Klinken erg goed op lage volumes...niet echt gruizig/gritty als jej dat niet wilt. Veel instelmogelijkheden! Wel prijzig inderdaad...

Chris Winsemius
5 augustus 2012, 12:57
Tristan: ik denk dat Pepe over een oude Bassman top praat en qua spelen een wat subtielere aanslag heeft dan jij

Joe B. schijnt volgens 1 van zijn ampbouwers een vrij onsubtiele aanslag te hebben.

Tristan
6 augustus 2012, 21:45
Dat zou kunnen, maar Bruno, Carr en Tone King amps zijn wat mij betreft nou niet echt goede voorbeelden van niet rafelig, gruizig of korrelig klinkende amps in het overstuurd bereik, om over een Fender Hot Rod nog maar te zwijgen.

Pepe
6 augustus 2012, 21:58
Overstuurd is een ander verhaal, dan kom je meer in het gebied van oude Boogies en Dumble likes (en hoewel de Cowtipper Vox based is stop ik hem ook in deze categorie).
Maar goed, mensen die deze amps kopen hoef je doorgaans niks te adviseren en bovendien, klein en slaapkamer...

Gewoon een Ts voor een ampie waar niet al te veel hoog in zit. Praktisch en goedkoop.

Orpheo
8 augustus 2012, 22:07
Ik heb een marshall uit 1974. Eerste 'kanaal' is een jtm45 kloon tweede een 'plexi' met ppimv en iets meer gain. En ik vond al dat ie zo smooth was... Tristans verhaal bevestigde mijn gevoel. Mijn mk3 is daarentegen totaal niet smooth. Die rollende robben fordsound krijg ik veel makkelijker uit mijn marshall dan mijn mesa...

bass blom
8 augustus 2012, 22:14
oei, robben ford, rollend.. lekkerr :cheerup:

StevenStrat
9 augustus 2012, 13:17
TS, je weet er natuurlijk nogal een sound uit te kiezen...



Ik heb hier al een hoeveelheid incorrecte info gelezen, "transistors bevatten nauwelijks grit", "robben ford sound uit een marshall", etc..



De Bonamassa sound klinkt zo goed en harmonisch complex, omdat hij 2 amps tegelijk gebruikt, die elkaar aanvullen.

De 1e, is een marshall Jubilee. Gigantisch low en low mid- dat geeft die zware "honk" die je hoort in z'n sound (en ik heel erg fan van ben).

De tweede is in het geval van 'Django' een Dumble style versterker, ofwel een Van Weelden ofwel een Two-Rock. Beide zijn fantastisch in een vloeiende leadsound met heel dikke mids, zonder grit, gruis of enige harshness.


Ik ben zeker dat de sound die jij zoekt, het best te vinden zal zijn in een low wattage dumble style versterkertje. Kijk eens naar de Two-Rock Jet 22 ? (weet wel je budget niet, maar is allesinds de moeite om te sparen)

Orpheo
9 augustus 2012, 14:39
Hoezo incorrect? Wat voor mijn gevoel met mijn vingers en gitaren de robbem fordtone is haal ik uit mijn marshall. Niks incorrects aan. Ik heb heel eventjes een dumbleclone en een silver jub geprobeerd ala bonamassa en t werkt voor mij totaal niet. Veel te zompig en te middy en flubberig. Neemt niet weg dat ik zijn sound te gek vind. Mijn gitaren en vingers doen gewoon het beter op mijn rig.

Met andere woorden. Pak gear met je oren. Niet met je ogen.

StevenStrat
9 augustus 2012, 17:43
een circuit van een marshall verschilt zo veel van een dumble dat het echt niet mogelijk is om nog maar in de buurt van z'n sound te komen. Zelfs met een dumble style versterker heb ik moeite om z'n sound te krijgen, laat staat met een marshall.

Ben wel benieuwd in een soundclipje..

Orpheo
9 augustus 2012, 18:51
Haal toch die oogkleppen weg. Het gaat om associatie van tone en eigen spel. Een dumble is te dik. Snap je niet dat iedereen een eigen techniek heeft en iedereen een eigen sound heeft en kiest wat voor hem of haar werkt? Een dumble werkt niet voor mij.

Mitch
9 augustus 2012, 19:10
Er zijn mensen met andere ervaringen. Dat kan aan hun oren liggen, hun associaties, hun eerdere ervaringen, aan verwarring over de terminologie en zo kan ik er nog wel een paar verzinnen. "Incorrecte info" heeft de schijn van een universele waarheid met volledige consensus en dat gaat natuurlijk niet lukken.

no 1 hops
9 augustus 2012, 19:34
datis het mooie dat ieder mens zijn eigen perceptie heeft van 'tone'.
heeft niet alleen te maken met je setup maar ook wat je oren nog aan 'ontvangst' hebben op oudere leeftijd.
zo youtube wat afstruinend vond ik de engl gigmaster 15 een leuke sound hebben
http://www.youtube.com/watch?v=OBxAerqnwrs

maar ook de Koch Jupiter and Startrooper klinken zo niet verkeerd en dan komt de startrooper er nog het dichtste bij
http://www.youtube.com/watch?v=HCu4cBGOwd8

StevenStrat
9 augustus 2012, 22:04
Ik heb geen oogkleppen op, integendeel, ben benieuwd naar een soundclip.
We hadden het over de robben ford tone met jouw setup, niet over wat bij je past om jouw sound te hebben.

Robben ford tone kan je gewoon niet krijgen door een marshall. Dat MOET een dumble zijn, en dan nog niet gelijk wat voor een. Een bludotone Ojaj is een van de amps die de robben ford tone het dichts benaderd.
Een marshall circuit zit daar zover af dat zelfs robben ford daar niet door kan klinken zoals door z'n dumble.

robben ford tone door een marshall is dus wel degelijk, 'incorrect'.


TS, de Engl gigmaster klinkt in dat clipje inderdaad goed, maar zal niet volledig zijn wat je zoekt denk ik.
in die koch hoor ik overigens wel wat fizz.

Pepe
9 augustus 2012, 22:19
Ik dacht even, je maakt een grapje met die stelligheid maar nee.
Ik heb Robben Ford wel eens gezien met een telecaster en een red knob twin en wij maar denken dat dat ook de Robben Ford sound was maar blijkbaar niet. Door Robben om de tuin geleid, voor het lapje gehouden... de smiecht.

Chris Winsemius
9 augustus 2012, 22:31
Ik dacht even, je maakt een grapje met die stelligheid maar nee.
Ik heb Robben Ford wel eens gezien met een telecaster en een red knob twin en wij maar denken dat dat ook de Robben Ford sound was maar blijkbaar niet. Door Robben om de tuin geleid, voor het lapje gehouden... de smiecht.

Idd!

"hey Robben, you don't sound like Robben!"

:D

Ik denk dat ie zelfs overweg kan met 'n JTM45 of 'n Plexi SuperBass.

Tristan
9 augustus 2012, 23:11
Qua gainstructuur vind ik een Marshall Plexi en een Dumble achtige best wel wat van elkaar weghebben, een Dumble klinkt misschien wat zoeter en heeft wat meer compressie, maar dat is niks wat je niet met wat eq'ing en een (boost) pedaaltje voor een goede Marshall Plexi achtige amp voor elkaar krijgt hoor.

Of eventueel een cleangedraaide Marshall Plexi met twee pedaaltjes op elkaar gestacked, nog een mooi delaytje erbij en daar heb je je lekker sustainende leadsound zonder al te veel gruis/grind/korrel/rafel.
Met een goede Vox achtige amp lukt mij dat overigens ook.

Om de punch te behouden kan je dan je delay nog gescheiden uitsturen, oftewel wet/dry, dan heb je helemaal een mooie, vette en ruimtelijke sound (als de geluidsman zijn vak verstaat tenminste), misschien is dat wel de grootste tip om zo'n dikke brede leadsound te krijgen en ook de voornaamste reden dat Bonamassa twee amps gebruikt in plaats van een (hoewel hij zelf misschien anders beweert).

StevenStrat
10 augustus 2012, 11:08
Grappig hoe sommigen niet het onderscheid tussen maken tussen speelstijl (attack, notenkeuze, frasering, etc.) en tone.

Robben ford door een red knob twin is niet z'n signature tone. Het klinkt als robben, maar dat is dan enkel door zn frasering en zeker niet door de amp.


Heb 'm eens live gezien met een super reverb en zendrive, en dat klonk ook helemaal niet zoals z'n signature dumble. Achteraf gesproken over het verschil met z'n echte dumble en hij vond ook dat hij z'n sound nooit helemaal kan vinden met die setup.

de outro solo hier is een voorbeeld van RF z'n signature sound (ook het hele Jing Chi album is een van de mooiste voorbeelden van z'n fantastische tone)
http://www.youtube.com/watch?v=m8TdROVXRXU

iedereen die niet doof is kan dus horen dat zo'n sound niks te maken heeft met marshall.

Ik wacht nog altijd op een clipje van die tone door een marshall...

Tristan
10 augustus 2012, 12:41
Ik vind jouw manier van stellingname wel vrij kort door de bocht en enigszins agressief zelfs, in die zin dat je weinig ruimte overlaat voor andere meningen en opvattingen, de enige reactie die voor mij overblijft om daarop te geven is: "Het zal wel".
Bovendien ging het in dit topic in eerste instantie natuurlijk niet over de tone van Robben Ford, eerder over die van Joe Bonamassa, als er al over de tone van een specifieke artiest gesproken werd.

StevenStrat
10 augustus 2012, 13:01
Ik vind het vrij ergerlijk om zo'n onzinnige stellingen te lezen ivm een tone die door zoveel mensen wordt achternagezeten. Er zijn tientallen amps speciaal gemaakt om die unieke Robben Ford tone te benaderen, dus dan is het nogal banaal om te claimen dat je die sound door een marshall krijgt.


Ik laat inderdaad weinig ruimte voor meningen in een topic zoals de tone van RF krijgen. Meningen zijn subjectief, RF z'n tone is absoluut. Je mag dan wel een mening hebben over hoe dicht je er bij komt met een marshall of andere amp, maar absoluut gezien komt het nog altijd niet in de buurt.




Over naar het originele topic (ben nog altijd benieuwd naar een clipje van de veelbesproken RF tone door een Marshall van degene die beweren dat het wel mogelijk is):

Ik denk nog altijd dat een Jet 22 het beste bij de eisen qua features en tone komt van de TS.
Je komt gezien de beperkingen aardig in de buurt van JB z'n lead tone.

Tristan
10 augustus 2012, 20:34
Het is voor jou ergerlijk, het zijn voor jou onzinnige stellingen en jij vindt het banaal, ik vind het dan weer banaal dat er tientallen amps gemaakt zijn speciaal om Robben Ford of weet ik veel wie z'n sound te benaderen en dat deze ieder op hen eigen manier dat dan toch niet echt voor elkaar krijgen.
Overigens interesseert het mij geen ene ruft of en bij wie z'n tone ik in de buurt kom en daarover gingen mijn opmerkingen dan ook niet, die waren puur bedoeld om de topic starter tips te geven over hoe je een brede leadsound zonder al te veel grind/gruis/rafel/korrel kan bewerkstelligen.
Hier wil ik het dan verder ook bij laten wat betreft deze onnodige discussie.

Chris Winsemius
10 augustus 2012, 20:38
trouwens:

(echte) Dumbles worden meestal gebruikt door van die gitaristen-gitaristen, speler is al de held, wordt qua mix altijd in het "midden" gezet en spelen vaak met begeleiding die echt als achtergrond/ondersteuning dient. Dan werkt mids en veel laag goed, hoeveelheid (complex) hoog vind ik dan minder als dezelfde gitarist met een andere bezetting en in een meer ondersteunende rol zou moeten spelen. (Marshall prikt dan [altijd] beter.

Het is echt de som, niet eens alle gear bij elkaar maar vooral hoe alles muzikaal wordt gebuikt.

Mitch
10 augustus 2012, 23:05
Kap nou eens met die onzinnige opmerken Winzemuis! Wat weet jij er nou van?! :airguitar:

Ik bedoel natuurlijk: kan het weer back on topic? Er vroeg hier iemand naar een beetje voleiend klinkende drive uit een niet te duur ampje voor thuis. Niet meer, niet minder.

no 1 hops
10 augustus 2012, 23:31
waar een eigenlijk zo een eenvoudige vraag van een versterker dummy toe kan leiden.
brown sound van EvH een 'ford' sound/tone.
ach als je maar dat geluid vind waar jezelf blij van wordt. ;-)

heb lange tijd veel genoten van het August album van clapton (volgens mij met soldano) en velen zullen dan zeggen dat dit de clapton sound niet is maar .......
gelukkig leven we in een democratisch land :-)

Brum
10 augustus 2012, 23:54
Om een duit in het zakje te doen; met een Marshall-achtige versterker, redelijk clean gedraaid, icm een Rat en een TS, filter dicht van de Rat en hoog naar gelieve indraaien met de TS, kom je een heel eind.

Ook wat betreft de Robben Ford sound, die mijns inziens niet zo heel bijzonder is en echt wel met een Marshall icm pedalen te benaderen is.:hide:

Chris Winsemius
11 augustus 2012, 00:13
Kap nou eens met die onzinnige opmerken Winzemuis! Wat weet jij er nou van?! :airguitar:

Ik bedoel natuurlijk: kan het weer back on topic? Er vroeg hier iemand naar een beetje voleiend klinkende drive uit een niet te duur ampje voor thuis. Niet meer, niet minder.

Ha ha, lag helemaal lachend en proestend achter m'n beeldscherm toen ik de eerste regel van jouw post zag.

OT: (en zellufs Mitch's suggestie ;) ) modelling ampje. Probeer er een stapeltje uit met je eigen gitaar en kijk (luister!) gewoon naar wat jij beleeft en hoort.

Ik ga weer een speakerkabel omdraaien :)

johantipker
11 augustus 2012, 10:40
Ik ga weer een speakerkabel omdraaien :)

Hee maar Chris, heb jij ook al gematchte speakerkabels?

Ik matcht ze nu zelf best een tijdrovendrovend klusje, maar het resultaat is het waard:

- Ik graaf ''s nachts grondkabels uit.
- Bij voorkeur kabels van voor 1969 met de kleuren groen, rood en grijs....
- als ik wat heb uitgegraven (het halve dorp zit dan helaas zonder stroom), dan meet ik de ohmse weerstand,
- de kabel die het beste scoort, meet ik dan op de capacitaire waarde per vierkante mm, in pffffff
- dan haal strip ik de isolatie (meestal halfvergaan, maar het koper is nog vintage correct)
- ik smeer ze in met vaseline voor betere g(e)lij(d)ing, en ik omwikkel ze met militair groen ductape
(militairy specs cable from USSR)
- en dan nog even op het gehoor bepalen in welke richting ze het best klinken,
-dan zet ik er een pijl op.... voor de gewenste rijrichting

kope?

StevenStrat
11 augustus 2012, 14:23
trouwens:

(echte) Dumbles worden meestal gebruikt door van die gitaristen-gitaristen, speler is al de held, wordt qua mix altijd in het "midden" gezet en spelen vaak met begeleiding die echt als achtergrond/ondersteuning dient. Dan werkt mids en veel laag goed, hoeveelheid (complex) hoog vind ik dan minder als dezelfde gitarist met een andere bezetting en in een meer ondersteunende rol zou moeten spelen. (Marshall prikt dan [altijd] beter.

Het is echt de som, niet eens alle gear bij elkaar maar vooral hoe alles muzikaal wordt gebuikt.

+1

verder nog even vermelden dat ik mezelf wat laten meeslepen heb in de RF discussie :D

Orpheo
13 augustus 2012, 13:12
Het gaat om associaties, stevenstrat. Ik kan niks met een dumbleclone heb ik gemerkt. De diverse marshall iteraties doen t veel beter bij mij en mijn spel en techniek. Over clips. Ik heb al zo vaak gezegd 1: ik doe niet aan clips want 2: ik heb geen opname apparatuur die de nuances van amps, gitaren en spel laten horen en 3: clips vind ik daarom zinloos. Alleen met goed spul, en niet een iPhone cameraatje kan je shit goed laten horen

Het gaat mij om de associatie die ik heb met RF. Smooth en helder, rollend en vol met een beetje bite, als een perfecte latte machiatto. Ik krijg een sound die ik daarmee, met RF, associeer. Als je snapt dat ik dus geen sounds kopieer en dat ook niet wens, ben je al een heel eind. Maar dit heb ik je ook al gezegd.

Buzzel
13 augustus 2012, 13:42
Hee maar Chris, heb jij ook al gematchte speakerkabels?

Ik matcht ze nu zelf best een tijdrovendrovend klusje, maar het resultaat is het waard:

- Ik graaf ''s nachts grondkabels uit.
- Bij voorkeur kabels van voor 1969 met de kleuren groen, rood en grijs....
- als ik wat heb uitgegraven (het halve dorp zit dan helaas zonder stroom), dan meet ik de ohmse weerstand,
- de kabel die het beste scoort, meet ik dan op de capacitaire waarde per vierkante mm, in pffffff
- dan haal strip ik de isolatie (meestal halfvergaan, maar het koper is nog vintage correct)
- ik smeer ze in met vaseline voor betere g(e)lij(d)ing, en ik omwikkel ze met militair groen ductape
(militairy specs cable from USSR)
- en dan nog even op het gehoor bepalen in welke richting ze het best klinken,
-dan zet ik er een pijl op.... voor de gewenste rijrichting

kope?

5 euro! :crazyhappy: