PDA

View Full Version : potmeters vervangen epi les paul standard



nusti
4 augustus 2012, 10:43
Ik wil de potmeters van mijn epi les paul gaan vervangen. De gitaar klinkt niet zoals ik het graag wil horen en voordat ik veel geld uit ga geven aan pickups ben ik benieuwd wat het me oplevert als ik de pots vervang. Het worden cts pots, ik moet nog even kijken of het de long of short moeten zijn.
Nu heb ik er al verschillende dingen over gelezen en zijn een aantal dingen onduidelijk.
Het wordt een simpele directe wissel. De draden ga ik (nog) niet vervangen, omdat ik geen storings issues heb en hier volgens veel geen echte winst gehaald kan worden..
De vraag is welke pots moet ik nu hebben. Dat het 500k moet worden weet ik. Volgens de meeste bronnen moeten de volumes logaritmisch zijn en de tones lineair, maar anderen weerleggen dat.
Nu moet ik zeggen dat ik de tones zelden gebruik, de volumeknoppen om geluid in en uit te faden bij sommige solo's.
Iemand advies?

bad65
4 augustus 2012, 11:40
Vervang gelijk de condensators als je toch bezig bent. Dat verschil merk je echt....

Mr.Fingers
4 augustus 2012, 12:44
En je hebt long-shaft potmeters nodig, de short is net iets te kort, dus....
Pots: 500K is inderdaad het meest aangewezen, maar de oude Gibsons hadden 300K voor de volumes, en 500K voor de tone. Dat geeft een iets donkerdere klank. logartimisch voor volume en lineair voor tone is ook standaard.

nusti
4 augustus 2012, 13:30
Condensators is idd een goed idee om meteen te vervangen. Had ik niet aan gedacht. Zijn daar nog bepaalde merken beter in of juist te vermijden?
Weet iemand ook de standaard waarde?

bad65
4 augustus 2012, 14:10
Heb bij mijn Epi-s de condensators vervangen door Orange Drops...

barno
4 augustus 2012, 14:26
wat studiemateriaal


http://www.youtube.com/watch?v=Df5kO9VxYcE&list=UU8AgXWvEbsuZhlqqXR2q5DQ& index=8&feature=plcp


http://www.youtube.com/watch?v=92G-jw4TqS4&feature=relmfu

jan jansen
4 augustus 2012, 17:40
Condensators is idd een goed idee om meteen te vervangen. Had ik niet aan gedacht. Zijn daar nog bepaalde merken beter in of juist te vermijden?
Weet iemand ook de standaard waarde?

Gewoon de goedkoopste.....de rest is vaak cosmetisch. je zou nog wel met verschillende waardes kunnen experimenteren. Het gaat je tenslotte om het geluid....,

nusti
4 augustus 2012, 20:46
wat studiemateriaal


http://www.youtube.com/watch?v=Df5kO9VxYcE&list=UU8AgXWvEbsuZhlqqXR2q5DQ& index=8&feature=plcp


http://www.youtube.com/watch?v=92G-jw4TqS4&feature=relmfu

oké... verrassend....hij merkte niet echt verschil met de pots, al zal er wel flink wat kabel tussen. Wat me verbaasde is het verschil met de caps. Het is dus absoluut niet zo dat elke cap hetzelfde is. Er zit flink wat toon verschil in de verschillende caps.
De potmeters die nu in mijn les paul zitten zijn nog goed, kraken niet en voelen goed aan en zouden dus niet hoeven te worden vervangen, maar door simpelweg andere caps te plaatsen kan ik heel wat winst halen.

Even voor mijn eigen duidelijkheid. In het tweede filmpje gebruikt hij orange drops van verschillende waarden. Als de tone helemaal open staat klinken ze allemaal hetzelfde. Als de tone wordt dichtgedraaid dan ga jey het verschil in waarde merken. Of zoals hijhet zegt, gebruik je een lichter waarde dan is het geluid met de tone dicht nog goed bruikbaar.

bad65
5 augustus 2012, 10:21
Dezelfde waarde van verschillende condensators maakt ook nog verschil. Heb er verschillende geprobeerd en die Orange Drops bevielen me het beste op de Epi....

nusti
5 augustus 2012, 10:29
ik heb net bij Newtone 2 x orange drops 22nF caps gekocht, dezelfde waarde als de originele en 4 x500k log potmeters, niet van cts maar van bourns. Dit merk wordt op internet samen met CTS genoemd als de betere pots en voor dat geld kan ik me geen buil vallen.
Ik heb trouwens ook voor de tone logaritmische pots gekocht. Eigenlijk om het uit te proberen. Bevalt het niet zit ik er alsnog lineaire op.

stijnkenens
5 augustus 2012, 11:20
Even voor mijn eigen duidelijkheid. In het tweede filmpje gebruikt hij orange drops van verschillende waarden. Als de tone helemaal open staat klinken ze allemaal hetzelfde. Als de tone wordt dichtgedraaid dan ga jey het verschil in waarde merken. Of zoals hijhet zegt, gebruik je een lichter waarde dan is het geluid met de tone dicht nog goed bruikbaar.

Dat is omdat een open potmeter 'through bypass' werkt: hij vervormd het geluid niet.
Potmeters voor volume en tone zijn trouwens gwoon dezelfde, of je nu log of lin gebruikt voor eender welk doeleinde.

Het is pas met de cap dat het een tone pot wordt, en die wordt pas 'geactiveerd' als je de pot dicht draait.
Dus een cap werkt enkel als je je tone 'donkerder' wil maken.

Als je de open klank wil aanpassen, dan moet je met de waardes van de pots gaan spelen.

Ik ken het niet allemaal van buiten, maar mensen hier kunnen je wel zeggen wat nu juist een 250 / 300 / 500 en zelfs 1meg pot doet met je open klank !!!



s.

driesp
5 augustus 2012, 11:26
Caps hebben zeker ook een verschil wanneer de tone pot dicht staat, onderschat dat niet. Zelf ben ik meer voorstander van 50's kinda wiring, beinvloed je sound op een positieve manier.

nusti
6 augustus 2012, 09:26
wat ik heb gelezen is dat een hoger waarde van de pots een heldere toon op leveren.
De 50's wiring doet dat ook en meer, maar dei ga ik voorlopig nog niet uitproberen.

Eerst de pots en caps vervangen..

snaarplukker
6 augustus 2012, 16:02
Als je de pots en caps met dezelfde waarden gaat vervangen denk ik niet dat je sound anders word dan dat je het laatst hoorde.:dontgeti:

bad65
6 augustus 2012, 16:35
En toch hoor je dat....

snaarplukker
6 augustus 2012, 16:41
En toch hoor je dat....
Dat zit voornamelijk tussen de oren.;) Het idee dat duurdere onderdelen ook beter klinkt.

bad65
6 augustus 2012, 16:52
En horen doe je met de oren (en daar tussen)...:)

nusti
6 augustus 2012, 17:19
ik durf er nu nog niets over te zeggen, ik verwacht deze week de onderdelen. Voordat ik de pots en caps ga vervangen ga ik eerst een halfuurtje spelen. Dan vervangen en weer spelen.

In het filmpje op de vorige pagina hoor je wel degelijk verschil in geluid tussen de verschillende merken caps met dezelfde waarde. Of het een verbetering van sound gaat worden zal blijken. Het zal imo geen verslechtering zijn om kwaliteits materiaal te monteren.

nusti
8 augustus 2012, 01:23
vanmiddag heb ik de pots en caps binnengekregen en ik heb ze vanavond in de gitaar gemonteerd en gesoldeerd. Voor de pots heb ik de gaten in de body wat groter moeten maken, maar dat was geen probleem en ook de originele knoppen passen. Ze zitten echter wel hoog, zit een filnke spleet tussen de knop en de body en het zijn toch shortshaft pots.
Net even weer gespeeld en de gitaar lijkt helderder te klinken en iets luider. Ben benieuwd hoe die over mijn grote versterker klinkt.

snaarplukker
8 augustus 2012, 12:52
Om de pots wat lager te krijgen moet je de onderste moer zover omhoog draaien als je knoppen moeten zakken.;)

nusti
11 augustus 2012, 18:07
zo simpel is het soms hè.....

nusti
15 augustus 2012, 00:07
vandaag voor het eerst op de gitaar gespeeld op flink vermogen bij de repetitie. Hij klinkt echt een stuk beter. het geluid is voller, helderder, meer attack. bizar hoeveel invloed het heeft.

bad65
15 augustus 2012, 07:24
Ja, dat scheelt echt en het kost haast niks...;)

snaarplukker
15 augustus 2012, 09:27
vandaag voor het eerst op de gitaar gespeeld op flink vermogen bij de repetitie. Hij klinkt echt een stuk beter. het geluid is voller, helderder, meer attack. bizar hoeveel invloed het heeft.
Tja, wel moeilijk om dat te geloven. Jammer dat je geen voor en na filmpje/geluidsfragment hebt gemaakt met dezelfde amp instellingen.

Rickenbender
15 augustus 2012, 10:21
Ik geloof nusti wel dat het voller klinkt als hij op flink vermogen speeld:soinnocent:,maar dat had met de oude opzet ook het geval geweest.:seriousf:
Ik geloof absoluut niet dat je verschil kunt horen tussen potmeters of condensatoren van exact dezelfde waarden. Je hoort wel het verschil tussen een goede en slechte (lees versleten) potmeters. Investeren in een kwalitatief betere potmeters is prima, deze hebben een betere koolstofbaan en contacveer. Goedkopere potmeters krijgen na een poos last van kraak en ruis door slecht contact.
Als je echt wil weten of je verschil hoort en eventueel wat beter klinkt, dan moet je twee opnames maken in dezelfde setting en b.v. 5 x oude en 5 x nieuw willekeurig achter elkaar luisteren en noteren wat je denkt te horen. Als je het elke keer goed hebt dan hoor je het verschil, maar ik denk net als snaarplukker dat je het niet hoort.:makeup:

Tabula Rasa
15 augustus 2012, 10:50
Ik weet heel zeker dat je, zelfs met dezelfde oude onderdelen, verschil HOORT, wanneer je niet wetend opnieuw dezelfde spullen in je gitaar gezet zou krijgen. Wat je hoort is een signaal dat door je oren naar binnenkomt en door de grijze massa verwerkt wordt, en dus gekleurd wordt met wat je WIL beleven en WIL HOREN.

bad65
15 augustus 2012, 10:52
En de een heeft betere oren dan de ander....

nusti
15 augustus 2012, 11:23
misschien is het willen horen, misschien niet. En ik ben normaal gesproken behoorlijk sceptisch met zulke dingen.
Wat mij opviel is dat normaal gesproken op mijn versterker de presence ongeveer op de helft had staan en de treble over de helft, mid iets over de helft en bass neutraal.
Nu had ik de eq, precies in het midden gezet en presense op een kwart en het geluid was erg prettig.
Ik gebruik een ME-70 waar niets aan veranderd is...

Rickenbender
15 augustus 2012, 12:13
En de een heeft betere oren dan de ander....

Ik denk dat vooral muzikanten die veel repeteren en /of live spelen, allemaal in meer of mindere mate een gehoor beschadiging hebben zonder dat ze zich daar (misschien) bewust van zijn en dus vallen onder de gene met de "mindere oren" :(
Uitgezonderd degene die altijd met gehoorbescherming spelen, maar ik heb het idee dat lang niet altijd gebeurd.
Ondanks al onze verschillende meningen gaat het erom dat jij tevreden bent met het resultaat. :ok:

nusti
15 augustus 2012, 12:56
.
Ondanks al onze verschillende meningen gaat het erom dat jij tevreden bent met het resultaat. :ok:

En zo is het. :)
En over de gehoorbeschadiging....in mijn geval is dat zeker waar, is ook aangetoond, maar ik weet nog steeds of iets goed, beter of slechter klinkt.

Ik ga trouwens dezelfde aanpassingen doen bij een lc spitfire. Ik wil het best opnemen, maar ik heb daar helaas geen apparatuur voor, behalve een iphone.