PDA

View Full Version : 112 cabinet klaar!



blademan
4 augustus 2012, 10:20
zo, het bijna-eind resultaat, alleen de luidspreker, een Jensen Jet series Falcon 12” nog aan de baffle schroeven, en hij is zo goed als klaar. Dan moet ik hem nog ff solderen (maar dat kan ik niet, dus…..) en dan maar eens kijken hoe hij klinkt. Half open achterkant, die ik ook kan afsluiten trouwens. Ik heb de hele kast van 18 mm berken multiplex gemaakt, en ben tevreden over het resultaat. Het ding ziet er lekker vintage uit. De meeste hoofdbrekens hebben me het bevestigen van de grillcloth gekost want zonder nietpistool en alleen de beschikking over een erg oud nietapparaat leek me dit echt een accident-prone onderneming te worden maar dankzij de hulp en wijze raad van mn vrouw is het gelukt.
http://i146.photobucket.com/albums/r277/Rob_G_01/IMG_0515.jpg
http://i146.photobucket.com/albums/r277/Rob_G_01/IMG_0514.jpg
http://i146.photobucket.com/albums/r277/Rob_G_01/IMG_0516.jpg

peter_heijnen
4 augustus 2012, 10:30
Mooi, heb je de maten ergens van overgenomen?

blademan
4 augustus 2012, 11:32
ik heb de maten van de Kool en Elfring 112 kast overgenomen, dan moeten de verhoudingen in ieder geval kloppen, nietwaar? Hier nog een foto van de achterkant met de speaker er inmiddels ook in.

http://i146.photobucket.com/albums/r277/Rob_G_01/IMG_0517.jpg
http://i146.photobucket.com/albums/r277/Rob_G_01/IMG_0520.jpg

Midwolda
4 augustus 2012, 11:58
Mooi! Je zou er toch haast zo'n jaren 50 Philips plaatje op verwachten... ;)

Gearjunkie
4 augustus 2012, 12:45
Mooi ding! Hoe heb je die houtverbindingen gemaakt?

peter_heijnen
4 augustus 2012, 14:04
ik heb de maten van de Kool en Elfring 112 kast overgenomen, dan moeten de verhoudingen in ieder geval kloppen, nietwaar?
Ik hoop dat ie ook zo gaat klinken! Ik heb er ooit een gehoord op een meeting en vond het een meer dan geweldige 1x12!!

blademan
4 augustus 2012, 14:09
Mooi ding! Hoe heb je die houtverbindingen gemaakt?
ik heb een soort van rechte zwaluwstaartverbinding gemaakt (met een decoupeerzaag) en houtlijm, en aan de binnenkant op elke hoek voor extra versteviging nog een balkje met schroeven van binnenuit.

Plant
4 augustus 2012, 16:37
Dan moet ik hem nog ff solderen (maar dat kan ik niet, dus…..)

Wel zo'n kast bouwen maar 2 draadjes solderen kan niet :???:


...maar dankzij de hulp en wijze raad van mn vrouw is het gelukt.

Misschien kan je vrouw solderen, dan vullen jullie elkaar perfekt aan :)
Of bedoel je dat je geen soldeerbout hebt.

Zonder gekheid, het ziet er geweldig uit. Hoe zit die speaker vast? Gewoon van binnen op de plaat geschroefd of zitten er (verzonken) inslagmoeren o.i.d. in de voorkant. Zo'n zware speaker met een aantal korte schroefjes zo in het hout vast zou ik niet gauw doen.

muziekschuur
4 augustus 2012, 17:33
Ik heb een paar Bagend TA2000 houten speakers (fabrieks gemaakt op bestelling). Jouw speaker ziet er zeker zo goed uit.... Wordt ik weer heel erg hebberig van.... M.a.w. GOED GEDAAN!!!

blademan
4 augustus 2012, 20:50
Wel zo'n kast bouwen maar 2 draadjes solderen kan niet :???:



Misschien kan je vrouw solderen, dan vullen jullie elkaar perfekt aan :)
Of bedoel je dat je geen soldeerbout hebt.

Zonder gekheid, het ziet er geweldig uit. Hoe zit die speaker vast? Gewoon van binnen op de plaat geschroefd of zitten er (verzonken) inslagmoeren o.i.d. in de voorkant. Zo'n zware speaker met een aantal korte schroefjes zo in het hout vast zou ik niet gauw doen.

de speaker weegt 3,5 kilo en zit met 8 schroeven van 25 mm vast, dat houdt wel!
vwb het solderen bedoel ik dat ik niet weet waar welke draden heengaan. Ik ben op het gebied van electriciteit etc. een no-no.

blademan
4 augustus 2012, 20:51
Ik heb een paar Bagend TA2000 houten speakers (fabrieks gemaakt op bestelling). Jouw speaker ziet er zeker zo goed uit.... Wordt ik weer heel erg hebberig van.... M.a.w. GOED GEDAAN!!!

dank je wel, ben er ook erg blij mee. Nu maar hopen dat ie ook lekker klinkt, maar dat zal best wel. Goede materialen gebruikt, goede speaker, …..

blademan
8 augustus 2012, 00:43
nu wil ik nog een logo maken, maar wie weet er een handige manier? Figuurzagen? Knippen?

Rick trodat
9 augustus 2012, 07:44
nu wil ik nog een logo maken, maar wie weet er een handige manier? Figuurzagen? Knippen?

Laten maken. Ik heb wel eens een site gezien die, voor een paar tientjes, een metalen plaatje voorzag met jouw logo. Gegraveren. Dat resultaat ga je zelf nooit krijgen.

Plant
9 augustus 2012, 13:15
Laten maken.

Ik dacht dat dit het werkbank forum was? ;)

blademan
9 augustus 2012, 18:01
haha, klopt, ik heb er inmiddels ook zelf een gemaakt met een dremel en freesje

nico verduin
9 augustus 2012, 18:43
nu wil ik nog een logo maken, maar wie weet er een handige manier? Figuurzagen? Knippen?Printen op een 3D printer:makeup:

The Running Man
9 augustus 2012, 19:05
Laser snijden

blademan
12 augustus 2012, 14:44
helemaal af, en gebruiksklaar. Hij klinkt top!
http://i146.photobucket.com/albums/r277/Rob_G_01/IMG_0528.jpg

piker
12 augustus 2012, 14:50
Wow! mooie set! Knappe kast! Soms heb ik spijt dat ik een onhandige kluns ben, dit steekt mijn ogen uit!

blademan
17 augustus 2012, 14:07
Wow! mooie set! Knappe kast! Soms heb ik spijt dat ik een onhandige kluns ben, dit steekt mijn ogen uit!

thanks, hij is wmb ook erg goed gelukt, en hij klinkt nog goed ook. Ben erg benieuwd hoe hij in de band gaat klinken. Ben erg benieuwd naar die Jensen Falcon speaker

Ukeloeder
17 augustus 2012, 17:50
Errug mooi. Plaatje dat je hebt gefabriekt ziet er ook goed uit. Hulde!

blademan
4 oktober 2012, 14:28
Zo, ik heb het kabinet eindelijk in een bandsituatie kunnen uitproberen, en….WOW, wat klinkt ie lekker. De Jensen Falcon speaker klinkt erg lekker. Lekker fel, maar niet te, verder een goed gebalanceerd geluid dat de humbuckers van mn Custom 77 Les Paul lekker weergeeft. De overigen waren onder de indruk van het geluid. Nu heb ik het plan opgevat er nog 1 te maken (en dan mn 212 cabinet van Kool en Elfring wellicht te verkopen). Ik neem aan dat het mogelijk is om twee 112 cabs met elkaar te verbinden door ze onderling met een speakerkabel te verbinden, toch? Of zeg ik nu iets vreemds? En als dat 2 x16 ohm cabs zijn, wat betekent dat dan voor de uitgang op mn amp. Betekent dat dan aansluiten op de 8 ohm uitgang (in serie is 2x16 ohm toch de 8 ohm uitgang?)
Anyway, alvast dank!

7ender
4 oktober 2012, 15:05
bijna goed ;) , ....in serie is 2 X 16 Ohm = 32 Ohm ,.....en parallel is 16 Ohm : 2 = 8 Ohm !

Netjes gemaakt Blademan ! ,....ziet 'r keurig uit :ok:

blademan
4 oktober 2012, 18:53
okay, hoe zet ik ze dan parallel? want mn Studiotone heeft geen 32 ohm uitgang, ze moeten dan dus parallel gekoppeld worden

Dirk_Hendrik
4 oktober 2012, 18:56
met de imagesearch van Google
http://www.giveback.be/dump/speakers.jpg

pasqual
4 oktober 2012, 20:59
Dit is een erg geslaagd kastje. Zou je niet ter bescherming wat hoekjes plaatsen? Dit blijven toch de meest kwetsbare plekken van je cab.

blademan
5 oktober 2012, 08:27
heb ik ook al aan gedacht, komt voor elkaar, mooie zilverkleurige, kleine hoekjes.
Van die tekening over parallel en serie snap ik werkelijk geen bal. Maar ik zal wel eens iemand vragen.

cluseau
5 oktober 2012, 09:16
Van die tekening over parallel en serie snap ik werkelijk geen bal.

Van beide cabs gaan zowel de plussen als de minnen naar dezelfde aansluiting op de amp. Duidelijker uitleg dan de tekening kan ik me niet voorstellen, sorry. :makeup:

blademan
5 oktober 2012, 10:43
Van beide cabs gaan zowel de plussen als de minnen naar dezelfde aansluiting op de amp. Duidelijker uitleg dan de tekening kan ik me niet voorstellen, sorry. :makeup:

ik zie niet voor me hoe dat er dan in de praktijk uit ziet? Ik heb 1 aansluiting op mn amp, die verbind ik met een speakerkabel met het 1e 112 cab, die verbind ik dan op zijn beurt met een kabel weer met het 2e cab, toch?

cluseau
5 oktober 2012, 11:06
.....Ik heb 1 aansluiting op mn amp.....

Klopt, maar daarin zitten immers twee draden! :crazyhappy:

blademan
5 oktober 2012, 11:32
klopt, maar klopt mijn veronderstelling ook?

cluseau
5 oktober 2012, 12:00
klopt, maar klopt mijn veronderstelling ook?

Simpel gezegd wel. Let wel op dat je plussen op de tip houd en de minnen op de massa. Zou je een van de twee cabs verkeerd aansluiten hou je een blubber geluid over met weinig laag. Schade heb je er niet van afgezien van een beetje ego schade.

blademan
5 oktober 2012, 12:43
dank je wel! Ik ga het te zijner tijd eens proberen.

blademan
17 oktober 2012, 14:23
en met hoekjes, nu echt helemaal af!
http://i146.photobucket.com/albums/r277/Rob_G_01/IMG_0555.jpg

johanh
28 oktober 2012, 17:40
Nu nog even die koch verhuizen naar een soortgelijke behuizing, en dan heb je een verdomd mooi setje.

Gr
Johan

blademan
30 oktober 2012, 12:54
haha, ga ik maar niet doen, vind het zo wel okay. Heb via Ampcovers.co.uk een mooie rood-witte vintage hoes besteld voor het cabinet, ziet er top uit!