PDA

View Full Version : Frets versleten; wat nu?



Yngwie79
3 augustus 2012, 18:14
Ha mensen,

Mijn USA strat uit 1997 heeft versleten fretten. Sommige bends klinken daardoor nogal, ehm, jazzy. Nu houd ik wel van een potje jazz, maar niet op deze manier :supercool:. Zie de foto's hieronder voor een indruk. Moet ik er nieuwe frets op laten zetten, of zijn er andere opties (ik las ergens iets over het afvlakken van frets?)

Dank voor de tips!!

Edit: ja een poetsbeurt is aanstaande :D

http://dereisfotograaf.nl/DL/tmp/IMG_8638.jpg


http://dereisfotograaf.nl/DL/tmp/IMG_8639.jpg

barno
3 augustus 2012, 18:22
vlakbeurt is een standaard procedure waarmee je frets zo goed als nieuw worden. zolang je het niet te ver hebt laten komen. meestal kan je twee tot drie keer vlakken vooral eer je moet herfretten. tenzij je graag hoge frets hebt.

Mooby_The_Madcow
3 augustus 2012, 19:02
hoi ik ben een komplete leek op dit gebied maar hoe zie je dat je frets versleten zijn? :???:

Koeloe
3 augustus 2012, 19:05
Dan heb je putjes / deuken in je frets

Mooby_The_Madcow
3 augustus 2012, 19:11
@ koeloe thx nu je het zegt zie ik het ook op de foto's

apekop
4 augustus 2012, 12:33
Mijn USA strat uit 1997 heeft versleten fretten. Sommige bends klinken daardoor nogal, ehm, jazzy.

sommige mensen zijn hun hele leven lang op zoek naar een jazzy sound in hun vingers, jij krijgt het zomaar gratis!

jan jansen
4 augustus 2012, 17:43
[QUOTE=Yngwie79;2872883]Ha mensen,

Mijn USA strat uit 1997 heeft versleten fretten. Sommige bends klinken daardoor nogal, ehm, jazzy. Nu houd ik wel van een potje jazz, maar niet op deze manier :supercool:. Zie de foto's hieronder voor een indruk. Moet ik er nieuwe frets op laten zetten, of zijn er andere opties (ik las ergens iets over het afvlakken van frets?)

Dank voor de tips!!

Edit: ja een poetsbeurt is aanstaande :D


Zoals ik het kan zien gewoon vervangen.Ze zijn aardig ingesleten.

reckless_life
5 augustus 2012, 00:25
Weet iemand soms waar in België je hiervoor terecht kan?
Bij voorkeur omgeving Limburg, maar voor goed werk wil ik gerust wat verder rijden.

terrasbeest
5 augustus 2012, 08:51
Vooral : geen Jazz meer spelen.;)

geert1976
5 augustus 2012, 14:39
Ze zijn nog wel te vlakken.

Ik heb frets in deze toestand nog prima in orde weten te krijgen.

Chris Winsemius
5 augustus 2012, 18:16
Ik heb de hals v/e usa Strat uit '91 een keer laten refretten, was intensief en veel opgespeeld. De tech keek eerst wat de minimum hoogte was (minder dan 0.7 mm volgens mij) en ging toen (pas) refretten.
hij heeft hetzelfde fretdraad gebruikt en ik heb weer een goed bespeelbare Strat-hals

kijk gewoon of je een gitaarbouwer kunt vinden waar een klik mee is en die ook nog ff finetunet als het nodig is (bij moest er nog ietsje pietsje bij de hoge gfrets gebeuren maar dat werd ter plekke opgelost)

heb ook weleens een refret meegemaakt bij een bouwer en dat werd een ramp, lijm/lucht tussen de frets en het board en nog een grote bek ook bij het melden v/h probleem, wat goedkoper maar veel meer ellende.......

Antoon
6 augustus 2012, 00:33
Die gitaar hoeft nog lang niet geherfret te worden. Een keer laten vlakken en 'recrownen' en hij is weer als nieuw

Plant
6 augustus 2012, 01:32
Als het alleen maar deuken recht onder de snaren zijn, moet je serieus kijken hoe dat komt. Door gewoon spel ontstaat dat niet zomaar. Door een te strak klemmende capo wel is mijn ervaring en dan zitten die deuken er na een refret er in no-time weer in. Ik zou daar gelijk naar kijken.

Yngwie79
6 augustus 2012, 19:05
Bedankt voor de tips, luitjes. Tijd voor op z'n minst een refret denk ik zo. Weet iemand een goede die dat in (omg.) Den Haag kan? (en die reguliere openingstijden heeft...)

barno
6 augustus 2012, 19:37
Bedankt voor de tips, luitjes. Tijd voor op z'n minst een refret denk ik zo. Weet iemand een goede die dat in (omg.) Den Haag kan? (en die reguliere openingstijden heeft...)

Haarlem, is dat in de buurt?, dan op naar Gun Guitars ; kwaliteit met hoofdletter K

BamBuFan1
7 augustus 2012, 00:18
Bedankt voor de tips, luitjes. Tijd voor op z'n minst een refret denk ik zo.

Ik denk niet dat dat nodig is (de frets lijken me nog genoeg hoogte te hebben) maar een vlakbeurt heeft de hals absoluut nodig.

SaferSephy
7 augustus 2012, 10:29
Vlakken en kronen en je kunt wel weer ff hoor.

En als het echt zo ver komt, zou ik altijd nog eerder een nieuwe neck er op schroeven. Bij maple toetsen net zo duur.

Yngwie79
7 augustus 2012, 18:20
Op z'n minst vlakken bedoelde ik, :crazyhappy:

Maar een nieuwe nek, dat kan ik emotioneel niet aan.

Nog tips voor een klusser in DH? Haarlem is te ver ;)

Antoon
7 augustus 2012, 19:36
Peer Dellen in DH levert wel goed werk (als hij nog 'in business' is tenminste)

Yngwie79
9 augustus 2012, 13:18
Mja, die hanteert alleen geen kantoortijden. Kan natuurlijk gewoon weer naar de chopshop gaan, maar ik dacht misschien kent iemand een andere/betere om eens te proberen.